MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 nov 2017 22:26

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 2521 innlegg ]  Gå til side Forrige 1163 164 165 166 167169 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 16:19 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
Trondgv skrev:
Gå for Rally versjonen, den er myyyyye tøffere enn de andre. Grattis uansett :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Jeg gikk for BMW, Tøff var ikke viktig :lol:

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 16:20 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 1912
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
ojda skrev:
Trondgv skrev:
Gå for Rally versjonen, den er myyyyye tøffere enn de andre. Grattis uansett :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Jeg gikk for BMW, Tøff var ikke viktig
Sant nok, men du kan jo gjøre det beste utav det

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 16:32 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
@Knut: Får du lånesykkel ved servicer ol?

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 16:56 
Online

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1498
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
Ojda: Sannefjor må da være passelig for deg, så kan du gjøre en Ojda-tur utav det når du skal ha servaiise på sykkern.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 17:07 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 537
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
Grattis med GPS ojda :thumleft

Jeg ville nå tenkt meg nøye om før jeg handlet mc der, jeg snakker av erfaring vet du :roll: :-# Stikkordene er: NAF redningsbil,
batteri, knekt bolt og kunder som blir "glemt bort" Det aller verste er om neste års PreHøst ender der igjen, da blir det en tradisjon :shock:
Men service hos han som pushet meg XR´en, DEN tar jeg av meg hatten for! Mange har litt å lære der...

Blir ojda-båten og Speed som tar seg av service og reparasjoner her fremover


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 17:30 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1497
MC: Suzuki V-Strom
JRO skrev:
... ... så velger du en GSA. :D :thumleft

Hvorfor?
Selv har jeg ikke noe erfaring med verken GS eller GSA, men jeg vet av et gjeng på 8-10 stk som de siste 5-6-8-10 åra har reist nedover til Tyskland for å leie seg hver sin BMW for en ukes tur i alpene. Det blir noen GS, noen GSA og en eller to RT, og i den gjengen er det stor enighet om at GS'n er mere nimble og letthåndterlig enn GSA, og RT'n enda et hakk bedre + adskillig mere komfortabel.
Har du, og andre, noen velfunderte tanker omkring dette?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 17:58 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
Det er litt av de tankene jeg har hatt også.
Nå får man jo GSA i senket versjon også da (som sikkert hjelper endel på det), men da tvinger de på deg lavt sete i samme slengen.
Så hvordan sittekomforten blir med det er jeg usikker på :-k
Det er mange slike tanker som gjør at jeg fortsatt ikke har bestemt meg helt :)

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 18:00 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 1912
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
ojda skrev:
Det er litt av de tankene jeg har hatt også.
Nå får man jo GSA i senket versjon også da (som sikkert hjelper endel på det), men da tvinger de på deg lavt sete i samme slengen.
Så hvordan sittekomforten blir med det er jeg usikker på :-k
Det er mange slike tanker som gjør at jeg fortsatt ikke har bestemt meg helt :)

Litt av poenget forsvinner vel vis man senker en GSA? Har ikke de litt høyere fjæring originalt? Vis en ikke på liv og død må ha 30l bensinkapasitet ser ikke jeg noen mer grunn, annet an et noen kanskje syntes den ser bedre ut. Kan godt vær at det er mer forskjeller ute og går, ikke vet jeg.

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 19:06 
Online
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4510
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den 8)

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 19:34 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 jun 2006 21:12
Innlegg: 479
MC: BMW R1200S
BMW G 650 Xmoto
Sted: Larvik
Gratulerer Ojda, boxer kan neppe bli feil :thumleft

_________________
_______________
BMW R1200S


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 21:29 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 16490
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
Sted: Bergen
Tommas skrev:
GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den 8)

Takk, du er så skjønn når du prøver å skjule fascinasjonen din for min strømlinjeforma figur....i skinn

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 20260 km - Metzeler Tourance Next = 4495 km
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders
------------------------------------------------------------
Flickr
LocaToWeb


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2017 22:43 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
tshansen skrev:
Tommas skrev:
GSA er jo himla svær! Selv Lorden i skinndressen sin ser jo litt ut som en barbiedokke på en ponni oppå den 8)

Takk, du er så skjønn når du prøver å skjule fascinasjonen din for min strømlinjeforma figur....i skinn


Å dette kom fra samme mann, som hevdet Superduk'n "kledd meg". Eller var det motsatt :lol: :lol: :lol:

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 00:16 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
ojda skrev:
@Knut: Får du lånesykkel ved servicer ol?


Det vet jeg faktisk ikke. Tar alle servicer selv. (Har aldri vært diskusjonsgrunnlag ved reklamasjoner/recall/garanti-jobber).

De har flere demo-sykler, så utelukker ikke muligheten. Men det er sikkert andre her som kan svare på det.
De gangene jeg har hatt garantijobber har jeg ventet (som oftest småjobber som ikke tar lang tid).


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 00:51 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
GS kontra GSA?

Var gjennom samme problemstilling for et år siden.

Alt vesentlig er det i bunn og grunn samme sykkel. Den store forskjellen er bensintanken. Vindskjermen og nebbet er og litt forskjellig, samt plastdekslene rundt vindskjermen, som bidrar til å lede bort fartsvind.

Oppgitt vekt er litt høyere for GSA enn GS, men det skyldes et den har mer utstyr påmontert som standard, dvs. veltebøyler, metallrack for alu-kofferter og beskyttelse-plate under motor. Siden bensin er med i oppgitt kjørevekt bidrar også større tank til å øke oppgitt vekt. Om man tar en GS og henger på samme utstyr vil den koste stort sett det samme som en GSA (som er litt dyrere) og sammenligner med en GSA med halvfull tank vil de veie bortimot det samme. Heller ikke større skilnad mellom setene.
Når man ser på GSA forfra bidrar de ekstra komponentene til å gjøre den visuelt mer framtung, men når man setter seg på og kjører dem kjennes de like ut. Den er verken bredere eller lengre. Eventuell opplevd forskjell sitter mest mellom ørene.

Hvorfor valgte jeg GSA framfor GS?
Jeg ønsket den ekstra værbeskyttelsen som større vindskjerm og bredere tank bidrar til. Om man kjører på motorvei med alukofferter lærer man fort å verdsette 50% større tank. GS/GSA er omtrent like aerodynamisk som en bensinpumpe, og bensinforbruket, som i norske hastigheter ligger på rundt halvlitern på mila øker til 0,75 - 0,80. En tur på autobahn med en GS vil fort minne om en bikkje i løpetida, rekkevidden reduseres merkbart.
Konkret, ved kjøring jevnt i 150 +/- 25 passet det å tenke bensinstasjon ved ca 35 mil, da hadde man greit slingringsmonn. (Normalt i norske hastigheter passer det greit å tanke ved 50 - 55 mil.) For en GS i samme hastighet betyr det ca 25 mil, mot normalt 35 mil. Kortere rekkevidde er selvsagt til å leve med, (helt til man har prøvd noe annet), og det virker som tørsten tiltar når man bikker 120..

Jeg er 1,80, og standard høyde går greit. Senket versjon blir solgt ganske ofte, og selv med redusert høyde har man forbausende greit med bakkeklaring (TT benytter mang senkete sykler på sin OffroadSchool, og det funker greit også i trail-løypene).


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 nov 2017 02:06 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
Er glad for det du skriver Knut.
Selv om det aller meste er kjent fra før skader det ikke at ting blir pekt på :thumleft
Som du vet kjører jeg Tiger med alu-vesker, så selv om fronten må sies noe smekrere enn GSA
er det vel ikke egentlig ukjent terreng. Men jeg er vandt med klart høyere tyngdepunkt da, så uansett blir skiftet til det "godt bedre" =D>

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 2521 innlegg ]  Gå til side Forrige 1163 164 165 166 167169 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Elolz og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner