Jegerprøven, jakt, tips??

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Jegerprøven, jakt, tips??

Post by Trondgv »

Hei.

Har meldt meg opp til jegerprøven. Starter på kurset om 1 mnd så har noen spørsmål.
Det jeg hovedsaklig kommer til å gjøre er nok leirduer til å begynne med, for å så gå over på småvilt jakt. Tenker da på hovedsaklig fugl som rype og due, men har også lyst å prøve på sjøfugl. De som har litt peiling burde til nå vite at det er en hagle jeg er på jakt etter.

Hva bør jeg velge? Vil ikke gå så veldig høyt i pris, så lenge det er ok kvalitet. Har blitt anbefalt over&under hagle.
Fordeler/ulemper med de forskjellige typene.
Gode jaktområder i nærheten av Rogaland. Haukelifjell, Røldal?

Antar at jeg vil få vite hva jeg får på prøven under kurset, samt at jeg har lærebok til jegerprøven.
Noe dere vil anbefale at jeg bør sette meg inn i mer enn noe annet?
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by Palma »

Du må jo kjøpe deg en gunner som du kan ta med deg på mopeden :)
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by tshansen »

Selv har jeg gått veldig mye på småvilt. Mest rype. Du får utrolig mye gode hagler til en plass mellom 7 og 10 tusen. Men det som er aller viktigst er at den passer deg. Kolben er lang eller kort nok, og du har riktig offcast.

Selv kjøpte jeg en sabatti multichoke i min tid. Men har aldri byttet trangboring. Mer spredning på første skuddet og smalere spredning på 2 skuddet.

Fordelen med over under hagle er at "sikte" bildet blir renere. Ikke så mye som forstyrrer i siktelinjen.

Å gå innom xxl eller f.eks våpensøylen i Bergen. Si hva du skal ha å få gode anbefalinger på våpen i ditt segment. Pumpehagle er bare tull til jakt. Halvautomatisk koster mer enn det smaker.

Du får nok også veldig gode tips underveis i kurset. Også vil jeg anbefale deg å legge litt penger i en god skulderstropp i skinn og litt bredde

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by quattrokim »

Billig og bra hagle visst den passer til deg er Star Baikal. Uslitelig russer. Har vel denne på XXL. Men som Lorden nevner, det viktigste er at den passer til deg, ikkje om den koster 1500kr eller 30000kr.
Ang pumpehagle til jakt, på fjellet er ei over/under stort sett lettere å bære på. Men til sjøjakt så er ei Remington 870 med syntstokk ganske greit å ha, enkel å demontere for puss når du kommer heim igjen. Og den tåler å få bank.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by Trondgv »

Palma wrote:Du må jo kjøpe deg en gunner som du kan ta med deg på mopeden :)
Image
Hahah, selvsagt :lol:
LordShaft wrote:Selv har jeg gått veldig mye på småvilt. Mest rype. Du får utrolig mye gode hagler til en plass mellom 7 og 10 tusen. Men det som er aller viktigst er at den passer deg. Kolben er lang eller kort nok, og du har riktig offcast.

Selv kjøpte jeg en sabatti multichoke i min tid. Men har aldri byttet trangboring. Mer spredning på første skuddet og smalere spredning på 2 skuddet.

Fordelen med over under hagle er at "sikte" bildet blir renere. Ikke så mye som forstyrrer i siktelinjen.

Å gå innom xxl eller f.eks våpensøylen i Bergen. Si hva du skal ha å få gode anbefalinger på våpen i ditt segment. Pumpehagle er bare tull til jakt. Halvautomatisk koster mer enn det smaker.

Du får nok også veldig gode tips underveis i kurset. Også vil jeg anbefale deg å legge litt penger i en god skulderstropp i skinn og litt bredde

Note4
7k blir nok for mye for min del, har ikke noe i mot å kjøpe brukt så lenge jeg finner et som passer meg. Har en våpenforhandler i nærheten som jeg skal forhøre meg med, vet at de tar inn brukte våpen også. (Rafdal & Kvale vis noen kjenner til dem)

Antar at jeg får mye informasjon i kurset, men liker å være forberedt slik at jeg slipper å være helt blank når kurset starter slik at jeg får en bedre forståelse og lettere består prøven.

Hvor jaktet du?
quattrokim wrote:Billig og bra hagle visst den passer til deg er Star Baikal. Uslitelig russer. Har vel denne på XXL. Men som Lorden nevner, det viktigste er at den passer til deg, ikkje om den koster 1500kr eller 30000kr.
Ang pumpehagle til jakt, på fjellet er ei over/under stort sett lettere å bære på. Men til sjøjakt så er ei Remington 870 med syntstokk ganske greit å ha, enkel å demontere for puss når du kommer heim igjen. Og den tåler å få bank.
Vil nok ikke begynne med sjøjakt med det første tror jeg, så vil gå for ei over/under.


Takker for tips! :)
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by Lasse Liten »

Enig med quattrokim, uten å være spesifikk er det viktig at haglen er lett å demontere og pusse når man skal på sjøen. Haglen må gjerne koste 15 lapper, men det hjelper ikke et gram om den ikke passer deg, da skyter du gjerne bedre med en brukt en du kjøper av enke-oldemor på tindehaugen etter gamle onkel franz til 500kr.

De fleste jeg kjenner har kjøpt ny hagle etter første eller andre sesongen, fordi erfaringen gir deg andre blikk på ting og tang, så jeg anbefaler å sikte rimelig på første våpen, stikk gjerne innom en våpensmed, de har ofte mye brukt liggende. Våpen Søilen i Bergen har ofte kassevis av brukte hagler med historikk og alt ting.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by Trondgv »

Lasse Liten wrote:Enig med quattrokim, uten å være spesifikk er det viktig at haglen er lett å demontere og pusse når man skal på sjøen. Haglen må gjerne koste 15 lapper, men det hjelper ikke et gram om den ikke passer deg, da skyter du gjerne bedre med en brukt en du kjøper av enke-oldemor på tindehaugen etter gamle onkel franz til 500kr.

De fleste jeg kjenner har kjøpt ny hagle etter første eller andre sesongen, fordi erfaringen gir deg andre blikk på ting og tang, så jeg anbefaler å sikte rimelig på første våpen, stikk gjerne innom en våpensmed, de har ofte mye brukt liggende. Våpen Søilen i Bergen har ofte kassevis av brukte hagler med historikk og alt ting.
Det som er planen, vil ikke betale så veldig mye til å begynne med, jeg får heller se senere hvor "hekta" jeg blir. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by tshansen »

Jakt var for meg en litt sosial greie, det dabbet litt av når alle andre mistet interessen. Jeg skyter vel langt flere leirduer i året enn jeg skyter på jakt hehe.

Jeg har jaktet mye i sunnmørsalpene, på Dovre har jeg vært noen ganger (beste området jeg har vært) også her i Bergen er det bare begrenset seg til egen utmark. Bare et lite tips.
Skal du gå på støkkjakt, altså uten hund. Er lirypen mye artigere å jakte på. Har gått på noen fjellryper som bare var fjøra igjen på. De trykker så sinnsykt mye lengre

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by ArcticTiger »

Det er utrolig mye rimelige våpen på finn.no. Folk som har arva de, og bare skal bli kvitt våpna, ellers må de destrueres.... Jaktvåpen skal det mye til at de blir utslitt, det er uvøren bruk og dårlig vedlikehold som evt tar de. Så sjekk bruktmarkedet først.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by Trondgv »

ArcticTiger wrote:Det er utrolig mye rimelige våpen på finn.no. Folk som har arva de, og bare skal bli kvitt våpna, ellers må de destrueres.... Jaktvåpen skal det mye til at de blir utslitt, det er uvøren bruk og dårlig vedlikehold som evt tar de. Så sjekk bruktmarkedet først.
Skal gjøre det, brukt er like greit for meg så lenge jeg får noe som passer og er brukende :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by tshansen »

På en hagle er det bare kolben som må byttes eller eventuelt justeres. Dette behøver ikke koste mye de heller. Så forhør deg med en lokal våpenhandler om hva noe slikt vil koste.

Du behøver ikke si at du planlegger å kjøpe brukt, men at du er gira på å arve haglen til bestefaren din f.eks og vil ha den til å passe deg

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by Trondgv »

Besto jegerprøven tidligere denne uka. Har kjøpt og montert våpenskap så nå mangler jeg bare hagle. Går for så billig som mulig så det blir nok en Star Baikal. En til 4000,- som har to avtrekkere, faste choker på 1/2 og 1/4. En til 5000,- med utskiftbare choker og en avtrekker. Føler ikke helt jeg har bruk for den til 5000. + og - med de forskjellige?

Kanskje ikke helt rette forum for dette, men la gå [-(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by tshansen »

Gratulere med bestått jegerprøve :thumleft

Gå for den billigste du!! Greit å ha en hagle du ikke er så "redd" for i begynnelsen. Det blir ofte mye tråkk i skog og mark. Fort gjort å slå den nedi steiner osv. Når det kommer til utskiftbare chokes, så har jeg dette på min, men de har aldri vært forandret på :roll: :lol:

Det er sikkert flere som jakter her inne, så litt diskusjon rundt dette er bare gøy :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by quattrokim »

Lite haglejakt her men mykje med rifle. Og som forrige taler da gå for den billigste. Choker kjem du mest sannsynlig aldri til å bytte og når du først prøver å bytte så sitter dei fast.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Jegerprøven, jakt, tips??

Post by Trondgv »

LordShaft wrote:Gratulere med bestått jegerprøve :thumleft

Gå for den billigste du!! Greit å ha en hagle du ikke er så "redd" for i begynnelsen. Det blir ofte mye tråkk i skog og mark. Fort gjort å slå den nedi steiner osv. Når det kommer til utskiftbare chokes, så har jeg dette på min, men de har aldri vært forandret på :roll: :lol:

Det er sikkert flere som jakter her inne, så litt diskusjon rundt dette er bare gøy :thumleft
Takker for det.

Er det jeg også tenker, er bedre å ha noe som en ikke er så redd for nå til å begynne med, så kan jeg heller gå over til en dyrere hagle senere. Tror ikke jeg ville byttet chokes selv eller. Nå til å begynne med vil jeg bare ha en hagle fungerer som den skal, uten at det er noe wow-faktor over våpenet.
quattrokim wrote:Lite haglejakt her men mykje med rifle. Og som forrige taler da gå for den billigste. Choker kjem du mest sannsynlig aldri til å bytte og når du først prøver å bytte så sitter dei fast.
:thumleft
Post Reply