Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by Trond_V »

Min bærbare begynner å synge på siste verset, så jeg må atter en gang oppdatere meg litt i EDB-landskapet.
4 - nesten 5 år for en pc er vel innafor i dag?
Denne blir kun brukt til enkel tekstbehandling, sporadisk bilderedigering (dersom jeg kjøper ny PS) se en film sånn dann og vann. Og internett.
Har annen pc til teknisk tegning, etc...

Ser elkjøp har et par til en grei pris. En har i3 prosessor, den andre har i5 prosessor.
Vil jeg, som den jevne bruker, til dagen merke noe forskjell på de to prosessorne?
Hvordan er det med SSD harddisk? Vil det fordyre en pc vesentlig?

Noen steder som er anbefalt å handle bærbar fra?

Akter ikke å legge ut så alt for mye penger, så mac er ikke innenfor budsjett.
Budsjett blir alt under 5 - 6000,-
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by The Cowboy »

Sist jeg kjøpte ny, falt valget på en acer..
Hadde hørt dårlig om selve merket, at det var ett billig merke og slik..

Men den jeg falt for, kan ikke sies å komme inn under dette begrepet!!

Har ikke holdt meg oppdatert selv på nyere modeller (er som deg, slikt gjøres når behovet er der.. hehe), men jeg vil glatt anbefale deg å se på acer aspire modellene.. Der finnes nok mye fint og brukbart..

Prisene er ikke avskrekkende heller..
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by JLafton »

Jeg å kan skrive under på at jeg er veldig fornøyd med Acer, dog var den i en del høyer prisklasse når jeg kjøpte den for ett år siden. Men var avhengig av bra ytelse til CAD programmer.
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by The Road Warrior »

Jeg brukte IBM / Lenovo i 15 år å var veldig fornøyd med de.
Tålte juling å krasjet omtrent aldri.

Nå er jeg på tur å har en HP EliteBook.
Den har nå vært oppe i sidekassa på sykkelen på all mulige veier i over 5 mnd og fungerer fortsatt.
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by Elolz »

SSD vil du først og fremst merke forskjell på når det gjelder oppstartstid, eller hvis du flytter rundt på mange filer samtidig eller jobber med store filer.

Selv skyr jeg Acer, Packard Bell, Toshiba og Compaq.
Multicom, HP, Asus og Dell pleier å være mindre trøbbel med generelt sett.

Vær obs på at i denne prisklassen får du i5/i7 i U-versjon. U-versjonene er billigversjoner med 2-kjerner istedenfor 4, i tillegg til mindre GHz og cache i forhold til de vanlige i5/i7 M og HQ versjonene.

Det er to valg som skiller seg ut på Elkjøp i denne prisklassen, her blir det valg mellom lagringsplass (trenger du 1TB vanlig disk, eller greier du deg med 128GB SSD?), skjermkort og merkepreferanser som avgjør. Jeg har ikke noen personlige erfaringer med Lenovo, mens HP har jeg og familien vært fornøyd med. Personlig ville jeg valgt Lenovo'en uansett pga raskere CPU og SSD:
HP med i5, dedikert skjermkort og 1TB vanlig harddisk
Lenovo med i7, integrert skjermkort og 128GB SSD
OBS: Det er tilbud på Lenovoen hos Lefdal (Elkjøp sin søsterbutikk/underselskap) til 5.995kr, så Elkjøp burde matche prisen om du ber om det, eller du kan kjøpe den på nett direkte fra Lefdal med fri frakt. http://www.lefdal.com/product/data/barb ... ar-pc-sort

Personlig legger jeg alltid noen kroner ekstra i det og går for en pc i "mest for pengene" klassen til rundt 8.000kr. Da får du en kraftigere prosessor med 4-kjerner, mer GHz og cache, samt bedre skjermkort. Jeg synes ihvertfall det er vel anvendte penger. Men det får være ditt valg, for all del til det bruket du skisserer tror jeg absolutt de to forslagene over vil funke ypperlig. :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by ashland »

De siste datamaskinene jeg har kjøpt har vært av typen stasjonær og selvbygd. I bærbar - klassen har jeg god erfaring med Multicom sine egne maskiner.
De kommer riktignok ofte uten Windows og må kjøpes vedsidenav, om du ikke har det fra før. Er du ikke nøye på lovligheten, finner du ett rikelig utvalg på TPB til en meget hyggelig pris :roll:

Fordelen med Multicom sine maskiner, er att de er rene for malware, freeware og annet skitt av såkalt programvare som rir i bakgrunn, som merkeprodusentene installerer på sine maskiner. Med eneste oppgave å suge ut kraft av maskina.

Om du ikke legger inn Windows selv, kan du få maskinen ferdig oppsatt fra Multicom. Ta en titt på disse, eneste større forskjell er "vanlig" HDD kontra SSD Disk
http://www.multicom.no/multicom-xishan- ... /p10631899

http://www.multicom.no/multicom-xishan- ... /p10632098

SSD Disk er en lykke i enhver maskin! Ikke bråker de, ikke trenger de mye kjøling eller strøm med dertil ekstra batterikapasitet, de er mye raskere å jobbe med kontra vanlig HDD. Pluss plassbesparende :)
fun is not a straight line
Bjerknez

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by Bjerknez »

Sikkert mye bra og velge mellom, men det absolutt viktigste for å få en langt raskere opplevelse samt oppstart er SSD disk. Natt og dag i forskjell.
Trenger du ikke voldsomt med lagringsplass så gå for en med stor SSD disk uten "vanlig" hardisk. Det sparer vekt/strøm/størrelse.

Med tanke på minne/RAM så kommer dte jo helt ann på hva du skal bruke den til. Er det snakk om bare vanlig kontorbruk og ikke noe tungt arbeid så vil 4-6GB ram holde.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by Tekumseh »

Du er 100% sikker på at det ikke går å bare ta en recovery på den da?

Jeg har 10 år gammel bærbar som funker etter jeg tok en recovery på den, med Windows XP, men da slipper jeg jo alle oppdateringene og det funker som bare det. På den andre bærbaren har jeg Win7, den også recovera etter den skulle kastes av en arbeidskollega. Den siste ble jo som ny.

Noen følger det med cd/dvd, andre har en partition inne på harddisken, så man trykker f.eks Alt + F11 i oppstart (forskjellig knapper til forskjellige datamaskiner).

Har inntrykk av at folk bytter sine pc'er alt for tidlig, da det oftest er bare rusk i systemet (uryddig register og malware m.m.)
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by Trond_V »

ashland wrote:De siste datamaskinene jeg har kjøpt har vært av typen stasjonær og selvbygd. I bærbar - klassen har jeg god erfaring med Multicom sine egne maskiner.
Aldri hørt om Multicom, men såg grei ut. Skal sjekke de ut litt nærmere :)
Tekumseh wrote:Du er 100% sikker på at det ikke går å bare ta en recovery på den da?
Det går sikkert an å gjenopprette maskina. Men det hjelper gjerne ikke så mye på batterikapasiteten? Nå må den ha landstrøm så og si hele tida.
Men absolutt en tanke. Problemet er bare at det av og til er kjekt med noe nytt i heimen og :)
Bjerknez wrote:Trenger du ikke voldsomt med lagringsplass så gå for en med stor SSD disk uten "vanlig" hardisk. .
Har to eksterne disker til bilder, etc så det er ikke annet enn det mest nødvendige som blir lagret på selve pc'en :) Så det blir nok å finne en pc med SSD :)
Elolz wrote: Vær obs på at i denne prisklassen får du i5/i7 i U-versjon. U-versjonene er billigversjoner med 2-kjerner istedenfor 4, i tillegg til mindre GHz og cache i forhold til de vanlige i5/i7 M og HQ versjonene.
Takk for opplysningen om prosessor-versjonene :thumleft Det blir også noe å ta med seg.
Blir å ta seg litt tid før man handler, siden jeg skal ha den nye pc'en en stund, og ikke bytter pc (eller telefon for den saks skyld) hvert år.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by Elolz »

I 6.000kr klassen ville jeg absolutt gått for det tilbudet på Lenovo hos Lefdal. Da får du både i7 og SSD.

For min del er SSD et absolutt must.

Bestemmer du deg for å bevege deg opp i 8-9.000kr klassen, som er der du får mest for pengene, så støtter jeg forslaget om Multicom over her. Da får du HQ versjon av prosessorene og et kraftig dedikart skjermkort.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by Trond_V »

Heller litt mot multicom.
Liker opplegget med å få en "ren" pc, uten allskens skit& lort av små-programmer som kjører i bakgrunnen og stjeler kapasitet.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by Tommas »

Kjøpte laptop fra Multicom i 2009, den lever i beste velgående enda.

Forresten brukt denne med hell flere ganger på egne og firma laptop:

https://www.pcdecrapifier.com/
The PC Decrapifier is a free tool that helps remove programs, unnecessary startup items that can slow down your PC.
It takes you step by step, giving you recommendations on what to remove, many of which can be removed unattended.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by RuneMC »

Siste Intel prosessorgenerasjon heter Skylake.
http://www.ultrabookreview.com/8162-skylake-ultrabooks/

Men til lett tekstbehandling holder i3 gml versjon
Til lett fotoredigering holder i5
Til videoredigering, rendering, etc gå for i7 med så mange kjerner budsjettet tillater.

SSD disk bør være inkl
RAM kommer an på hvilke applikasjoner eller hvor mange du skal kjøre samtidig. 8-16 bør være minimum.

Til spill:
Intel HD-grafikk suger big-time sammenlignet med AMD/NVIDIA's dedikerte.
NVIDIA er mest kompatibelt med spill og grafiske applikasjoner.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Må snart kjøpe ny bærbar. Men hvilken? Tips?

Post by ashland »

Trond_V wrote:Heller litt mot multicom.
Liker opplegget med å få en "ren" pc, uten allskens skit& lort av små-programmer som kjører i bakgrunnen og stjeler kapasitet.
Bare pass på de har den maskina du har lyst på på lager, noen ganger kan det ta litt tid før de får inn utsolgt vare igjen på lager. Multicom har meget god service og jeg har returnert feilbestilt hardware ved ett par ganger, helt problemfritt :)
Har de siste årene har kjøpt og kjørt opp fire - fem bærbare maskiner fra Multicom for andre, aldri opplevd noe feil eller tull med dem :thumleft
fun is not a straight line
Post Reply