Page 295 of 320

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 23 Nov 2017 15:36
by ashland
Tommas wrote:Ser ut som gode nyheter for de som jobber i Norske Skog sine fabrikker:

https://e24.no/boers-og-finans/aker/ake ... s/24193903
Hele denne saken er en ren tragi-komisk parodi

Konkurs er nok temmelig uunngåelig, når alle vil ha mer. Men tipper nok Røkke og Oceanwoold får konkurranse
fra både svenskene og finnene, selv om norske eiere er å foretrekke

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 23 Nov 2017 15:46
by Tommas
Ja, men fabrikkene tjener vel penger så da blir det ganske sikkert videre drift.

Rart med det, får du sluppet å dra på 500 millioner euro i gjeld fra holdingselskapet så ser ting straks litt lysere ut :redface

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 23 Nov 2017 15:57
by ashland
Både fabrikkene og konsernet tjener bra, sett i forhold til marked osv
Bakdelen er rentene på låna, husker ikke helt konkret, men er det 6 - 700mill i renter hvert år :-k

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 24 Nov 2017 12:12
by hakhap

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 26 Nov 2017 10:06
by hakhap

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 26 Nov 2017 11:01
by jhn
hakhap wrote:http://m.side3.no/motor/--hva-i-alle-da ... 88023.html

misspelling with autocorrect
NAF føler kanskje at det blir litt bakstreversk å kjempe for fossil-bilistene samtidig som det er så stort fokus på miljø, co2, partikler, kø og dritt og lort.
Å skifte fokus fra bilister til trafikanter tror jeg er smart ... og snart kommer NMCU etter

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 26 Nov 2017 12:59
by mekkern
Ja det ligger i tiden det jeg tidligere har sagt:
Vi ser mot slutten på «personlig transport» og overgang til kollektive/autonome løsninger.


Regner faktisk med at bilen jegnå kjøpte muligens blir min siste ‘selveide’.
Tror nok det blir store omveltninger på et 10 års perspektiv.
Derfor satser jeg på å beholde noen av veteransyklene også.

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 26 Nov 2017 13:55
by jhn
mekkern wrote:Ja det ligger i tiden det jeg tidligere har sagt:
Vi ser mot slutten på «personlig transport» og overgang til kollektive/autonome løsninger.


Regner faktisk med at bilen jegnå kjøpte muligens blir min siste ‘selveide’.
Tror nok det blir store omveltninger på et 10 års perspektiv.
Derfor satser jeg på å beholde noen av veteransyklene også.
Jeg tror ikke det går så fort, vi får nok lov til å kjøre selv i mange år ennå.
Men jeg tror at NAF og NMCU og lignende foreninger med fordel kan utvide horisonten litt

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 26 Nov 2017 14:23
by ojda
jhn wrote:
mekkern wrote:Ja det ligger i tiden det jeg tidligere har sagt:
Vi ser mot slutten på «personlig transport» og overgang til kollektive/autonome løsninger.


Regner faktisk med at bilen jegnå kjøpte muligens blir min siste ‘selveide’.
Tror nok det blir store omveltninger på et 10 års perspektiv.
Derfor satser jeg på å beholde noen av veteransyklene også.
Jeg tror ikke det går så fort, vi får nok lov til å kjøre selv i mange år ennå.
Men jeg tror at NAF og NMCU og lignende foreninger med fordel kan utvide horisonten litt
Jeg er nå selv overbevist om at å konsentrere seg om egene hovedoppgaver (privatbilismen) er eneste riktige for organisasjoner som NAF, og ditto for NMCU [-X
Å svikte disse som hovedmål tror jeg vil føre til en rask organisasjonsDød!

Hvafaan' En bilorganisasjon som konsentrerer seg om det kollektive :shock:

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 26 Nov 2017 15:52
by tshansen
mekkern wrote:Ja det ligger i tiden det jeg tidligere har sagt:
Vi ser mot slutten på «personlig transport» og overgang til kollektive/autonome løsninger.


Regner faktisk med at bilen jegnå kjøpte muligens blir min siste ‘selveide’.
Tror nok det blir store omveltninger på et 10 års perspektiv.
Derfor satser jeg på å beholde noen av veteransyklene også.
Jeg ser jo at Volvo holder på å lansere en abbonoments løsning på bil.... Noe enda mer "gunstig" for forbrukerne når det kommer til å bytte ut gamle biler og "eie" nytt :-k :-k

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 26 Nov 2017 16:41
by mekkern
jhn wrote: Jeg tror ikke det går så fort, vi får nok lov til å kjøre selv i mange år ennå.
Men jeg tror at NAF og NMCU og lignende foreninger med fordel kan utvide horisonten litt
ja det går nok en 20 år til før "forbudsspøkelset" begynner å gjøre seg gjeldene...
men om en 10 års tid vil nok "selvkjørende" ha såpass markedsandel at man begynner å sette tidsperspektiv på slutten for "førere"------tror jeg da...

Dette er noe jeg HÅPER at jeg tar feil på og at det tar noe lenger tid-men det VIL skje.

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 26 Nov 2017 16:58
by Tommas
Fra et ståsted så burde jo all mulig selvkjøring og assistanse ønskes velkommen: trafikksikkerhet.

Uten å dra synsingen for langt, så opererer forskjellige forskere med at opptil 90% av de 1,2 millionene døde (verdensbasis) i trafikken kunne vært spart med selvkjørende biler. Blir det slik eller ei får vi ikke se før om mange år, men det gir i det minste noe å tenke på.

På et eller annet tidspunkt tror jeg folk kommer til å se sjokkert tilbake på hvordan man feks lot 40.000 mennesker dø i trafikken i USA i 2016, hvor nesten alle dødsfall skyldes grov svikt fra en eller flere førere.

Om man ikke tar så hardt i og fjerner alle ulykker men luker bort de som skyldes av folk som sovner, ser på mobil, ikke overholder vikeplikt, røde lys og andre "lavthengende frukt" så tror jeg trafikken hadde blitt utrolig mye tryggere om mennesker fikk så mye assistanse som mulig. Da kan de sitte og slappe av med mobilen fra A til B, som utrolig mange ønsker seg allikevel (i det minste om man ser på atferd i trafikken).

Med det i bakhodet tror jeg krav om å få lov til å kjøre selv for gleden, hyggen og spenningens skyld kommer til å møtes med stadig tyngre motstand.

Dessverre.

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 28 Nov 2017 19:27
by mekkern

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 29 Nov 2017 14:20
by jhn
Hva skal man mene om dette? Uten UP kan vi jo ferdes litt "tryggere" ... samtidig blir det nok litt mindre trygt
https://www.nrk.no/telemark/up-sjefen_- ... 1.13800689

Re: Dagens Avis-utklipp

Posted: 29 Nov 2017 16:58
by Tommas
jhn wrote:Hva skal man mene om dette? Uten UP kan vi jo ferdes litt "tryggere" ... samtidig blir det nok litt mindre trygt
https://www.nrk.no/telemark/up-sjefen_- ... 1.13800689
Selv om jeg har vært motvillig "kunde" av de, så synes jeg det virker rart å legge de ned. Kan ikke skjønne at det kan forbedre trafikksikkerheten på noe vis.