Ute lagring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Ute lagring

Post by Amaliuhuu »

Heisann søker etter tips og råd til hvordan best bevare mc når den står ute om vinteren!

Var å såg på en sykkel, der han hadde 2 tepper under overtrekket. Så valgt å herme litt og kjørt på med et håndkle under.

Noen som har noen andre gode råd? Eller svar på hvorfor man skal ha teppe/håndkle under? Mistenker pga fukt, men som sagt jeg vet lite om sånt og ønsker tips og råd i fra andre :)
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ute lagring

Post by tshansen »

Jeg tenker umiddelbart sidestøtte med en plastikk, gummi eller trebut under. Du vil helst ikke at sidestøtten skal gå i "jord" da dette får motoren å diverse deler til å "ruste" korrosjon som det heter så fint. Ser ikke bra ut.

Ellers så tenker jeg nok at de hånddukene er for fukt, men må passe på å bytte de av og til. De vil jo trekke til seg fukt å holde på den :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ute lagring

Post by Tommas »

Jeg ser nesten ikke noe positivt med tepper eller håndkle under? Som Lordy sier, blir ikke det kun et fukthelvete etter kort tid.
Mulig det skal beskytte mot gnisning fra overtrekket i tilfelle vind?

God dose WD40, eller hva slags slangeoljeg folk bruker, på alle utsatte metalldeler er vel kanskje ikke så dumt. Og ta med batteriet inn, samt sørge for full tank, mindre sjanse for kondens (noe jeg har hørt i alle år, aner ikke hvor effektivt..).
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ute lagring

Post by mekkern »

LordShaft wrote:Jeg tenker umiddelbart sidestøtte med en plastikk, gummi eller trebut under. Du vil helst ikke at sidestøtten skal gå i "jord" da dette får motoren å diverse deler til å "ruste" korrosjon som det heter så fint. Ser ikke bra ut. Note4
Hvis ikke det er klissvått så vil du ikke ha noe galvanisk korrosjon-denne vil oppstå uansett hvis vann kondenseres på sykkelen.http://www.kruge.no/mediabank/store/463 ... jonpdf.pdf
Dekket har også elektrisk kobling til underlaget gjennom en stripe med elektrisk ledende gummi.
Tanken med et teppe under trekket er at eventuell kondens blir sugd opp av dette og skaper en mye større overflate som fuktigheten kan fordampe fra.

Det største problemet med "utelagring" er når temperaturen stiger og det er fuktig luft/tåke-det vil da bli kondens på alle flater som ikke raskt skifter temperatur (eg.Metall)spesielt fulle drivstofftanker som er trege til å følge temperaturforandringer.
Kan en få bittelitt varme under trekket disse dager er mye gjort-fuktigheten går fra varmt til kaldt.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ute lagring

Post by Okda »

mekkern wrote:
LordShaft wrote:Jeg tenker umiddelbart sidestøtte med en plastikk, gummi eller trebut under. Du vil helst ikke at sidestøtten skal gå i "jord" da dette får motoren å diverse deler til å "ruste" korrosjon som det heter så fint. Ser ikke bra ut. Note4
Hvis ikke det er klissvått så vil du ikke ha noe galvanisk korrosjon-denne vil oppstå uansett hvis vann kondenseres på sykkelen.http://www.kruge.no/mediabank/store/463 ... jonpdf.pdf
Dekket har også elektrisk kobling til underlaget gjennom en stripe med elektrisk ledende gummi.
Tanken med et teppe under trekket er at eventuell kondens blir sugd opp av dette og skaper en mye større overflate som fuktigheten kan fordampe fra.

Det største problemet med "utelagring" er når temperaturen stiger og det er fuktig luft/tåke-det vil da bli kondens på alle flater som ikke raskt skifter temperatur (eg.Metall)spesielt fulle drivstofftanker som er trege til å følge temperaturforandringer.
Kan en få bittelitt varme under trekket disse dager er mye gjort-fuktigheten går fra varmt til kaldt.
Full drivstofftank er treg til å skifte temperatur - det er riktig og det kan føre til kondensering på utsiden av tanken. Dersom tanken IKKE er full kan luftlomma på toppen føre til kondensering på innsiden av tanken. Dette vannet vil så renne til bunns under bensinen og nytt kondensvann kan danne seg på metallet før det renner ned og ligger under bensinen. Er da tanken i stål så denne ubehandlet og vil ruste i bunnen..... kan være ett problem...
Teppe / håndkle vil holde på fukt og er ikke lurt. Luften ute vil inneholde like mye fukt om noe trekker inn i håndkle, Godt med luft er det viktigste av alt, plasser gjerne MC på ett sted hvor sola får tak så tidlig som mulig, absolutt ikke det mest unnagjemte stedet med skygge til langt utpå våren....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ute lagring

Post by mekkern »

Okda wrote:
Full drivstofftank er treg til å skifte temperatur - det er riktig og det kan føre til kondensering på utsiden av tanken. Dersom tanken IKKE er full kan luftlomma på toppen føre til kondensering på innsiden av tanken. Dette vannet vil så renne til bunns under bensinen og nytt kondensvann kan danne seg på metallet før det renner ned og ligger under bensinen. Er da tanken i stål så denne ubehandlet og vil ruste i bunnen..... kan være ett problem...
Teppe / håndkle vil holde på fukt og er ikke lurt. Luften ute vil inneholde like mye fukt om noe trekker inn i håndkle, Godt med luft er det viktigste av alt, plasser gjerne MC på ett sted hvor sola får tak så tidlig som mulig, absolutt ikke det mest unnagjemte stedet med skygge til langt utpå våren....
Det beste er å tømme tanken fullstendig og sørge for en lett oljet overflate.
men dette er ikke så lett å oppnå.
det nest beste er å fylle den med 98oktan bensin som inneholder minst Etanol -som tiltrekker seg vann,95 oktan heter fra høst 2015 egentlig E10 https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-n ... id2434884/ noe av det som er unndratt offentligheten gjelder påvirkning av kjøretøyparken.

Håndkledet vil ikke trekke til seg mer fukt enn luftfuktigheten da dette skifter temperatur raskt-men det vil da oppta fuktighet fra kondensering på metallet og søke å oppnå likevekt med luftfuktigheten og siden det har relativ høy overflate vil dette øke avdampingen, selvfølgelig forutsatt at det ikke er HELT stillestående luft -men en skal jo ikke pakke den inn i tett plast.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ute lagring

Post by Okda »

Gjør du så mye arbeid med tanken at du kobler av slangen og tømmer den og sprayer med olje kan du vel like godt ta av tanken og ta den med inn???

Håndkleteorien får jeg ikke helt grepet på. Mener du å legge håndkle direkte på MC? I så fall vil jo dette holde på mye mer fuktighet enn en flat stål overflate i tillegg til at fukt også vil kondensere på vannet i håndkleet. All fordamping krever så varme for å skje. Fukt på MC trenger varme for å fordampe. Denne varmen tar det fra luften rundt mcen under presenningen. Fordamping av vann fra håndkle under presenningen stjeler varme som jeg mye heller ville bruke for å fordampe vann fra MCen.

Jobber en del med luft og luftfuktighet i det daglige og ville ikke anbefale noe som kunne holde på fuktighet under der - dersom du ikke da skifter fuktige håndkle ut med tørre håndkle etter hvert som de blir fuktige. I så fall kan forsåvidt håndkle være positive i det du fjerner fuktigheten før den bruker energi på fordampning. Jeg vet fra tidligere diskusjoner at veldig mange har egne erfaringer som sikkert kan være riktige i de enkelte tilfellene, men vet også at svært mange har erfart store problemer med dette alt avhengig av hvilke tiltak de har gjort og hvilket klima de bor i. Det som går greit i indre østlandet trenger ikke være riktig ved havet på vestlandet - men men dette gjør enhver som de føler for og mener er best.... :)
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Ute lagring

Post by Amaliuhuu »

Utifrå svarene deres så rykk håndkle inn igjen i dag.
Håper snøen gir seg snart så jeg kan kjøre og fylle henne opp i stedefor å kjøpe bensin kanne å fylle henne opp med.

Hun står på terrassen så hun har forsovet en trebunt under midt støtten :)

Med tanke på å ha henne stående der det er mest sol, så må jeg bare vente en mnd til, siden vi bor på et sted. Der solen forsvinner 2-3 mnd i året..

http://blog.esurance.com/motorcycle-sto ... rMK60W5TCT Her og var noen tips til hvordan gå vinteren i møte. Selvom jeg håper på vår og sommer helst i går...
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ute lagring

Post by Tommas »

Må bare få nevne at du har et utrolig artig profilbilde ;-)
User avatar
Kikken
Posts: 76
Joined: 11 Nov 2015 13:57
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Location: Trondheim

Re: Ute lagring

Post by Kikken »

Hva med en VCI-pose?
- skal være laget for nettopp dette formålet
http://www.mcavisa.no/#!vci-pose-b-ker/rtd9v
Image

Litt spent på posens holdbarhet utendørs, men hvis du triller sykkelen inn i en VCI-pose og så trekker et vanlig mc-trekk over vil du jo både beskytte kjøretøyet, og samtidig unngå at posen utsettes for direkte vær og vind...?
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Ute lagring

Post by Amaliuhuu »

Kikken wrote:Hva med en VCI-pose?
- skal være laget for nettopp dette formålet
http://www.mcavisa.no/#!vci-pose-b-ker/rtd9v
Image

Litt spent på posens holdbarhet utendørs, men hvis du triller sykkelen inn i en VCI-pose og så trekker et vanlig mc-trekk over vil du jo både beskytte kjøretøyet, og samtidig unngå at posen utsettes for direkte vær og vind...?
Tror jeg skal vudere den til neste år, håper vinteren er over snart :)
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Ute lagring

Post by Amaliuhuu »

Tommas wrote:Må bare få nevne at du har et utrolig artig profilbilde ;-)
Takk for det :) ble tatt under de uendelige øvelse kjøringene på bane, når jeg holdt på å ta lappen. Nok en dag jeg var lei av kjeglene..
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
Post Reply