Hei ! Ny i systemet :-)

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Engen
Posts: 8
Joined: 13 Oct 2013 15:04

Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Engen »

Hei, som tittelen sier så er jeg ny i systemet..
Jeg har stor interesse for sykkler, så neste år skal jeg få tatt førerkortet på sykkel. Blir bare mellomtung pga regler..
Eneste erfaring er 2 år på blodtrimma moped! Hehe
Og som alle andre 20 åringer vill jeg ha r-sykkel eller enduro :) noen sykler som dere anbefaler med tanke på forsikring og vedlikehold på sykkelen ?
Setter stor pris på svar !:)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by supermons »

Hei og velkommen til forumet :)

Mye billigere forsikring på enduro enn R-sykkel, men oftere vedlikehold. Søk litt rundt på forumet, så finner du nok en del som har spurt om akkurat det samme.

Anbefaler deg å prøve begge deler, så merker du fort hva du synes er best å kjøre.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Northman »

Kjøper du en MC du ikke trenger kasko på så blir som regel forsikringen billigere :)
It is better to exist unknown to the law.
Bjerknez

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Bjerknez »

R-sykkel, 20 år, null bonus og full kasko vil bli svindyrt. Regn med 30.000,- pr.år eller mer. Nå vet ikke jeg kravene på mellomtung med tanke på kubikk og hester etc. men jeg tror du får større glede av en enduro. Hvis du er en fersk sykkel entusiast uten spesiell erfaring så glem R-sykkel som første sykkel sier jeg bare. Selv er jeg 37 år gammel og kjørte motorsykkel for aller første gang for ca. 2mnd. siden. Det var en Honda CB600F Hornet og det er en veldig lettkjørt og flott sykkel. Den er også MYYYE rimeligere å forsikre og etter hva jeg har hørt går den omtrent like bra i normale hastigheter.

Ta en titt på KTM Duke 390/690 også. Den desidert tøffeste allroundsykkelen på markedet i dag synes jeg.

Personlig kjøpte jeg meg en Yamaha V-star 1300 cruiser og selv denne har krefter i bøtter og spann og 0-100km/t går unna på rundt 4-5sek. Men dette er jo uansett en sykkeltype som du kanskje ikek er så veldig interresert i som fersk 20-åring, hehe.

Husk sikkerhetsutstyr også. Koster brått 20.000,- for sikkerhetsutstyret. (Hjelm/dress/støvler/hansker/ryggskinne)

EDIT:
Jeg har også kjørt en blodtrimmet moped (for ca. 20 år siden) og en sykkel som feks. KTM Duke 690 ville kjørt i sirkler rundt mopeden din, på bakhjulet. En blodtrimmet moped gjorde i mine dager rundt 90-100km/t og hvert sekund føltes som mitt siste når jeg hørte hvor anstrengt motoren jobbet. Man skal ikke gå lenger enn til en 125cc før man får en langt mer behagelig kjøring.
Engen
Posts: 8
Joined: 13 Oct 2013 15:04

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Engen »

Takk for velkomst :D

Har prøvd en R-sykkel, gikk unna som smurt. Men er jo fersk, og har ei overnervøs mor da det gjelder to hjuling så like greit med noe som ikke går i 300.. Har heller ingen nytte av å kjøre så fort, mer innteresse for bakhjule/frakhjuls kjøring. (liten stuntmann) hehe!

Har 30% i bonus i dag, noen som har en ca peiling på enduro forsikring da? Blir jeg helt ruinert eller går det ann å leve med? :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by supermons »

Hvis du ikke bor midt i en by burde du komme greit unna med en enduro/motard-type sykkel. Morro er det også, men mindre egna til langkjøring.

Duke er definitivt verdt en titt, har også serviceintervaller på 5000km som er ganske mye bedre enn mange andre sykler av den typen.
Engen
Posts: 8
Joined: 13 Oct 2013 15:04

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Engen »

supermons wrote:Hvis du ikke bor midt i en by burde du komme greit unna med en enduro/motard-type sykkel. Morro er det også, men mindre egna til langkjøring.

Duke er definitivt verdt en titt, har også serviceintervaller på 5000km som er ganske mye bedre enn mange andre sykler av den typen.
Hei! Bor litt på "landet" kan man si.. Men hvordan er det med nye reglene for mellomtung? ere det 48 hester ?
Engen
Posts: 8
Joined: 13 Oct 2013 15:04

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Engen »

Image

Sjekkt delkaso på en 13 mod 390 KTM duke..

På meg som sjåfør, syns da ikke det var så ille ? til å ikke "pruta" ?

Ps: Har jo en Audi A4 06 mod i Gjensidige på 20.000 i året, så er vell kanskje derfor sykkelen ikke ble så ille der. =D>
Bjerknez

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Bjerknez »

Engen wrote:Takk for velkomst :D

Har prøvd en R-sykkel, gikk unna som smurt. Men er jo fersk, og har ei overnervøs mor da det gjelder to hjuling så like greit med noe som ikke går i 300.. Har heller ingen nytte av å kjøre så fort, mer innteresse for bakhjule/frakhjuls kjøring. (liten stuntmann) hehe!

Har 30% i bonus i dag, noen som har en ca peiling på enduro forsikring da? Blir jeg helt ruinert eller går det ann å leve med? :)
Jeg er på ingen måte noen regelrytter, men har du noengang kjørt over 200km/t på en MC?
Jeg har ikke gjort dte selv, men har hatt 160km/t med min cruiser og selv om dette var langt fra toppfart så var vertfall dette mer enn nok for meg. Over 200km/t på en sykkel virker sykt mye fortere enn 200km/t i en bil. Når du snakker om 300km/t så er dette rene vannvidd. Toppfart spiller svært liten rolle for meg både når det gjelder bil og MC.

Unntaket er hvis du skal bruke sykkelen på bane og at du er en erfaren fører som kjører under ordnede omgivelser med sikkerheten i varetatt.

Men å kjøpe seg en R-sykkel som førstesykkel vil gi deg alt for mange fristelser. Man skal bare prøve denne ene gangen. Så blir man vant til å prøve, og før manvet ord av det så prøver man litt hele tiden og brått en dag så sitter du der lam etter en ulykke.
Nå kjenner jo ikke jeg deg og din psyke, men jeg har selv mistet en kompis på MC hvor elgpåkjørsel i langt over tillatt hastighet var grunnen. Politiet annslo hastigheten til rundt 160km/t hvor han ble kastet av sykkelen i sammenstøtet og slengt rett i autovernet på andre siden av veien.

Personlig så tror jeg en enduro eller en sykkel som Duke 390/690 er mye ver anvennelig. Man kan kjøre litt i skogen og på grusveier/skogstier etc. og man kan også kjøre litt aktivt på landevei etc. noe denne sykkelen kanskje er best egnet til. SYkkelen er lettkjørt og man sitter ganske oppreist og i det hele tatt så tror jeg en slik sykkel er MYE morsomemre.

Hvis noen ga meg 180.000,- hvor pengene MÅTTE brukes på en ny sykkel, så hadde jeg kjøpt meg en Duke 690 eller kanskje en Kawasaki Z800. Sistnevnte er en streetfighter med et skikkelig tøft utseende. Ikke akkurat noen offroader så klart, men på en måte en litt nedtrimmet R-sykkel med en mer oppreist sittestilling. Hadde helt klart blitt en av disse to hvis jeg skulle valgt en sykkel nummer to.

BMW R1200GS er også en utrolig anvennelig sykkel og der har man egentlig alt man trenger i en sykkel. Man kan kjøre offroad, og den funker også veldig bra til aktiv kjøring på bane etc. Dem er gode å kjøre, bakkeklaringen er høy og det finnes mange muligheter for oppbevaring etc. Her er det også en drøss av hjelpemidler som ABS/EDS, elektronisk justering av motor/demper karakteristikk etc. Det eneste som trekker litt ned med tanke på en slik, er selve utseendet. Kan godt være jeg går for en slik en dag siden jeg begynner å dra på åra, men jeg synes det er noe helt eget med å cruise rundt på en cruiser. :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by supermons »

Angående det å starte med R, så kommer det veldig ann på person. Jeg hadde tre R-sykler før jeg gikk over til supermotard, og fartsfølelsen av 160 på cruiser og 160 på R-sykkel er nok ikke til å sammenligne. En god R-sykkel svelger 160 uten problem eller ubehag, mens en cruiser ikke er lagd for å ligge i den farten (selv om den kan).

Når det er sakt så er jeg helt enig i at motard og morrofaktor henger godt sammen, min er kjempemorsom til bykjøring og veldig leken. Den rette sittestillingen gjør at du ikke blir sliten i ryggen/armene, og at du har god oversikt i trafikken. Motoren er også sprek nok uten å være helt værst (derav lange serviceintervall) og resten av komponentene er også av høy kvalitet (brembo bremser ++). Min er så godt som den samme som Duke 690, og jeg tviler ikke på at 390 kommer til å være morsom for en med nytt førerkort. Forsikringen virket også billig, selv om jeg ville prøvd å finne et annet sted å forsikre bilen, for det var dyrt!
Bjerknez

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Bjerknez »

supermons wrote:Angående det å starte med R, så kommer det veldig ann på person. Jeg hadde tre R-sykler før jeg gikk over til supermotard, og fartsfølelsen av 160 på cruiser og 160 på R-sykkel er nok ikke til å sammenligne. En god R-sykkel svelger 160 uten problem eller ubehag, mens en cruiser ikke er lagd for å ligge i den farten (selv om den kan).

Når det er sakt så er jeg helt enig i at motard og morrofaktor henger godt sammen, min er kjempemorsom til bykjøring og veldig leken. Den rette sittestillingen gjør at du ikke blir sliten i ryggen/armene, og at du har god oversikt i trafikken. Motoren er også sprek nok uten å være helt værst (derav lange serviceintervall) og resten av komponentene er også av høy kvalitet (brembo bremser ++). Min er så godt som den samme som Duke 690, og jeg tviler ikke på at 390 kommer til å være morsom for en med nytt førerkort. Forsikringen virket også billig, selv om jeg ville prøvd å finne et annet sted å forsikre bilen, for det var dyrt!
Som jeg skrev, så kommer det helt ann på hvilken "psyke" man har når man setter seg på en R-sykkel. Som oftest går det bra, men jeg kjenner tre personer som har hatt R-sykkel og alle disse har vert borti mindre ulykker flere ganger. Grunnen var rett og slett undervurdering av mototsykkelen, sagt av dem selv. Ironisk nok var det en kompis på cruiser som måtte bøte med livet, men jeg tror hovedgrunnen var at han var en ganske fersk fører av en MC.

Selv har jeg aldri sittet på en MC før jeg satt på skolesykkelen som var en Honda CB600F Hornet. Denne kjørte jeg så klart pent med da jeg hele tiden var under oppsyn av kjørelærer, men så kjøpte jeg min egen sykkel, nemmelig en Yamaha 1300cc cruiser. Jeg sa til meg selv flere ganger "ikke fall for fristelsen" men etter noen minutter med pen kjøring måtte jeg jo prøve hvor bra en slik stor og tung cruiser gikk. Jeg hadde ingen anelse om hvordan denne gikk og hasse sett for meg at den gikk like bra som en litt småsprek familiebil. Der tok jeg derimot grundig feil. Jeg hadde 1-giret inne og rullet pent fremover. Jeg ga full gass og min første frykt på lenge ble at jeg måtte konkludere med at jeg var en idiot som i hele tatt tenkte tanken på og prøve noe slikt uten erfaring. Det gikk bra og ingen skade skjedd, men jeg ble allikevel litt skremt da kreftene var langt større enn jeg trodde. Hele sykkelen vred seg når jeg ga gass og regelrett skjøt seg av gårde.

En R-sykkel hadde nok ikke gitt meg den frykten i samme situasjon, og grunnen er enkel. En 1300cc cruiser har muskler i bøtter og spann fra rundt 1500rpm og opp til rundt 5.000rpm. En R-sykkel hadde ikke gitt meg disse kreftene på et såpass lavt turtall men jeg ville derimot fått det dobbelte av disse kreftene ved 10.000rpm++. Men når man når 10.000rpm på en R-sykkel så er man liksom klar over at her går det fort og man er forberedt.

Sitter man med den ene hånden på gasshenedelen på en 1300cc cruiser og lunker av gårde på lavt turtall og man plutselig nyser, så kan man få seg en overaskelse man sent vil glemme. Kreftene er såpass formidable på lavt turtall at en cruiser krever (vertfall i mine øyne) mer av føreren når man er fersk. kanskje ikke den beste førstesykkelen, men du verden så glad jeg har blitt i doningen! Jeg elsker å ha kreftene på lavt turtall og når jeg kjørte den CB600 Hornet'en på trafikkskolen så følte jeg at jeg kjørte rundt på en trimmet moped. Altså ikke effektmessig, men når trafikkskolelæreren kjørte så virket det som om turtall mellom 5-7.000rpm var veldig vanlig og i det området lå hun ofte, uansett hastighet.

For meg føltes dette anstrengt og jeg føler meg nok langt mer hjemme bak styret på en cruiser. Evt. en sykkel som Duke 690 som er en en sylindret sak med dreimoment til tusen og godlyd på bunnen.
Engen
Posts: 8
Joined: 13 Oct 2013 15:04

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Engen »

Bjerknez wrote:
Engen wrote:Takk for velkomst :D

Har prøvd en R-sykkel, gikk unna som smurt. Men er jo fersk, og har ei overnervøs mor da det gjelder to hjuling så like greit med noe som ikke går i 300.. Har heller ingen nytte av å kjøre så fort, mer innteresse for bakhjule/frakhjuls kjøring. (liten stuntmann) hehe!

Har 30% i bonus i dag, noen som har en ca peiling på enduro forsikring da? Blir jeg helt ruinert eller går det ann å leve med? :)
Jeg er på ingen måte noen regelrytter, men har du noengang kjørt over 200km/t på en MC?
Jeg har ikke gjort dte selv, men har hatt 160km/t med min cruiser og selv om dette var langt fra toppfart så var vertfall dette mer enn nok for meg. Over 200km/t på en sykkel virker sykt mye fortere enn 200km/t i en bil. Når du snakker om 300km/t så er dette rene vannvidd. Toppfart spiller svært liten rolle for meg både når det gjelder bil og MC.

Unntaket er hvis du skal bruke sykkelen på bane og at du er en erfaren fører som kjører under ordnede omgivelser med sikkerheten i varetatt.

Men å kjøpe seg en R-sykkel som førstesykkel vil gi deg alt for mange fristelser. Man skal bare prøve denne ene gangen. Så blir man vant til å prøve, og før manvet ord av det så prøver man litt hele tiden og brått en dag så sitter du der lam etter en ulykke.
Nå kjenner jo ikke jeg deg og din psyke, men jeg har selv mistet en kompis på MC hvor elgpåkjørsel i langt over tillatt hastighet var grunnen. Politiet annslo hastigheten til rundt 160km/t hvor han ble kastet av sykkelen i sammenstøtet og slengt rett i autovernet på andre siden av veien.

Personlig så tror jeg en enduro eller en sykkel som Duke 390/690 er mye ver anvennelig. Man kan kjøre litt i skogen og på grusveier/skogstier etc. og man kan også kjøre litt aktivt på landevei etc. noe denne sykkelen kanskje er best egnet til. SYkkelen er lettkjørt og man sitter ganske oppreist og i det hele tatt så tror jeg en slik sykkel er MYE morsomemre.

Hvis noen ga meg 180.000,- hvor pengene MÅTTE brukes på en ny sykkel, så hadde jeg kjøpt meg en Duke 690 eller kanskje en Kawasaki Z800. Sistnevnte er en streetfighter med et skikkelig tøft utseende. Ikke akkurat noen offroader så klart, men på en måte en litt nedtrimmet R-sykkel med en mer oppreist sittestilling. Hadde helt klart blitt en av disse to hvis jeg skulle valgt en sykkel nummer to.

BMW R1200GS er også en utrolig anvennelig sykkel og der har man egentlig alt man trenger i en sykkel. Man kan kjøre offroad, og den funker også veldig bra til aktiv kjøring på bane etc. Dem er gode å kjøre, bakkeklaringen er høy og det finnes mange muligheter for oppbevaring etc. Her er det også en drøss av hjelpemidler som ABS/EDS, elektronisk justering av motor/demper karakteristikk etc. Det eneste som trekker litt ned med tanke på en slik, er selve utseendet. Kan godt være jeg går for en slik en dag siden jeg begynner å dra på åra, men jeg synes det er noe helt eget med å cruise rundt på en cruiser. :)
Nei har aldri hatt det med en sykkel (260-70 med bil) men det er uviktig. jeg har egentlig ikke tenkt å ligge så mye høyere enn fartsgrensa uans.. Men liker designet på R-syklene ser mye mere hissig ut, men har searcha litt rundt på youtube osv ang motard / Enduro sykler, og som førstegangs sykkel trur jeg dette er MYE tryggere for både meg og andre trafikkanter. Pluss at man kan leke seg litt ("På bane så klart") Men takk for utdypet og bra svar :)!
Engen
Posts: 8
Joined: 13 Oct 2013 15:04

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Engen »

supermons wrote:Angående det å starte med R, så kommer det veldig ann på person. Jeg hadde tre R-sykler før jeg gikk over til supermotard, og fartsfølelsen av 160 på cruiser og 160 på R-sykkel er nok ikke til å sammenligne. En god R-sykkel svelger 160 uten problem eller ubehag, mens en cruiser ikke er lagd for å ligge i den farten (selv om den kan).

Når det er sakt så er jeg helt enig i at motard og morrofaktor henger godt sammen, min er kjempemorsom til bykjøring og veldig leken. Den rette sittestillingen gjør at du ikke blir sliten i ryggen/armene, og at du har god oversikt i trafikken. Motoren er også sprek nok uten å være helt værst (derav lange serviceintervall) og resten av komponentene er også av høy kvalitet (brembo bremser ++). Min er så godt som den samme som Duke 690, og jeg tviler ikke på at 390 kommer til å være morsom for en med nytt førerkort. Forsikringen virket også billig, selv om jeg ville prøvd å finne et annet sted å forsikre bilen, for det var dyrt!
20.000,- pga ung alder.. og fullkasko + med 40.000 kjørelengde (pendler)

Men hvordan trur du det blir for meg å fks dra på Roadtrip med et par R-sykkel kamerater hvor jeg bruker en motard sykkel?
Er det mere driftsikkert med en yamaha enn ktm? hørt at ktm er som en BMW (dyre deler, uansett hva det gjelder) i motsettning til yamaha (som en liten jappsebil, med billigere deler)
Engen
Posts: 8
Joined: 13 Oct 2013 15:04

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Engen »

Bjerknez wrote:
supermons wrote:Angående det å starte med R, så kommer det veldig ann på person. Jeg hadde tre R-sykler før jeg gikk over til supermotard, og fartsfølelsen av 160 på cruiser og 160 på R-sykkel er nok ikke til å sammenligne. En god R-sykkel svelger 160 uten problem eller ubehag, mens en cruiser ikke er lagd for å ligge i den farten (selv om den kan).

Når det er sakt så er jeg helt enig i at motard og morrofaktor henger godt sammen, min er kjempemorsom til bykjøring og veldig leken. Den rette sittestillingen gjør at du ikke blir sliten i ryggen/armene, og at du har god oversikt i trafikken. Motoren er også sprek nok uten å være helt værst (derav lange serviceintervall) og resten av komponentene er også av høy kvalitet (brembo bremser ++). Min er så godt som den samme som Duke 690, og jeg tviler ikke på at 390 kommer til å være morsom for en med nytt førerkort. Forsikringen virket også billig, selv om jeg ville prøvd å finne et annet sted å forsikre bilen, for det var dyrt!
Som jeg skrev, så kommer det helt ann på hvilken "psyke" man har når man setter seg på en R-sykkel. Som oftest går det bra, men jeg kjenner tre personer som har hatt R-sykkel og alle disse har vert borti mindre ulykker flere ganger. Grunnen var rett og slett undervurdering av mototsykkelen, sagt av dem selv. Ironisk nok var det en kompis på cruiser som måtte bøte med livet, men jeg tror hovedgrunnen var at han var en ganske fersk fører av en MC.

Selv har jeg aldri sittet på en MC før jeg satt på skolesykkelen som var en Honda CB600F Hornet. Denne kjørte jeg så klart pent med da jeg hele tiden var under oppsyn av kjørelærer, men så kjøpte jeg min egen sykkel, nemmelig en Yamaha 1300cc cruiser. Jeg sa til meg selv flere ganger "ikke fall for fristelsen" men etter noen minutter med pen kjøring måtte jeg jo prøve hvor bra en slik stor og tung cruiser gikk. Jeg hadde ingen anelse om hvordan denne gikk og hasse sett for meg at den gikk like bra som en litt småsprek familiebil. Der tok jeg derimot grundig feil. Jeg hadde 1-giret inne og rullet pent fremover. Jeg ga full gass og min første frykt på lenge ble at jeg måtte konkludere med at jeg var en idiot som i hele tatt tenkte tanken på og prøve noe slikt uten erfaring. Det gikk bra og ingen skade skjedd, men jeg ble allikevel litt skremt da kreftene var langt større enn jeg trodde. Hele sykkelen vred seg når jeg ga gass og regelrett skjøt seg av gårde.

En R-sykkel hadde nok ikke gitt meg den frykten i samme situasjon, og grunnen er enkel. En 1300cc cruiser har muskler i bøtter og spann fra rundt 1500rpm og opp til rundt 5.000rpm. En R-sykkel hadde ikke gitt meg disse kreftene på et såpass lavt turtall men jeg ville derimot fått det dobbelte av disse kreftene ved 10.000rpm++. Men når man når 10.000rpm på en R-sykkel så er man liksom klar over at her går det fort og man er forberedt.

Sitter man med den ene hånden på gasshenedelen på en 1300cc cruiser og lunker av gårde på lavt turtall og man plutselig nyser, så kan man få seg en overaskelse man sent vil glemme. Kreftene er såpass formidable på lavt turtall at en cruiser krever (vertfall i mine øyne) mer av føreren når man er fersk. kanskje ikke den beste førstesykkelen, men du verden så glad jeg har blitt i doningen! Jeg elsker å ha kreftene på lavt turtall og når jeg kjørte den CB600 Hornet'en på trafikkskolen så følte jeg at jeg kjørte rundt på en trimmet moped. Altså ikke effektmessig, men når trafikkskolelæreren kjørte så virket det som om turtall mellom 5-7.000rpm var veldig vanlig og i det området lå hun ofte, uansett hastighet.

For meg føltes dette anstrengt og jeg føler meg nok langt mer hjemme bak styret på en cruiser. Evt. en sykkel som Duke 690 som er en en sylindret sak med dreimoment til tusen og godlyd på bunnen.
Ang det med kjøreskolen.. Dersom jeg handler en sykkel før jeg begynner med timene (spare penger på å sleppe å leie) jeg kan da bruke min egen sykkel? Greit å få erfaring og trening med den fra dag 1. Hørt at de skolesykklene ikke er til å sammenligne med en "ekte" motorsykkel :P så blir litt tull å bruke penger på å lære seg en annen sykkel enn hva man kommer til å bruke.
Bjerknez

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Bjerknez »

Engen wrote:
Bjerknez wrote:
Engen wrote:Takk for velkomst :D

Har prøvd en R-sykkel, gikk unna som smurt. Men er jo fersk, og har ei overnervøs mor da det gjelder to hjuling så like greit med noe som ikke går i 300.. Har heller ingen nytte av å kjøre så fort, mer innteresse for bakhjule/frakhjuls kjøring. (liten stuntmann) hehe!

Har 30% i bonus i dag, noen som har en ca peiling på enduro forsikring da? Blir jeg helt ruinert eller går det ann å leve med? :)
Jeg er på ingen måte noen regelrytter, men har du noengang kjørt over 200km/t på en MC?
Jeg har ikke gjort dte selv, men har hatt 160km/t med min cruiser og selv om dette var langt fra toppfart så var vertfall dette mer enn nok for meg. Over 200km/t på en sykkel virker sykt mye fortere enn 200km/t i en bil. Når du snakker om 300km/t så er dette rene vannvidd. Toppfart spiller svært liten rolle for meg både når det gjelder bil og MC.

Unntaket er hvis du skal bruke sykkelen på bane og at du er en erfaren fører som kjører under ordnede omgivelser med sikkerheten i varetatt.

Men å kjøpe seg en R-sykkel som førstesykkel vil gi deg alt for mange fristelser. Man skal bare prøve denne ene gangen. Så blir man vant til å prøve, og før manvet ord av det så prøver man litt hele tiden og brått en dag så sitter du der lam etter en ulykke.
Nå kjenner jo ikke jeg deg og din psyke, men jeg har selv mistet en kompis på MC hvor elgpåkjørsel i langt over tillatt hastighet var grunnen. Politiet annslo hastigheten til rundt 160km/t hvor han ble kastet av sykkelen i sammenstøtet og slengt rett i autovernet på andre siden av veien.

Personlig så tror jeg en enduro eller en sykkel som Duke 390/690 er mye ver anvennelig. Man kan kjøre litt i skogen og på grusveier/skogstier etc. og man kan også kjøre litt aktivt på landevei etc. noe denne sykkelen kanskje er best egnet til. SYkkelen er lettkjørt og man sitter ganske oppreist og i det hele tatt så tror jeg en slik sykkel er MYE morsomemre.

Hvis noen ga meg 180.000,- hvor pengene MÅTTE brukes på en ny sykkel, så hadde jeg kjøpt meg en Duke 690 eller kanskje en Kawasaki Z800. Sistnevnte er en streetfighter med et skikkelig tøft utseende. Ikke akkurat noen offroader så klart, men på en måte en litt nedtrimmet R-sykkel med en mer oppreist sittestilling. Hadde helt klart blitt en av disse to hvis jeg skulle valgt en sykkel nummer to.

BMW R1200GS er også en utrolig anvennelig sykkel og der har man egentlig alt man trenger i en sykkel. Man kan kjøre offroad, og den funker også veldig bra til aktiv kjøring på bane etc. Dem er gode å kjøre, bakkeklaringen er høy og det finnes mange muligheter for oppbevaring etc. Her er det også en drøss av hjelpemidler som ABS/EDS, elektronisk justering av motor/demper karakteristikk etc. Det eneste som trekker litt ned med tanke på en slik, er selve utseendet. Kan godt være jeg går for en slik en dag siden jeg begynner å dra på åra, men jeg synes det er noe helt eget med å cruise rundt på en cruiser. :)
Nei har aldri hatt det med en sykkel (260-70 med bil) men det er uviktig. jeg har egentlig ikke tenkt å ligge så mye høyere enn fartsgrensa uans.. Men liker designet på R-syklene ser mye mere hissig ut, men har searcha litt rundt på youtube osv ang motard / Enduro sykler, og som førstegangs sykkel trur jeg dette er MYE tryggere for både meg og andre trafikkanter. Pluss at man kan leke seg litt ("På bane så klart") Men takk for utdypet og bra svar :)!
Hvis du liker utseendet på R-syklene så har de fleste R-sykler en "lillebror" som ser nermest lik ut. Med litt styling og annet stash så skal man få dem ganske like. Honda CB600F "Hornet" er jo lillebroren til Honda CBR600RR.
Ta en titt på Kawasaki sine sykler. Er ingen som slår Kawasaki når det kommer til design synes jeg. Dem har klart det gjennomført bra på de flest modellene sine.

Jeg vet som sagt ikke hvilke restriksjoner som gjelder med tanke på A2 sertfikat (har ikke giddet å søke) men hadde jeg vert deg så hadde jeg nok sett bort fra R-sykkel og sett nermere på såkalte streetfightere. Kawasaki Z800/Z800 Performance og Triumph Street Tripple er de to streetsyklene jeg liker aller best. Ta også en titt på Ducati Monster 696/796. En helt unik sykkel med tanke på utseende og i mine øyne en meget flott sykkel. Det var liiiiike før jeg kjøpte meg en Ducati 796, men etter at jeg satt meg på en Yamaha V-star 1300 så var jeg solgt. Min ræv har det ikke bra på en såkalt streetfighter på lange avstander. På V-Star'en så bare datt jeg ned i salen og det var nesten som gå fra en kjøkkenstol til en stressless.

Jeg har øvekjørt en god del med min V-star 1300cc og litt over 20 mil på svingete landevei er ingen problemer på en slik sykkel. Han jeg kjørte sammens med var langt mer mør i kroppen enn meg og han reiste seg stadig opp på sykkelen etc. Mens jeg satt og koste meg. Det eneste jeg manglet var en kaffekoppholder på styret :) Noe jeg forresten bare MÅ få tak i meg...
Post Reply