What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
BigBug
Posts: 14
Joined: 16 Mar 2011 19:11
MC: KTM 525 EXC - 2003 mod. Brom brom!

What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by BigBug »

Hallo folks!

I går ble jeg stoppa av politiet, og han var ikke glad i miniskiltet mitt. Han likte desverre ikke Effektannlegget mitt heller.
Så saken er at jeg fikk en uke på meg å bytte til original potta + bestille nytt kjennemerke, før jeg må ha sykkelen på sjekk hos vegvesenet.

Jeg kjører en Kawasaki zx6r som er regga som mellomtung (34hk). Snutemannen var rimlig sikker på at det lå mer hester i sykkern enn det som var oppgitt i vognkortet :p (Noe som han har helt rett i)
Så spørsmålet jeg har til dere gutta er:
Om jeg ringer inn å omregistrerer sykkelen til tung med la oss si 125 hk. Er det da fortsatt ulovlig å ha å ha en uoriginal potte på sykkern? Merke på potta er Beet Nessert.
Jeg har ikke lyst til å bruke masse penger på å demontere hele annlegget får å montere på det ynklige originalsettet :/
Om jeg derimot ikke omregistrerer sykkelen og viser sykkelen sånn som den er nå, så får de seg et litt sjok når de kjører sykkelen på band å ser at sykkelen har godt over 100 hk og er både regga og forsikra som laveffekt.
Det svir sikkert i den tomme lommeboka :S ?

Spørsmålet mitt er muligens litt uforstålig å vanskelig å svare på, men om noen har vært i en lignende situasjon. Setter jeg stor pris på litt info eller hjelp :) Da jeg litt usikker på hva jeg skal/burde gjøre?!

Hilsen Chris !
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Northman »

Hvis potta er E-merket, og ikke bråker mer enn hva som er lov i vognkortet burde det vel være ok, uansett hk på moppa.

Hvis de skal sjekke hk på moppa hos vv har du et annet, og litt større problem vil jeg tro, men har ingen erfaring med det selv...

Lykke til :)
It is better to exist unknown to the law.
BigBug
Posts: 14
Joined: 16 Mar 2011 19:11
MC: KTM 525 EXC - 2003 mod. Brom brom!

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by BigBug »

Okey, fant ikke noe E-merke på potta :(

Men jeg kom på at det finnes et alternativ til. Om jeg klarer å få tak i et strupekit fort som f og får satt inn dette før en uke, så er jeg hvertfall mye nærmere 34hk enn det jeg er nå.
Noen som har et liggende jeg kan kjøpe/låne i Oslo :roll: !?!?!
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by mr.president »

er ikke det like greit å kjøre sykklen som en 34 hk du har registrert den som da? slipper å bekymre deg for dette hele tia pluss at du slipper masse tull hvis det skulle skje noe en dag. så mitt tips til deg er sett på strupesettet som sykklen er godkjent med. sett på originalt skilt som de fleste burde ha fått med seg nå at politiet er sjuke på å stoppe folk med miniskilt"bare å lese om alle de som har dårlige er faringer med det her inne" kjøp en gatelovlig potte å nyt sommeren på to hjul. hvis ikke noe av dette er inntresant, selg sykklen å kjøp en annen.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Northman »

mr.president wrote:er ikke det like greit å kjøre sykklen som en 34 hk du har registrert den som da? slipper å bekymre deg for dette hele tia pluss at du slipper masse tull hvis det skulle skje noe en dag. så mitt tips til deg er sett på strupesettet som sykklen er godkjent med. sett på originalt skilt som de fleste burde ha fått med seg nå at politiet er sjuke på å stoppe folk med miniskilt"bare å lese om alle de som har dårlige er faringer med det her inne" kjøp en gatelovlig potte å nyt sommeren på to hjul. hvis ikke noe av dette er inntresant, selg sykklen å kjøp en annen.
Er nok noe fornuft i det presidenten sier her.
It is better to exist unknown to the law.
BigBug
Posts: 14
Joined: 16 Mar 2011 19:11
MC: KTM 525 EXC - 2003 mod. Brom brom!

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by BigBug »

Jo hadde vært like greit om jeg hadde fått med det på kjøpet. Men fikk aldri med det når jeg kjøpte sykkelen. Forrige eier hadde ikke kittet han heller.
Miniskiltet fulgte også med, tenkte ikke noe særlig over dette. Har kjørt i 1 år nå uten at noen har sakt noe om det. Hjelper lite, når denne fyren som tok meg i går stussa på det da :(
Men nytt originalskilt er hvertfall bestilt.
Original potta og delene til det har jeg liggende, så hadde jeg vært teknisk god kunne jeg fiksa detta. (Skal høre med et verksted om de kan fikse det fort)
Men mangler fortsatt strupesettet, etter å ha lest litt på nett nå tar det mellom 10-15 dager å få detta på døra.
Tanken å selge sykkelen har også slått meg, men tror sykkelen min står oppført å må vises og ha kontroll uansett. Så kan nok ikke selge den enda :(

Nå sitter jeg fint i det ! :shock:
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Northman »

Straffer seg å være banditt innimellom ;)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Swellpretty »

Men bare innimellom! ;-)
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Northman »

Swellpretty wrote:Men bare innimellom! ;-)
8) \:D/ :-
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by supermons »

Er et bare potta som du skal bytte? Isåfall er dette kun et par skruer og tar deg 5 til 10 minutter å bytte selv. Er det hele annlegget så tar det nok bare litt lengre tid, men er nok ikke så mye vanskeligere.

Greybikes.no har strupekit, men spørs om de kan levere fort nok. Såvidt jeg vet har ikke vegvesenet noen godkjente ruller, men de kan jo sjekke om strupekit er montert.

Ring og se om du får utsatt timen? Si at du er borte pga ferie eller noe sånt og gjerne vil ha en uke eller to senere?
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Northman »

supermons wrote:Er et bare potta som du skal bytte? Isåfall er dette kun et par skruer og tar deg 5 til 10 minutter å bytte selv. Er det hele annlegget så tar det nok bare litt lengre tid, men er nok ikke så mye vanskeligere.

Greybikes.no har strupekit, men spørs om de kan levere fort nok.

Selger du får du nok en hissig telefon rimelig kjapt fra ny eier ja :P
Av erfaring vet jeg at du ikke får omregistert så lenge det er en mangellapp moppa... :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Lord_Epic »

Litt uklar her, hva skjer egentlig om trådstarter (God Forbid) raser inn i en gjeng fra gamle hjemmet som er ute på spasertur og lemlester hele gjengen. Vil forsikringsselskapet betale for noe som helst da den sykkelen som ble brukt IKKE er den samme sykkelen som de har forsikret hos seg?
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Northman »

Lord_Epic wrote:Litt uklar her, hva skjer egentlig om trådstarter (God Forbid) raser inn i en gjeng fra gamle hjemmet som er ute på spasertur og lemlester hele gjengen. Vil forsikringsselskapet betale for noe som helst da den sykkelen som ble brukt IKKE er den samme sykkelen som de har forsikret hos seg?
Det er jo samme sykkel, bare med økt effekt.

Spørsmålet er vel om forsikringsselskapet oppdager "feilen" noe jeg tipper de dobbel og trippelsjekker så lenge moppa er regga som lav-effekt.

Så er det vel noe som heter regress som kommer inn i bildet, i tillegg til at man må leve med å ha kvesta halve gamlehjemmet.
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by mr.president »

Northman wrote:
Lord_Epic wrote:Litt uklar her, hva skjer egentlig om trådstarter (God Forbid) raser inn i en gjeng fra gamle hjemmet som er ute på spasertur og lemlester hele gjengen. Vil forsikringsselskapet betale for noe som helst da den sykkelen som ble brukt IKKE er den samme sykkelen som de har forsikret hos seg?
Det er jo samme sykkel, bare med økt effekt.

Spørsmålet er vel om forsikringsselskapet oppdager "feilen" noe jeg tipper de dobbel og trippelsjekker så lenge moppa er regga som lav-effekt.

Så er det vel noe som heter regress som kommer inn i bildet, i tillegg til at man må leve med å ha kvesta halve gamlehjemmet.
snakket med min forsikringsagent her i byen, å de hadde fått rundskriv om alle sykkler som var innvolvert i ulykker, singel/med flere osv skulle sjekkes for juks med struping før forsikring ble utbetalt. dette var agentens ansvar å sjekke. altså verksted som hadde sykkel osv.hvis ikke sykkel var på verksted skulle de reises hjem til eier med takstmann og mekanikker for å sjekke. de har hatt store problemer med dette etter denne reglen kom. hvis det viser seg at eier har jukset blir han/henne stilt økonomisk ansvarlig for hele skaden, pluss politianmeld pga juks med forsikring toll og avgifter å i værste fall alder (folk med mellomtung førerkort bare).
kjip regning å få bare for å spare noen kr i forsikring hvertfall.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: What to do? ble stoppa med "tekniske feil"

Post by Lord Erik »

Er ikke behagelig å kjøre med en konstant bekymring for å bli tatt, så jeg er til dels enig med presidenten her. Supermons sitt forslag var ikke så dumt. Ring og si at du skal på ferie, og hør om du kan få utsatt visningen.

Gi oss gjerne en oppdatering om hvordan det gikk!
Post Reply