Hvilken bok har du lest i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Hvilken bok har du lest i dag?

Post by Tommas »

Ble ferdig med denne i helgen. Noen folk er bare så vanvittig tøffe!

Frivillig la seg sende til konsentrasjonsleir, for å finne ut hva som virkelig skjer der.

https://www.goodreads.com/book/show/134 ... m_search=1

Image

In 1940, the Polish Underground wanted to know what was happening inside the recently opened Auschwitz concentration camp. Polish army officer Witold Pilecki volunteered to be arrested by the Germans and reported from inside the camp. His intelligence reports, smuggled out in 1941, were among the first eyewitness accounts of Auschwitz atrocities: the extermination of Soviet POWs, its function as a camp for Polish political prisoners, and the final solution for Jews.
Last edited by Tommas on 11 Jan 2016 12:13, edited 1 time in total.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hva har du lest i dag?

Post by Flanker »

Jeg kjører mye lydbøker, da jeg har en del reisetid i forbindelse med jobb... Bruker Storytel, og akkurat nå holder jeg på med denne:

Image
For ni år siden ble presten Rocky Kyrklund dømt til psykiatrisk behandling for et brutalt mord. Selv han husker ingenting av hendelsen. Etter en alvorlig bilulykke lider han av regelmessige blackouter.

Sommeren han skal tilbakeføres til samfunnet mottar politiet en filmsekvens av en kvinne i et vindu. Neste dag blir kvinnen funnet død i sitt hjem. Det er ikke bare voldsnivået som får politiet til å tenke på Kyrklunds gamle mord. Så dukker en ny film opp hos politiet.
Politiet kommer ikke til å løse saken uten Joona Linna. Problemet er at Joona har vært forsvunnet i over et år. Nesten alle tror han er død. Nesten alle.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Hva har du lest i dag?

Post by Toven »

Kanskje jeg sku sjekke ut den boka Tommas, leser selv bare krigsrelaterte bøker.

Fullførte nylig boka Jakten på Tirpitz:
Image
Utrolig spennende og informativ bok.

Har ingen nye bøker igjen så begynte å lese "Snikskytter på østfronten" om igjen.
Image

Ble også ferdig med Vasily Zaitsev sin bok så måtte lese historiene til han tyske igjen :P
Image

Er en utrolig råskap i slike bøker om hva de blir utsatt for og hva de opplever av grusometer. Beskrivelse av tortur av medsoldater, mennesker som blir drept i krig på de mest forferdelige måter.

Har flere slike bøker men kan nevne en om en norsk soldat som melder seg inn i Waffen SS, Hermod Tuft. Spennende bok og interessant lesing om en nordmann sine opplevelser som havnet på feil side.
Image

edit: sku kanskje velge en bok å skrive om men jeg blir så engasjert... :P
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva har du lest i dag?

Post by Tommas »

De to første har jeg lest, det var bra saker! Skal se om jeg får tatt en titt på de to andre.

Blitt en del hundre krigsbøker opp gjennom årene, men kjører hardt på scifi om dagen ;-)

Målet er å lese 76 eller flere bøker i 2016 (en kompis skulle lese 75...), så det gjelder å stå på 8)
Bjerknez

Re: Hva har du lest i dag?

Post by Bjerknez »

Avisa...
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hva har du lest i dag?

Post by hakhap »

Er på den siste oversatte boken om Geralt "The Witcher" Baptism of Fire, neste bok blir oversatt nå i 2016 :D

Image

Kan varmt rekomendere disse bøkene hvis en like fantasy

Begjynte med noen short stories i The Last Wish

Image

og selve Geralt berettelsen begjynner med Blood of Elves

Image

og fortsetter med Time of contemt

Image
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by rerell »

Image
Den jævla naboen. Om nabokrangler, tujahekker og norsk smålighet
Kagge Forlag wrote:Den store, morsomme og litt triste boka om nabokrangler.
«Jeg hater den gale kjerringa», forteller sandefjordskvinnen Marina Enoksen om naboen sin. «Jeg kommer aldri til å tillate angrep på mine demokratiske rettigheter», mener milliardær Øystein Stray Spetalen. «Jeg er opptatt av estetikk», sier en mann fra Bergen som brant ned naboens hus.

Stadig flere har sluttet å hilse på naboen. De ringer heller advokaten, eller leser på nettet hvordan de kan drepe trær med gift. Noen tør ikke lenger å gå ut av sitt eget hus. På Nesøya kuttet finansmannen Arne Vigeland naboens uthus i to.

Hvilke psykologiske mekanismer leder oss fra naboskap til fiendskap? Hva skiller nabokrangler fra andre krangler?

I denne første boka som tar for seg fenomenet nabokrangel får du møte en mann som tagget ned sitt eget hus for å gi naboen noe stygt å se på. Vi treffer også sinte rikfolk, familien som tok grantreet sitt til Menneskerettighetsdomstolen i Haag – og mannen som blir kalt Norges verste nabo. I tillegg vil noen av landets ledende forskere, professorer, filosofer og eks-torpedo Espen Lie gi svar på hvorfor nordmannen er blitt så sint.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by Lasse Liten »

Chickenhawk - Robert Mason
Krigsskildring av helikopterpilot under Vietnamkrigen, helt vilt.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by Leffy »

Er nok ingen bokorm, eneste jeg har lest er vel Pelle og Proffen serien og bøkene om James Hawker fra 80 tallet. Dette var i min kjære ungdomstid. Med mitt yrke så prøvde jeg lydbøker for et år tilbake, og siden har jeg blitt hekta. Her er det krim og historie det går i, spesielt fra andre verdenskrig.

Nå er ikke jeg noe spesielt kjent innen bokmiljøet så har ikke peiling på hva som er absolutt et must og få med seg. Foreløbig så har jeg kommet igjennom Harry Hole, William Wisting og Carl Mørk seriene. Noe annet småtteri av av forfatterne bak disse også.

Siste bøkene som gikk over øre var

De dødsdømte - Asbjørn Jaklin
En Norsk Spion - Aslak Nore
Wienerbrorskapet - Ingar Johnsrud

Sitter nå og prøver å finne noe spennende til i morra...
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by tshansen »

Siden jeg sliter med lese, skrive og vansker... blir det veldig lite bøker på denne kroppen også! Jeg klarer bare ikke sitte i ro med en bok, tar meg selv i å lese oppigjen samme siden flere ganger! Eller lese 2 - 3 sider uten å vite hva jeg har lest? :-s

Det finnes helt sikkert teknikker på å mestre dette som alt annet. Men til nå har jeg heller styrt unna bøker. Men jeg merker at jeg har ekstremt lett for å lese krigshistorie og tekniske greier til det ene og andre! Så spørs om jeg ikke må begynne i "riktig" retning for å trigge leselysten :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by supermons »

LordShaft wrote:Siden jeg sliter med lese, skrive og vansker... blir det veldig lite bøker på denne kroppen også! Jeg klarer bare ikke sitte i ro med en bok, tar meg selv i å lese oppigjen samme siden flere ganger! Eller lese 2 - 3 sider uten å vite hva jeg har lest? :-s
Hva med lydbok?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by Tommas »

Det er jo en sikker vinner å lese ting man liker. Livet er for kort til å slite seg gjennom noe annet enn det ;-)

Krigshistorie er jo et utømmelig emne, finnes jo alt for mange kriger :(
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by Tommas »

Forresten bra bok, selv om den nok er litt tyngre enn Donald Pocket...

Gir litt historisk ballast når men leser aviser om hva som skjer i midtøsten.

https://www.goodreads.com/book/show/645 ... iddle_East

Image
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1630
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by Spiritofwinter »

Ikke så veldig flink til å lese bøker, har det med å lese 2-3 sider før jeg sovner. Men for noen år siden fant jeg noe som fungerte veldig bra for meg.

The world according to Clarkson, bøkene som egentlig er satt sammen av Jeremy Clarkson sine søndags spalter i The Sun. Kombinasjonen av Jeremy Clarkson sin humor og at hvert kapittel er ca 3,5 sider langt gjorde at jeg kunne lese et kapittel for så å legge fra meg boken i 10 minutter å lese et kapittel til. Et kapittel eller to er også perfekt å lese når man likevel sitter på en ferge å ser ut i luften, noe jeg gjør alt for mye av. Endte opp med å kjøpe de fire bøkene som var tilgjengelig i den serien da, å jeg kom meg ivertfal igjennom tre av de i løpet av kort tid. Kanskje på tide å lete frem bok nr fire å lese den.

Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvilken bok har du lest i dag?

Post by Tommas »

Da var den kjøpt på kindle :thumleft
Post Reply