Detailer's corner! Del tips og triks ang. vask og polish!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Detailer's corner! Del tips og triks ang. vask og polish!

Post by rerell »

Jag kan intyga att den metoden fungerar bra, men det är ju stor skillnad på vask och vask, så att säga. Detta gör man när det är snack om att få bort flera år gammal ingrodd skit. Till vanlig vask gör jag det mycket enklare (och inte minst billigare!).
Truls
Posts: 114
Joined: 13 Jun 2011 15:27
MC: '09 Husqvarna SMR 510
Location: Knarvik

Re: Detailer's corner! Del tips og triks ang. vask og polish!

Post by Truls »

Yes! Da er sykkelen vasket men det ble dårlig med bilder.
Jeg tenkte jeg skulle prøve ut litt lowcost detailing og må si at jeg ble meget fornøyd med resultatet!

Kan vel også nevnes at jeg har bestilt mye greier fra scandicshine nå, så satser på at alt blir helt mint fremover.

Jeg gikk til innkjøp av følgende:
Biltema mikrofibersett (super vaskevott og gode mikrofiberkluter til tørking og polering) http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ve ... ett-bilMC/
Biltema mc-rengjøring (sprayet godt på tørr sykkel, lot det stå på litt og spylte av. Funket ypperlig på bugs og støv/skitt) http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... engjoring/

Toppet opp en 10l. vanlig vaskebøtte (viktig med mye vann) og hadde en dæsj med noe autoglym bodywork shampo jeg hadde stående oppi.
Slengte så vaskevotten i og gikk i gang. Resultatet ble topp notch!

Tørket sykkelen og nå var det klart for litt fjerning av små riper og matte områder.
Prøvde først noe gammel gugge fra biltema som skulle være skånsomt og greier, dette dugde ikke, så endte med å gå på med autoglym paint renovator først (rubbing) og når ripene og de matte områdene var gone, så brukte jeg autoglym polish over for så å smøre på kaldvoks fra turtlewax.

Etter dette var det kjedet sin tur.
Kjøpte lampeolje og kjedebørste på biltema etter tips fra forumet.
Dette spruter en del, men duverden så rent og pent kjede jeg fikk! \:D/
Siden sykkelen stod på depotstøtte bak, så fyrte jeg i gang og lot den gå i første gir i 5 min, før jeg sprayet på yamaha kjedefett på boks greier.
Lot dette stå på i 30 min, før jeg kjørte og bakfelg/svingarm er fortsatt like ren :D

Neste update blir mer omfattende. Da blir det demontering av kåper for skikkelig shine av kåper og motor, også blir det vask med gritguard og clay. Også selvfølgelig før og etter bilder.


Truls.
Rettstrekk er bare en transportetappe til neste sving.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Detailer's corner! Del tips og triks ang. vask og polish!

Post by Jarle »

Bilder neste gang ;-)

Brukt Yamalube kjedesprayen selv, og var mindre fornøyd i forhold til Motul sin...
Masse sorte prikker på undertray og felg...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Detailer's corner! Del tips og triks ang. vask og polish!

Post by supermons »

Nye produkter for detailere:

Air Force motorsykkeltørkere
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Detailer's corner! Del tips og triks ang. vask og polish!

Post by Lord Erik »

Var ikke så dum den der. Selv pleier jeg ofte å "tørke" sykkelen med kompressoren, og deretter tørke over med et håndkle.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Detailer's corner! Del tips og triks ang. vask og polish!

Post by Jarle »

Finnes ikke noe mer irriterende enn renne merker etter at du tror du har tørket den helt ren... Sykkelen altså...
:lol:
Verdt en sjanse om prisen er ok. Men trykkluft er også ett greit alternativ ja.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply