Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

Hvis Staten hadde styrt "alt" så hadde vi levd lengst ----- kanskje ----- Da hadde vi vært til for å dekke statens behov og ikke for den enkeltes behov. Hvor langt vi er kommet på den veien er jeg ikke sikker på, men vi er ett godt stykke. For at Staten skal kunne overta kontrollen er den jo kun avhengig av å kontrollere hvor vi er til enhver tid.

Hvis all transport, også våre privatbiler, styres av gps eller andre remedier slik det nå skjer med all tungtransport, hvor langt er det da igjen for å styre om vi egentlig skal få lov til å ta den turen vi tenker. Det koster jo energi og det er jo farlig fordi vi kun har begrensede resurser. Enkelte synes sikker dette må være ok men staten overtar stadig mer kontroll over oss i "det godes tjeneste". Hvor skal vi sette grense for overvåkningen vi utsettes for. Kanskje de autonome bilene i utgangspunktet ikke kan styres av Elon borte i Ca men det er jo nå kun en omprogrammering som skal til så har han - eller en annen gal despot - kontroll (Putin?) og kan overta styringen. Da må du kanskje legge inn søknad om å få lov til å kjøre....

Den gale Orvell skrev vel en bok på 80 tallet med fremtidsvyer vi blåste av men vi er der på mange områder nå og vi aksepterer stadig mer overvåkning og kontroll "i det godes tjeneste" som i nete omgang enkelt kan omprogrammeres og utnyttes av en gal despot / gruppe.

Hvis staten skulle styres alt så tror jeg svært mange hadde gått på veggene og til slutt bikket over....

BTW EN UP bil skrøt i går av at de var ett godt tilskudd til statsbudskjettet med 6 mill bøter i året - er det kun trafikksikkerhet som står i hodet på disse folka... ? eller er det å få tatt flest mulig. Mange bøter er likestilt med at de gjør en god jobb?
OkDa
Fjr 1300
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Okda wrote: ... ....
BTW EN UP bil skrøt i går av at de var ett godt tilskudd til statsbudskjettet med 6 mill bøter i året - er det kun trafikksikkerhet som står i hodet på disse folka... ? eller er det å få tatt flest mulig. Mange bøter er likestilt med at de gjør en god jobb?
Uavhengig av hvordan en tilfeldig UP-bil? uttaler seg, eller hva som står i hodet til disse folka ... antall kroner de får inn er jo et resultat av hvor mange som ikke følger lovboka.
De kronene kan jo f.eks brukes til underskinne og midtdelere.
Så målet er vel mest sannsynlig å få tatt flest mulig ja ... få de ut av trafikken, eller skjerpe seg.
Resultatet er vel uansett bedre trafikksikkerhet?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/fr ... 1.13800659

Ser skummelt ut for dragstripa på Gardermoen? :(
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta dette i humor-tråden eller her ...
https://www.nrk.no/finnmark/vil-legge-a ... 1.13803332
Kystverket er håpløst akterutseilt når det gjelder oljevernberedskap, i alle fall i arktiske områder
Det finnes flere hundre mennesker i vest-finnmark som øver og forbedrer utstyr og prosedyrer jevnlig.
Jeg er selv en av mange som styrer med dette i de kaldeste og meste værharde områdene i landet, i jan/feb vært år.
En sjelden gang deltar også kystverket med en båt og et par kontorister fra Horten, men da helst om våren og sommeren
Det de bidrar med, både når det gjelder kunnskap og ressurser er ikke ... imponerende, for å si det litt diplomatisk
En særdeles dårlig idé å fikle med dette i et innendørs basseng i Horten, vil jeg påstå.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

jhn wrote:Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta dette i humor-tråden eller her ...
https://www.nrk.no/finnmark/vil-legge-a ... 1.13803332

Sukk, dette føyer seg inn i rekken av idiotiske ting...

Lukter litt "sjefer som vil beholde sitt lille kongerike" 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:
jhn wrote:Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta dette i humor-tråden eller her ...
https://www.nrk.no/finnmark/vil-legge-a ... 1.13803332

Sukk, dette føyer seg inn i rekken av idiotiske ting...

Lukter litt "sjefer som vil beholde sitt lille kongerike" 8)
Er vel for dårlig vær nordpå for de der sutrete kontorrottene i sine komfortable designerskinnstoler inne på et varmt kontor..

(Har vi ikke en "facepalm"-smiley?)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Toven »

Fantastisk.. =D>
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ArcticTiger »

@Jhn; Detta er da ikke så galt.... de er jo fortsatt i Norge da :D .
Idag er det jo en desperat trang hos de som "styrer landet" til å sende alt mulig ut av landet, gjerne lengst mulig vekk. Så, i neste runde legger de vel kontoret til en plass i Kina tenker jeg, det er helt klart mer lønnsomt :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

ArcticTiger wrote:@Jhn; Detta er da ikke så galt.... de er jo fortsatt i Norge da :D .
Idag er det jo en desperat trang hos de som "styrer landet" til å sende alt mulig ut av landet, gjerne lengst mulig vekk. Så, i neste runde legger de vel kontoret til en plass i Kina tenker jeg, det er helt klart mer lønnsomt :thumleft
Det har jo skjedd merkelige ting før, så æ blir ikke førfær :-# ... sånn e det med den saken
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ArcticTiger »

jhn wrote:
ArcticTiger wrote:@Jhn; Detta er da ikke så galt.... de er jo fortsatt i Norge da :D .
Idag er det jo en desperat trang hos de som "styrer landet" til å sende alt mulig ut av landet, gjerne lengst mulig vekk. Så, i neste runde legger de vel kontoret til en plass i Kina tenker jeg, det er helt klart mer lønnsomt :thumleft
Det har jo skjedd merkelige ting før, så æ blir ikke førfær :-# ... sånn e det med den saken
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/for ... /24198899/

Denna føyer seg jo godt inn i rekka, Leasing av stridsvogner fra Tyskerten.... joa :roll:

Eller denna: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/fen ... /23401965/
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

De skrev jaggu tur-referater i 1953 også ... dette fant jeg i lokalavisa

Finnmarksposten gjengir en leserhistorie fra 1953, ført i pennen av Hans Peder Sarnes.
Motorsykkelturen fra Nordkapp til Sverige i 1953: –
Bjørnen spiste opp maten vår

Image
Hele gjengen samlet i Karasjok. Alle foto er tatt av Hans Peder Sarnes.

Etter en lang vinter, med mørke og kulde, snø og storm, men også med et fabelaktig nordlys begynte vi å se bare steinrabber forteller Hans Peder Sarnes.
Mørketiden var over, våren var kommet og turen som var planlagt i lang tid kunne endelig begynne.
Motorsyklene var av eldre årgang, så det meste var ordnet.
Utstyret ble fordelt, telt uten bunn, en kasserolle, og denne kasserollen både stekte og kokte vi på. Enten på bål eller tørrsprit bokser.
Vi hadde ikke regntøy, men skinndresser. Agnar hadde en slitt saueskinnsdress.
Med stor spenning startet turen og motorsyklene ble heist ombord på lokalbåten som gikk fra Honningsvåg til Russenes i Porsanger.
Dette var en reise på 3,5 timer.

Så begynte kjøringen og etter noen mil var vi i Lakselv, og her ble vår første natt i teltet.
Med et telt uten bunn og uten noen form for vern mot myggen, ble dette en urolig natt.
Dagen etter gikk ferden mot Karasjok, her var det skog og helt stille. Det var en annerledes opplevelse, alle gikk i kofte og snakket et annet språk en vårt.
Neste stopp etter samens hovedstad var den finske grense, for toll kontroll.
Strekningen mellom Karigasnemi til Ivalo var en øde strekning på mange mil.
Etter norsk standard var grusveien både gode og brede, men de fulgte terrenget både opp og ned, og plutselig kunne det stå en elg eller en rev bak toppen.
Da to av oss ankom Ivalo, ventet vi i flere timer på tredje mann. Det hadde oppstått et skytedrama og en politimann var blitt skutt, det samme var en gullgraver. Derfor ble det venting.


Lekte han var en høne
I Ivalo ønsket vi å få oss noe å spise, et smørbrød med egg, men det var ingen som forsto hva vi sa, så det ble til at en av oss hoppet rundt på gulvet som en høne.
Vi ble forstått, til en god latter for alle kafé gjestene.
Denne dagen fant vi et området vedsien av et vann i skogen til teltplass.
Her kom vi i kontakt med finlendere som var vakter i branntårnene.
Vi kjørte videre fra Ivalo til Sødankylla, og etter et kort opphold der dro vi videre til Rovaniemi som etter vår mening var en stor by, men det var vanskelig å finne noen som kunne noe annet språk en finsk.
Vi lot oss fasinere av den finske arkitekturen, som var så annerledes en det vi kjente til av gjenreisningsbygg hjemme etter tyskernes utslettelse.
Denne byen var trivelig, og her var det både parker og store fortetninger. Det var ikke nok med en dag her.
Her var vi ute på dans, og damene satt på den ene siden av lokalet og mennene på den andre.
Når musikken begynte, stormet guttene mot de utvalgte damene.
Deretter gikk turen til Tornio. Nå var vi ved Østersjøen, og her kunne vi sole oss og bade. En helt annen temperatur en hjemme ved Nordishavet.
Det vi la merke til var at vi hadde de hviteste kroppene på stranden og folk spurte hvor vi egentlig kom fra, de forsto kroppsfargen når vi fortalte at vi kom fra Nordkapp.


Image
På grensen: Ivar og Hans Peder på grensen til Sverige.

Deretter gikk turen over brua- til Sverige.
Dette var en stor overgang.
Nå var vi i et land som ikke hadde opplevd krigen. Her var det stor velstand, med overfylte butikker, fine veier, nye biler og velkledde folk.
I Luleå var det varmt og man kunne gå i T-skjorte sent på kvelden.

Motortsykkelen havarerte
Etter å ha kjørt noen mil fra Luleå, fikk vi motorhavari på en av syklene, det var umulig å finne deler til denne og vi var nødt til å slepe sykkelen i retning mot Norge og Mo i Rana.
Dette skapte mange farlige situasjoner.
Vi prøvde først med slepetau, dette fungerte dårlig. Vi kappet da et tre på 2.5 meter og satte dette langs sykkelen for å holde den bein under slep, dette fungerte bedre.
Det gikk sakte, og dette var slitsomt og det krevdes mange stopp for sykkelen som slepte gikk varm.
Jeg kjørte sist, med stor oppakning men også for å ha kontroll.
Flere ganger ble det tatt forbikjøringer for å stoppe sykkelen som trakk. Denne hadde ikke speil og fikk dermed ikke sett signalene fra den sykkelen som ble slept.
Vi hadde tatt med oss et telt som skulle romme alle, men teltet var lite, og for å få liggeplass nok til alle, hadde vi for lengst fjernet teltstangen og heller hengte teltet i en grein i skogen.


Image
I de svenske skoger: Agnar og Hans Peder utenfor teltet.


En bjørn spiste opp maten
Ved neste stopp på turen fant vi oss fin telt plass et stykke inne i skogen hvor vi slo leir og laget oss et godt måltid og vi spiste og koste oss. Før vi gikk til ro, la vi all maten vår i en eske under en presenning utenfor teltet.
Utpå natten våknet Ivar av at det var noen utenfor teltet.
Det ble stille igjen og Ivar åpnet teltdøren.
Der så vi bakparten på en bjørn som ruslet videre inn i skogen.
Det var ingen mat igjen i kassen som hadde stått under presenningen- så noen frokost ble det ikke.
Alt av kaffe, tørrmelk og salt var blandet med masse jord.
Det var bare å rydde opp etter bjørnens måltid og pakke å dra videre med motorsykkelen på slep.
Da vi kom til en butikk, fylte vi opp matbeholdningen og tok oss en frokost i det fri.
Vi prøvde å feriere så godt vi kunne med en motorsykkel på slep, men etter mange mil på lavgir, så var vi slitne.
Vi stoppet i Ternaby i et døgn for å hvile, før vi startet på den siste etappen mot den Norske grensen.
Da vi kom til grensen ble vi spurt om vi hadde noe å fortolle.
– Vi har bare slepestokken, svarte Ivar og denne fikk vi med oss uten at tollerne sa noe på det.
Så havnet sykkelen i grøfta
Når vi hadde krysset grensen til Norge, var vi tilbake på smale, svingete veier.
I en sving møtte vi en stor lastebil. Her var det lite plass, så både Agnar og sykkelen endte nede i grøften. Det gikk heldigvis bra, både med motorsyklisten og sykkelen.
Nå var Agnar som satt på sykkelen som ble slept, meget irritert på Ivars uforsvarlige kjøring, men lastebilsjåføren roet situasjonen.
Vi koblet syklene sammen igjen, og startet ferden mot Mo.
Vi ankom Mo i Rana en sen kveld og tok inn hos noen slektninger. Her fikk vi både mat og seng.
Sykkelen med havari sendte vi til Honningsvåg.
Turen vår var ikke over, men vi var kvitt sykkelen som heftet oss.
Vi fortsatte fra Mo med to motorsykler over Saltfjellet til Bodø, hvor vi derfra tok Hurtigruten til Honningsvåg. Denne siste etappen tok tre dager.
Det var greit, for vi trengte å roe oss etter turen.

Dette ble en tur som har laget minner for livet, og vi ankom Honningsvåg noe utslått men med mange gode opplevelser i bagasjen.
Vi hadde når vi ankom Honningsvåg, lagt bak oss 176 mil og av disse hadde vi slept en havarert motorsykkel i 48 mil.


Han som kjørte uforsvarlig er min far ...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Fin-fin historie, jhn :thumleft
Kanskje vi klarer å kopiere litt av de opplevelsene til sommeren, bare uten slep da.. ;-)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Bikeridr wrote:Fin-fin historie, jhn :thumleft
Kanskje vi klarer å kopiere litt av de opplevelsene til sommeren, bare uten slep da.. ;-)
:-k jeg tror jeg tar med en slepestokk for sikkerhets skyld
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Brukte ikke mye tid på uvesentligheter :lol:
Da to av oss ankom Ivalo, ventet vi i flere timer på tredje mann. Det hadde oppstått et skytedrama og en politimann var blitt skutt, det samme var en gullgraver. Derfor ble det venting.
Post Reply