Politi og hjelmkamera

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Politi og hjelmkamera

Post by Busa Trond »

Det er mange som kjører med hjelmkamera. Stadig i media at politiet har beslaglagt kamera, minnekort og ransaker hjemme hos regissøren på "større" trafikk forseelser.
Hvilken rettigheter har den som kjører med kamera ovenfor politiet ved en eventuelt "normal" fartsovertredelse?

Et gitt tilfelle:
Jeg får endelig lurt kjerringa en kveld, er uheldig å får filmet det. Neste uke blir jeg tatt av politiet i 120 over Valdresflye med hjelmkamera uten og ha filmet kjøringa.
Har politiet da noen rett til å se filmen fra forrige uke?
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Politi og hjelmkamera

Post by ArcticTiger »

Hehe, ja de vil vel sjekke om det "gikk" i 120 da og \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Politi og hjelmkamera

Post by tshansen »

De har vel ikke "lov" å beslaglegge noe uten grunn til mistanke. Men der igjen er vel det et område som er veldig dårlig definert og kan tolkes litt som en vil. Hvertfall fra lovens side.

Men hvor mange andre har opplevd å få beslaglagt utstyret eller minnekortet sitt? Jeg lurer på om du kan nekte, også kreve at politiet kommer med rettslig kjennelse på å få ta utstyret. Men da har jo det liten vits siden sannsynligvis er bevis fjernet lenge før den er godkjent.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Politi og hjelmkamera

Post by Snikkeren »

Busa da. Hvis du filmer deg og fruen med vidvinkelkamera, så vil den jo virke enda mindre enn den egentlig er. Tror du heller skal satse på zoom-linse jeg. :erte :smt044
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Politi og hjelmkamera

Post by 1352cc »

LordShaft wrote:De har vel ikke "lov" å beslaglegge noe uten grunn til mistanke. Men der igjen er vel det et område som er veldig dårlig definert og kan tolkes litt som en vil. Hvertfall fra lovens side.

Men hvor mange andre har opplevd å få beslaglagt utstyret eller minnekortet sitt? Jeg lurer på om du kan nekte, også kreve at politiet kommer med rettslig kjennelse på å få ta utstyret. Men da har jo det liten vits siden sannsynligvis er bevis fjernet lenge før den er godkjent.

Note4
Har en kompis som er politi og har spurd han om det der. En får som vanlig ikkje et ja/nei svar då det er slik som du seier. Men med mistanke så ja. Så vist du blir stoppet for det at du har blitt raportert om inspirert kjøring så tar dei nok ganske så sikkert kameraet og du har nok ikkje grunnlag for å nekte.

Men er det kun for det at dei har ei meining at alle RRRRRRRRRR svin kjører så er det ikkje god nok grunn til å ta kameraet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Politi og hjelmkamera

Post by tshansen »

Ja, men jeg syns dette er veldig i gråsonen... Jeg har selv ingen problem med at de ønsker å kontrollere innholdet på filmen. Men ikke for å sjekke om jeg kunne ha kjørt gris tidligere enn gitt tidspunkt som de har mistanke for. At de skal beslaglegge kamera, minnekort og utstyr syns jeg ikke er riktig. De burde ha utstyr i bilen som de kan kikke på innholdet til minnekortet der og da. Å bare i gitt tidsrom i samarbeid med deg som "anklaget" eller mistenkeliggjort.

Stikker de av med utstyret ditt, er det en forbanna slitsom juridisk prosess å få det igjen, hvertfall hvis gutta blå har lyst å være litt ekstra vanskelig med deg.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Politi og hjelmkamera

Post by Tommas »

Jus er jo en ting, men om du har med deg bevis på grisekjøring så er det jo alltids en risiko for at lovens lange arm får tatt seg en titt?

En annen ting er jo om man skulle være uheldig å ende opp i en ulykke (selvforskyldt eller ikke), da blir vel opptak "automatisk" bevis og kan feks vise seg å være uheldig i forhold til forsikring.

Føler bare at det er mye nedside i å ha med et kamera, i det minste om man bedriver litt inspirert kjøring ;-)
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Politi og hjelmkamera

Post by RuneMC »

Terskelen for mistanke og hva politiet har lov til å beslaglegge er betydelig lavere i Norge enn det man ser på filmer. Filmer er stort sett basert på USA-juss og der er det mer krav til det formelle.

I Norge holder det at det kan antas å være av betydning
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981 ... PITTEL_4-6
§ 203. Ting som antas å ha betydning som bevis, kan beslaglegges inntil rettskraftig dom foreligger i saken. Det samme gjelder ting som antas å kunne inndras eller å kunne kreves utlevert av fornærmede.
Ting som er brukt i straffbar handling trenger heller ikke leveres tilbake.

På annen side er det jo jevnt over veldig lave straffer i Norge kontra USA da... jfr Larsgaard-saken der han fikk 7 års fengsel for i prinsippet å ha skremt noen gode "citizens" - i Norge ville det vel i høyden blitt bot/førerkortbeslag.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Politi og hjelmkamera

Post by tshansen »

Så løst som "beslaglegging av førerkort" sitter i disse dager, forundrer det meg om at dette ikke blir tilfelle i fartssaker framover. Er det mistanke om høy fart... inndradd førerkort :roll:
Jeg har sett mye, som i mine øyner er makt "misbruk" i denne sammenheng [-(

Men kan de beslaglegge utstyret? eller bare minnekortet? Det er jo skikkelig drit om de reiser avgårde med kamera og hele greien. Minnekortet skal en nok overleve at forsvinner :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Politi og hjelmkamera

Post by Tekumseh »

Er redd for at minnekortet hadde havnet i munnen og blitt "formattert" om det var grisekjøring på filmen. Annet 'griseri' hadde jeg vel ikke vært like redd for da det ikke er straffbart ;-)
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Politi og hjelmkamera

Post by voodoodoo »

Hva om en er journalist og minnekortet også inneholder video som ikke ønskes utlevert pga. kildevern.....

Skal kildevernet settes høyere enn en trafikkforseelse??
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Politi og hjelmkamera

Post by tshansen »

Veldig interessant vinkling Voodoodoo =D> Siden kildevernet står såpass høyt i dag vil jeg nok tro at dette hadde blitt en juridisk nøtt. Men her måtte du nok vist fram god dokumentasjon på at du er nettopp journalist :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Politi og hjelmkamera

Post by hakhap »

LordShaft wrote:Veldig interessant vinkling Voodoodoo =D> Siden kildevernet står såpass høyt i dag vil jeg nok tro at dette hadde blitt en juridisk nøtt. Men her måtte du nok vist fram god dokumentasjon på at du er nettopp journalist :D
Må du være legitimert journalist for å være journalist?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Politi og hjelmkamera

Post by tshansen »

Jeg vet faktisk ikke :-k Jeg har ikke snøring, men jeg vet at journalister på skadested osv viser til pressekort osv for å sleppe til, eller få tidlig kontakt eller intervjuer :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Politi og hjelmkamera

Post by RuneMC »

Ser ikke ut til å være store beskyttelsen selv filmskapere har...
http://www.nrk.no/norge/pst-gjorde-besl ... 1.12400847
Loven gjør ikke forskjell på journalister eller Jørgen hattemaker.
Det er vel mer spørsmål om journalisten har integritet nok til å risikere straff ved å nekte å levere ut materiale - det er det "kildevernet" man har i praksis.

Når det gjelder å ta med mer enn selve minnekortet eller lign så gjøres det ofte beslag av komplett kamera/PC osv fordi det også kan tenkes å være noe på minnet i enheten også - og for å sikre at man har en kompatibel enhet som kan spille av materialet. Evt "back to basics" å sjekke om det er flere fingeravtrykk på enhetene...
Post Reply