Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

supermons wrote:Det som ble igjen til politiet var vel det han ikke hadde plass til i boden han som varslet? :lol:
:lol: :thumleft
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

supermons wrote:
ashland wrote:Hvilken gærning ringer Onkel Blå etter ett slik funn :shock: :shock:

Det er ikke første gangen det er slike funn i distriktet her, må begynne å gå mer turer :)

https://www.ha-halden.no/nyheter/vidar- ... -20-462763
Det som ble igjen til politiet var vel det han ikke hadde plass til i boden han som varslet? :lol:

Kanskje dumt å forsyne seg av dette hvis onkel ligger og holder lageret under oppsikt for å finne ut hvem det er som står bak.....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

En annen ting er at man vet vel strengt ikke hvor det kommer fra, og hva som er på flaskene.

Kan bli dårlig nytt for helsa om det slår feil :shock:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

https://www.nettavisen.no/nyheter/dine- ... 09135.html

ja....hva skal en si om overvåkningssamfunnet..... :evil:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

mekkern wrote:https://www.nettavisen.no/nyheter/dine- ... 09135.html

ja....hva skal en si om overvåkningssamfunnet..... :evil:
George Orwell fikk rett, han, ser det ut til.
Leste om den der palantir-dritten tidligere. Rart man ikke bare blir chippet slik som hunder ved fødselen så kan overformynderimyndighetene har full og total kontroll på deg. Personvenloven kan de bare ta å tørke seg i ræva med for den er ikke verdt en dritt.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Palma »

User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

https://www.adressa.no/meninger/komment ... 968099.ece

Når det skal snokes rundt etter alle mulige lovbrudd så holder det med at man skriver på nettet at man noen ganger tar2-3 øl med for mye så fisker systemet dette ut og gir et "flag" når en drar over grensen...

men det er jo ennå flere systemer som jobber med slike ting:

https://www.digi.no/artikler/politiet-s ... tet/320297

så når en kan gå igjennom alt som nettet lagrer (cloud tjenester-tlf-pc) på et øyeblikk og i tillegg lete bevisst etter "avvik" så er det ikke vanskelig å finne "noe"....

kombinerer vi alt sammen med "smarthus-løsninger" vil man vite hvor lenge du skyller hendene etter dobesøk.

https://tv.nrk.no/serie/schrodingers-ka ... 30-10-2014


Men "alle" synes det er greit så.....

Ønsker en litt privatliv så er en jo for kriminalitet....

Gavepakke for start av totalitære styrer sier jeg...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Som sagt, George fikk rett.
Men, jeg har en gryende idé på hvordan vi som samfunn kan forvirre systemet, med "information overflow".

Hva om vi alle skrev daglig, flere ganger om dagen om "hendelser" av typen;
"I dag drar jeg over grensa, noen som skal ha noe? #blå #mersje"
"Duude, i dag satte jeg ny rekord i Langfjordtunnelen :thumleft #hvit #gzx"
"Steike, folkens - nystoffet til han i den #brune #skinnjakka gir deg en skikkelig tripp, ass"

Osv.. Når fuck-personven-palantir får nok blå mersjer, hvite gzx'er (i fake tunneler) og brune skinnjakker, må de selektere data og alt kollapser =D>
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Er at av argumenten mot Palantir at folk gjerne vil ha en sjanse til å gjøre et lovbrudd (gjerne da av typen som ikke "skader andre"), og synes det er urettferdig om det blir oppdaget? Blir rettighetene våre faktisk krenket om vi ikke kan skrive at vi skal ta med en ojda-kvote fra Sverige, og så står tolleren klar og hanker oss inn?

Om man feks skriver om planlagte eller utførte lovbrudd på sosiale media, skal politiet eller toll IKKE få lov å lese dette, eller skal det gå under ren dumhet og vi burde juble når/om folk blir tatt? Det er jo allerede tilfeller hvor både drap og grov kriminalitet er oppklart på grunn av brødhuer som poster bevis på Facebook eller liknende plattformer.

Systemer ala Palantir (behandling av enorme datamengder) kan feks være helt avgjørende i saker som omhandler misbruk av barn over landegrenser, økonomisk kriminalitet, sosial dumping og en mengde andre saker hvor volumet av informasjon nesten gjør saker uoverkommelig for mennesker. Nettopp mengden av informasjon tilgjengelig gjør jo på sett og vis "gammeldags" politiarbeid utrolig vanskelig uten verktøy til å håndtere det.

Så langt har jeg landet på (under tvil, og med forutsetning om et fortsatt virkende vaktbikkje-system) at i et relativt oppegående demokrati så oppveies ulempene av åpenbare fordeler. Problemet er at land som allerede sklir ned i suppa av autoritære styrer kommer til å omfavne slike systemer raskere og mer totalt enn land som feks Norge.
Bikeridr wrote: Hva om vi alle skrev daglig, flere ganger om dagen om "hendelser" av typen;
"I dag drar jeg over grensa, noen som skal ha noe? #blå #mersje"
"Duude, i dag satte jeg ny rekord i Langfjordtunnelen :thumleft #hvit #gzx"
"Steike, folkens - nystoffet til han i den #brune #skinnjakka gir deg en skikkelig tripp, ass"
Hva i alle dager skulle være vitsen med det? Foretrekker du heller at tollere og politi tar inn folk på måfå, eller at de faktisk hanker inn de som presumtivt er teite nok til å skrive om det på feks Facebook? 8)



Jeg har vært en stor scifi-fan i alle år, og akkurat Palantir-type systemer og konsekvensene er virkelig et interessant emne.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Tommas, det var et utfyllende og fornuftig svar, det er jeg enig i.
Men, jeg forbeholder meg retten til å være uenig.

Palantir-systemet kommer garantert til å bli misbrukt, også av norske myndigheter. Vi ser jo allerede at Den Norske Stat bryter egen Grunnlov daglig. Jfr "Kongeriket Noregs grunnlov av LOV-1814-05-17", § 12:
Lovdata wrote: Kongen vel sjølv eit råd av røysteføre norske borgarar. I dette rådet skal det vere ein statsminister og minst sju andre medlemmer.

Kongen fordeler gjeremåla mellom medlemmene av statsrådet slik han meiner det er tenleg. Til å ta sete i statsrådet ved sida av dei faste medlemmene kan kongen i særlege høve kalle inn andre norske borgarar, men ingen medlemmer av Stortinget.

Ektefolk, foreldre og born eller to sysken må ikkje ha sete i statsrådet samstundes.

0 Endra med grunnlovsvedtak 5 juni 1873, 30 juni 1891, vedtak 18 nov 1905, grunnlovsvedtak 8 apr 1916 kunngjort 28 apr 1916, 5 mai 1919 kunngjort 24 mai 1919, 15 apr 1975 kunngjort 2 mai 1975, 2 feb 2006 kunngjort med res. 3 mars 2006 nr. 270, 21 mai 2012 kunngjort med res. 15 juni 2012 nr. 522, 6 mai 2014 kunngjort med res. 9 mai 2014 nr. 613.
(Og hvis du synes dette er flåsete eller tåpelig, så går den "credit'en" til læreren min i lovdata for snart 30 år siden for det tipset).
Når var det Kongen selv valgte sitt råd sist?
Eller; hvorfor gjaldt ikke regelen da Gro og Hanne Brundtland satt i samme regjering?
Loven var sist endret i 2014, hvorfor er den ikke "modernisert" til å si at "Kongens røysteføre norske borgarar" velges av landets stemmeberettige borgere?

Videre, vi ser jo at systemet, eller person/privat-opplysninger *blir* misbrukt.
Se f.eks Hoksrud-saken. Han ble observert *å forlate* et lovlig "massasjestudio" her i Riga. Joda bot på kr 15.000,- fordi "han hadde kjøpt sex". Det *ER* lov i Riga! Dessuten, han ble observert på vei *ut*, hva han hadde foretatt inne, er det ikke bevisført noe som helst.
Den dommen ser jeg på som like i.d.i.o.t.i.s.k som at jeg, eller du, eller hvilken som helst Norsk Statsborger skal bli fengslet for å kjøre i 200 km/t på Autobahn i Tyskland, siden det bare er lov å kjøre i 110 km/t for norske borgere.

At systemet skal "ta" terrorister, storsmuglere og menneskehandere i større omfang enn tidligere, ja det tror jeg ikke så veldig mye på uten at det går direkte utover "privatlivets fred". Se straffelovens §§ 266, 266a & 267. Spesielt §266a viser et direkte brudd på Hoksruds rettigheter.
Hvis tollere og politi går etter en spesiell gruppe mennesker, så er dette "hensynsløs atferd" i mine øyne. Så sent som ved utreise før jul ble jeg stoppet i tollen ved ankomst Norge. (Nei, det har jeg ikke noe i mot). *Måten* jeg ble stoppet på, krenker meg som person. De stoppet *KUN* menn som reiste alene. Dette ble jeg opplyst om av tollertøtta. Da er det "selektiv utvelgelse basert på diskriminering" slik jeg ser det.
Dessuten, de som *virkelig* vil drive storkriminalitet, som menneskehandel, narko osv - de bruker ikke FB, men snarere Telegram eller liknende tjenester. De blir ikke tatt. Det viser seg jo hver dag. De som blir tatt er "småfisker".
Joda, enig at man må begynne et sted, men de bør iallefall begynne i rett ende, og det gjør de ikke med et system som tar "småfisker" og "den vanlige mann i gata" som kanskje sjanser på å ta med seg ei flaske sprit og en pakke sigaretter ekstra over grensa.

Sånn; da har jeg redegjort for mitt syn. Og vi får enes om å være uenig. 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Dessuten viser jo statistikk fra eksempelvis England at deres massive overvåkning-også med cct-kameraer at kriminaliteten ikke blir mindre.
Det hjelper ikke å SE at noen blir ranet eller knivstukket hvis man ikke får tak i forbryteren (vanskelig med maske/hettegenser)

men politi og påtalemakt ønsker jo ikke å gjøre annet enn å "pc-etterforske" for noe annet betyr jo fysisk arbeid.

er vel ikke lenge før det bare blir utstedt ferdige pågripelser basert på noen logaritmer.(eller "sladder" fra noen dingser vi har)
teknisk sett kan mange nye biler og mc sende beskjed om at fartsgrensen er overskredet-med antall kmh sted og strekning-inklusive værforhold.
PIP sier tlf : du har 4 prikker og 11000kr minus på konto.
PIP: du har kjørt i utmark-20000kr i gebyr.
PIP: du kom for nære bilen foran-5600kr..

EDIT:

Vi ser du har en bekjent på facebook som har benyttet drugs-når vi ser deg så skal du ha hulromssjekk...hver gang...

jaggu glad jeg er så gammel som jeg er...verden begynte å gå feil vei igjen fra 90 tallet...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: PIP sier tlf : du har 4 prikker og 11000kr minus på konto.
PIP: du har kjørt i utmark-20000kr i gebyr.
PIP: du kom for nære bilen foran-5600kr..

EDIT:

Vi ser du har en bekjent på facebook som har benyttet drugs-når vi ser deg så skal du ha hulromssjekk...hver gang...

jaggu glad jeg er så gammel som jeg er...verden begynte å gå feil vei igjen fra 90 tallet...
PIP: Vi ser at du har gått sakte forbi et horehus i Thailand. Vennligst returner snarest til Norge for å bli fengslet ;-)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:Tommas, det var et utfyllende og fornuftig svar, det er jeg enig i.
Men, jeg forbeholder meg retten til å være uenig.
Hva du er uenig i derimot, det er ganske uklart 8)

Kongen i statsråd: sikkert en artig sak for folk som vil grave i grunnloven og dens tolkninger, men neppe Palantir-relatert?

Hoksrud: han tilsto selv å ha betalt dama 1600 kroner for sex etter direkte spørsmål fra TV2, noe hun også bekreftet. Fra 2005 er det forbudt for nordmenn å kjøpe sex i utlandet, så da er det vel ikke noe særlig vits å bruke mer politi-ressurser på det etter at han vedtok forelegget og ba pent om unnskyldning... At loven er dum, urettferdig og at du eller jeg ikke liker den har vel ikke noe med Palantir å gjøre?

At nordmenn i utlandet som begår (etter norsk lov) lovbrudd og avsløres av media på noen måte skal rammes av straffeloven om feks krenking av personvern, det er å tyne det utrooolig langt.


Bortsett fra påstander og meninger så virker det som det er vanskelig å komme med konkrete argumenter MOT systemer som Palantir, nettopp fordi som Mekkern sa at om du "ønsker litt privatliv så er en for kriminalitet".

Frykter man feks at tollvesenet skal misbruke et slikt system, så må man jo nesten også presentere hva man er redd for at skal skje?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

mekkern wrote:men politi og påtalemakt ønsker jo ikke å gjøre annet enn å "pc-etterforske" for noe annet betyr jo fysisk arbeid.
Begge de to politimennene jeg kjenner ønsker seg, og prioriterer, mest mulig tid ute på gata. Men det er sikkert forskjell på folk der også, og de to kan jo være utskuddene 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:
Bikeridr wrote:Tommas, det var et utfyllende og fornuftig svar, det er jeg enig i.
Men, jeg forbeholder meg retten til å være uenig.
Hva du er uenig i derimot, det er ganske uklart 8)

++ masse til
Nå har jeg sett den der Schrödingers katt episoden det var lenket til. Og ja, da kan jeg med sikkerhet få meddele at jeg er *imot* den overvåkningstrenden som foregår. (Ble det klart nå, Tommas?)

Mhp tollvesenet, og den måten jeg ble stoppet på her før jul - det er og blir diskriminering og en krenkelse av privatlivets fred.
Man behøver vel ikke være kriminell bare fordi man ikke vil at "lensmann og prest" skal vite hvor mange ganger en har runket sist uke..?? :-k :-s (satt på spissen).
*MEN* hva om miljønæpa Lan finner ut at jeg har startet bilen min mer enn tre ganger i dag? Gir det henne rett til å sende meg en ekstraregning på kr 10.000,- i "miljøgebyr"? Ser du hvor det bærer hen? Det er der vi havner. Så du den Schrödinger-episoden? Apple og Google avsto fra å være med i programmet. Hvorfor, tror du? Hvor mye overvåkning, og til hva, tror du de driver og som de ikke vil fortelle oss? Hint; det er iallefall ikke for "sikkerheten", men kun penger.
Palantir? Hvis systemet ikke klarer å fange opp terroristene (jfr referansen til UK), men "automatisk" stopper deg, og kun deg, *HVER BIDIGE* gang du kommer over grensa, ja, da er det ikke "kriminalitetsforebyggende", snarere "pengeinnkreving". Hvorfor er det flusst opp med tollere helga før påske og jul, mens hele resten av året er det så som så med bemanning? *P.e.n.g.e.i.n.n.k.r.e.v.i.n.g* for den stakkars pensjonisten eller privatmannen som kanskje ville unne seg ei ekstra flaske på påskefjellet eller til juledrammen.

For meg skaper palantir et usunt tillitsforhold til rettssikkerheten og privatlivets fred. Nettopp fordi det kommer til å bli akkurat som mekkeren indikerer.
Post Reply