Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by knutk »

Selvkjørte MC står på agendaen for mange fabrikker. I fjør låg der et klipp på YT hvor Rossi kjørt om kapp på en bane med en selvstyrt R-sykkel.

Tror nok at alle fabrikkene skjønner at for en MC fører er det ikke mye stas med en sykkel som ikke trenger føreren.

Tror vi skal sette eksperimentene på kontoen for grunnforskning. Kanskje vil man en vakker dag ha utviklet system ala ESP på biler, hvor sykkel faktisk hjelper fører å hente inn en sykkel der fører har mistet kontrollen.

Hadde jeg visst hvordan det var mulig ville jeg selvsagt være en holden mann, men enn så lenge får man nøye seg med å filosofere om framtiden og legge ut spådommer som oftest viser seg å bli total skivebom.

Den eneste spådommen hvor jeg føler meg sikker på utfallet må i så fall være å forutsi hvordan kjærringa ville reagere om hun fant nabokjærringa i samme seng som undertegnede. :redface
Dynasty
Posts: 12
Joined: 17 Sep 2018 00:08
MC: Dyna

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Dynasty »

knutk wrote:Selvkjørte MC står på agendaen for mange fabrikker. I fjør låg der et klipp på YT hvor Rossi kjørt om kapp på en bane med en selvstyrt R-sykkel.

Tror nok at alle fabrikkene skjønner at for en MC fører er det ikke mye stas med en sykkel som ikke trenger føreren.

Tror vi skal sette eksperimentene på kontoen for grunnforskning. Kanskje vil man en vakker dag ha utviklet system ala ESP på biler, hvor sykkel faktisk hjelper fører å hente inn en sykkel der fører har mistet kontrollen.

Hadde jeg visst hvordan det var mulig ville jeg selvsagt være en holden mann, men enn så lenge får man nøye seg med å filosofere om framtiden og legge ut spådommer som oftest viser seg å bli total skivebom.

Den eneste spådommen hvor jeg føler meg sikker på utfallet må i så fall være å forutsi hvordan kjærringa ville reagere om hun fant nabokjærringa i samme seng som undertegnede. :redface
Forskjellen mellom bimmers førerløse sykkel og Yamahaen Rossi kjørte mot er at det var en robotfører som satt på den. Med hondas teknologi derimot, en førerløs sykkel med gyroskop som kunne holde seg oppreist uten støtte og itillegg følge etter deg.

Potensielle bruksmåter som jeg kan se for meg for denne førerløse teknologien:
- Selvparkerende motorsykler der man kan kjøre helt til frem til døra på jobben og etterlate sykkelen for å finne en parkeringsplass og for så kan komme til deg igjen når du trenger den, også når du befinner deg et annet sted.
- Får sykkelen til å selv kjøre hjem når du ikke kan eller om du allerede er hjemme, alkoholinntak osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Wired skrev om dette for ikke så lenge siden.

Da var hovedfokus med "selvkjøring" på ytterligere sikkerhetssystemer, som laneassist, adaptiv cruisecontrol, bremseassist/automatisk bremsing og til og med unnvike biler som ikke ser motorsykkelen. Pga balanseproblematikken er det naturlig nok vesentlig mer komplisert enn tilsvarende systemer på biler, så det går nok noen år til det blir et vanlig syn.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

https://www.nrk.no/vestfold/mange-tilta ... 1.14215374

Godt de får dem bort fra veien til de klarer å ta lappen på normal måte!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Få litt feedback fra dere som er erfarne sjømenn her da. Spennende lytting i det minste....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ce=vgfront
Klokken 04.02 torsdag morgen går det galt utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden. I rundt 17 knop krasjer fregatten KNM «Helge Ingstad» rett inn i fronten på det 250 meter lange tankskipet «Sola TS». Før kollisjonen var et faktum, ba det tungt lastede tankskipet krigsskipet om å svinge unna gjentatte ganger.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Få litt feedback fra dere som er erfarne sjømenn her da. Spennende lytting i det minste....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ce=vgfront
Klokken 04.02 torsdag morgen går det galt utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden. I rundt 17 knop krasjer fregatten KNM «Helge Ingstad» rett inn i fronten på det 250 meter lange tankskipet «Sola TS». Før kollisjonen var et faktum, ba det tungt lastede tankskipet krigsskipet om å svinge unna gjentatte ganger.
Selv om jeg er "sotengel" (maskinist), så tror jeg nok jeg kan gå god for at dette er 199% fregattens totale mangel på sjømannskap sin feil.
Ifølge Marinetraffic er "Sola TS" en 60.000-tonner. Det tar *MINST* 2 sjømil (ca 3,7km) for den å klare å stoppe ved "crash manouvre" og da ødelegger de motor, propellanlegg og sannsynligvis også skrog og motorfuntament. (Tipper den har ca 400 tonn motor på rundt 30.000hk). "Helge Ingstad" er en robåt i størrelsesforhold og ville lett klart å manøvrere unna. Tenk sammenhengen her; "Sola TS" er et vogntog på 50 tonn og "Helge Ingstad" er en trehjulssykkel.
Du kan ikke tverrdreie et 250m langt skip uten å ødelegge det, roret ville knekt av og en ville fått kondemnerbare strukturelle skader. En dreining på 2-3 grader tar "Helge Ingstad" noen få kabler (ca 500m) mens "Sola TS" ville brukt en nautisk mil iallefall (2km), Dessuten ligger (ifølge radarbildet) "Silver Firda" for nært til at "Sola TS" kunne dreid uten å krasje i den. "Helge Ingstad" ville kunne dreie STB etpar grader uten å treffe noe som helst. "Close call", men ville vært klar av "Sola TS" og kunne gjenopprettet kurs umiddelbart etterpå. Dessuten; å gå 17 kn i det trange sundet der vil kunne sammenliknes med å holde 180km/t med motorsykkel på en sykkelsti. Komplett idiotskap. Synd at norske skattebetalere (inkludert meg) må betale for det gildet der og at den inkompetente hestkuken (eller eselfitta) av en "kaptein" på "Helge Ingstad" går fri.. :evil:
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

Tommas wrote:Få litt feedback fra dere som er erfarne sjømenn her da. Spennende lytting i det minste....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ce=vgfront
Klokken 04.02 torsdag morgen går det galt utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden. I rundt 17 knop krasjer fregatten KNM «Helge Ingstad» rett inn i fronten på det 250 meter lange tankskipet «Sola TS». Før kollisjonen var et faktum, ba det tungt lastede tankskipet krigsskipet om å svinge unna gjentatte ganger.
Min teori:
Sånn umiddelbart så virker dette som en gedigen feilmanøvrering av Helge Ingstad. Vanlige møteregler er at de skal passere hverandre med babord side vist mot hverandre. Dette var egentlig korrekt oppførsel av begge frem til at H-I skjønte at ved å følge vanlige regler så ville han komme for nært land. H-I valgte derfor å bryte vanlig regel og prøvde å skjære foran baugen på Sola TS og ble truffet akterut på styrbord side.
Sola TS hadde jo nettopp forlatt lasteterminalen og dermed ikke kommet langt nok ut til at det var plass til H-I på innsiden.
Det store spørsmålet er jo hvorfor ikke H-I har registrert Sola TS på et tidligere tidspunkt, hun seilte jo med AIS aktivert og H-I har jo sensorkapasitet til å registrere en flue på 2 km avstand :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Min landkrabbe oppfatning også ja, en utrolig merkelig (i beste fall) manøvrering av Helge Ingstad. Spesielt med tanke på at de sannsynligvis har 5-6 aktive personer på brua, radarer og systemer som går alt annet rundt de en høy gang og en manøvreringsevne som kunne cruiset i ring rundt TS Sola.

Glad ikke jeg skal fylle ut en TS for "1 stk Fregatt, verdi 4 milliarder"... 8)
DrGreve wrote:Dette var egentlig korrekt oppførsel av begge frem til at H-I skjønte at ved å følge vanlige regler så ville han komme for nært land. H-I valgte derfor å bryte vanlig regel og prøvde å skjære foran baugen på Sola TS og ble truffet akterut på styrbord side.
Høres spot on ut
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by JRO »

Kanskje jeg får asfaltbane i nærområde før dere i vest.

https://bilsport.no/enorm-interesse-for ... _hTZ0eTEk0
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by voodoodoo »

JRO wrote:Kanskje jeg får asfaltbane i nærområde før dere i vest.

https://bilsport.no/enorm-interesse-for ... _hTZ0eTEk0
Det er jo lov til å håpe men jeg tipper det blir som veldig mange andre slike baner... Et luftslott der de eneste som drar fordeler av det er konsulentene som utreder...
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

voodoodoo wrote:
JRO wrote:Kanskje jeg får asfaltbane i nærområde før dere i vest.

https://bilsport.no/enorm-interesse-for ... _hTZ0eTEk0
Det er jo lov til å håpe men jeg tipper det blir som veldig mange andre slike baner... Et luftslott der de eneste som drar fordeler av det er konsulentene som utreder...
Du er en trollmann med ord Voodoo =D> Å jeg er helt enig. Når man ser prosessen rundt Fjordpark og hvordan de holder på "her" så er det nok et årelangt pengesluk som flyter ut i ingenting :evil:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Har ikke satt meg nok inn i saken, men håper de har klarert ut to viktige ting før de setter i gang med for mye bruk av for mye penger:

Eiendomsforhold og naboprotester

Fjordpark skulle vel basere seg på ekspropriasjon for deler av området, og det er vel ikke direkte musikalsk når det gjelder areal til hobbyvirksomhet?

Ved første øyekast virker jo området for Telemark Ring godt egnet, med lett adgang til vei hovedvei og lite trafikale utfordringer, enorm befolkning innenfor to timer og også "langt" fra folk.

Blir spennende å se hva de kan få til :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by JRO »

Er enig med alle tre, veldig ofte er slike planer bare luftslott og som konsulenter tjener masse penger på. Men her har Telemark Ring funnet et område som har stort nedslagsfelt med en enorm befolkning innenfor 2 timers kjøring, men likevel langt fra folk. Og som hvis dette realiseres kan gi store publikums inntekter og mange som vil leie banen til motor formål. I tillegg frir de til de bedriftene som nå jobber med autonome kjøretøy som kan bruke banen til utprøving av teknologien sin. Det er flere av de store høy teknologiske bedriftene som nå jobber mye med autonomi. Kan nevne noen teknologier, førerløse snøryddings kjøretøy, førerløse busser, autonome droner, utprøving av 5G teknologien i alt av "ting" som skal kommunisere enten med andre "ting" eller oss, alt av VR til bruk for bilindustrien. Så kanskje dette lar seg realisere, snakket med de som jobber aktivt med dette og de trenger ca. 180 til 250 millioner for å realisere. Det vil være lite offentlige midler til et slikt prosjekt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

Ja, der er mye som kan være interessant å bruke en slik bane til, jo flere aktører jo mindre ting for våre interesser ;-) Ikke bare det, private aktører vet ofte å skru opp takster på leie av bane som gjør det umulig for klubber, foreninger å låne banen å drive kjøretrening for medlemmene sine.

Men det blir veldig spennende å se. Norge trenger mer baner! Spesielt på Vestlandet, men dessverre vanskelig å få til
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply