Hei ! Ny i systemet :-)

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Bjerknez »

Engen wrote:
Bjerknez wrote:
supermons wrote:Angående det å starte med R, så kommer det veldig ann på person. Jeg hadde tre R-sykler før jeg gikk over til supermotard, og fartsfølelsen av 160 på cruiser og 160 på R-sykkel er nok ikke til å sammenligne. En god R-sykkel svelger 160 uten problem eller ubehag, mens en cruiser ikke er lagd for å ligge i den farten (selv om den kan).

Når det er sakt så er jeg helt enig i at motard og morrofaktor henger godt sammen, min er kjempemorsom til bykjøring og veldig leken. Den rette sittestillingen gjør at du ikke blir sliten i ryggen/armene, og at du har god oversikt i trafikken. Motoren er også sprek nok uten å være helt værst (derav lange serviceintervall) og resten av komponentene er også av høy kvalitet (brembo bremser ++). Min er så godt som den samme som Duke 690, og jeg tviler ikke på at 390 kommer til å være morsom for en med nytt førerkort. Forsikringen virket også billig, selv om jeg ville prøvd å finne et annet sted å forsikre bilen, for det var dyrt!
Som jeg skrev, så kommer det helt ann på hvilken "psyke" man har når man setter seg på en R-sykkel. Som oftest går det bra, men jeg kjenner tre personer som har hatt R-sykkel og alle disse har vert borti mindre ulykker flere ganger. Grunnen var rett og slett undervurdering av mototsykkelen, sagt av dem selv. Ironisk nok var det en kompis på cruiser som måtte bøte med livet, men jeg tror hovedgrunnen var at han var en ganske fersk fører av en MC.

Selv har jeg aldri sittet på en MC før jeg satt på skolesykkelen som var en Honda CB600F Hornet. Denne kjørte jeg så klart pent med da jeg hele tiden var under oppsyn av kjørelærer, men så kjøpte jeg min egen sykkel, nemmelig en Yamaha 1300cc cruiser. Jeg sa til meg selv flere ganger "ikke fall for fristelsen" men etter noen minutter med pen kjøring måtte jeg jo prøve hvor bra en slik stor og tung cruiser gikk. Jeg hadde ingen anelse om hvordan denne gikk og hasse sett for meg at den gikk like bra som en litt småsprek familiebil. Der tok jeg derimot grundig feil. Jeg hadde 1-giret inne og rullet pent fremover. Jeg ga full gass og min første frykt på lenge ble at jeg måtte konkludere med at jeg var en idiot som i hele tatt tenkte tanken på og prøve noe slikt uten erfaring. Det gikk bra og ingen skade skjedd, men jeg ble allikevel litt skremt da kreftene var langt større enn jeg trodde. Hele sykkelen vred seg når jeg ga gass og regelrett skjøt seg av gårde.

En R-sykkel hadde nok ikke gitt meg den frykten i samme situasjon, og grunnen er enkel. En 1300cc cruiser har muskler i bøtter og spann fra rundt 1500rpm og opp til rundt 5.000rpm. En R-sykkel hadde ikke gitt meg disse kreftene på et såpass lavt turtall men jeg ville derimot fått det dobbelte av disse kreftene ved 10.000rpm++. Men når man når 10.000rpm på en R-sykkel så er man liksom klar over at her går det fort og man er forberedt.

Sitter man med den ene hånden på gasshenedelen på en 1300cc cruiser og lunker av gårde på lavt turtall og man plutselig nyser, så kan man få seg en overaskelse man sent vil glemme. Kreftene er såpass formidable på lavt turtall at en cruiser krever (vertfall i mine øyne) mer av føreren når man er fersk. kanskje ikke den beste førstesykkelen, men du verden så glad jeg har blitt i doningen! Jeg elsker å ha kreftene på lavt turtall og når jeg kjørte den CB600 Hornet'en på trafikkskolen så følte jeg at jeg kjørte rundt på en trimmet moped. Altså ikke effektmessig, men når trafikkskolelæreren kjørte så virket det som om turtall mellom 5-7.000rpm var veldig vanlig og i det området lå hun ofte, uansett hastighet.

For meg føltes dette anstrengt og jeg føler meg nok langt mer hjemme bak styret på en cruiser. Evt. en sykkel som Duke 690 som er en en sylindret sak med dreimoment til tusen og godlyd på bunnen.
Ang det med kjøreskolen.. Dersom jeg handler en sykkel før jeg begynner med timene (spare penger på å sleppe å leie) jeg kan da bruke min egen sykkel? Greit å få erfaring og trening med den fra dag 1. Hørt at de skolesykklene ikke er til å sammenligne med en "ekte" motorsykkel :P så blir litt tull å bruke penger på å lære seg en annen sykkel enn hva man kommer til å bruke.
Jeg tror ikke du kan bruke din egen sykkel, da sykkelen vel må ha ett ekstra sett med brems etc. for passasjer/kjørelærer?

Den skolesykkelen jeg kjørte kan så absolutt betegnes som en "ekte" motorsykkel. Vet ikke helt hva du legger i det, men en CB600F Hornet er kanskje en av verdens mest solgte streetfightere og selv om jeg ikke akkurat kjørte villmann med denne, så skal jeg love deg at det er mer drag i denne enn du har bruk for :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by supermons »

Som Bjerknez sier så må du bruke kjøreskolens sykkel på kjøreskolen. Du kan derimot øvelseskjøre med din egen sykkel, men du må ha med deg en som har hatt MC-lappen i over fem år og er over 25. Har dere to sykler kan han kjøre bak deg hvis dere har intercom.

Angående langtur og SM, spørs litt hvor langt du skal. Norge rundt på SM er nok ganske ubehagelig, men dagsturer funker.

Reglene for nye mellomtungklassen finner du info om her:
http://nmcu.org/nye-f-rerkortregler-0
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... kortregler

Er nok mange som har fått seg en skikkelig overraskelse om hvor godt motorsykler faktisk går, uansett sykkeltype. Har to kompiser som bare skulle teste min på en parkeringsplass som plutselig var på bakhjulet uten å mene det :twisted:
Bjerknez

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Bjerknez »

supermons wrote:Som Bjerknez sier så må du bruke kjøreskolens sykkel på kjøreskolen. Du kan derimot øvelseskjøre med din egen sykkel, men du må ha med deg en som har hatt MC-lappen i over fem år og er over 25. Har dere to sykler kan han kjøre bak deg hvis dere har intercom.

Angående langtur og SM, spørs litt hvor langt du skal. Norge rundt på SM er nok ganske ubehagelig, men dagsturer funker.

Reglene for nye mellomtungklassen finner du info om her:
http://nmcu.org/nye-f-rerkortregler-0
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... kortregler

Er nok mange som har fått seg en skikkelig overraskelse om hvor godt motorsykler faktisk går, uansett sykkeltype. Har to kompiser som bare skulle teste min på en parkeringsplass som plutselig var på bakhjulet uten å mene det :twisted:
Husk at gul refleksvest med "L" på ryggen også er påbudt :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by supermons »

Bjerknez wrote:Husk at gul refleksvest med "L" på ryggen også er påbudt :)
Sant det :) Sikkert mer jeg har glemt, så her er hele regelverket: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel
Engen
Posts: 8
Joined: 13 Oct 2013 15:04

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by Engen »

supermons wrote:Som Bjerknez sier så må du bruke kjøreskolens sykkel på kjøreskolen. Du kan derimot øvelseskjøre med din egen sykkel, men du må ha med deg en som har hatt MC-lappen i over fem år og er over 25. Har dere to sykler kan han kjøre bak deg hvis dere har intercom.

Angående langtur og SM, spørs litt hvor langt du skal. Norge rundt på SM er nok ganske ubehagelig, men dagsturer funker.

Reglene for nye mellomtungklassen finner du info om her:
http://nmcu.org/nye-f-rerkortregler-0
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... kortregler

Er nok mange som har fått seg en skikkelig overraskelse om hvor godt motorsykler faktisk går, uansett sykkeltype. Har to kompiser som bare skulle teste min på en parkeringsplass som plutselig var på bakhjulet uten å mene det :twisted:

Det vill si at man kjører to stk på sykkel under opplæring ? Har sett mange som kjører 1 og 1.. Hadde jo spart kroner på å kjørt egensykkel.. Men noen bra steder for å bestille kjøre dress ?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hei ! Ny i systemet :-)

Post by supermons »

Ikke nødvendigvis, det hender syklene går i bakken på kjøreskolen. Gjør du det med din egen kan det bli dyrt. Kjøreskolesyklene har velteklosser/motorbøyler som tar en støyt. Kjører de to så er det nok enten øvelseskjøring eller to på hver sin kjøreskolesykkel. Har jo noe med godkjenninger og sånt å gjøre også.

Kjøredress er det greit å prøve før du kjøper. Stikk innom en forhandler rundt der du bor og prøv litt, nå som sesongen går mot slutten kan du nok gjøre et godt kjøp (eventuelt vent til våren og kjøp fjorårets modell). Søk litt på forumet så finner du mange tråder om hvor man kan handle kjøreklær.
Post Reply