Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ashland »

fun is not a straight line
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Litt unyansert artikkel vil jeg si- samme med undersøkelsen.
den forutsetter at alle "nordmenn" går på trygd eller andre ytelser fra NAV når de skal vurdere jobb i "fiskeforedling"/Hotellromvask, og at de har lav arbeidsmoral.

Sannheten er vel at hele det norske samfunn ser på dette som en "dead end job" og har den laveste status som jobb og at lønna ikke lengre er såpass at man kan forsørge seg selv og en eventuell familie på disse pengene.
At de i samfunnet som har muligheter vil velge dette bort er jo ganske selvfølgelig, og de som ikke kan ser på dette som noe de ikke vil, og yter deretter- hvis de ikke i tillegg er halvveis sykdomstrygdet..
derfor har fiskeindustrien ingen arbeidsvillige som frivillig gjør dette-kun de som er "presset dit"--ELLER kommer fra de landene som "tilbyr" lett utnyttbare kontraktansatte.
Det finnes selvfølgelig unntak men ikke mange.

"Elefanten i rommet" som ingen belyser er jo disse jobbene som ikke tilbys som faste stillinger, med stillingsprosent man kan leve av(0%kontrakter)-men heller kontraktarbeid der du har få eller ingen rettigheter og elendig lønn.

Artikkelforfatter har nok heller aldri hatt et slikt arbeid og kan relatere seg til dette og arbeidsgivernes krav ovenfor de ansatte-Her er det nok lettere med "bruk og kast ansatte" på stramme kontrakter for max inntjening-det samme gjelder jo for hotellbransjen og de likheter denne har med de useriøse vaskebyråene som grovt utnytter folk med elendige lønn og arbeidsforhold.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

mekkern wrote:
Litt unyansert artikkel vil jeg si- samme med undersøkelsen.
den forutsetter at alle "nordmenn" går på trygd eller andre ytelser fra NAV når de skal vurdere jobb i "fiskeforedling"/Hotellromvask, og at de har lav arbeidsmoral.

Sannheten er vel at hele det norske samfunn ser på dette som en "dead end job" og har den laveste status som jobb og at lønna ikke lengre er såpass at man kan forsørge seg selv og en eventuell familie på disse pengene.
At de i samfunnet som har muligheter vil velge dette bort er jo ganske selvfølgelig, og de som ikke kan ser på dette som noe de ikke vil, og yter deretter- hvis de ikke i tillegg er halvveis sykdomstrygdet..
derfor har fiskeindustrien ingen arbeidsvillige som frivillig gjør dette-kun de som er "presset dit"--ELLER kommer fra de landene som "tilbyr" lett utnyttbare kontraktansatte.
Det finnes selvfølgelig unntak men ikke mange.

"Elefanten i rommet" som ingen belyser er jo disse jobbene som ikke tilbys som faste stillinger, med stillingsprosent man kan leve av(0%kontrakter)-men heller kontraktarbeid der du har få eller ingen rettigheter og elendig lønn.

Artikkelforfatter har nok heller aldri hatt et slikt arbeid og kan relatere seg til dette og arbeidsgivernes krav ovenfor de ansatte-Her er det nok lettere med "bruk og kast ansatte" på stramme kontrakter for max inntjening-det samme gjelder jo for hotellbransjen og de likheter denne har med de useriøse vaskebyråene som grovt utnytter folk med elendige lønn og arbeidsforhold.
Også denne "sannheten" kan oppdateres en smule ... på 80-tallet ble dette en sannhet ... før det jobbet bare folk der det var behov. Det samme gjaldt fiskere. Det blei et upopulært yrke.
I dag er fiskeindustrien blitt forholdsvis fremoverlent med mange unge nordmenn ansatt. De betaler en anstendig lønn, de har helårsdrift, ofte døgnkontinuerlig med muligheter for å jobbe så mye overtid som du ønsker, og loven tillater.
Folk ser ikke ned dette yrket lengere, i like stor grad.

Fiskeryrket har hatt en enda bedre utvikling, nå er det blitt et sexy yrke med mange ungdommer langt ned i 20-årene, som har store inntekter.
De er de hippe gutta på byen nå ...

Hotellbransjen er noe annet ... her på mine trakter ... det er mye mere sesongavhengig, de baserer seg på unge vakre utenlandske mennesker som kommer hit, bor på hybel i 3 mnd for så å reise hjem igjen.
Sånn kan ikke en fastboende nordmann leve

.... sånn jeg ser det :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Oppdrettsnæringen har nok bidratt mye i positiv retning også da dette er mer stabil drift. :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by JK95 »

mekkern wrote:Oppdrettsnæringen har nok bidratt mye i positiv retning også da dette er mer stabil drift. :thumleft
Det stemmer :thumleft Går og passer på laksen mot betaling selv :redface
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Trondgv »

JK95 wrote:
mekkern wrote:Oppdrettsnæringen har nok bidratt mye i positiv retning også da dette er mer stabil drift. :thumleft
Det stemmer :thumleft Går og passer på laksen mot betaling selv :redface
Fornuftig, bare pass på at den ikke stikker av. Da blir jeg forbanna. :twisted:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by JK95 »

Trondgv wrote:
JK95 wrote:
mekkern wrote:Oppdrettsnæringen har nok bidratt mye i positiv retning også da dette er mer stabil drift. :thumleft
Det stemmer :thumleft Går og passer på laksen mot betaling selv :redface
Fornuftig, bare pass på at den ikke stikker av. Da blir jeg forbanna. :twisted:
Vil du ikke ha litt ekstra laks i elvene dine? :erte
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

Hvor har oppdrettslaksen sitt genetiske opphav? :lol: :roll: Man kan jaggu høre mye rart når folk begynner å diskutere oppdrettsnæringa :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Trondgv »

JK95 wrote:
Trondgv wrote:
JK95 wrote: Det stemmer :thumleft Går og passer på laksen mot betaling selv :redface
Fornuftig, bare pass på at den ikke stikker av. Da blir jeg forbanna. :twisted:
Vil du ikke ha litt ekstra laks i elvene dine? :erte
Nei, helst ingen plass. Landbaserte anlegg hadde vært tingen. [emoji106] Rømt oppdretslaks ødelegger ufattelig mye i hele Norge, spesielt for de som legger hundrevis av dugnadstimer for å sørge for at elvene og fisken holder seg frisk.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: RE: Re: Dagens Avis-utklipp

Post by JK95 »

tshansen wrote:Hvor har oppdrettslaksen sitt genetiske opphav? :lol: :roll: Man kan jaggu høre mye rart når folk begynner å diskutere oppdrettsnæringa :D
Smolten lages på rogn fra stamfisk, så slik jeg har forstått det er oppdrettslaksen avkom fra villaks :-k Men jeg jobber ikke på settefiskanlegg, så jeg kan ikke 100% teorien bak det :-#

Trondgv wrote:
JK95 wrote:
Trondgv wrote: Fornuftig, bare pass på at den ikke stikker av. Da blir jeg forbanna. :twisted:
Vil du ikke ha litt ekstra laks i elvene dine? :erte
Nei, helst ingen plass. Landbaserte anlegg hadde vært tingen. [emoji106] Rømt oppdretslaks ødelegger ufattelig mye i hele Norge, spesielt for de som legger hundrevis av dugnadstimer for å sørge for at elvene og fisken holder seg frisk.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skjønner den ;-) Det er jo ikke noe mål for oss på anleggene at fisken skal rømme heller, og går jo riktig vei :-#
Landbaserte anlegg hadde vært en drøm det, men det blir så brutalt kostbart at folk hadde ikke hatt råd til laks etterpå :roll:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Trondgv »

Trondgv wrote:
JK95 wrote: Vil du ikke ha litt ekstra laks i elvene dine? :erte
Nei, helst ingen plass. Landbaserte anlegg hadde vært tingen. [emoji106] Rømt oppdretslaks ødelegger ufattelig mye i hele Norge, spesielt for de som legger hundrevis av dugnadstimer for å sørge for at elvene og fisken holder seg frisk.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skjønner den ;-) Det er jo ikke noe mål for oss på anleggene at fisken skal rømme heller, og går jo riktig vei :-#
Landbaserte anlegg hadde vært en drøm det, men det blir så brutalt kostbart at folk hadde ikke hatt råd til laks etterpå :roll:[/quote]
Selvsagt, men det er jo ikke å legge skjul på at det er veldig mye laks på rømmen rundt om i landet. Uhell skjer jo, men av og til kan det virke som at anleggene driter i det. Men det kan nok se helt annerledes ut fra noen andre sitt syn..
tshansen wrote:Hvor har oppdrettslaksen sitt genetiske opphav? :lol: :roll: Man kan jaggu høre mye rart når folk begynner å diskutere oppdrettsnæringa :D
Mest sannsynlig fra villaks, men en trenger ikke være en ekspert på laks for å se at det er vesentlig forskjell på villaks og oppdretslaks. Oppdretslaksen har mindre variasjon i genene og er "avlet" mot å leve innestengt i et oppdrettsanlegg i motsetning til villaksen som er vokst opp på vanlig vis med gener fra villaks. Dette fører til mindre fisk i elvene og i sjøen samt et dårligere miljø for villaksen som skal gyte.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: RE: Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

JK95 wrote:Landbaserte anlegg hadde vært en drøm det, men det blir så brutalt kostbart at folk hadde ikke hatt råd til laks etterpå :roll:
Har du sjekket hva lakseoppdretterne har i overskudd i året? Landbaserte anlegg ville vært nedbetalt rimelig raskt :)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Koste noe å starte ja.. men på sikt tror jeg dette vil tvinge seg frem pga forurensning og flukt.

https://ilaks.no/starter-bygging-av-lan ... -neste-ar/

https://www.banett.no/nyheter/2017/08/1 ... 158530.ece


men dette vil jo gå ut over eksporten til de norske produsentene og skal de møte fremtidens krav tror jeg nok de må ta investeringene nå-mens det er godt overskudd.
Venter de for lenge så er det ikke penger til investeringer men dette har jo litt med hvor pengekåte aksjonærene er da... :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: RE: Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

DrGreve wrote:
JK95 wrote:Landbaserte anlegg hadde vært en drøm det, men det blir så brutalt kostbart at folk hadde ikke hatt råd til laks etterpå :roll:
Har du sjekket hva lakseoppdretterne har i overskudd i året? Landbaserte anlegg ville vært nedbetalt rimelig raskt :)
Av alle dårlige unnskyldninger som serveres rundt omkring, må vel dette være den dårligste.
Det er vel ingen her i landet som tjener mere penger enn oppdrettsnæringen, og laksen er blitt billig hverdagsmat ... kan nesten sammenlignes med fiskeboller fra Bjelland
Post Reply