Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Tommas wrote: Bortsett fra påstander og meninger så virker det som det er vanskelig å komme med konkrete argumenter MOT systemer som Palantir, nettopp fordi som Mekkern sa at om du "ønsker litt privatliv så er en for kriminalitet".
JEG synes det er en falitt-erklæring at en skal totalovervåke hele folket for å avsløre et fåtall.
at dette er kommet for å bli er helt klart og vi har bare sett toppen av isberget og med disse systemene er demokratiet erstattet med noen logaritmer.
Hvordan skal en kunne uttrykke misnøye med stat/forvaltning/samfunn hvis en bare blir blokkert fra arenaene en kan ytre seg og hankes raskt inn ved eksempelvis den nå veldig poulære formuleringen i England:Antisosial oppførsel?

Og hvem skal bestemme hva er ok? maskiner? eller en "elite" som vi (folket) ikke kan styre?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

mekkern wrote:
Tommas wrote: Bortsett fra påstander og meninger så virker det som det er vanskelig å komme med konkrete argumenter MOT systemer som Palantir, nettopp fordi som Mekkern sa at om du "ønsker litt privatliv så er en for kriminalitet".
JEG synes det er en falitt-erklæring at en skal totalovervåke hele folket for å avsløre et fåtall.
at dette er kommet for å bli er helt klart og vi har bare sett toppen av isberget og med disse systemene er demokratiet erstattet med noen logaritmer.
Hvordan skal en kunne uttrykke misnøye med stat/forvaltning/samfunn hvis en bare blir blokkert fra arenaene en kan ytre seg og hankes raskt inn ved eksempelvis den nå veldig poulære formuleringen i England:Antisosial oppførsel?

Og hvem skal bestemme hva er ok? maskiner? eller en "elite" som vi (folket) ikke kan styre?
Takk =D>
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

@mekkern Ja, det rimer godt med min instinktive motstand også. "Alle" er skyldige følelsen, og at automatiserte tjenester gir mindre rom for menneskelig innspill.

Men om det holder til å demme opp for de positive sidene gjenstår og se :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Det at venstre er imot, er ikke fordi de tenker på folks personvern. Det er vel snarere siden de er i regjering og føler de må motsi *alt* ;-)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
Det at venstre er imot, er ikke fordi de tenker på folks personvern. Det er vel snarere siden de er i regjering og føler de må motsi *alt* ;-)
De har vel lært av FRP hvordan man beholder velgere, man er i mot men stemmer for :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Som svar til artikkelen så heller jeg mot at vi skal la E-tjenesten få lov til å lagre det de spør om, forutsatt et robust regelverk for når det kan benyttes. Verden ser litt annerledes ut elektronisk enn for 20-30 år siden, og skal de feks etterforske "fremmede makters snoking" så bør de ha noe å etterforske i og med.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:
Bikeridr wrote:
Det at venstre er imot, er ikke fordi de tenker på folks personvern. Det er vel snarere siden de er i regjering og føler de må motsi *alt* ;-)
De har vel lært av FRP hvordan man beholder velgere, man er i mot men stemmer for :)
He, he - ja. Heldigvis stemmer jeg hverken frp, venstre eller høyre for den del. Jeg er en enkel sjømann hvis egoisme ligger i å bevare jobben min. Det er det pr. dags dato ikke et eneste av de partiene som er representert på stortinget som gjør. Dessverre :(
Tommas wrote:Som svar til artikkelen så heller jeg mot at vi skal la E-tjenesten få lov til å lagre det de spør om, forutsatt et robust regelverk for når det kan benyttes. Verden ser litt annerledes ut elektronisk enn for 20-30 år siden, og skal de feks etterforske "fremmede makters snoking" så bør de ha noe å etterforske i og med.
Det fine er at VPN-tjenester er ganske billige når man tegner flere-års-abbonnement :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Du er vel ikke å målgruppa uansett, så du er vel trygg for etjenesten :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Du er vel ikke å målgruppa uansett, så du er vel trygg for etjenesten :thumleft
Sikker?
Litt morsomt når jeg søker på "vanlige", dog litt "luftige" sider med VPN satt til Norge (som nå, grunnet en serie på krinker'n som jeg følger), så får jeg beskjed at den "ikke er tilgjengelig" ;-)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:
Tommas wrote:Du er vel ikke å målgruppa uansett, så du er vel trygg for etjenesten :thumleft
Sikker?
Litt morsomt når jeg søker på "vanlige", dog litt "luftige" sider med VPN satt til Norge (som nå, grunnet en serie på krinker'n som jeg følger), så får jeg beskjed at den "ikke er tilgjengelig" ;-)
frem med utstyret:

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Tommas wrote:
Bikeridr wrote:
Tommas wrote:Du er vel ikke å målgruppa uansett, så du er vel trygg for etjenesten :thumleft
Sikker?
Litt morsomt når jeg søker på "vanlige", dog litt "luftige" sider med VPN satt til Norge (som nå, grunnet en serie på krinker'n som jeg følger), så får jeg beskjed at den "ikke er tilgjengelig" ;-)
frem med utstyret:

Image
jøss å du har endret deg i vinter da Tommas... :shock: blank i håret da...

:smt003
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Hehe, og med de brillene kan jeg se både chemtrails og illuminati-koder hele dagen lang 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Aaalt for lite spir på den der. Dere må se Signs:
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Post Reply