Kolonnekjøring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Kolonnekjøring

Post by intruder »

Møter ofte mange motorsykler som kjører i kolonne og i mange tilfelle synes jeg det er altfor tett mellom dem.
40 meter er ikke mye mellom hvert kjøretøy om farten er 80 og man kjører 22 meter i sekundet...bråstopp for sykkelen foran og et sammenstøt er ofte nærmest uunngåelig..
man sitter jo ikke bare og ser etter bremselysene på forankjørende hele tiden :-k :shock:
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kolonnekjøring

Post by ArcticTiger »

Du er inne på noe her Inntruder👍🏾 Det kan jo være morsomt å kjøre med en større gruppe, men trafikksikkerhetsmessige kan det ha noen utfordringer. Så for min egen del unngår jeg å kjøre i grupper på mer enn 2 til 4 stk.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Kolonnekjøring

Post by Bjerknez »

Å kjøre i større grupper synes vertfall JEG er lite interresant og inspirerende. Å kjøre samens med 2-3 med noenlunde samme kjørestil er OK, men å kjøre i store grupper blir som regel kaos i forhold til min erfaring vertfall.

Det blir som oftest flere stopp, noen må pisse, andre skal ta bilder og i hele tatt skal alle ha en mening om hvor man skal stoppe etc.

Jeg liker nå best selve kjøringen jeg da og ikke nødvendigvis stoppene. Vertfall ikek hvis det blir for mange av dem :)
User avatar
Canutus
Posts: 47
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Kolonnekjøring

Post by Canutus »

Og er man så uheldig å ta igjen en mc-kolonne e det bare å ta en bolle og kaffe, og satse på neste ferge.
Bobilister er jo som engler å regne ifht å slippe forbi annen trafikk.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Kolonnekjøring

Post by Bjerknez »

Canutus wrote: 12 Jun 2023 14:17 Og er man så uheldig å ta igjen en mc-kolonne e det bare å ta en bolle og kaffe, og satse på neste ferge.
Bobilister er jo som engler å regne ifht å slippe forbi annen trafikk.
Enig. Jeg synes svært lite om fellesturer med veldig mange deltakere. Det blir som oftest en del kaos og jeg synes bare det er slitsomt.

Jeg vurderte sterkt en slik Route66 tur med MCtours for ett par år siden. Men etter at jeg leste om turen så droppet jeg det. Man må kjøre i samens med en skokk andre mennesker fra fjern og nær og når jeg dro fram kalkulatoren og delte den totale etappen på antall dager så fikk jeg rundt 10-15 mil pr. dag. Da er dte sikkert lagt opp til en god del komersielle stopp vil jeg tro.

10-15 mil. pr. dag er jo regelrett ingenting. Det er jo det jeg kjører hjem fra jobb hvis jeg tar en liten "omvei".
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kolonnekjøring

Post by mekkern »

Vi var 6 stykker på tur i går men det virket ikke som noen ville forbi... :plystre
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Kolonnekjøring

Post by Borg »

mekkern wrote: 12 Jun 2023 17:29 Vi var 6 stykker på tur i går men det virket ikke som noen ville forbi... :plystre
Nei greit når man k)ører med likesinnede :D
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kolonnekjøring

Post by mekkern »

Borg wrote: 12 Jun 2023 18:38
mekkern wrote: 12 Jun 2023 17:29 Vi var 6 stykker på tur i går men det virket ikke som noen ville forbi... :plystre
Nei greit når man k)ører med likesinnede :D
Traktorer og bobiler ga ingen signal om at det gikk for sakte... 8)
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Kolonnekjøring

Post by Borg »

mekkern wrote: 12 Jun 2023 18:45
Borg wrote: 12 Jun 2023 18:38
mekkern wrote: 12 Jun 2023 17:29 Vi var 6 stykker på tur i går men det virket ikke som noen ville forbi... :plystre
Nei greit når man k)ører med likesinnede :D
Traktorer og bobiler ga ingen signal om at det gikk for sakte... 8)
Nei den dagen det skjer må du si ifra. Så skal vi komme med kake og støttehjul :erte
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Kolonnekjøring

Post by Bjerknez »

Når mange er på tur sammen, altså typisk 10stk ++, så vil sjelden alle ha mer eller mindre samme kjørestil. Vi er alle forskjellige med tanke på hva vi ønsker og har av behov etc. noen vil titte på utsikten, mens andre er mer opptatt av å se på veien. Noen må pisse hver time og enkelte er kresne på maten og stoppestedene mens andre kan klare seg med en kvikklunsj på autovernet.

Det er mange hensyn og ta. Såpass mange at det fort kan bli kaos.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Kolonnekjøring

Post by JRO »

@Bjerknez Jeg og mange her inne på McForumet har mange gode minner om store felleskjøringer. Vi var for ikke mange ukene siden i Hardanger for å kjøre Hardanger Poker Run. På fredagen var vi 20 stk. i kolonne ruten var 37 mil og lørdagen var vi vel over 40 i kolonnen med en rute på 25 mil. En forutsetning for at slike kolonner skal fungere er at det må være god struktur av løpsopplegger. Alle må møte med full tank og spist frokost, ruten bør være kjent, alle må være innstilt på å følge gruppe reglene og veldig ofte utkrystalliseres det seg to grupper minst, en som kjører litt aktivt og en gruppe som kjører noe snillere. Det må være en fast sweeper som alle er klar over og han må kunne kommunisere med løpsopplegger som ligger først og så må det være 2 til 3 som er hjelpemannskap for sweeper. Sweeper kontakter hjelpemennene hvis noen bryter ut av kolonnen for feks å fylle bensin eller pissestopp. Hjelpemannen henter opp de frafalne og leder de tilbake til kolonnen. I tillegg må løpsopplegger enten stoppe med hele kolonnen eller sette ut cornermenn for å få hele kolonnen på rett vei i feks et kryss.

Dette tror jeg har fungert bra både i HPR i GIØ og andre felleskjøringer i forumet og de fleste tror jeg har fått en god kjøreopplevelse selv om kolonnene var store. Håper noen andre også kan kommentere dette. Litt av poenget i alle fall for meg er å delta på dette forumet for å kunne kjøre sammen og oppleve gleden med MC med MC venner.

Og til @intruder , god kolonne kjøring er når annenhver sykkel holder sin plass enten i midten av kjørebanen eller inne ved grøftekanten. Da har en lenger bremselengde hvis noe skulle skje.

Men ellers helt enig i at store ustrukturerte kolonner fungerer dårlig. :D :thumleft =D>
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kolonnekjøring

Post by kvase »

Er jo garantert sikrest å kjøre glidelås kjøring ved store gjenger som tøffer avgårde.- som JRO + Intruder skriver-
:-k
Cornerman - Sweeper er kjekt ved også når det er større grupper klart greit ved små grupper også med god spredning .
-
Det er nokk mange som lever i sin egen verden når de er ute kjører den om det så får de finne ut av hvor de skal være sjøl da men helst bakest etter min mening .
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Kolonnekjøring

Post by Bjerknez »

JRO wrote: 12 Jun 2023 23:05 @Bjerknez Jeg og mange her inne på McForumet har mange gode minner om store felleskjøringer. Vi var for ikke mange ukene siden i Hardanger for å kjøre Hardanger Poker Run. På fredagen var vi 20 stk. i kolonne ruten var 37 mil og lørdagen var vi vel over 40 i kolonnen med en rute på 25 mil. En forutsetning for at slike kolonner skal fungere er at det må være god struktur av løpsopplegger. Alle må møte med full tank og spist frokost, ruten bør være kjent, alle må være innstilt på å følge gruppe reglene og veldig ofte utkrystalliseres det seg to grupper minst, en som kjører litt aktivt og en gruppe som kjører noe snillere. Det må være en fast sweeper som alle er klar over og han må kunne kommunisere med løpsopplegger som ligger først og så må det være 2 til 3 som er hjelpemannskap for sweeper. Sweeper kontakter hjelpemennene hvis noen bryter ut av kolonnen for feks å fylle bensin eller pissestopp. Hjelpemannen henter opp de frafalne og leder de tilbake til kolonnen. I tillegg må løpsopplegger enten stoppe med hele kolonnen eller sette ut cornermenn for å få hele kolonnen på rett vei i feks et kryss.

Dette tror jeg har fungert bra både i HPR i GIØ og andre felleskjøringer i forumet og de fleste tror jeg har fått en god kjøreopplevelse selv om kolonnene var store. Håper noen andre også kan kommentere dette. Litt av poenget i alle fall for meg er å delta på dette forumet for å kunne kjøre sammen og oppleve gleden med MC med MC venner.

Og til @intruder , god kolonne kjøring er når annenhver sykkel holder sin plass enten i midten av kjørebanen eller inne ved grøftekanten. Da har en lenger bremselengde hvis noe skulle skje.

Men ellers helt enig i at store ustrukturerte kolonner fungerer dårlig. :D :thumleft =D>
Det du sier her er litt av poenget mitt egentlig.

Det blir mer komplisert. Å må man på do, så må man på do, uavhengig av regler etc.

Jeg har vært med på kanskje 2-3 slike turer hvor vi var 10+ som kjørte. En i følget skulle så absolutt følge fatrsgrenser til punkt og prikke så han måtte vi vente på hele tiden. Det var utrolig irriterende.

ALLE bilene vi hadde kjørt forbi passerte oss igjen mens vi sto og ventet på han.

Så var det en annen gang hvor det var en i gruppa som ville stoppe i annenhver sving å ta bilder. Igjen, bilene og bobilene vi hadde kjørt forbi passerte oss igjen mens vi sto og ventet på en tok bilde.

Ikke verdens undergang, men jeg liker nå å ha en god flyt når jeg kjører. Jeg liker å kjøre til jeg blir litt "mør". Da smaker kaffestoppen som jeg som oftest kombinerer med bensinfylling for å begrense antall stopp smaker litt bedre.

Enda værre synes jeg det er hvis man i tillegg til dette må fikle med intercom og gjerne snakke med flere deltakere. Jeg blir nesten litt dårlig i magan av å tenke på det. Det blir så mye greier at jeg hadde nok lett kunnet brutt ut av en slik gruppe. Noe jeg også har gjort en gang. Det ble rett og slett veldig krampeaktig kjøring med så mange deltakere, så jeg takket pent for meg.

Etter flere timer samen på en slik tur så føltes det som et nirvana når jeg endelig var alene. Helt magisk.

men det skal sies at jeg synes faktisk det er gøy å kjøre på tur samens med flere. Men 2-3 stk. synes jeg er maks og vi som kjører bør ha noenlunde samme kjørestil. Å skal noen kjøre samens med meg over lenger tid og notorisk følge fartsgrenser, så hopper jeg av. Det orker jeg ikke.

La oss si man er en kolonne på 10 personer/sykler. Et vanlig scenario er når man nærmer seg en kolonne med biler i en 80-sone. Selvsagt ligger det en bobil helt først i denne kolonnen som velger å ligge i 60 km/t. Man skal altså som "leder" av gruppen man kjører ta en avgjørelse. Skal man forsere denne kolonnen? Hvordan ser veien ut lenger frem? Vil jeg få med meg alle, eller vil jeg måtte stoppe og vente på flere senere og dermed slippe forbi bilene man har passert?

For alle skjønner at det kan være vanskelig å holde en kolonne samlet når man skal kjøre forbi biler og spesielt på trange norske vestlandsveier.

Konklusjon:
2-3 stk. på tur med samme kjørestil og helt uten intercom er helt gull. Man kommer langt med håndsignaler :thumleft :)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kolonnekjøring

Post by Kant1 »

Tror folk flest også synes det er helt ok at enkelte helst vil kjøre aleine :plystre
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kolonnekjøring

Post by kvase »

Kant1 wrote: 13 Jun 2023 14:38 Tror folk flest også synes det er helt ok at enkelte helst vil kjøre aleine :plystre
Blir oftest slik for meg her.
Ser de anonserer onsdag turer og flokk mentalitet turer til en eller anen stamm plass rundt forbi eller lignenede
ja der er ikke jeg
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply