Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by knutk »

I forbindelse med rådebank på min BMW R90S har det vokst frem et ønske om litt mer informasjon om oljetrykk enn hva oljetrykks-lampa gir, som blir aktivert når trykket er under 0.2 bar.

Samtidig er ambisjonene å finne en løsning som er minst mulig synlig, da dette er en veteransykkel, hvor alt 'nymotens' greier er skjemmende (i mine øyner).

Konvensjonell løsning med oljetrykk sensor er der ikke plass til grunnet oljetrykksbryterens plassering.

Oljetrykksbryter sitter under/litt bak venstre sylinder
Bryters_Plassering.jpg
Da jeg kom over denne fra Hella kom fantasien i sving.
Sensor.jpg
I tillegg til sensor har jeg kjøpt inn et voltmeter for å kunne teste på en prototype

Denne rakkeren sitter i nyere BMW og Volvo biler, og gir både oljetrykk og temperatur i en giver.
Data blir overført serielt, så giveren har tre ledning, +5V, Gnd. og Signal.

Seriel data kan høres komplisert ut, men se på diagrammet under:
Serial_Data.jpg
Som man ser er der tre pulser, og pulslengden i hver av dem varier med informasjonen som skal meddeles.

Tiden fra første puls til den andre blir fyrt av er 1024 uS, og mellom de to siste går det 4096uS, deretter begynner den på nytt osv.

Skjema viser også at puls 1 må ha en lengde mellom 256 og 640 uS, og for de to neste pulsene må de ligg på mellom 128 og 3968 uS.
De tre pulsene gir informasjon om:
#1 Sensors tekniske status (om den har feilet feks)
#2 Oljetemperatur
#3 Oljetrykk

Planen er å benytte en liten rakker som heter PIC 16F1769 som styrer det hele.
PIC_16F176X.jpg
De to store skal loddes inn på en prototype-plate Vero-Board), mens de to små skal brukes til slutt.

For å vise resultatet henger avgjørelsen litt mer i lufta.

Sterkeste kandidat pr. nå er å benytte voltmeteret som sitter på sykkelen.
Voltmeter.jpg

Tanken er at når alt er normalt viser voltmeter Volt, som er normal visning.
Om oljetrykk er for lavt eller temperaturen er for høy går voltmeteret over til å vise aktuelle verdier. I tillegg kan det hende det dukker opp en mulighet for å kunne plugge inn en liten LCD skjerm for mer detaljert informasjon.. For å vite hva voltmeteret viser ser jeg for meg å signalisere via oljetrykslampa, hvor feks. sakte blinking betyr vising av oljetrykk mens hurtig blinking viser temperatur i voltmeteret.

Voltmeteret har en skala som går mellom 8V og 16V. Underveis må jeg ta stilling til om visningen skal være i aktuelle verdier, Dvs oljetemp mellom 80 og 160 grader og oljetrykk mellom 0.8 og 1.6 bar. Den interne regulatoren er satt til maks 1.5 bar, så det er en mulighet.

Et alternativ er å sette 100% til kl12 posisjon, og la nåla i voltmeteret svinge mellom feks 75% og 125%, eller noe slikt...

Pr i dag holder jeg på å komponenter som skal brukes. I tillegg til avbildet prosessor og spenningsregulator må jeg ha en regulator som kjører spenning opp til over 16V for å kunne drive voltmeteret til full skala.
Videre kan ikke prosessorens spenning overstige 5 volt, så der må være en forsterker som 4 dobler spenningen som skal drive voltmeteret.

En del av nevnte komponenter er underveis i posten, og en del av dem er ikke valgt enda...

Oppdatering kommer underveis :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by ojda »

images.jpeg-4.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by Palma »

Enig med @ojda , men gleder jeg til fortsettelsen. Alltid artig med slike tråder. Det er jo en bitteliten mulighet for at noe siver inn i skallen og. :thumleft :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by ojda »

Palma wrote: 01 Dec 2023 09:47 Enig med @ojda , men gleder jeg til fortsettelsen. Alltid artig med slike tråder. Det er jo en bitteliten mulighet for at noe siver inn i skallen og. :thumleft :thumleft

ojda er en klok mann, som 'skjønner når han ikke skjønner' 😅🤣😂
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by pelsen »

"Litt" er vel passe beskrivelse av hva jeg forstår her. 8)
Men jeg driver og overvåker oljetrykket på en motor som jeg trenger å overvåke, den har slitt veiv og avtakende oljetrykk.
Banjo på motoren og armert bremseslange til et analogt manometer. Jeg liker det best slik, og ser tilstanden på et pent instrument.
Det er ikke livsviktig, men jeg synes ikke at oljelampesignalet bør få lov til å ta bussen. :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by knutk »

Som første ledd i design starter jeg med å kartlegge signalet som kommer fra sensor.
Prosessoren liker signal som enten er 'høy' eller 'lav', dvs. nær jord eller nær +5V (siden jeg velger å kjøre den på 5V). Om signalene ikke passer innen den malen må de tilpasses.

Gikk trøstig i vei, kobla til en plugg som passet til sensor
Lage_Kontakt.jpg


Kobla det hele til oscilloscopet (hvor man kan se signalene, og hvilken spenning de har) og der kom der ingen modulasjon.

Jeg googla og fant relevant informasjon fra Hella og sikra at jeg gjorde det riktig. Men resultatet var fortsatt nada.

Nå skal det sies at sensoren jeg kjøpte var via eBay, og med stor sannsynlighet (sånn ca 100%) en Kina-kopi. Ambisjonene var uansett å bruke denne kopien for testing, for så å sette ekte vare i sykkelen (ca dobbel pris + litt for ekte vare).
Uansett, der er to muligheter:

#1: Jeg har missa vesentlige detaljer i kobling som gjør at sensor ikke viser signal, eller
#2: Feil på sensor

Bare en måte for å få det bekreftet:
Dags å fremskynde planen for ekte vare, og sensor med Hella logo er bestilt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by knutk »

pelsen wrote: 01 Dec 2023 17:35 "Litt" er vel passe beskrivelse av hva jeg forstår her. 8)
Men jeg driver og overvåker oljetrykket på en motor som jeg trenger å overvåke, den har slitt veiv og avtakende oljetrykk.
Banjo på motoren og armert bremseslange til et analogt manometer. Jeg liker det best slik, og ser tilstanden på et pent instrument.
Det er ikke livsviktig, men jeg synes ikke at oljelampesignalet bør få lov til å ta bussen. :)
Deler ditt syn på viktigheten av tilstrekkelig med oljetrykk.

Utfordringen i dette prosjektet er tuftet på at sykkelen ikke hadde noe måler originalt, så en ekstra oljetrykksmåler vil bare være 'Jalla'.

Min filosofi er at informasjonen ikke er så interessant så lenge alt er ok. Man ønsker å følge med for å avdekke svakheter, og man definerer hva som er akseptabelt, både med hensyn til trykk og temperatur. Dette er en oppgave en computer greier på en utmerket måte, og når parameterne er utenfor grensen blir man varslet.

Men jeg deler også synet om muligheten for å kunne fange opp en trend, før grensene blir oversteget, så jeg har tenkt på en mulighet for å kunne få frem verdiene av avlesingen selv om grensen ikke er oversteget.

En LCD display som kan plugges inn er en mulighet, men litt tuklete å skulle koble til/fra hver gang. (Og en permanent synlig oppkobling er utenkelig)
Et alternativ er å kunne ha en bryter hvor man kan aktivere avlesing ved behov.

Men jeg har ingen ønske om å skjemme ut med en ekstra bryter (husk 'jalla' faktoren :D ), så jeg leker med tanken om å kunne benytte startknappen.
Den blir jo uansett overflødig så snart motor har startet og fra før inntar den rollen om å styre varmehandtak.

Så en mulighet er å reprogrammere varmehandtak-styringen slik at man kun får justert varmeregulering om man gir startknappen en kort trykk.
Da kan man sette det opp slik at et langt trykk feks. gir oljetrykkavlesing så lenge man holder knappen inne, eventuelt at den fortsetter å vise trykket en definert periode etter at man slipper knappen. Og om man gir et dobbelt langt trykk kan man jo gjøre tilsvarende for oljetemperatur...

Det er lett å overtenke, for deretter oppdage hva som er interessant eller ikke etter en tar sakene i bruk.
Således må styringen bygges for enkel reprogrammering...
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by pelsen »

Den Jalla-faktoren aksepterer jeg og respekterer fullt. Det er ikke mye som går gjennom sensuren her heller. For å være litt løsningsorientert ville jeg vurdert å bytte ut voltmeteret med en oljetrykksmåler for en periode. Voltmeter er jo ikke veldig viktig...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by mekkern »

Hvis en skulle "ta den helt ut" kan man jo kjøre en sammenstilling av trykk/varme /turtall for å fange opp trender både på slitasje og viskositet. 8)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by knutk »

pelsen wrote: 02 Dec 2023 12:59 Den Jalla-faktoren aksepterer jeg og respekterer fullt. Det er ikke mye som går gjennom sensuren her heller. For å være litt løsningsorientert ville jeg vurdert å bytte ut voltmeteret med en oljetrykksmåler for en periode. Voltmeter er jo ikke veldig viktig...
Med mindre man går på helmekaniske oljetryksmålere er jo en elektrisk oljetryksmåler bare et voltmeter med en annen skala...

Forøvrig er jeg redd der er litt trangt for plassering av en mekanisk oljetryks-sensor. Det skal ikke stikke så langt ut før man kommer borti med venstrefoten....
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by pelsen »

Det er ikke kult å gire med oljetrykkbryter tror jeg, :-k :D Men banjo og armert bremseslange opp til et instrument som jeg ser funker fint for meg.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by pelsen »

mekkern wrote: 02 Dec 2023 13:13 Hvis en skulle "ta den helt ut" kan man jo kjøre en sammenstilling av trykk/varme /turtall for å fange opp trender både på slitasje og viskositet. 8)
Du er inne på noe her, dette er viktige data men som ikke er forståelig for almenheten.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by knutk »

pelsen wrote: 02 Dec 2023 15:37 Det er ikke kult å gire med oljetrykkbryter tror jeg, :-k :D Men banjo og armert bremseslange opp til et instrument som jeg ser funker fint for meg.
Ser der finnes forlengere, så om det er veldig presserende kunne man jo skru i en forlenger og montere trykkføleren et sted den ikke sjenerte for andre ting.

Men, jeg må innrømme at jeg ikke helt ser for meg å bruke tid på en dedikert oljetrykksmåler når man kan sette på en mye mindre sensor som gir både trykk og temperatur samtidig.

En vei å gå før det hele er oppe og står, men for slike prosjekt er veien like viktig som målet 8)

Og når målet er nådd har jeg tilgjengelig både oljetrykk og temperatur, og det er opp til meg selv hvordan det skal presenteres.
Om jeg ønsker å vise trykket hele tiden så er det bare noen linjer i programvaren.
Sykkelens arbeidstrykk er 1,5bar, oljetrykslampas originale bryter fyrer på 0,2 bar, som jo er veldig lite. Sensoren i prosjektet måler fra 0,5 bar som lavest mulige trykk, som også er lavt, så om man lager skalaen lineær og benytter voltmeterets eksisterende 8 - 16V skala vil man kunne få en visning på 0,8 til 1,6bar, eller man kan legge inn en ulineær skala fra 1 bar til 0,5 bar og presse den inn på feks voltmeters skala mellom 8 og 10V.

Hvilken løsning jeg lander på til slutt vil være avhengig av hvordan motorens oljetrykk er.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by knutk »

Da er en 'ekte' sensor i hus.
Den ble kobla opp, og funka....
Måleoppsett.jpg
For mange høres det litt fremmende ut å tenke og tolke seriel data.

Men se på kurven som giveren gir:
Kurve 1.jpg

Uten informasjon er den ganske ubrukelig...

Men om vi nå ser på dokumentasjonen fra Hella...
Serial_Data.jpg
.. og supplerer med litt forklaring...
Serial_Data_2.jpg
Måleren sender et repeterende signal som gjentar seg i en endeløs rekke.
Hvert målesignal består av en
Status puls: S1
Temperatur puls: T1
Trykkpuls: T2

Der er avsatt en periode for hver av pulsene.
S1 1024 uS, T1 og T2 får tildelt 4096uS hver, så samla tidsrom blir summen, dvs. 9216 uS. De grønne strekene markerer de ulike periodene som er tildelt hvert signal, og tidsrommet for hele gruppen, som gjentar seg selv til det kjedsommelige er markert i gult.

Når man skal foreta en seriel måling må man vite hvor man skal starte, og da merke S1 seg ut med en kortere tildelt periode enn mellom de andre to.
Dette innebærer at om man følger med hver gang signalet stiger fra 0 til 5V, og måler tidsrommet fram til neste gang den stiger fra 0 til 5V, så kan man identifisere puls S1 grunnet sin kortere tid, og T1 og T2 er de neste påfølgende pulsene.

Måleverdien måles som tiden fra pulsen stiger fra 0 til 5 V og frem til pulsen synker igjen. Markert med røde strek og tekst.

Når man nå vet hva man letter identifisere informasjonen som kommer fra sensor
Kurve 2.jpg
Målingene er gjort med sensor liggende på bordet, uten tilført trykk, og i rom temperatur.

Om vi da ser på tallene i rødt:
S1= 276uS. I informasjonen fra Hella betyr det at sensoren er i orden uten feil.
T1 = 1460 uS: Om man benytter formell fra Hella og kalkulerer pulslengden kommer man til ca 22 grader som er rom temperatur
T2 = 307uS som i praksis betyr 0 i trykk


Veien videre nå blir å lage en prototype med en spenningsregulator som leverer 5V, koble til micro-chippet som skal benyttes og legge på nødvendige støtte komponenter for signal behandling.
Setter på noen bøyler tilkoblet utgangene slik at det er lett å feste måle-prober etc.
Deretter er det å begynne på programvaren...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vinterens prosjekt, oljetemp. og trykk måler på veteran

Post by knutk »

For å teste at prosjektet handterer signalene riktig er det greit med en signalgenerator som etterligner oljetrykksgiverens signal.

Siden giveren gir tre ulike pulser som har hver sin karakteristikk vil ikke en ordinær signalgenerator duge.

Tilfeldigvis har jeg liggende en prototype fra et tidligere prosjekt, og der er det også to potentiometer, som da kan benyttes for å justere ulike verdier for både trykk og temperatur.
Prototype_bord.jpg
Da jeg holdt på med dette for 5-6 år siden hadde jeg koblingen i hodet. Nå er behovet der for å få en oversikt, så da er det dags å tegne opp hva som er koblet til hva..
Rediger_oversikt.jpg
Deretter må jeg velge hvilken ben som skal avgi signal som etterligner sensoren som skal simuleres.
I tillegg vurderes også om jeg skal koble til en utgang hvor man hekter på en display som viser simulert trykk og temperatur som man så kan sammenligne med hvordan styringen i sykkel tolker signalene...

Har bestilt to LCD moduler slik at det er mulig å lese både simulert signal og tolkingen av det på sensor-siden...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply