Hva er riktig plassering HER

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Hva er riktig plassering HER

Post by Moses »

Hei!
Nettopp flyttet til Kr.sand, så er ikke så aggressiv i trafikken (enda)
Har prøvd å google litt angående riktig plassering i rundkjøringer, men fant ingenting angående dette.

Er en rundkjøring her ved Gimle/Lund som forvirrer veldig.
Jeg bruker aldri å si "venstre, høyre, rett frem" i rundkjøringer. Jeg sier "første-, andre- og tredje avkjøring".
Generell regel om plassering i rundkjøringer:
1.avkjøring: Ytterste felt
2.avkjøring: Ytterste felt
3.avkjøring: Innerste felt
De fleste sier når du skal til høyre, ta ytterste felt. Når du skal rett frem, ta ytterste felt. Når du skal til venstre, ta innerste felt.
Er nok her jeg og de fleste kolliderer sammen, da jeg sier 2.avkjøring, ta ytterste felt, mens andre sier til venstre, ta innerste felt
Se på bildet. Jeg kommer fra der pilen peker og skal ta av på 2.avkjøring. Jeg pleier å ligge på ytterste felt, men samtidig plasserer alltid andre bilister på innerste.
Blir alltid en situasjon ut av dette da både meg og bilen som ligger innerst skal ta av på 2.avkjøring. De tuter fælt på meg. Har veldig lyst til å strekke ut armen og vise dem finger'n, men som jeg sa, jeg er ny i byen og denne rundkjøringen er det bare JEG som kjører "riktig" i, så blir usikker om det er jeg eller ALLE andre kjører som kjører feil.
Image

Hva mener dere er riktig plassering her?

(Beklager masse forvirrende skriving. Har vært masse lesing i dag, veldig sliten)

Moses
Image
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by Juliet »

Du finner svar her: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... dkjoringer
På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by rerell »

Gimle/Lund...? Vilken rundkjørning är detta, och vad heter vägarna du kommer från och ska till?
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by Northman »

Ta den plasseringen der det ikke oppholder seg en bil? ;)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Stiga
Posts: 304
Joined: 04 May 2009 21:16
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD
Location: Ringsaker

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by Stiga »

Om jeg skal kjøre slik jeg lærte da jeg tok lappen for mange år siden så legger jeg meg inn og blinker meg ut.
just cruising
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by inunf »

Begge deler er like riktig, men de som ligger innerst har vikeplikt ved feltskifte.
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by mr.president »

Jeg ville plasert meg til venstre i den rundkjøringa der jeg. siden den valgte utkjøringa er over midten av den. "altså hvis du kjører mere enn halve er det til venstre på en måte" finnes jo mange rundkjøringer med sedvaner rundt i landet, mulig det er noen egne/lokale regler på hvordan de kjører den rundkjøringen det er snakk om her. egentlig er det ikke noen spikra lovhjemel for vilket felt som skal brukes hvis det ikke er merket med pil, skilt eller videre. finnes flere spor å velge i en umerket rundkjøring. står skrevet i loven at er det plass til to kjøretøy er det to felt, så hvsi det skal velges ett annet spor enn "normal" spor er det vikeplikt ved feltskifte som gjelder.
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by KristianW »

Jeg ville lagt meg til venstre inn i rundkjøringen, og blinket meg ut i ytterstefelt når jeg passerer første utkjøring.

Det er forøvrig en interessant problemstilling du kommer med, da det dukker opp flere og flere rundkjøringer som ikke er så enkle som "ta til høyre" eller "kjøre rett frem". Utrolig at veimyndighetene faktisk legger opp rundkjøringer som ikke er "standard" og i tillegg "glemmer" skilting og merking av kjørefelt.

Ta feks "rundkjøringen" på Carl Berners plass. Den er hverken rund, skiltet eller merket skikkelig.
En annen er rundkjøringen ved Tollbukaia/Bispegata/Rådhusgata (Bjørvika)
--
Kristian
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by Moses »

Tusen takk for svar, alle sammen.
Mr.President og Kristian, dere gav meg egentlig best svar. Så det som egentlig er riktig, er at jeg skal trekke en rett strek fra der jeg kommer. Skal jeg til høyre for streken, så ligger jeg i høyrefelt, skal jeg til venstre for streken, ligger jeg i venstre felt?

Rerelll:
Der jeg kommer fra i rundkjøringen er fra Oslo
Der jeg skal til er mot Lund. Pizza bakeren ligger til høyre rett etter rundkjøringen
Image
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by rerell »

Så det är rundkörningen vid brandstationen du snackar om, och du tar av mot Pizzabakeren? Lund är väl egentligen åt andra hållet då, dvs första avfarten om du kommer från Oslo. Kanske jag missförstår, men om det är där jag tror så kör jag som bilden visar. Det tror jag är det vanligaste "spåret" där. (De gula strecken ska föreställa blinking. :)) Jag tycker inte det är fel att ligga ytterst iofs, men jag tippar att de flesta som kommer från höger (över bron) antar att du tänker ta första avfarten om du ligger i höger fil på väg in i rundkörningen, eftersom det är det "vanliga" mönstret där.

Image
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by Moses »

Vet ikke om det er noe brannstasjon der, men dette ser riktig ut, ja. Tar av mot Pizzabakeren. Har ikke vært her så lenge, så stedsnavn er jeg ikke så flink med. Men vi tar av mot Torridalsveien i hvertfall :)
Men tusen takk for det, da vet jeg i hvertfall riktig plassering fra og med nå :D

(Hvor fant du bildet forresten? Gule sider?
Image
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by Onsløv »

Jeg ville lagt innerst her.
Har alltid fått høre at skal man krysse over halve rundkjøringen, kan man ligge innerst.

Er det to felt før, i og etter rundkjøring, legger man seg i det feltet man skal ligge i.

Men hva vet vel jeg, det er dokumentert at Bergensere ikke kan kjøre i rundkjøring.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by Moses »

Onsløv wrote:Jeg ville lagt innerst her.
Har alltid fått høre at skal man krysse over halve rundkjøringen, kan man ligge innerst.

Er det to felt før, i og etter rundkjøring, legger man seg i det feltet man skal ligge i.

Men hva vet vel jeg, det er dokumentert at Bergensere ikke kan kjøre i rundkjøring.
Da har du ikke vært i Larvik. Finn én som plasserer seg riktig i rundkjøring, så skal du få TVen min
Image
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by mr.president »

da kommer jeg i morra å henter den jeg da. tven din altså. larvik er ikke på langtnær den værste plassen når det kommer til plassering i rundkjøring. vil påstå at 80 prosent ligger riktig i den byen. blinklys derimot er en annen sak
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Hva er riktig plassering HER

Post by Moses »

Hehe.
Bevis at jeg tar feil, så kan du komme til Kristiansand og hente den.

Plassering i rundkjøring irriterer meg aller mest
Så kommer blinking
Image
Post Reply