Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Elolz »

Godt å vite at NMCU følger opp saken ihvertfall. :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

https://www.nrk.no/ytring/fremtiden-er-na-1.13186222
Det står blandt annet:
".... For hvis datamaskiner er blitt intelligente, hvorfor bruker vi dem ikke til å løse våre politiske problemer? Det er fordi det som regel ikke er enighet om hva som er problemet og i enda mindre grad, hvilke «brikker» som skal inngå i løsningen."

En enkel løsning .. partiene fortsetter bare som før, så stemmer facebook for deg basert på likes og tomler og den slags fine greier
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by RuneMC »

jhn wrote: ...
En enkel løsning .. partiene fortsetter bare som før, så stemmer facebook for deg basert på likes og tomler og den slags fine greier
Og hvis myndighetene er totalitære eller (i Norges tilfelle) begynner å ønske seg et mer totalitært regime?

"Like" av feil ting da innebærer fort tap av jobb eller "gå rett i fengsel" (jfr Tyrkia). En totalitær styreform vil jeg tro blir stadig mer attraktiv for å bli kvitt den brysomme opposisjonen og berike seg selv. Vi er litt i overkant naive i forhold til om myndighetene vil befolkningens beste eller sitt eget beste - det er ikke nødvendigvis sammenfall av de to tingene.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

RuneMC wrote:
jhn wrote: ...
En enkel løsning .. partiene fortsetter bare som før, så stemmer facebook for deg basert på likes og tomler og den slags fine greier
Og hvis myndighetene er totalitære eller (i Norges tilfelle) begynner å ønske seg et mer totalitært regime?

"Like" av feil ting da innebærer fort tap av jobb eller "gå rett i fengsel" (jfr Tyrkia). En totalitær styreform vil jeg tro blir stadig mer attraktiv for å bli kvitt den brysomme opposisjonen og berike seg selv. Vi er litt i overkant naive i forhold til om myndighetene vil befolkningens beste eller sitt eget beste - det er ikke nødvendigvis sammenfall av de to tingene.
Man må være litt påpasselig med hva man liker da vettu :)
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

I mine øyne er et av problemene at politikere blir stadig mer og mer proffe broilere, og etter kun kort tid tenker mer på "spillet" og egen karriere en oss som faktisk er sjefene deres 8)

Noen enkle forslag til å begynne med:

Ingen politiske verv varer mer enn to perioder. Jeg synes ikke vi trenger folk som gror fast på feks stortinget.
Da sikrer vi oss kanskje at "vanlige folk" faktisk kan ta en periode eller to, uten å være totalt ute av alle karriereløp.
Litt trist om de gjør en god jobb, men synes litt av vitsen er påfyll hele tiden.

En solid karanteneperiode før man kan begynne i noen som helst lobbyvirksomhet. Frister rett og slett for mye til kameraderi.

"Belønninsgsstillinger" må det bli slutt på. Du blir ikke automatisk rådmann etter eller annet sted bare fordi du har vært på Stortinget en årrekke.

En slags "jurytjeneste" for store samfunnsprosjekter. Samle inn en god slump tilfeldig mennesker (som speiler et gjennomsnitt av de som berøres av prosjektet) som må bli enige om hvor feks den pokkers hovedflyplassen skulle ha ligget. De får såklart solide forprosjekter å støtte seg til. Jeg har fortsatt tro på at folk som setter seg ned og snakker sammen kommer til gode løsninger. Etter en slik jurytjeneste er du ferdig, og slipper det igjen for alltid. Mindre sjanse for vennetjenester og drit. Ikke så lett å slå politisk mynt på ting heller. For ikke å snakke om at det ikke tar 20 år å bli enige. Sendrektigheten i systemet har kommet på et slikt nivå at det renner ut penger i alle retninger.

Sikkert mye annet gøy man kunne gjort også :-)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Trondgv »

User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

:lol: :lol: :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »


Haha, helt sjef han som bestemte seg for å asfaltere rundt :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

Gikk ikke helt som planlagt dette nei [emoji23][emoji23]

http://m.side3.no/motor/skulle-lage-sup ... 75371.html

Men vil ikke kalle det sløseri
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote:Gikk ikke helt som planlagt dette nei [emoji23][emoji23]

http://m.side3.no/motor/skulle-lage-sup ... 75371.html

Men vil ikke kalle det sløseri
Hmm, håper ikke han hjelmfyren her på forumet tar opp samme idéen :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Kanskje ikke dagens, men uansett høyst interessant og aktuelt:
http://www.indre.no/debatt/eiendomsskat ... 5-25-43818

For å kopiere meg selv fra fjøsboka:
Dette kan jo bli interessant.. La oss røffly anta at ca 1.000.000 husstander har betalt inn kr 6.000,- årlig i eiendomsskatt de siste 20 årene. Staten er i såfall skyldig hver huseier rundt kr 33.600,- Hups, der sprakk kommende statsbudsjett med kr 33.600.000.000,- Gleder meg til alle rettssakene allerede, og popkornet er funnet frem :D :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:Kanskje ikke dagens, men uansett høyst interessant og aktuelt:
http://www.indre.no/debatt/eiendomsskat ... 5-25-43818

For å kopiere meg selv fra fjøsboka:
Dette kan jo bli interessant.. La oss røffly anta at ca 1.000.000 husstander har betalt inn kr 6.000,- årlig i eiendomsskatt de siste 20 årene. Staten er i såfall skyldig hver huseier rundt kr 33.600,- Hups, der sprakk kommende statsbudsjett med kr 33.600.000.000,- Gleder meg til alle rettssakene allerede, og popkornet er funnet frem :D :thumleft

Haha, den var jo glimrende!
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by RuneMC »

På tide å kjøpe strømaggregat kanskje ?
https://www.nrk.no/norge/380.000-kan-ra ... 1.13186085
Bakgrunnen for uenigheten er regjeringens endringer i arbeidsmiljøloven. Den lovbestemte avspaseringsfaktoren er endret slik at beredskapsvaktene må jobbe sju timer for å få en time med avspasering, mot fem slik det har vært fram til i år.
Her må jeg si at jeg synes Regjeringen har gjort en dårlig jobb når en hel bransje går ut i streik. Hvorfor endre noe som fungerer?
Har jeg fått mindre nettleie etter denne endringen? Nei det har jeg heller ikke!
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:Kanskje ikke dagens, men uansett høyst interessant og aktuelt:
http://www.indre.no/debatt/eiendomsskat ... 5-25-43818

For å kopiere meg selv fra fjøsboka:
Dette kan jo bli interessant.. La oss røffly anta at ca 1.000.000 husstander har betalt inn kr 6.000,- årlig i eiendomsskatt de siste 20 årene. Staten er i såfall skyldig hver huseier rundt kr 33.600,- Hups, der sprakk kommende statsbudsjett med kr 33.600.000.000,- Gleder meg til alle rettssakene allerede, og popkornet er funnet frem :D :thumleft

Som vanlig for godt til å være sant. Det er ikke så lett å riste kroner ut av staten....

http://e24.no/privat/skatt/skattemyndig ... m/23828749



Lene Ringså Solberg er seksjonssjef for personskatt i Skattedirektoratets rettsavdeling. Hun svarer på e-post til E24.

Ringså Solberg slår fast at eiendomsskatt kun kan føres til fradrag ved skattepliktig utleie av eiendommen (regnskapsligning) eller der eiendommen inngår i skattepliktig virksomhet.

– Er det i orden å oppfordre skattebetalere til å generelt trekke fra eiendomsskatten på skatten?

– Nei. Hvis vi ser at det gjennom media feilinformeres om skatt og fradrag, er vi opptatt av å raskt få oppklart eventuelle misforståelser, skriver Ringså Solberg.

Etter innlegget som er blitt delt på Facebook, sitter mange skattebetalere igjen med inntrykket at de generelt kan trekke fra eiendomsskatten. Noen deler bilder av deler av teksten i skatteloven § 6–15 der det står «Det gis fradrag for skatt og avgift på fast eiendom».
Ringså Solberg understreker at det er viktig å lese hele lovparagrafen og samtidig se på i hvilken sammenheng den står. Paragraf 6–15 i Skatteloven er plassert under overskriften «fradrag for kostnader til erverv, vedlikehold eller sikring av inntekt» i skattelovens kapittel 6.

Det medfører at eiendomsskatt kan føres til fradrag der det må anses som kostnad til erverv, vedlikehold eller sikring av inntekt, det vil si enten ved skattepliktig utleie av eiendommen eller der eiendommen inngår i virksomhet, konkluderer Ringså Solberg.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Nei, det er vel slik.
Staten rævkjører alle og tror de kommer av med det.
Selv krangler jeg med statfaen! Uten å gå nærmere i detalj; jeg har en sak med dem, og jeg bor ikke i Norge..
Post Reply