Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Snikkeren »

For å slippe å huske å slå av ABS’en på bakhjulet hver gang man skal kjøre videre. [emoji106]
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

Snikkeren wrote:Hehe. Jeg ventet på den. [emoji12][emoji23]

Heldigvis var vi en plass det gikk an å trille i gang. Er ikke alltid man er det, og da kan det være kjekt me denne. [emoji106] Dessuten kan den jo brukes på bil også, så det kan fort være at den trengs utenom MC-kjøring også. [emoji106]

Det står respekt alle en som legger "hodet på blokka" for den interne vinterhumorens "fremme" :-k :thumleft =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

mekkern wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

knutk wrote: Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
Etter Snikkerens ferskeste invistering har vi jo intet godt svar på det :-k :lol: :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

knutk wrote:
mekkern wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?

Batterier på MC er ikke som på bil og større enn de må være og la sykkelen stå med tenning og lys på gir raskt mulighet for plunder-spesielt hvis en blir "avbrutt i prosedyren" med noen som snakker til en eller andre ting og da kan fort tiden og Ah på batteriet gå....

"normalt" stopper jeg ikke sykkelen på steder jeg trenger akrobatikk for å stoppe...men hvis en skal leke apekatt så kan en jo de gangene endre stopp prosedyren. :lol:

Skal sykkelen stå i gear så er det oftest pga en slak nedoverbakke..
Da stopper jeg sykkelen-lar den skli forover i gear til slakken er tatt opp og vipper ut støtta..
men hvis jeg skulle kjørt ?300kg torturatekk traktor med "heleXXL" pakket på så hadde jeg muligens endret meg... :-#

ohhh.... pms diskusjoner.... \:D/
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

mekkern wrote: ...................
Batterier på MC er ikke som på bil og større enn de må være og la sykkelen stå med tenning og lys på gir raskt mulighet for plunder-spesielt hvis en blir "avbrutt i prosedyren" med noen som snakker til en eller andre ting og da kan fort tiden og Ah på batteriet gå....

"normalt" stopper jeg ikke sykkelen på steder jeg trenger akrobatikk for å stoppe...men hvis en skal leke apekatt så kan en jo de gangene endre stopp prosedyren. :lol:

Skal sykkelen stå i gear så er det oftest pga en slak nedoverbakke..
Da stopper jeg sykkelen-lar den skli forover i gear til slakken er tatt opp og vipper ut støtta..
men hvis jeg skulle kjørt ?300kg torturatekk traktor med "heleXXL" pakket på så hadde jeg muligens endret meg... :-#

ohhh.... pms diskusjoner.... \:D/
Siden det er OL har man ekstra god tid til slike diskusjoner :D

Stoppe sykkel med stopp-bryteren er ikke ensbetydende med at tenninga skal stå på i lenger tid. Riktig nok ser jeg at det blir brukt som argument at innstillingen skal bevares, men det er ikke alle sykler som har det problemet...
Når det er sagt, med LED lys trekker ikke sykkelen mye strøm med tenningen på. Tidligere problem med coiler som trakk 4A og glødelamper rund baut er historie, noe som reflekteres i form av mindre batteri...

Uansett, dette ble mye snikk snakk for en bagatell :thumleft Herlig.. =D>

Batteripakka til @Snikkeren er flott. Han tenker nok at det kan være greit å kunne yte hjelp om han møter noen med gammel sykkel hvor glemt tenningsbryter På er et problem :evil: :-({|=
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

knutk wrote:
mekkern wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren :thumleft
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Snikkeren »

Jeg har sluttet å stoppe 250’en på killswitch’en. Men jeg har enda ikke fått ut fingen og koblet varmeholkene via relé. Så det har hendt en gang etter Grustur i Øst at jeg glemte å slå de av. Morgenen etter måtte jeg trille i gang. Problemet var at det var ikke veldig egnet der hvis jeg hadde vært aleine.

Og selvfølgelig kan jeg jo treffe på folk som trenger starthjelp. Og da har jeg jo mulighet til å hjelpe. [emoji106]
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

Bikeridr wrote:
knutk wrote:
mekkern wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..
Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren :thumleft
Jada, det kan man også gjøre.
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Borg »

knutk wrote:
Bikeridr wrote:
knutk wrote:
Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?
Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren :thumleft
Jada, det kan man også gjøre.
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.
Blir ikke dette litt som å knekke ned PC´en kontra å kjøre avsluttning :-k
De skal jo ha en hjerne i disse tider.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Snikkeren »

Noen sykler har hjerne ja, men den mister jo ikke spenningen selv om man bruker dødmannsknappen.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

Borg wrote:
knutk wrote:
Bikeridr wrote: Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren :thumleft
Jada, det kan man også gjøre.
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.
Blir ikke dette litt som å knekke ned PC´en kontra å kjøre avsluttning :-k
De skal jo ha en hjerne i disse tider.
Det er nok litt samme type "problemstilling" :D

Saken er såre enkel, av og til passer det ene, av og til passer det andre, og da gjør man hva som passer best der og da...
Men jeg bare undrer på aversjonen mot å bruke stoppbryteren? Er det samme argument som benyttes når man sparer på feks. blinklys bryteren?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

Uff.... Nå er det på tide snøen forsvinner...
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Epylypzon »

Jeg bruker killswitchen "hele tiden". Mye enklere hvis du skal stoppe/starte 10 ganger i løpet av noen få minutter(satt på spissen).
Men har kun vært strømtom 1 gang. Det var i 2012, hadde minipc en kobla til mens jeg lå i teltet å så på håndballkamp :P
Post Reply