Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by Kenneth Waal »

Har kjøpt meg ny sykkel, og lurer på om det er noen som bor i området fra bergen - trondheim som kan si om det er trygt å kjøre mc der nå?
Vurderer å hente sykkelen på Torsdag.
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by AJSm20 »

Fortsatt snø i Trondheim. Det snødde ca. en halvmeter i påsken så det tar nok en ukes tid før det begynner å bli trygt. Du må over Oppdal, og mellom der og Trondheim er det fortsatt glatt.

E6 Hjerkinn: http://webkamera.vegvesen.no/kamera?id=109026
E6 Berkåk: http://webkamera.vegvesen.no/kamera?id=187182
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by AJSm20 »

Jeg så først nå at du er fra Trondheim? Da vet du sikkert at det er glatt til Oppdal. Ellers ser det greit ut mellom Dombås og Lom på webkamera i hvert fall, men Sognefjellsveien er det sikkert litt utrygt over. Sikkert noen andre som kan uttale seg om den strekningen.
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by Kenneth Waal »

Ja, fortsatt snø i Trondheim, men veiene er fine.
Kjørte bil fra Larvik til Trondheim på Søndag, og veiene oppover var ivertfall fine da. Greit over dovre også.
Eneste plassen jeg er litt usikker på er rundt Jotumheimen, er mulig å ta en kjørerute som er på sør/øst siden av jotunheimen mot Lillehammer.
I følge yr så er det 7 grader på det høyeste punktet på jotumheimen på torsdag i den strekningen jeg tenker på kjøre, så det er vell godkjent om yr treffer.

Skal prøve å høre med noen som bor på strekningen som kan uttale seg om det går greit å kjøre mc der.
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by KiM »

Det er ikke snø i Bergen iallefall! Du får holde så nært kysten som mulig, er vel minst fare for snø der?
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by Kenneth Waal »

KiM wrote:Det er ikke snø i Bergen iallefall! Du får holde så nært kysten som mulig, er vel minst fare for snø der?
Var det jeg tenkte jeg også, så får se. Eneste minuset da er at man må på 100 ferger, "stress" å stroppe fast sykkelen hele tiden, samt at det koster vell 10 000,- :p
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by Hawken »

Hvordan er det å sende den med Hurtigruta da?
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by Kenneth Waal »

Hawken wrote:Hvordan er det å sende den med Hurtigruta da?
Var det som er planen i utgangspunktet, den skulle bli sendt idag, men så måtte selger på kurs, slik at han får ikke sendt den før i neste uke - og jeg er en som gjerne skulle ha gjort ting i går, hehe! Nm i utålmodig når det kommer til slike ting. Har ikke så lyst til å vente, vil kjøre NÅ. :p

Uansett, får se om jeg orker om det er litt halvskummelt å kjøre, vil ikke ta noen sjanser eller. Bergen - Trondheim langs kysten hadde blitt en fin tur om føret er bra.
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by 1352cc »

Kenneth Waal wrote:
KiM wrote:Det er ikke snø i Bergen iallefall! Du får holde så nært kysten som mulig, er vel minst fare for snø der?
Var det jeg tenkte jeg også, så får se. Eneste minuset da er at man må på 100 ferger, "stress" å stroppe fast sykkelen hele tiden, samt at det koster vell 10 000,- :p
ehhhh hæææ ka?
Bur midt i ferje land og har aldri stropa fast bike`n uten om Oslo-Kiel og Bergen-Hantsholm :-s
Er 4 ferjer du må ta og det koster deg under 400kr.
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by Kenneth Waal »

1352cc wrote:
Kenneth Waal wrote:
KiM wrote:Det er ikke snø i Bergen iallefall! Du får holde så nært kysten som mulig, er vel minst fare for snø der?
Var det jeg tenkte jeg også, så får se. Eneste minuset da er at man må på 100 ferger, "stress" å stroppe fast sykkelen hele tiden, samt at det koster vell 10 000,- :p
ehhhh hæææ ka?
Bur midt i ferje land og har aldri stropa fast bike`n uten om Oslo-Kiel og Bergen-Hantsholm :-s
Er 4 ferjer du må ta og det koster deg under 400kr.

Ok, jeg vet ikke jeg , har aldri kjørt sykkel på ferje, men fikk det anbefalt så derfor skrev jeg det.
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by 1352cc »

Er snakk om mellom 10 og 15min ferge turer det her og ikkje over åpenthav, sjølvsagt så kan det vere forhold som tilseier at du bør stroppe den fast men då er eg ganske så sikker på at du overhode ikkje hadde vurdert å hente den ;-)
Ferge dekk kan vere glatte så bruk bakbremsen ved ombord kjøring, parker den i gir, er det litt dårlig vær så kan du stå vedsiden av den vist ikkje så sett deg inn og kos deg med en kaffe
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by AJSm20 »

Kjører du over Øvre Årdal -Turtagrø - Sognefjellsveien så slipper du ferjer. Men da bør du vente litt til det er farbart over der :) . Flott vei forøvrig.
User avatar
kawaz1000
Posts: 20
Joined: 12 Mar 2012 19:32
MC: 2005 Kawasaki Z1000
Location: Trondheim

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by kawaz1000 »

vurderer selv å få henta motorsykkelen på andre siden av dovrefjell snart, men ser det er meldt snø til helga.. så det tryggeste er vel dessverre å vente litt til :(
User avatar
Kenneth Waal
Posts: 88
Joined: 20 Aug 2011 18:45
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
Location: Trondheim
Contact:

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by Kenneth Waal »

Jeg har faktisk fått to i kroppen og venter på at sykkelen blir sendt. hehe. Fikk ordnet slik at den blir sendt nå på mandag, gleder meg \:D/
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Trygt å kjøre mc fra Bergen - Trondheim ?

Post by 1352cc »

Er nok lurast det siden det har snød ymse plasser i dag :?
<<<<<<<<<et tips til når det gjelder ferje, vent med å ta sykkelen av side støtte til ferja har lagt seg skikelig til, er ikkje altid at det er en silkemjuk treff med kaia og då er det lett og miste balansen.
Post Reply