Selge MC privat

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Selge MC privat

Post by ToreLo »

Heisann!

Jeg har kommet til det punktet der jeg begynner å vurdere å selge SV'n til fordel for noe mer touring vennelig.

Har aldri solgt slike ting privat før og er litt nervøs for å slippe ukjente ut på prøvetur og denslags.

Pleier dette å gå greit eller? Hva må jeg huske på?

Del gjerne dine erfaringer med meg :)
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Selge MC privat

Post by Jarle »

Utifra flere avisskriverier så hadde jeg vært skeptisk.
Mange som har stukket av, falsk leg osv...
Vet ikke om man skal tørre å sitte bakpå heller...
Kan jo være klin gæern :?
Har solgt 2 sykler, men sluppet å låne de bort begge gangene...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Selge MC privat

Post by herkit »

Har naturligvis ingen erfaring sjølv i og med at eg fremdeles har min første sykkel, men legitimasjon må jo være minstekrav. Sertifikatet er vel vanskelig å forfalske (dei gamle laminerte skal vel være erstatta av plastkorta no?) og et naturlig minstekrav å stille for å låne vekk sykkelen. Noter ned personnummer så tenker eg det er litt tryggere å la nåkken prøvekjøre. Sjekk med forsikringsselskap om dei har tanker rundt dette :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Selge MC privat

Post by supermons »

Har solgt to sykler (men begge to drev og tok lappen, og kunne derfor ikke prøvekjøre), men er ikke noe problem å selge privat. Eventuelt kan du selge om vinteren :P

Et par tips:
Ikke oppgi adresse til hvor sykkelen står i annonsen
Ikke la noen prøvekjøre uten cash in hand (you break it, you buy it)
Ta bilde av personen/førerkort før prøvekjøring
Hold igjen noe av verdi for dem (setter igjen bilen sin når de prøvekjører)
Vær skeptisk til folk med skjult nummer/lånt telefon
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Selge MC privat

Post by Jarle »

Cash in hand er jo ikke så veldig lett da...
Bankremisse må jo stå på navn også, så ikke så lett å ha med det for en sykkel du skal prøve
og kanskje kjøpe.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Selge MC privat

Post by ToreLo »

Akk ja, det hadde vært digg å slippe prøvekjørere. Men samtidig så er det jo fair at man vil ta en prøvetur før man kjøper.
Å høre med forsikringsselskapet er sikkert lurt ja.

Takk for tips! Kom gjerne med flere erfaringer om dere har :)
Haugee
Posts: 63
Joined: 28 Dec 2010 17:19
MC: Ktm exc 125 2008

Re: Selge MC privat

Post by Haugee »

Var ein kamerat av bror min som skulle selge huskqvarna 510'en sin og han kunne prøve den veien inn til venstre men han tok til høgre og stakk av. Holdt igjen noken verdier for eksempel mobilen hans eller eit kort elns sikkert lurest :P
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Selge MC privat

Post by Hawken »

Finnes vel en egen forsikring som gjelder ved prøvekjøring også, hør med forsikringsselskap som tidligere nevnt!

Har kjøpt 2 sykler privat og solgt 2. Begge gangene har det gått veldig greit. Forrige selger var av den litt mer forsktige typen og holdt tilbake adresse og ville se førerkort. Mitt første kjøp var litt mer impulsivt og da hadde jeg ikke lappen. Da hadde jeg med meg min far for prøvekjøring, noe jeg også hadde sist gang nå, men da for å få noen friske øyne til å se på sykkelen samt stille de spørsmålene jeg ikke hadde tenkt på. Ordne med en enkel kontrakt, be om legitimasjon, sjekk med forsikringen, la de sette igjen noe av verdi og vær ærlig med alt du vet om sykkelen :)
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Selge MC privat

Post by Lord_Epic »

For å si det sånn, han som prøvekjørte ninjaen kjørte uten lappen.. For den hadde jeg :D
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Selge MC privat

Post by ToreLo »

Haha! :)

Hvor lang prøvetur syns dere at er nok da? Er det vanlig å instruere hvor en prøveturist skal kjøre?

Jeg var ute i nesten en time i dag, men det var hos en forhandler. Hadde nok blitt en lang time om det var min sykkel som var borte en time. :p
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Selge MC privat

Post by herkit »

Lord_Epic wrote:For å si det sånn, han som prøvekjørte ninjaen kjørte uten lappen.. For den hadde jeg :D
Det er jo ikkje så dumt, bortsett fra at du gjør kjøperen din til kjeltring ;) Men han kjører iallefall ikkje langt avgårde :D
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Selge MC privat

Post by Lord_Epic »

ToreLo wrote:Haha! :)

Hvor lang prøvetur syns dere at er nok da? Er det vanlig å instruere hvor en prøveturist skal kjøre?

Jeg var ute i nesten en time i dag, men det var hos en forhandler. Hadde nok blitt en lang time om det var min sykkel som var borte en time. :p
Jeg skal hvertfall ikke kjøpe sykkel igjen uten en god prøvetur, og da helst fra kald til god og varm.

Kan jo gjerne hinte litt frempå ang varighet eller rute, de fleste har jo litt omløp i skallen selv. Og du får jo litt feelingen på folk når du prater med de, ville ikke sluppet en åpenbar gal/tilbakestående/kriminell/religiøs person avgårde på sykkelen min.

herkit wrote:
Lord_Epic wrote:For å si det sånn, han som prøvekjørte ninjaen kjørte uten lappen.. For den hadde jeg :D
Det er jo ikkje så dumt, bortsett fra at du gjør kjøperen din til kjeltring ;) Men han kjører iallefall ikkje langt avgårde :D
Regner med det vil gå bra om han blir stoppet, er hvertfall ikke mitt problem ;)
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Selge MC privat

Post by herkit »

Lord_Epic wrote:ville ikke sluppet en åpenbar gal/tilbakestående/kriminell/religiøs person avgårde på sykkelen min.
Haha, liker at du har sidestilt religiøse med gale, tilbakestående og kriminelle =D>
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Selge MC privat

Post by Northman »

Kan være vanskelig det der, ting som handler om tillit kan vel ofte være det?

Er det ikke noen nye regler som sier at det er en grense for hva som er lov å handle med i forhold til cash?
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Selge MC privat

Post by supermons »

Jeg har handlet alle mine sykler i cash, og de fleste bilene også, så tror ikke det er noe problem så lenge man kan vise til at det ikke er ulovlige penger.

Sant nok at det kan være vanskelig å stille cash in hand for prøvekjøring på dyre kjøretøy, men å ha et eller annet verdifullt å stille med som garanti, evt deler av summen viser jo velvilje. Du må jo se an personen litt også. Hvis de har med en kompis/kjærste/forelder så står jo som regel den igjen. Den personen hadde ikke sluppet unna hvis noen stakk av med sykkelen min ;)
Post Reply