Øl- mer enn bare pils

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Øl- mer enn bare pils

Post by Kant1 »

Ser at LilleLord har startet en whisky tråd, men for de av oss som synes at denslags egner seg best som løsemiddel, finnes andre leskedrikker.
Nemlig øl. Og en finfin PMS aktivitet er jo å kjøpe, smake og gjerne diskutere og opplyse hverandre. Jeg antar at det er flere enn meg her, som liker å strekke seg lengre enn pilsner fra Ringnes og Borg/Hansa.

Selv har jeg aldri vært noen stor øl-elsker, men etter at de forskjellige microbryggeriene har "presset" seg inn i markedet, har jeg fått øynene opp for smaker og nyanser imellom de ymse slagene. Om ikke daglig, så står det iallefall jevnlig en god øl på stuebordet etter en arbeidsdag.

IPA har sålangt aldri slått helt an hos meg, men andre ale's har virkelig funnet gehør hos smaksløkene mine, ymse weissbiers er blandt de absolutte favorittene, og porter og stout's er iferd med å vokse seg inn i det gode selskap hos Kant1 :thumleft

I Østerrike i sommer fikk jeg behage strupen med Zillertal Weissbier

Image

Også andre plasser i Østerrike fikk vi øl som behaget tørste struper

Image

Image

Nuvel,
nå om dagen er vel denne luringen den store favoritten: Naglfare fra Ægir... iallefall en favoritt av det man finner i butikkhyllene.
På polet er det mye annet som er enda bedre...
Image
Naglfare- nut brown ale =D>

Hva er DIN favoritt??
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ole m. »

Takk, tenkte på det samme som deg, men da slipper jeg å lage en øl-tråd. Er ingen øl-kjenner jeg heller, men prøver litt forskjellig. Aas har en del bra øl, ellers kjøper jeg litt av hvert som finnes i butikkene. Ægir har mye bra ja, men kommer ikke på hva det er jeg har drukket i farta...

Hadde vært gøy å lage øl selv også, kanskje det blir til det i løpet av vinteren en gang? :twisted:
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by RuneMC »

Øl og Whisky lar seg kombinere med øl som er lagret på whiskyfat :thumleft

Ægir hadde den til nå beste som var lagret på whiskyfat brukt av svenske Mackmyra whisky. Den het Ægir Gævle - Wee Heavy Barrel og er dessverre utsolgt for lenge siden.

De 30 fatene har dog gått tilbake til whiskyprodusenten Mackmyra og har gitt smak til en whisky: Mackmyra Ægirs Bior ...så man kan vel si at sirkelen er sluttet.

Ægir har en ny øl som er lagret på fat brukt til irsk whisky, en ganske mørk stout som heter Revival. Kan anbefales. Ikke noe man bøtter ned, men snarere noe man smaker seg igjennom.

EDIT: Ægirs øl som jeg skriver om over er på Polet. Mackmyra wishky tror jeg man må bestille fra produsenten i Sverige.
Last edited by RuneMC on 20 Oct 2015 16:58, edited 2 times in total.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by The Cowboy »

Har kun drukket en type øl jeg syns var god (dette er dog lenge siden, da jeg ikke drikker øl.. Øl er lunket piss i forhold til mye annet godt der ute :P hehe)

Men, den gang jeg var i kystvakten, og skulle mønstre på KV lafjord oppe i sortland.. Da var jeg en av de heldige som slapp vakt den kvelden.. Så det bar rett på byens pub og sjekke ut drikkevarene og kvinnemenneskene..

Kan vel si jeg kom lenger ved tappekrana enn hos madammene, men det får være.. hehe!

Der gikk det i god kald Mack-øl fra tappekran.. Den gled rett ned!! Aldri smakt så godt øl før eller siden..
Prøvde meg på ei flaske mack på en feste i norheimsund en gang, det smakte høgg og helsvette baller.. Denne var dog laget i sørnorge et sted (husker ikke hvem som har/hadde løyve for produksjon her sør da.. )

Etter det, har det ikke blitt noe mack på meg.. Har ikke turt, og ikke hvert i nord (vel, var en tur, men da glemte jeg hele greia.. hehe!)

Dog, etter den tid har jeg sluttet med øl, og klarer i dag ikke mer enn ett glass eller en flaske (boks går ikke), før det smaker dovann av hele greia!!
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Elolz »

Hvor finner dere alle disse spesielle øltypene? Hvilke butikker selger sånt? :-k

Det beste jeg har smakt så langt er greske Alfa, herlig friskt og godt! Pappa synes det samme, ble det vi drakk hver gang vi var ute å spiste på Kreta i fjor. Men vet ikke om det går an å få fatt i her til lands? Nå tar jeg bare det jeg får fatt i hos lokale butikkene av lysere øl, altså Corona og Sol. Peroni Nastro Azzurro funker og. I andre enden av skalaen er Heineken, verste jeg har smakt!

Noen som har tips til lignende typer lyst og friskt øl jeg burde teste ut?
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ole m. »

Elolz wrote:Hvor finner dere alle disse spesielle øltypene? Hvilke butikker selger sånt? :-k

Det beste jeg har smakt så langt er greske Alfa, herlig friskt og godt! Pappa synes det samme, ble det vi drakk hver gang vi var ute å spiste på Kreta i fjor. Men vet ikke om det går an å få fatt i her til lands? Nå tar jeg bare det jeg får fatt i hos lokale butikkene av lysere øl, altså Corona og Sol. Peroni Nastro Azzurro funker og. I andre enden av skalaen er Heineken, verste jeg har smakt!

Noen som har tips til lignende typer lyst og friskt øl jeg burde teste ut?
Sol og Corona er ikke øl, drikk heller vann! 8)
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by 1352cc »

Vist du ikkje finner noke i butikker så ta en tur på polet. Der får en og veiledning til å finne noke som en kan like.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by tshansen »

Jeg fikk prøve denne i helgen...dette var en fruktig weißbier, men selv om så var det en helt fantastisk opplevelse.

Image

Her var litt av utvalget vi smakte på. Den med chilli var også helt konge.

Image

Når det er sagt, så er det utrolig godt å kombinere en litt mildere whisky og en god øl
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bjerknez »

Jeg er glad i ØL onkel, men det er EN ting du bare er nødt til å forklare en som kun drikker de trygge merkene fra hylla på Rema1000. Hva er forskjellen på IPA, Stoute, Ale's etc? Jeg vet jeg drakk en IPA en gang og den smakte en blanding av honning og urin. Forferdelig. Men finnes sikkert flere typer av denne også..?

Kan du elelr noen andre forklare litt om forskjellen på de forskjellige ØL-typene når dte kommer til smak? Hvordan de er laget teller ikke så mye for min del bare dem smaker godt, så om det er Hvete/Rug/sukker en ØL lages av spiller liten trille for meg.

Så kom igjen Onkel... belær meg om de forskjellige ØL slagene 8)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Kant1 »

Elolz wrote:Hvor finner dere alle disse spesielle øltypene? Hvilke butikker selger sånt? :-k

Det beste jeg har smakt så langt er greske Alfa, herlig friskt og godt! Pappa synes det samme, ble det vi drakk hver gang vi var ute å spiste på Kreta i fjor. Men vet ikke om det går an å få fatt i her til lands? Nå tar jeg bare det jeg får fatt i hos lokale butikkene av lysere øl, altså Corona og Sol. Peroni Nastro Azzurro funker og. I andre enden av skalaen er Heineken, verste jeg har smakt!

Noen som har tips til lignende typer lyst og friskt øl jeg burde teste ut?
Jeg kjenner meg faktisk igjen, jeg var også veldig glad i mexicansk øl i mine yngre år. Da var ikke utvalget i butikkene så godt som nå, og av øl så drakk man pils når man var tørst, export/gulløl når man skulle bli full, og gamlegutta (besten og moffa og de") tok seg gjerne en bokkøl eller en bayer.
Idag er det jo et sinnsvakt utvalg.
SÅ har man det jeg vil kalle situasjonbetinget godt øl, når man er i syden er det jo knallgodt med f.eks en Mythos (når jeg på de greske øyer) eller en Amstel i Tyrkia, en Kronenbourg i Frankrike eller en Estrella eller San Miguel i Spania. Lette, og friske med lite bitterhet. Fine på varme dager ved bassenget.
Dog har jeg prøvd å kjøpe Mythos her hjemme, og det er jo HELT feil for meg.
Disse øltypene jeg refererer til i innlegget øverst krever at man smaker og ikke bare drikker. Litt som vin, og sikkert også whisky og cognac etc.
JEG foreslår av du åpner sinnet, og prøver å drikke en weissbier :thumleft Det er relativt lett og lyst, litt søtlig (kan være) og et øl mange damer liker.
(ikke vondt ment, du skjønner hva jeg mener om du VIL ;-) )
Husk at du er velkommen til en ølkveld i mancaven når det måtte passe, vi burde samle litt folk der og jobbe oss igjennom en samling med flasker =D>


@ Lordshaften: Den weissbieren der, er det butikk eller pol-øl?
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by tshansen »

Det er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg fikk den på en restaurant i Ålesund i helgen. De driver å har litt fokus på skikkelig øl. Men skal undersøke litt. Den der må du prøve onkel. Øl og whisky smaking er noe jeg liker veldig godt. Er så mye bra å trylle i seg

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Tob »

Toppen? Ringnes Polaris baltisk porter troner der nå. Ellers svak for en Trappistes Rochefort 10 (2013 batchen av 8'ern var også gull). Har også begynt å sondere kriek'ene, selv om det nok er stout/porter land som er favoritten =P~
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Elolz »

Prøver alltid lokale ølet når jeg er ute å reiser. Når det gjelder Hellas/Kreta så var Alfa mye bedre enn Mythos etter både meg og pappa sin mening ihvertfall, men det var flere steder de ikke hadde Alfa, isåfall ble det Mythos.

Hvor får en fatt i Weissbier da? :-k
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Tob »

Vinmonopolet.no er finfin ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bikeridr »

Øl, ja. Joda, det konsumeres det også, i tildels greie mengder.

Nå bor jo jeg i "østblokken" hvor jo ølet, eller rettere sagt; Pilsen, som kjent ble oppfunnet (i Plzen i Tsjekkia). Her i Latvia er det en god del mikrobryggerier og også "samlebåndsøl" som er svært gode.
Personlig har jeg en favoritt her som lages av en lokal restaurant. Legger like godt ved hele linken; Lido mikroøl

Av pilsnertyper er det nok den originale Budvar eller Budovicé Image som blir mest drukket. Eller, når det er tilbud, den lokale ølen her: Image

Hadde en stund dilla på hveteøl (weissbier), men er gått lei av dette sukkerskvipet. Forresten, så synes jeg svært lite om tysk, nederlandsk og amerikansk "øl".

Men, man er jo litt hjemmepatriotisk, og da er det Image som gjelder :D
Post Reply