Whisky - "Water of Life"

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Den Store Whisky Tråden

For noen av oss, er dette helt klart de beste av de elde dråper en kan trylle i seg \:D/ Selv har jeg noen soleklare favoritter etter å ha prøvd meg fram de siste årene. Selv om fasinasjonen har økt betraktelig det siste året :thumleft

Whisky er som de fleste vet brunt brennevin, men var du klar over at whisky er helt blankt (som vodka) før det blir helt på tønner? Det er tønnene som setter farge og selvfølgelig masse smak.

Her er noen av mine favoritter...

https://www.thewhiskyexchange.com/P-25080.aspx
Image

https://www.thewhiskyexchange.com/P-12603.aspx
Image

https://www.thewhiskyexchange.com/P-2516.aspx
Image

https://www.thewhiskyexchange.com/P-1619.aspx
Image

Det er selvfølgelig et hav av god drikke der ute, jeg prøver å finne en ny type hver måned. Men det er dessverre litt begrenset utvalg på polet. Er i kontakt med en kompis som driver et utested, skal prøve å få tak i større kvantum av slike små flasker. Da er det litt lettere å prøve flere typer til langt rimeligere penge.

Har du noen favoritter? kanskje noen gode tips på hva en burde prøve? Skyt løs her takk :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

Her i tråden blir jeg nok å trives.
Jeg har også en meget stor forkjærlighet til de edle dråper fra vest. Selvsagt snakker vi utelukkende Single Malt fra Scotland og øyene tilhørende.

Nå får jeg ikke sopet opp noen bilder i farta, men har nå mine favoritter (ikke i rekkefølge):
Glenmorangie Quinta Ruban
Oban (Har besøkt byen og destilleriet)
Talisker Dark Storm
Dalmore 15YO (12 blir for tamt og 18 er for stram)
Jura Superstition

Nå har det seg også sånn at jeg kjøper inn forskjellige for prøvesmaking, så listen kan fort forandre seg :D
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by hakhap »

Har mange "favoritter" men skal prøve å samle noen her :D

10 (Cask strength) og 12 åringen er veldig fine og veldig mye røyk.
Image

The Yamazaki
Image

Caoil Ila er selvskreven :D

Image

Glennfiddich

Image

Highland Park

Image

og mange mange fler :lol: \:D/
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

Ojj mye fint som kommer frem her.
Ser at jeg får noen ideer til nye "vareprøver" ja.

Forøvrig, bittelitt på siden, men personlig så synes jeg Single Malt smaker best sammen med en Cubansk sigar, gjerne Robusto eller Toro størrelse.
Her hjemme i Riga har vi denne Whisky/Cigar-salongen som jeg titt og ofte frekventerer:
The Oak Lounge :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by hakhap »

Bikeridr wrote:Ojj mye fint som kommer frem her.
Ser at jeg får noen ideer til nye "vareprøver" ja.

Forøvrig, bittelitt på siden, men personlig så synes jeg Single Malt smaker best sammen med en Cubansk sigar, gjerne Robusto eller Toro størrelse.
Her hjemme i Riga har vi denne Whisky/Cigar-salongen som jeg titt og ofte frekventerer:
The Oak Lounge :thumleft
Røyker ikke, men en mørk sjokolade > 70% gir og god smak
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Glenmorangie er ganske mange hakk bedre på smak en glenfiddich... Hadde denne som favoritt i min ungdom selv, men den har "tapt" seg.

The Yamazaki er jeg veldig interessert i å prøve, hørt utrolig mye bra om denne :thumleft

Åååå kjenner jeg blir nødt å ha meg en liten en i kveld ja, mens jeg finner fram bilder av de du ramset opp Bikeidr
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

hakhap wrote: Røyker ikke, men en mørk sjokolade > 70% gir og god smak
Ja, det også, men helst 82% da, for min del :thumleft
Forresten, jeg røyker heller ikke utenom sigarer, og det er på et nivå som heller karakteriseres som en hobby enn en vane. Sigarer skal ikke "røykes" som sigaretter, men nytes. Man inhalerer ikke, men lar røyken med sin aroma sirkulere i munnhulen før man blåser ut. Det smaker da ren tobakk og evt sandel, sjokolade, og kanskje litt pepper med lær (skulle jo tro jeg anmeldte en bedre årgangsvin her, men prinsippet er det samme).
Sigaretter "røyk" "sneip" osv er så nedsausa i parfyme og avhengighetsskapende kjemikalier (over 4.000 av dem) at det helt overtar for den gode og ekte tobakkssmaken. Dessuten er nikotin mindre avhengighetsskapende enn koffein og alkohol, i tillegg til at det er fullstendig ute av kroppen etter 70 timer og da er det heller ikke spor av fysisk avhengighet igjen :) (Det var dagens leksjon og forsvar av en god og korrekt hygrert sigar :wink: )
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote:Glenmorangie er ganske mange hakk bedre på smak en glenfiddich... Hadde denne som favoritt i min ungdom selv, men den har "tapt" seg.

The Yamazaki er jeg veldig interessert i å prøve, hørt utrolig mye bra om denne :thumleft

Åååå kjenner jeg blir nødt å ha meg en liten en i kveld ja, mens jeg finner fram bilder av de du ramset opp Bikeidr
Hmm, bilder ja.. Nuvel, får prøve meg frem med noen lenker da:
Image
Image
Image
Image
Image

En annen jeg prøvde på den omtalte sigarsalongen er denne indiske Single Malt, og jeg må innrømme; den falt i smak (sammen med en Arthuro Fuente Hemingway Classic Diadema):
Image
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by The Cowboy »

For min egen del er jeg glad i amerikansk.. Da mest burbon vel å merke!

Men Jack Daniels er jo en soleklar høydare! Finnes jo og et par utgaver fra denne, har ikke fått smakt samtlige ennå, men en dag.. :)
Jim Beam er og en god stänkare fra junaiten..
For å ikke glemme Four Roses! Denne er veldig mild og god..

Så har man whiskelikør, av typen Southern Comfort.. Denne er best blandet, men kan drikkes rein (dog sier tilverkerne selv at den skal helst blandes!)

Av mer nærmere forhold, har jeg falt for den skotske byen Inverness sin utgave.. Denne er stram men myk på samme gang! Helt suveren å nippe til ett glass ute på altan når solen skinner en fin sommersdag!

Fikk og smakt meg en svensk type her for litt siden (siste flasken jeg drakk før jeg kuttet alkohol for i år), og det er en som heter mackmyra! Er et par ulike smaker og hente der og.. Den jeg skulle smake (tips via instagram) var litt i dyre laget, og fløyt på 44,5% (eller var det 47,5%.. hmm! Husker ikke i farten!).. Så jeg valgte en annen med lavere prosent, og lavere pris! Den går under navnet Brukswhiskey.. Var veldig god, er å finne på polet i strømstad.. :)

Angående sigarer er jeg ikke så bevandret.. Men jeg nyter da en i ny og ne om jeg har en tilgjengelig.. Eneste problemet jeg har med sigarer, er at man kjenner både lukt og smak i 2-3 dager etter man har gjort seg ferdig.. hehe!
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Roargutten »

Yamazaki er absloutt verdt å prøve om dere ikke har prøvd, den står hvertfall veldig høyt på min favorittliste.

Highland Park
Dalmore
Dalwhinnie er heller ingen dårlig whisky.

Om man skal over på islay må jeg si at Ardbeg er en favoritt.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ArcticTiger »

"Water of life" finnes jo fra mange land og tradisjoner, ikke bare fra øyene i vest. Populært her i Scandinavia er jo Akkevitt (Aqua vitae), og på Continentet har de jo sin Åddevi (Eau de vie). Navnet "Livets vann" henspeiler på brennvinets "livgivende" egenskaper, og det ble jo lenge gitt som medisin for mange forskjellige sykdommer.
Nå skal jo ikke jeg forsure tråden for dere som liker en real whiskey, men jeg må si jeg mistet sansen for det stoffet etter et besøk på et tradisjonsrikt whiskey "destilleri" i Scotland. Gammalt, tradisjonelt utstyr og metoder. Etter to brenninger greide de å komme opp i 72% alcohol, de resterende 28% var nok mye fusel. En middels norsk hjemmebrenner med litt yrkesstolthet hadde nok ikke vært særlig fornøyd med det resultatet.... :D
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Tob »

Og ingen har nevnt Lagavolin eller Laphroaig enda? =P~

Noen som har hengt noe særlig på Grand Terminus i Bergen? Det må jo være Bergens beste Whiskey bar! Fikk smakt på en 40 år gammel Auchentoshan sist jeg var der. Høytid så det holdt, men etter min smak så var det var vel mye beskhet fra treverket. Det er vel sånt som skjer etter "noen år" ..
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Tommas »

Blitt lurt med på det her noen ganger ja. Kan bli en tung dagen derpå, om man ikke drikker "aktpågivende og varsomt" :D

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Tob wrote:Og ingen har nevnt Lagavolin eller Laphroaig enda? =P~

Noen som har hengt noe særlig på Grand Terminus i Bergen? Det må jo være Bergens beste Whiskey bar! Fikk smakt på en 40 år gammel Auchentoshan sist jeg var der. Høytid så det holdt, men etter min smak så var det var vel mye beskhet fra treverket. Det er vel sånt som skjer etter "noen år" ..
Jodda, Lagavolin er diskutert, eller var det på "den andre siden".
Har ivertfall ei flaske stående med udrikkelig Whiskey, inntill jeg fant nøkkelen.
Oppvarming med Caol Ila :thumleft smakfullt, spennende, men ikke hverdagsdrikk for meg i ertfall :twisted: Har forøvrig tilbudt Lorden en smak, men han turte ikke \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Å hør vår alles kjære bamsefar nå [emoji38]
Vi skal nok få tømt både sjokolade og brennevin lageret ditt, siden du spør så fint hehe

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply