Langtur på MC

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
grusen
Posts: 1
Joined: 29 Apr 2013 21:43
MC: Har ikke sykkel enda. Men er i planleggingsfasen av en lengre motorsykkeltur og er her for å høste tips og erfaringer.

Langtur på MC

Post by grusen »

Hei.
Vi er en gjeng som er helt i planleggingsfasen av en langtur på MC. Vi planlegger en tur Afrika på langs, sør til nord. Noen her inne som har erfaring med den typen tur og har noen tips og vink om fallgruver, og viktige elementer en bør ta med i planleggingen, herunder valg av MC. Jeg selv har noen forbindelser som kan gi meg rimelig Hondaer, hvilken Honda er i så fall den smarteste å velge? Og er det lurt å kjøpe her for så å shippe den eller kan man stole på forhandlere i utlandet?

Mange spørsmål. Håper noen har noen fornuftige svar.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Langtur på MC

Post by supermons »

Hei

Sjekk denne tråden, her er det noen tanker iallefall, og link til Baronen sin tur i Sør-Afrika.

Tror også BMW Adventure kan være et godt valg.
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Langtur på MC

Post by Hchaugen »

Ewan McGregor og Charlie Bor? -> Long way DOWN. (Også verdt å se Long Way Round)
Dokumentar/Reiselogg fra ^ når de kjører fra England til Sør-Afrika. Veldig underholdende, informativt og "nyttig"?
Verdt å se.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Langtur på MC

Post by ToreLo »

wow! det er eventyr!

Når det gjelder sykkel så virker det som at det kjøres slike turer med nesten alt som er mulig å oppdrive. Det kommer litt an på hva du selv ser for deg. BMW 1200GS er selvsagt et alternativ, men det er en elefant av en sykkel. Personlig ville jeg hatt en sykkel med 21 tommers forhjul på en slik tur.
Honda lager desverre ikke (etter min mening) offroad orienterte sykler lenger. Transalp er det nærmeste du kommer av nyere modeller.

Jeg ville kjøpt sykkel i Norge pga alle farkles og ting man ønsker å gjøre med sykkelen før avreise.

Nye sykler jeg ville ha vurdert:

Tunge:
BMW 1200GS (full av elektronikk og ny vannavkjølt modell med mulige barnesjukdommer)
KTM Adventure R 1190 (også ny modell som har mulige barne sjukdommer. Eneste tungmodell med 21 tommers hjul foran. Antageligvis den beste offroad)
Yamaha SuperTenere (enklest mekanisk/elektronisk og muligens den mest driftsikre blant de tunge)

Mellomtunge:
Triumph Tiger 800XC (jevn og komfertabel)
BMW F 800GS (litt mer offroad enn Triumphen som går på bekostning av komfort)

Lette:
Yamaha 660Z Tenere (udødelig gjennomtestet motor som tåler ræva bensin man kan komme over i Afrika)
Husquarna TR 650 Terra (går for å være den beste "thumperen". Lite vindbeskyttelse)
BMW F 650GS
KTM 690 Enduro bygd om til Adventure med Rally Raid kåpe og tank kit. (garantert den morsomste, men som krever jævlig mye modifisering. Om du vil leke Paris - Dakar er dette veien å gå)

Dette er bare basert på hva jeg har lest så ikke ta meg på ordet ;) Dessuten er det stort sett rytteren og ikke sykkelen som er begrensningen.

Anbefaler deg å sjekke ut advrider.com også :)

Lykke til!
Post Reply