MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 22 nov 2017 15:45

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 2523 innlegg ]  Gå til side Forrige 1164 165 166 167 168 169 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 09:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2015 11:59
Innlegg: 46
MC: BMW R1200GS
knutk skrev:
GS kontra GSA?

Var gjennom samme problemstilling for et år siden.

Alt vesentlig er det i bunn og grunn samme sykkel. Den store forskjellen er bensintanken. Vindskjermen og nebbet er og litt forskjellig, samt plastdekslene rundt vindskjermen, som bidrar til å lede bort fartsvind.

Oppgitt vekt er litt høyere for GSA enn GS, men det skyldes et den har mer utstyr påmontert som standard, dvs. veltebøyler, metallrack for alu-kofferter og beskyttelse-plate under motor. Siden bensin er med i oppgitt kjørevekt bidrar også større tank til å øke oppgitt vekt. Om man tar en GS og henger på samme utstyr vil den koste stort sett det samme som en GSA (som er litt dyrere) og sammenligner med en GSA med halvfull tank vil de veie bortimot det samme. Heller ikke større skilnad mellom setene.
Når man ser på GSA forfra bidrar de ekstra komponentene til å gjøre den visuelt mer framtung, men når man setter seg på og kjører dem kjennes de like ut. Den er verken bredere eller lengre. Eventuell opplevd forskjell sitter mest mellom ørene.

Hvorfor valgte jeg GSA framfor GS?
Jeg ønsket den ekstra værbeskyttelsen som større vindskjerm og bredere tank bidrar til. Om man kjører på motorvei med alukofferter lærer man fort å verdsette 50% større tank. GS/GSA er omtrent like aerodynamisk som en bensinpumpe, og bensinforbruket, som i norske hastigheter ligger på rundt halvlitern på mila øker til 0,75 - 0,80. En tur på autobahn med en GS vil fort minne om en bikkje i løpetida, rekkevidden reduseres merkbart.
Konkret, ved kjøring jevnt i 150 +/- 25 passet det å tenke bensinstasjon ved ca 35 mil, da hadde man greit slingringsmonn. (Normalt i norske hastigheter passer det greit å tanke ved 50 - 55 mil.) For en GS i samme hastighet betyr det ca 25 mil, mot normalt 35 mil. Kortere rekkevidde er selvsagt til å leve med, (helt til man har prøvd noe annet), og det virker som tørsten tiltar når man bikker 120..

Jeg er 1,80, og standard høyde går greit. Senket versjon blir solgt ganske ofte, og selv med redusert høyde har man forbausende greit med bakkeklaring (TT benytter mang senkete sykler på sin OffroadSchool, og det funker greit også i trail-løypene).


Jeg kjører GS nå men det blir nok GSA neste gang og jeg har tenkt mye på GS/GSA og kommet frem til omtrent det som står over her. En ting som jeg vil tilføye er: GSA har bredere fothvilere. Når jeg kjører med tåballene på fothvilerne, noe jeg stort sett gjør, så dovner høyre foten litt hen. Den er litt for smal. En annen ting. Aluracket og veskene på GSA vil fungere som en veltebøyle når (merk, når) den velter fra stillestående. Jeg har knekt et plastfeste på min GS pga. slikt. Kostet meg ca 2K. Forøvrig tror jeg det vil passe meg bedre med vesker med toppåpning og ikke sideåpning. De er jeg ikke så glad i.

PS! Jeg har studert spec. på disse en del og mener GSA, ihvertfall de siste års modeller, er ca 4 cm bredere. Hva som gjør det vet jeg ikke.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 09:57 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Gulars skrev:
PS! Jeg har studert spec. på disse en del og mener GSA, ihvertfall de siste års modeller, er ca 4 cm bredere. Hva som gjør det vet jeg ikke.


Kan det være at GSA har handtaksbeskyttere som standard. De bygger ut ca 2cm på hver side?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 10:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4512
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
Spøk til side, kan ikke skjønne annet et at man må blir storfornøyd med en GSA (om det blir valget). Du får holde oss orientert :thumleft

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 10:06 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
@Knut.
Jeg vet det er diskutert tidligere, men for å få det på det rene:
Er det noe problem ved å koble Forbruker/Lading direkte til batteripoler på BMW? (Canbus :-k )

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 10:09 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4512
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
ojda skrev:
@Knut.
Jeg vet det er diskutert tidligere, men for å få det på det rene:
Er det noe problem ved å koble Forbruker/Lading direkte til batteripoler på BMW? (Canbus :-k )


Ligger det ikke ledige "canbus" tilkoblinger på den, slik at de allerede er koblet til rele og sikringer?
(gjorde i det minste det på S1000R)

Så kjøper man feks bare USB lader/varmejakke tilkobling med canbus plugg?

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 10:16 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
Tommas skrev:
ojda skrev:
@Knut.
Jeg vet det er diskutert tidligere, men for å få det på det rene:
Er det noe problem ved å koble Forbruker/Lading direkte til batteripoler på BMW? (Canbus :-k )


Ligger det ikke ledige "canbus" tilkoblinger på den, slik at de allerede er koblet til rele og sikringer?
(gjorde i det minste det på S1000R)

Så kjøper man feks bare USB lader/varmejakke tilkobling med canbus plugg?


Jeg skal se etter, må bare kjøpeǹ først :lol: :lol: :lol:

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 10:45 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1497
MC: Suzuki V-Strom
knutk skrev:
GS kontra GSA?
. Eventuell opplevd forskjell sitter mest mellom ørene.

Ja, det er mulig ... det var vel først og fremst (kanskje det eneste) høyere tyngdepunkt de gutta nevnte. Merkbart spesielt ved meget lav fart i hårnålene.
Ang bakkeklaring .... det er vel de færreste av oss som har behov for den ekstra høyden på en GSA


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 10:49 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
ojda skrev:
@Knut.
Jeg vet det er diskutert tidligere, men for å få det på det rene:
Er det noe problem ved å koble Forbruker/Lading direkte til batteripoler på BMW? (Canbus :-k )


Nei.
----
Utfyllende for dem som gidder å lese:

Man skal ta visse hensyn. (Mye av det jeg nå skriver er også aktuelt for andre sykler av nyere dato)

Om man kobler lader direkte til batteriet (som undertegnede feks. har gjort) må man velge en regulert lader som gjør at spenningen ikke overstiger 15V, da der er computere som er tilkoblet batteriet hele tiden og vil ta skade av for høy spenning. I praksis betyr det at man er innafor med en smart-lader fra Optimate/Ctek og lignende. Det man må unngå er uregulerte ladere som kun har en transformator som er likerettet.(om man har en gammel sak slengende i garasjen bør man ikke bruke den).
Selv bruker jeg Optimate 4, og selv om den kan kobles via strømuttak i instrumentpanelet har jeg koblet en direkte-til-batteriet kabel. Denne kabelen benytter jeg og for å drive den vesle pumpa jeg har med i fall punktering, da strømuttaket i instrumentpanelet ikke leverer mer enn 5A.

Koble utstyr rett på batteri.
Utfordringen ligger i å hente styrestrøm for å koble et rele som hindrer belastning når motor ikke går. Man kan ikke hente strøm fra baklys/parklys.
Der finnes en kabel under setet med en sikring for instrumentpanelet hvor man kan tappe inn og hente styrestrøm til rele, men det er køddete.
Dog finnes der nå ulike underleverandører som leverer styringsystem som tapper inn på CAN-bus ved å koble inn via dekktrykk-sensor styringen som ligger under baksetet.
De ulike leverandørene tilbyr ulike styringer, (feks. EZ-CAN - styrer ekstralys og horn). En kompis har løst det ved å benytte strømmen fra Uttaket i instrumentpanelet til å styre et rele.

Men om man er disiplinert kan man drite i rele og bare passe på å koble til feks. varmejakka etter at motor har startet. (MC batteri er små og tappes fort)

For egen del har jeg montert CAN-Switch. Den styrer ekstralysene (koblet dem fra originalpluggene og plugget dem inn i CAN-switch direkte.
I tillegg benytter jeg dobbetlklikk på ABS-bryter for garasje-port åpner, og den styrer to rele, ett som gir strøm med tenning på/av og ett rele som kun slår inn når motor går for å drive mors varmedress.

CAN-bus kan virke skremmende om man ikke har jobbet med det tidligere, men når man har fått med seg hvordan det virker innser man at det er et flott fremskritt man aldri ønsker å forlate. Man kan finne ulemper med det, men fordelene er mye større enn ulempene.

Til BMW finnes der godt utvalg fra tredjepartsleverandør, og computerne snakker samme "språk" som i bilene til BMW. Hva som finnes til andre MC med Can-bus vet jeg ikke (KTM, Ducati m/flere).


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 10:57 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
jhn skrev:
knutk skrev:
GS kontra GSA?
. Eventuell opplevd forskjell sitter mest mellom ørene.

Ja, det er mulig ... det var vel først og fremst (kanskje det eneste) høyere tyngdepunkt de gutta nevnte. Merkbart spesielt ved meget lav fart i hårnålene.

Sykkelen er et par cm høyere på fjæringen, så i teorien er det riktig at tyngdepunktet er ett par cm høyere, men jeg er ikke god nok til å kunne kjenne den nyansen.

jhn skrev:
Ang bakkeklaring .... det er vel de færreste av oss som har behov for den ekstra høyden på en GSA

Det er jeg enig i, men slik er det.
Om det er et problem kan man jo skaffe den senkede utgaven.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 11:01 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Tommas skrev:
Ligger det ikke ledige "canbus" tilkoblinger på den, slik at de allerede er koblet til rele og sikringer?
(gjorde i det minste det på S1000R)

Så kjøper man feks bare USB lader/varmejakke tilkobling med canbus plugg?


Der er et strømuttak i instrumentpanelet (men hvor det sitter på de nye syklene med TFT-skjerm vet jeg ikke).

Men uansett hvor uttaket sitter er det begrenset til maks 5A, og kan i praksis drive en USB-lader eller et rele, og man kan lade batteriet (med tilpasset lader) via denne pluggen.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 11:40 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
Faan du er ett leksikon Knut =D>
Jeg forlanger å ha tilgang til deg via forum det nermeste året :lol: :lol: \:D/

Har forøvrig en slik Optimus-lader med masse lys og dig voltmeter (husket ikke nummeret)
så da burde det være greit :thumleft

Takk :thumleft

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Sist redigert av ojda den 10 nov 2017 11:42, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 11:42 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2343
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
ojda skrev:
Faan du er ett leksikon Knut =D>
Jeg forlanger å ha tilgang til deg via forum det nermeste året \:D/

Takk :thumleft
Satt å tenkte det samme om Knut.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 22:57 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 23:19
Innlegg: 614
MC: 2015 KTM 1190 Adventure R
2008 Kawasaki ER-6F
Sted: Ørsta
I dag er det kjøpt inn øl
Håper det er nok til at jeg overlever helgen

MC relatert handel får bli en annen dag Bilde

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 23:33 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 jun 2006 21:12
Innlegg: 479
MC: BMW R1200S
BMW G 650 Xmoto
Sted: Larvik
Spiritofwinter skrev:
I dag er det kjøpt inn øl
Håper det er nok til at jeg overlever helgen

MC relatert handel får bli en annen dag Bilde

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Var ikke lett å gjette på favoritt øl i det skapet :D

_________________
_______________
BMW R1200S


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 23:47 
Online
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 1759
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Godt å se at det er flere som har dedikerte øleskap :thumleft

Ja, åsså gratulerer til jompa med "jernkomfyr" :D
(Ps, "jernkomfyr" leste jeg om i "Joe Bar Team" og er egentlig en 883 Iron), så du får ta det med humor 8)

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 2523 innlegg ]  Gå til side Forrige 1164 165 166 167 168 169 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner