MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 10 des 2018 08:41

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 3443 innlegg ]  Gå til side Forrige 1182 183 184 185 186230 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 08:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3194
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 09:05 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2308
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
For å slippe å huske å slå av ABS’en på bakhjulet hver gang man skal kjøre videre.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 09:24 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5538
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Snikkeren skrev:
Hehe. Jeg ventet på den.

Heldigvis var vi en plass det gikk an å trille i gang. Er ikke alltid man er det, og da kan det være kjekt me denne. Dessuten kan den jo brukes på bil også, så det kan fort være at den trengs utenom MC-kjøring også.



Det står respekt alle en som legger "hodet på blokka" for den interne vinterhumorens "fremme" :-k :thumleft =D>

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 09:37 
Online

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1261
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
mekkern skrev:
Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..


Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 09:43 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5538
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
knutk skrev:
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?


Etter Snikkerens ferskeste invistering har vi jo intet godt svar på det :-k :lol: :lol: :lol:

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 10:03 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3194
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
knutk skrev:
mekkern skrev:
Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..


Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?



Batterier på MC er ikke som på bil og større enn de må være og la sykkelen stå med tenning og lys på gir raskt mulighet for plunder-spesielt hvis en blir "avbrutt i prosedyren" med noen som snakker til en eller andre ting og da kan fort tiden og Ah på batteriet gå....

"normalt" stopper jeg ikke sykkelen på steder jeg trenger akrobatikk for å stoppe...men hvis en skal leke apekatt så kan en jo de gangene endre stopp prosedyren. :lol:

Skal sykkelen stå i gear så er det oftest pga en slak nedoverbakke..
Da stopper jeg sykkelen-lar den skli forover i gear til slakken er tatt opp og vipper ut støtta..
men hvis jeg skulle kjørt ?300kg torturatekk traktor med "heleXXL" pakket på så hadde jeg muligens endret meg... :-#

ohhh.... pms diskusjoner.... \:D/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 10:16 
Online

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1261
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
mekkern skrev:
...................
Batterier på MC er ikke som på bil og større enn de må være og la sykkelen stå med tenning og lys på gir raskt mulighet for plunder-spesielt hvis en blir "avbrutt i prosedyren" med noen som snakker til en eller andre ting og da kan fort tiden og Ah på batteriet gå....

"normalt" stopper jeg ikke sykkelen på steder jeg trenger akrobatikk for å stoppe...men hvis en skal leke apekatt så kan en jo de gangene endre stopp prosedyren. :lol:

Skal sykkelen stå i gear så er det oftest pga en slak nedoverbakke..
Da stopper jeg sykkelen-lar den skli forover i gear til slakken er tatt opp og vipper ut støtta..
men hvis jeg skulle kjørt ?300kg torturatekk traktor med "heleXXL" pakket på så hadde jeg muligens endret meg... :-#

ohhh.... pms diskusjoner.... \:D/


Siden det er OL har man ekstra god tid til slike diskusjoner :D

Stoppe sykkel med stopp-bryteren er ikke ensbetydende med at tenninga skal stå på i lenger tid. Riktig nok ser jeg at det blir brukt som argument at innstillingen skal bevares, men det er ikke alle sykler som har det problemet...
Når det er sagt, med LED lys trekker ikke sykkelen mye strøm med tenningen på. Tidligere problem med coiler som trakk 4A og glødelamper rund baut er historie, noe som reflekteres i form av mindre batteri...

Uansett, dette ble mye snikk snakk for en bagatell :thumleft Herlig.. =D>

Batteripakka til @Snikkeren er flott. Han tenker nok at det kan være greit å kunne yte hjelp om han møter noen med gammel sykkel hvor glemt tenningsbryter På er et problem :evil: :-({|=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 11:02 
Online
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2139
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
knutk skrev:
mekkern skrev:
Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..


Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?

Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren :thumleft

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 11:11 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2308
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Jeg har sluttet å stoppe 250’en på killswitch’en. Men jeg har enda ikke fått ut fingen og koblet varmeholkene via relé. Så det har hendt en gang etter Grustur i Øst at jeg glemte å slå de av. Morgenen etter måtte jeg trille i gang. Problemet var at det var ikke veldig egnet der hvis jeg hadde vært aleine.

Og selvfølgelig kan jeg jo treffe på folk som trenger starthjelp. Og da har jeg jo mulighet til å hjelpe.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 12:21 
Online

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1261
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Bikeridr skrev:
knutk skrev:
mekkern skrev:
Forstår fortsatt ikke hvorfor folk stopper motoren med nødstoppen og ikke bare slår av tenninga/tenningsnøkkelen med en gang..


Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?

Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren :thumleft


Jada, det kan man også gjøre.
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 12:32 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 jun 2006 21:12
Innlegg: 617
MC: BMW R1200S
BMW G 650 Xmoto
Sted: Larvik
knutk skrev:
Bikeridr skrev:
knutk skrev:

Mange ganger stopper man på et sted hvor det er ønske om å parkere sykkelen i gir slik at den ikke sklir av støtta.
Da ender man opp med å bruke venstre handa til clutchen, høyrehanda holder bremsa og begge bena plantet i bakken for å sikre sykkelen. Absolutt enklest å stoppe motor med stoppen på handtaket.
Mitt kontraspørsmål blir, hvorfor ikke bruke stoppen på handtaket?

Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren :thumleft


Jada, det kan man også gjøre.
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.

Blir ikke dette litt som å knekke ned PC´en kontra å kjøre avsluttning :-k
De skal jo ha en hjerne i disse tider.

_________________
_______________
BMW R1200S


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 12:37 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2308
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Noen sykler har hjerne ja, men den mister jo ikke spenningen selv om man bruker dødmannsknappen.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 12:41 
Online

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1261
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Borg skrev:
knutk skrev:
Bikeridr skrev:
Hmm, den problemstillingen har ikke jeg hatt på mine 25 år som tohjulskusk. Aldri hittil hatt behovet for å stoppe med killswitch'en. Står man som nevnt, så kan man vel løfte foten opp og sette ned støtta. Da stopper motoren :thumleft


Jada, det kan man også gjøre.
Men hva er problemet med å bruke stoppknappen? Den er jo laget for å stoppe motoren, og i samme slengen stenger den ned det meste som trenger strøm untatt parklys/bremselys og instrumentpanel.

Blir ikke dette litt som å knekke ned PC´en kontra å kjøre avsluttning :-k
De skal jo ha en hjerne i disse tider.


Det er nok litt samme type "problemstilling" :D

Saken er såre enkel, av og til passer det ene, av og til passer det andre, og da gjør man hva som passer best der og da...
Men jeg bare undrer på aversjonen mot å bruke stoppbryteren? Er det samme argument som benyttes når man sparer på feks. blinklys bryteren?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 12:45 
Online

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1261
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Uff.... Nå er det på tide snøen forsvinner...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 feb 2018 13:53 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 1053
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Jeg bruker killswitchen "hele tiden". Mye enklere hvis du skal stoppe/starte 10 ganger i løpet av noen få minutter(satt på spissen).
Men har kun vært strømtom 1 gang. Det var i 2012, hadde minipc en kobla til mens jeg lå i teltet å så på håndballkamp :P


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 3443 innlegg ]  Gå til side Forrige 1182 183 184 185 186230 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner