Plassering av sykkel i byen på vått føre

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
jakobbg
Posts: 4
Joined: 31 Jul 2014 08:17
MC: Ingen MC, er under kjøreopplæring no :-).

Plassering av sykkel i byen på vått føre

Post by jakobbg »

Hei,

Eg bestod teoriprøva i går, og er godt nøgd med det. Hadde lest teori ein ettermiddag, og deretter tatt "prøver" på nettet (teoritentamen.no) ein ettermiddag dagen etterpå.

Irriterer meg likevel over at eg ikkje har fått vite kva to spørsmål eg faktisk svarte feil på.

Lurer på om det eine eg svarte feil på var plassering av mc i bytrafikk på våt veg. Bør ein køyre i vegsporet eller midt mellom vegspora? Eg valde sporet, men det er sikkert feil då ein ikkje kan sjå hol/humplar og lettare kan få vannplaning? Tanken var i alle fall at det kunne vere glatt på "toppen" mellom vegspora.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Plassering av sykkel i byen på vått føre

Post by supermons »

Grattis med teorien!

Jeg vet ikke akkurat hva vegvesenet mener er riktig, men jeg ville plassert meg mellom sporene for å få mest mulig veigrep. Du har jo tross alt ganske liten kontaktflate med asfalten. For å få korrekt tilbakemelding kan du jo høre med kjørelæreren eller sjekke direkte med vegvesenet?

For litt mer teori, sjekk denne: http://nmcu.org/full-kontroll :)
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Plassering av sykkel i byen på vått føre

Post by Bagger »

Biler og lastebiler har en tendens til å miste en oljedråpe i ny og ne. Mye trafikk gir altså flere oljedråper, og siden motor er plassert mellom hjulene, vil dråpene falle ned mellom veisporene. Når det da regner, vil oljen "flyte" over vannet, noe som gjør det svært glatt. Derfor skal en i "bybildet" kjøre i sporene på våt veibane. Farten er da også lavere en feks på normal landevei.
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Plassering av sykkel i byen på vått føre

Post by Swellpretty »

Bagger wrote:Biler og lastebiler har en tendens til å miste en oljedråpe i ny og ne. Mye trafikk gir altså flere oljedråper, og siden motor er plassert mellom hjulene, vil dråpene falle ned mellom veisporene. Når det da regner, vil oljen "flyte" over vannet, noe som gjør det svært glatt. Derfor skal en i "bybildet" kjøre i sporene på våt veibane. Farten er da også lavere en feks på normal landevei.
Er grunnen til at man skal kjøre i hjulsporene at det drypper olje fra biler og lastebiler ned i midten på veibanen?
Er det den eneste grunnen?
Jeg kjøper lett argumentet med at det er mer vann i hjulsporene og faren for vannplaning blir større, og det vil være vanskelig å se små og store hull, ettersom de er fylt opp med vann.

Jeg har ingen fasit, jeg er bare nysgjerrig.
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Plassering av sykkel i byen på vått føre

Post by Bagger »

Olje og ikke minst diesel er noe som biler og lastebiler legger fra seg på veien. Har det vært sol over land tid, og en kjører i første regnbye vil også asfalten gi fra seg en oljefilm. Alle disse faktorene er medvirkende til "glatthet".
MC dekk er runde og ikke flate som bildekk, noe som gjør at vannet enklere blir skyvet ut til sidene, og at det ikke legger seg under dekket (vannplaning).
Asfalten i seg selv er også oftere ruere i sporene, noe som medvirker til bedre friksjon.

Svaret på prøven er nok velg venstre hjulspor, i venstre fil har en bedre oversikt.

Rett etter en bensinstasjon, rett før kryss og ofte i starten av bakker kan en forvente diesel/olje. Her skal en altås alltid være oppmerksom.
Post Reply