NMCU fortjener en tråd.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Toven »

Liten avsporing kanskje, men skulle gjerne sett at det ble skiltet fra entreprenør når det nettopp blir lagt grus i grøfta etter ny asfaltering.
Siljanvegen her i området som er kjent for mc-vei ble asfaltert i sommer og det ble kastet grus ut i veibanen av bilene. Ikke spesielt kjekt for oss på to hjul. Sendte inn skjema på naf sine sider og fikk til svar lang tid etter at det var noe entreprenør hadde som ansvar å feie og ordne opp i. Neste gang ringer jeg 175 og sier ifra.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by inunf »

Er medlem av NMCU, har vært medlem siden jeg kjøpte lettmotorsykkel i 2004. Synes de gjør veldig mye bra. De har gjort mye for opplæringen, og de to heftene de ga ut for noen år siden, "full kontroll" og "godt tenkt" var ganske bra. Det som bekymrer meg er at det kanskje har blitt for god (for mye) opplæring for å ta mc-lappen. Det begynner å bli urovekkende dyrt nå, spesielt hvis man begynner på lett, fortsetter på mellomtung og videre på tung. Det blir fort slik at de som tar lappen er de som er voksne, kanskje sitter godt i det og kan ta tunglappen direkte. Snittalderen på motorsyklistene er urovekkende høy, synes jeg. Synes også det er rart at mange unge med motorinteresse fint kan bygge seg en BMW/Volvo/Audi/whatnot med 14 turboer og 5000 hk og sladde rundt og rundt i hver eneste rundkjøring, men MC, nei DET blir for farlig... Vi trenger å gjøre noe med rekrutteringen!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Bikeridr »

RuneMC wrote:@bikeridr - EU-kontroll/PKK som ble forhindret av FEMA var årlig kontroll. Dvs en kontroll pr halvår med kjøring for oss i nord... det kan vi vel være enige om er litt vel ofte? Det var også snakk om en PKK-variant som i Italia p.t. koster 60-80 EUR (tror det var noe slikt Tage skrev) - dvs fort en tusenlapp med vårt prisnivå.
Ja, var vel derfor den ble to-årig i 2013 her.
Jeg er også prinsipielt imot EU/PKK på MC, men når man må velge mellom lasten av flere onder, så synes jeg ikke modellen de har her i Latvia er så ille. Den er billig (€8,-) og den luker ut de trafikantene som ikke har gjort opp for seg bl.a mhp bøter eller ubetalt forsikring. Årsavgiften er også noe man betaler (€56,-) sammen med kontrollen. Nå ble jo denne "årsavgiften" i praksis halvert, for den avgiften gikk ikke opp og man betaler nå annethvert år :)

Dessuten, det du/dere nevner om 100hk-sperre er gammelt nytt og ble lagt død i 2011 i en EU-avstemning da dette faktisk ble en selvmotsigelse mot "anti-tampering".
Forøvrig, min største bekymring nå er at forbrenningsmotorsykler forsvinner til fordel for dildofuelsykler. Da legger jeg MC-lappen på hylla..
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Elolz »

LordShaft wrote:Jeg tror nok at veldig mye av jobben nmcu gjør er nettopp gratis. Det er nok jobbet langt mere timer dugnad enn med lønn. Men jeg som motorsyklist skulle gjerne sett at det var litt lettere å komme over informasjon fra nmcu. Kanskje noen aktive medlemmer her inne kan opplyse oss?
Hvordan lettere å komme over informasjon? Nyheter liksom? Det får jeg via Facebooksiden deres. Du som ikke er på Facebook får de samme nyhetene via nettsiden deres, men det deles kanskje litt mer på Facebook. Ellers får en medlemsblad 5 ganger i året mener jeg det var. En får også en kalender med oversikt over mc-treff og happenings.

Så pengeforbruken vil jeg anta går til reiseutgifter til møter etc. FEMA og EU-møter nedover i Europa koster jo f.eks, og til å få produsert og trykket opp medlemsbladene og kalenderen.
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Monstr »

NMCU har jo ganske høy status i Norge, noe som er lett å se ved at rapporter, forslag og andre ting fra bla. Statens Vegvesen blir forelagt NMCU for uttalelse.

Dog for mitt vedkommende blir EUs argumenter for EU-kontroll av motorsykler i Norge alt for dårlig. Den norske motorsykkelparken er en av de beste i verden. Hvorfor? Jo fordi i Norge er motorsykkel, lappen og utstyr såpass dyrt, i tillegg til at vi kun kjører halve året blir det ikke et rent fremkomstmiddel på samme måte som det er mange andre steder i verden.

Her i Norge er det stort sett entusiaster som kjører motorsykkel. Hva gjør en entusiast, jo han vedlikeholder sykkelen sin på en god måte. Hvordan ser vi det? Jo det ser vi på ulykkesstatistikken. Nå husker jeg ikke nøyaktige tall for fjoråret, men av de registrerte ulykkene så var det vel rundt et prosent som var forårsaket grunnet teknisk feil på sykkelen. Av dødsulykkene så var det så vidt jeg husker ingen som var direkte forårsaket av teknisk feil på sykkelen.

Dette underbygger jo bare påstanden til NMCU om at det i Norge ikke er noe stort behov for EU-kontroll på motorsykkel. Vi vedlikeholder utstyret vårt så godt.

EU har jo også bemerket at vi i Norge har så gammel MC-park. Med de høye prisene som er i Norge, samt at vi kun kjører halve året og er flinke med vedlikeholdet ser vi jo at syklene våre varer lenge. Bruktprisene i Norge er høye, men majoriteten av syklene er også i meget god stand.

Nei, NMCU må vi ha, og jeg betaler mine kroner til dem med glede :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU fortjener en tråd.

Post by Okda »

NMCU er vel en organisasjjon som kun jobber for mc. Det er pådriver for våre saker og blir tatt seriøst av andre aktører på samme bane som vegdirektoratet, tror jeg.... det er i hvert fall den eneste organisasjonen som pr i dag er dedikert mcarbeide og på hjemmesidene deres står det skryteliste for hva de har vært involvert i.

ad reklame så er de jo representert på enkelte andre sider med logo og link og det kan vel raskt bli flere??? I hvert fall en til og denne linken er jo også viktig reklame for NMCU - noe som var hele meningen med å lage denne "diskusjonen". Vi som er medlemmer har jo også ett ansvar når det gjelder dette. Om ikke hjemmesiden er helt strømlinjeformet, hva så - de skal ha fokus på mye annet enn hjemmesiden før de går på hjemmesiden - den er vel god nok til sitt bruk, vel.
OkDa
Fjr 1300
Post Reply