Gode ørepropper for musikk?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Gode ørepropper for musikk?

Post by alexanderyi »

Har endelig fått kjøpt meg sykkel igjen, og skal hekte på skilter nå 2. juli =D>

Etter tidligere erfaringer med lett-mc, så har det en tendens til å bli kjedelig å kjøre lange strekk med lite svinger og utfordringer, og da jeg skal bruke sykkelen en del mellom Valdres- Oslo, så hadde det vært kjekt med noen ørepropper som både klarer å holde seg fint på plass i øret (uten at de klarer å løsne for lett når en skal ta av/på hjelmen), samt at de gjerne kan skjerme for litt vindsus (eller burde en unngå det for å høre evt lyder fra andre kjøretøy som tuting, ambulanse med sirene som skal forbi osv?) og en helt ålreit lydkvalitet.

Har tidligere hatt fast montert bluetooth handsfree som de solgte på bullfighter, og dette fungerte fint, men en ble fort tappa for strøm på telefonen når en brukte den som kilde, samt at en ble ødelagt av å kun ha lyden på ene siden av hjelmen..

Så har du noen forslag til hva du bruker, så kom gjerne med dem :)

--
Alex
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Gode ørepropper for musikk?

Post by KiM »

Veldig fornøyd med mine Sennheiser CX300. Du kan også vurdere CX299. Disse er forholdsvis støydempende vil jeg tørre å påstå, så tror ikke du hører sirener og lignende.

Jeg bruker disse til musikk, men bruker ikke propper når jeg kjører sykkel, så der har jeg ingen erfaring.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Gode ørepropper for musikk?

Post by herkit »

Eg bruker for tiden Sennheiser CXL400, de er veldig bra. Har dessverre (eller skal eg sei heldigvis?) ikkje vært borti sirener mens eg har brukt dei, så det spørsmålet kan eg ikkje svare på. Proppene sitter godt når en tar på hjelmen men detter ut når en tar den av, og det er jo greit, da skal de sikkert ut allikevel. Det skal seiast at CXL400 har et litt spesiellt design med veldig kort ledning og ei eiga "løkke" for å henge mp3 spilleren i, funker veldig bra med nyeste generasjon iPod nano, men ikkje så bra med forrige generasjon. Kjørte forresten med CX300 før, bra greier det også :)
User avatar
EspenL
Posts: 112
Joined: 03 Jun 2009 12:37
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.
Location: Kjeller

Re: Gode ørepropper for musikk?

Post by EspenL »

Jeg brukte propper en stund, men ble drittlei av at de ble dratt litt ut av posisjon så fort jeg kom borti kabelen... eller bare ved påsetting av hjelmen. I tillegg ble det ubehagelig å ha de i øret over lengre tid.
Kjøpte meg et par Koss Porta Pro hodetelefoner, tok "høyttalerne" av bøylen, fjernet den plast-durten som holder de fast i bøylen, klistret borrelås på henholdsvis "høyttalerne" og innsiden av hjelmen.
Var spent på om lyden ville bli noe særlig med denne løsningen, men det funker som tusan! Intet ubehag heller. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Gode ørepropper for musikk?

Post by tshansen »

ikke en dum løsning dette. Har selv vurdert å gjøre noe av det samme. Har heldigivs en gammel hjelm jeg kan prøve forskjellige løsninger på, før jeg implanterer det i arai´en min :-D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply