Nerdetråden - gaming

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Nerdetråden

Post by Toven »

Hah, intenst :) =D>
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nerdetråden

Post by Tommas »

Minecraft: Jeg klarte å bygge en piston-trapp som aktiviseres med en godt gjemt knapp, og gir adgang til et lite underjordisk rom med litt møbler og to fulle skattekister til kidsa. Så i morgen blir det blanding av gammeldags og nymoderne skattejakt: de må lete rundt i leiligheten etter små lapper med rebuser, så entrer skattejakten cyberspace med et kart og rebus inne i minecraft.

Til tider er det fornøyelig å være en nerdete pappa 8)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Nerdetråden

Post by Toven »

Tommas wrote:Minecraft: Jeg klarte å bygge en piston-trapp som aktiviseres med en godt gjemt knapp, og gir adgang til et lite underjordisk rom med litt møbler og to fulle skattekister til kidsa. Så i morgen blir det blanding av gammeldags og nymoderne skattejakt: de må lete rundt i leiligheten etter små lapper med rebuser, så entrer skattejakten cyberspace med et kart og rebus inne i minecraft.

Til tider er det fornøyelig å være en nerdete pappa 8)

Haha! Fantastisk =D>
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nerdetråden

Post by Tommas »

Må legge til at det er på survival, så alle "ingredienser" måtte sankes på gamlemåten ;-)
Bjerknez

Re: Nerdetråden

Post by Bjerknez »

Husker for noen år siden når jeg skulel ta en full detailing av Audien jeg hadde. Jeg jekket opp bilen for å ta siste finnishen og den besto i å vaske bort skitten i dekksporene med Q-tips. Min far kom hjem og spurte om jeg kunne flytte bilen så han fikk vasket sin. Ikke enda sa jeg, for da blir dekkene skittne igjen.

Jeg husker jeg også fikk vondt inni meg når jeg så andre vaske bilen sin med skitten våt svamp. Hos meg var det to bøtter som gjaldt. to bøtter med rist i bunnen. En bøtte hvor jeg skylte av skitten mikrofiberhanske og den andre med rent såpevann.

Var slitsomme tider....
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Nerdetråden

Post by Toven »

Bjerknez wrote:Husker for noen år siden når jeg skulel ta en full detailing av Audien jeg hadde. Jeg jekket opp bilen for å ta siste finnishen og den besto i å vaske bort skitten i dekksporene med Q-tips. Min far kom hjem og spurte om jeg kunne flytte bilen så han fikk vasket sin. Ikke enda sa jeg, for da blir dekkene skittne igjen.

Jeg husker jeg også fikk vondt inni meg når jeg så andre vaske bilen sin med skitten våt svamp. Hos meg var det to bøtter som gjaldt. to bøtter med rist i bunnen. En bøtte hvor jeg skylte av skitten mikrofiberhanske og den andre med rent såpevann.

Var slitsomme tider....
Du og de q-tipsa, detaile dekka faktisk :lol:

Vasker selv med to bøtter og sånn spesialsvamp eller mikrofiber. Det verste jeg ser er når folk drar over bilen med pusseskinn etter en tur i selvvasken :-s Stakkars lakk
Bjerknez

Re: Nerdetråden

Post by Bjerknez »

Toven wrote:
Bjerknez wrote:Husker for noen år siden når jeg skulel ta en full detailing av Audien jeg hadde. Jeg jekket opp bilen for å ta siste finnishen og den besto i å vaske bort skitten i dekksporene med Q-tips. Min far kom hjem og spurte om jeg kunne flytte bilen så han fikk vasket sin. Ikke enda sa jeg, for da blir dekkene skittne igjen.

Jeg husker jeg også fikk vondt inni meg når jeg så andre vaske bilen sin med skitten våt svamp. Hos meg var det to bøtter som gjaldt. to bøtter med rist i bunnen. En bøtte hvor jeg skylte av skitten mikrofiberhanske og den andre med rent såpevann.

Var slitsomme tider....
Det verste jeg ser er når folk drar over bilen med pusseskinn etter en tur i selvvasken :-s Stakkars lakk
Ahh... ja...

De aller fleste selvvaskene har alt for dårlig trykk i pistolen og skumet/avfettingen dem bruker er alt for sterkt og stripper voksen. Det beste er å kjøpe seg en skikkelig høytrykkspyler selv samt en skumkannon. Faktisk er den orginale skumkanonen til Karscher som man får kjøpt på Coop Obs Bygg veldig bra. Jeg har også erfart at svindyre vokser kun er en gimmick og de rimeligere variantene er minst like bra. Holdbarheten på voksene er ikke i nærheten av hva de lover og jeg har testet dette ganske mye. Jeg har også videofilmet det. En voks beskytter aldri mer enn maks 3 måneder sommerstid. Personlig likte jeg Svissvax Shield best, Ja den var en av de dyrere voksene, men den holdt lengst av de jeg testet. Dog er det store forskjeller og mye kommer ann på hvordan lakken er preppet på forhånd samt miljøet man kjører i og hvordan man vasker etc.

Av de glassrute polishene som gjør at vannet preller av når man kjører så likte jeg Rain-X som Svissvax selger best.

Ahh... kunne skrevet masse mer.. men merker at jeg ikek er like interresert lenger. Folk får spørre hvis dem ha litt mer konkrete svar :redface
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nerdetråden

Post by Tommas »

Husker for mange år siden at jeg så en test i bilsport, hvor de målte slitasje på lakk etter x antall vask. Den gode gamle bøtta og svampen var i særklasse verst, med mest og dypeste spor i lakken. Vinneren den gangen var utrolig nok børstevask på bensinstasjonen. Den var den eneste som brukte nok vann til at sand og drit ble skylt bort underveis.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Nerdetråden

Post by Toven »

Tommas wrote:Husker for mange år siden at jeg så en test i bilsport, hvor de målte slitasje på lakk etter x antall vask. Den gode gamle bøtta og svampen var i særklasse verst, med mest og dypeste spor i lakken. Vinneren den gangen var utrolig nok børstevask på bensinstasjonen. Den var den eneste som brukte nok vann til at sand og drit ble skylt bort underveis.
Lurer på hvordan de vasket da... :P Ved å bruke en billig svamp hvor dritten blir liggende i mellom lakken og svampen, og uten å skylle svampen ofte så blir det sånn. En god såpe er også viktig. Hvis de i tillegg ikke bruker en god avfetting først så er vi igang.. :P

I gjennom vinteren vasker jeg kun bilene i selvvask (berøringsfri) og sprayer over med Scholl Neo lakkforsegler ved behov. Pleier å holde rundt 2 ish måneder før man må spraye litt nytt.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Nerdetråden

Post by Trondgv »

Vant en konkurranse på facebook denne uka og vant:

18.9L Bøtte m/grit guard og vanntett lokk. (blå)
Chemical Guys v7 Såpe
Microfiber wash mitt
P&R 60*80cm Tørke håndkle
1L Bilt Hamber Korrosol (metallpartikkel fjerner)
1L Prickbort (Asfalt fjerner)

Kanskje feil tråd, men siden dere diskuterer slikt så slår jeg til å spør om dette er gode produkter når det kommer til sykkelvask, og hva skal jeg bruke hvor?
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Nerdetråden

Post by freddy123 »

Såpen er grei , prickbort er kraftige saker bare spør bjerknez hva som skjedde med bmw'n . Korrosol er også veldig kraftige saker ...

Med mindre du kjører mye i drittvær så tror jeg du kommer langt med en lettere avfetting og håndvask :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Nerdetråden

Post by Toven »

Trondgv wrote:Vant en konkurranse på facebook denne uka og vant:

18.9L Bøtte m/grit guard og vanntett lokk. (blå)
Chemical Guys v7 Såpe
Microfiber wash mitt
P&R 60*80cm Tørke håndkle
1L Bilt Hamber Korrosol (metallpartikkel fjerner)
1L Prickbort (Asfalt fjerner)

Kanskje feil tråd, men siden dere diskuterer slikt så slår jeg til å spør om dette er gode produkter når det kommer til sykkelvask, og hva skal jeg bruke hvor?
Nice, konge det da :thumleft

Som freddy sier, prickbort er veldig kraftige saker som tar ting som asfalt tjære og salt-drit. Veldig ålreit å bruke på bil på vinteren og et par ganger ila sommeren (ikke så mye dritt på veiene om sommeren). Min erfaring med prickbort er at den kan gjøre gummilister/plastikk grå om dette er gammelt. Vi har en 2006 bil hvor noen gummilister eks rundt dørhåndtak blir grå etter bruk.. Stort sett ikke nødvendig å bruke prickbort så høyt opp på bildøra i det hele tatt men.. :P

Brukte prickbort på sykkelen etter turen i sommer, og jeg merket at lokket for oljepåføringa ble noe gråere enn hva den var før. Om du har svart motor så er det litt skummelt da det kan falme (bjerknez?). Jeg brukte da prickbort neders på motoren ettersom det var masse dritt som jeg ikke fikk bort så lett, siden jeg har nakensykkel :P

Noe du også kan prøve istede for en sterk avfetting er faktisk WD-40, etter avspyling og vask med svamp/kost på skitne deler som eks motor. Hvis felgene mine er veldig skitne tar jeg å sprayer wd40 på en billig svamp og vasker med det :)

Korrosol tror jeg ikke du bør bruke på mc. Bruker det bare etter vinteren på dørpaneler for å rense opp i rust som setter seg i små hakk.

Såpa tror jeg er en mer gloss-såpe, altså ikke så effektiv som si chemical guys citrus wash & gloss på en veldig skitten sykkel. Jeg vasker med citrus wash & gloss når sykkelen er ganske skitten, og ellers med CG Glossworkz som er en mer high-gloss såpe. Utrolig glans på sykkelen etter vask med glossworkz, ser omtrent nyvokset ut :)

Ellers som også freddy sier, en ikke så sterk avfettning og vanlig håndvask holder lenge på sykkel :) Jeg bruker Bilthamber autofoam som er det samme som Surfex HD avfettning.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Nerdetråden

Post by Trondgv »

Okei, takker for gode svar. Er det mulig å blande ut prickbort for å ta driten på felger? Kjedeolje på ORANSJE felger er ikke alltid like lett å få vekk :-k
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nerdetråden

Post by Tommas »

Toven wrote:
Tommas wrote:Husker for mange år siden at jeg så en test i bilsport, hvor de målte slitasje på lakk etter x antall vask. Den gode gamle bøtta og svampen var i særklasse verst, med mest og dypeste spor i lakken. Vinneren den gangen var utrolig nok børstevask på bensinstasjonen. Den var den eneste som brukte nok vann til at sand og drit ble skylt bort underveis.
Lurer på hvordan de vasket da... :P Ved å bruke en billig svamp hvor dritten blir liggende i mellom lakken og svampen, og uten å skylle svampen ofte så blir det sånn. En god såpe er også viktig. Hvis de i tillegg ikke bruker en god avfetting først så er vi igang.. :P

I gjennom vinteren vasker jeg kun bilene i selvvask (berøringsfri) og sprayer over med Scholl Neo lakkforsegler ved behov. Pleier å holde rundt 2 ish måneder før man må spraye litt nytt.
Ja, de vasket med god gammel "1 bøtte vann per bil, med svamp som ristes litt i bøtta mellom dragene". Eller med andre ord, slik de fleste tror en bil skal vaskes for å unngå striper og slitasje som man får i bilvask 8)

Har du to bøtter er du allerede nobel-kandidat :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Nerdetråden

Post by Toven »

Trondgv wrote:Okei, takker for gode svar. Er det mulig å blande ut prickbort for å ta driten på felger? Kjedeolje på ORANSJE felger er ikke alltid like lett å få vekk :-k
Nei, prickbort er sånn petroliumbasert eller hva det heter. Ikke blandbar.

Prøv WD-40 for å få vekk gris fra kjedet! Det funker som bare det :) Spray en dæsj på svampen og gni over, selvfølgelig med våt svamp med såpevann :)
Post Reply