NMCU fortjener en tråd.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

NMCU fortjener en tråd.

Post by Okda »

Hvorfor fortjener NMCU er egen tråd?

Fordi de har gjort og gjør mye bra for oss som kjører MC, så mye at alle som er interessert i MC minst bør være medlem....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Bikeridr »

Er medlem jeg, selv på 5. året i utlendighet :)
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Elolz »

Helt enig. Har vært medlem siden jeg tok lappen i 2010. Det er godt å ha en større organisasjon i ryggen som taler motorsyklistenes sak og kan drive litt lobbyvirksomhet for å holde politikerne litt i ørene, og holde de mest idiotiske EU-reglene og unødvendige påbud unna. :thumleft Veifelleskjemaet deres er også nyttig.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Bikeridr »

Elolz wrote:... og holde de mest idiotiske EU-reglene og unødvendige påbud unna.
Hmm, hvilke da?
Nå er jo jeg EU-bosatt og vi har ikke noen "idiotiske" påbud (ennå). Riktignok har vi EU-kontroll på sykkel hvert 2. år (var hvert år frem til 2013) men den koster bare €8,- og tro meg, her er den nødvendig.. :)
Bl.a så får du ikke EU-godkjent noe kjøretøy (uansett klasse) om du har en ubetalt fartsbot på deg, eller andre ubetalte forpliktelser ifbm kjøretøyet.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Elolz »

EU-kontroll blant annet, men også mye av det som står nederst på denne FEMA-rapporten (anti-tampering og 100hk grense etc). Stadig strengere utslippsgrenser og støygrenser. Dette med obligatorisk ABS på alle nye sykler, tenk prisen på lettsykler, greit det er sikrere, men rekrutteringen vil jo stoppe opp når prisen på lettsykler øker. :-k
http://nmcu.org/rapport-fra-fema
Bjerknez

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Bjerknez »

NMCU gjør sikkert mye bra og jeg er medlem selv. Har ikke fulgt med så veldig for å være ærlig.

Men jeg synes dem bør jobbe litt mer aktivt med å skaffe seg betalende medlemmer. Jeg synes også dem bør koste på seg en litt mer iøyenfallende og oversiktlig hjemmeside med en ryddigere meny etc. Ligner på en hjemmeside laget på gutterommet tildig 80-tallet...

Jeg har vært inne hos en drøss av mc forhandlere og jeg har ennå til gode å ha sett en NMCU logo eller brosjyrer i butikken. Ved kjøp av ny sykkel bør jo feks. NMCU nevnes til kunde ASAP. Dette kan bakes inn i et totalt regnestykke og vil da lettere bli akseptert av kunden.

Jobben som evt. gjøres for å få til noe slikt blir jo en invistering da meldemsinntektene vil øke siden meldmestallet stiger.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Elolz »

Enig der, hadde det ikke vært for at kjørelæreren min nevnte det, så hadde jeg sikkert ikke visst om de. (Hvis jeg da ikke hadde vært på forums, noe de fleste motorsyklister ikke er?)

De kunne også fått i gang avtaler med flere av forsikringsselskapene, da hadde det nok spredd seg kjapt. Så langt er det vel kun IF de har avtale med som gir 10% rabatt for medlemmer.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by tshansen »

Er de like god til å kjempe for gode saker som de er å profilere seg? :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Er de like god til å kjempe for gode saker som de er å profilere seg? :-k

Note4
Som jeg skrev så vet jeg svært lite (ingenting) om driften, men mitt inntrykk som kunde er at jeg ikke har sett noe som helst profilering fra dem i de mc relaterte butikkene jeg har vert i. Jeg har kjøpt tre nye sykler fra tre forskjellige forhandlere og ingen av dem har nevnt NMCU i det hele tatt. Det har heller ikke foreligget noe informasjon så vidt jeg har sett.

Det synes jeg er litt merkelig. Nettsiden dems er jo nevnt. Førsteinntrykk er viktig og det koster ikke så mye å rydde opp litt i designet. En av dem har sikkert en selvlært pode som kan fikse dette veldig lett.

Ikke finnes det noen slags vervekampanje heller...

Men at dem kjemper i kulissene og får frem mye bra tviler jeg ikke på, uten at jeg som sagt har fulgt med så veldig på det...
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by hakhap »

Bjerknez wrote:
LordShaft wrote:Er de like god til å kjempe for gode saker som de er å profilere seg? :-k

Note4
Som jeg skrev så vet jeg svært lite (ingenting) om driften, men mitt inntrykk som kunde er at jeg ikke har sett noe som helst profilering fra dem i de mc relaterte butikkene jeg har vert i.
Teknisk er du vel ikke kunde men medlemm akkurat som i LO o.l. organisasjoner.

Det står deg fritt å gratis hjelpe dem med en ny side, akkurat som det står alle fritt å hjelpe dem gratis siden dette ikke er noe vinstdrivende organisasjon. Er enig at siden dems er datert. Men send dine innspill til din lokale NMCU organisasjon, er sikker på at de lytter.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by tshansen »

Jeg prøver bare å skape en sunn diskusjon rundt dette :thumleft

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Bjerknez »

hakhap wrote:
Bjerknez wrote:
LordShaft wrote:Er de like god til å kjempe for gode saker som de er å profilere seg? :-k

Note4
Som jeg skrev så vet jeg svært lite (ingenting) om driften, men mitt inntrykk som kunde er at jeg ikke har sett noe som helst profilering fra dem i de mc relaterte butikkene jeg har vert i.
Teknisk er du vel ikke kunde men medlemm akkurat som i LO o.l. organisasjoner.

Det står deg fritt å gratis hjelpe dem med en ny side, akkurat som det står alle fritt å hjelpe dem gratis siden dette ikke er noe vinstdrivende organisasjon. Er enig at siden dems er datert. Men send dine innspill til din lokale NMCU organisasjon, er sikker på at de lytter.
Dem får jo inn penger via kontigenten og jeg tror nok mange i NMCU tar ut lønn for å si det sånn. Dem må jo ha et budsjett?

Hvis hovedinntekten dems kommer fra kontigenter så må det jo stå høyt på lista og nettopp kapre medlemmer. Kan gjerne hjelpe dem med ny side jeg, men jeg som alle andre jobber jo ikke gratis... :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by hakhap »

Bjerknez wrote: Dem får jo inn penger via kontigenten og jeg tror nok mange i NMCU tar ut lønn for å si det sånn. Dem må jo ha et budsjett?

Hvis hovedinntekten dems kommer fra kontigenter så må det jo stå høyt på lista og nettopp kapre medlemmer. Kan gjerne hjelpe dem med ny side jeg, men jeg som alle andre jobber jo ikke gratis... :thumleft
Hvis jeg husker riktig, det stod i siste bladet fra dem, så har de 1 fulltids ansatt og noen få på % basis resten er ubetalt arbeid. Ja de har en budsjett som alle organisasjoner med en økonomi, men der fokuset for bruken av penger er å stå på motorsykklistenes side i Politikken, Veiverket og EU og sikkert flere arenaer.

Det føles for meg som du ser på NMCU som noe annet enn hva det er. Jer er ikke spesiellt innsatt i noe men leser bladet de sender ut og er kjent med SMC i sverige som er en søster organisasjon.

Nei de ferreste av oss jobber gratis, derfor ser nok og siden dems ut som den gjør, akkurat som andre "felleskap" gjør ting på dugnad kan organiseres å lages en ny side og app på dugnad men det er avhengig av at disse innspill og hjelper ånden meldes ifra til NMCU da.


Men nok om det, er sikkert andre her som vet mer om det enn meg. Og du får selvfølig ha din mening og bild om hva de skall bruke sine penger på for du er medlemm.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by tshansen »

Jeg tror nok at veldig mye av jobben nmcu gjør er nettopp gratis. Det er nok jobbet langt mere timer dugnad enn med lønn. Men jeg som motorsyklist skulle gjerne sett at det var litt lettere å komme over informasjon fra nmcu. Kanskje noen aktive medlemmer her inne kan opplyse oss?

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by RuneMC »

@bikeridr - EU-kontroll/PKK som ble forhindret av FEMA var årlig kontroll. Dvs en kontroll pr halvår med kjøring for oss i nord... det kan vi vel være enige om er litt vel ofte? Det var også snakk om en PKK-variant som i Italia p.t. koster 60-80 EUR (tror det var noe slikt Tage skrev) - dvs fort en tusenlapp med vårt prisnivå.

NMCU gjør veldig mye bra, f.eks. når det gjelder å drive lobby-virksomhet for motorsyklister.

Men, noe er det også opp til oss medlemmer å passe på.

Selv har jeg klaget noen ganger til lokale VIVA-IKS (ansvarlig for vegvedlikehold i Lier og Røyken) fordi de legger ut kantmasse uten å komprimere massen. Når de som gjør vedlikeholdet slurver ang dette så blir det grus i svingene fordi bilene som ikke klarer å følge svingene drar med løsgrusen ut i vegbanen.

Veldig kjekt å kunne sitere NMCU og kunne vise til akkurat hva entreprenørene gjør feil (og fortsetter å gjøre feil, for dette er noen år siden)

http://nmcu.org/sterk-resolusjon-om-vegvedlikehold
[NMCU] ser med stigende bekymring på at farlige forhold i det fysiske vegmiljøet oppstår fordi Statens vegvesen ikke har kontroll med kvaliteten på det arbeidet entreprenører i drifts- og vedlikeholdskontrakter utfører. ...
Det har i år vært uvanlig mange veifellemeldinger om grus i vegbanen som følge av utlegging av ny kantmasse. Problemet kan se ut til å oppstå fordi entreprenørene ikke alltid forholder seg til Statens vegvesens retningslinjer for hvordan slike arbeider skal utføres, og bruker uegnet masse, unnlater å komprimere ny kantmasse, unnlater å feie og unnlater å varsle gjennom korrekt skilting.
Post Reply