MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 23 okt 2018 04:20

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4609 innlegg ]  Gå til side Forrige 1304 305 306 307 308
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Re: Dagens Avis-utklipp
Legg innLagt inn: 18 sep 2018 12:49 

MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Selvkjørte MC står på agendaen for mange fabrikker. I fjør låg der et klipp på YT hvor Rossi kjørt om kapp på en bane med en selvstyrt R-sykkel.

Tror nok at alle fabrikkene skjønner at for en MC fører er det ikke mye stas med en sykkel som ikke trenger føreren.

Tror vi skal sette eksperimentene på kontoen for grunnforskning. Kanskje vil man en vakker dag ha utviklet system ala ESP på biler, hvor sykkel faktisk hjelper fører å hente inn en sykkel der fører har mistet kontrollen.

Hadde jeg visst hvordan det var mulig ville jeg selvsagt være en holden mann, men enn så lenge får man nøye seg med å filosofere om framtiden og legge ut spådommer som oftest viser seg å bli total skivebom.

Den eneste spådommen hvor jeg føler meg sikker på utfallet må i så fall være å forutsi hvordan kjærringa ville reagere om hun fant nabokjærringa i samme seng som undertegnede. :redface

Toppen

Legg innLagt inn: 18 sep 2018 13:12 

MC: Dyna
knutk skrev:
Selvkjørte MC står på agendaen for mange fabrikker. I fjør låg der et klipp på YT hvor Rossi kjørt om kapp på en bane med en selvstyrt R-sykkel.

Tror nok at alle fabrikkene skjønner at for en MC fører er det ikke mye stas med en sykkel som ikke trenger føreren.

Tror vi skal sette eksperimentene på kontoen for grunnforskning. Kanskje vil man en vakker dag ha utviklet system ala ESP på biler, hvor sykkel faktisk hjelper fører å hente inn en sykkel der fører har mistet kontrollen.

Hadde jeg visst hvordan det var mulig ville jeg selvsagt være en holden mann, men enn så lenge får man nøye seg med å filosofere om framtiden og legge ut spådommer som oftest viser seg å bli total skivebom.

Den eneste spådommen hvor jeg føler meg sikker på utfallet må i så fall være å forutsi hvordan kjærringa ville reagere om hun fant nabokjærringa i samme seng som undertegnede. :redface

Forskjellen mellom bimmers førerløse sykkel og Yamahaen Rossi kjørte mot er at det var en robotfører som satt på den. Med hondas teknologi derimot, en førerløs sykkel med gyroskop som kunne holde seg oppreist uten støtte og itillegg følge etter deg.

Potensielle bruksmåter som jeg kan se for meg for denne førerløse teknologien:
- Selvparkerende motorsykler der man kan kjøre helt til frem til døra på jobben og etterlate sykkelen for å finne en parkeringsplass og for så kan komme til deg igjen når du trenger den, også når du befinner deg et annet sted.
- Får sykkelen til å selv kjøre hjem når du ikke kan eller om du allerede er hjemme, alkoholinntak osv.

Toppen

Legg innLagt inn: 18 sep 2018 13:53 
Brukeravatar

MC: Nada...
Wired skrev om dette for ikke så lenge siden.

Da var hovedfokus med "selvkjøring" på ytterligere sikkerhetssystemer, som laneassist, adaptiv cruisecontrol, bremseassist/automatisk bremsing og til og med unnvike biler som ikke ser motorsykkelen. Pga balanseproblematikken er det naturlig nok vesentlig mer komplisert enn tilsvarende systemer på biler, så det går nok noen år til det blir et vanlig syn.

Toppen

Legg innLagt inn: 24 sep 2018 12:43 
Administrator
Brukeravatar

MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
https://www.nrk.no/vestfold/mange-tiltalt-for-forerkortjuks---rettssalen-ble-for-liten-1.14215374

Godt de får dem bort fra veien til de klarer å ta lappen på normal måte!

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4609 innlegg ]  Gå til side Forrige 1304 305 306 307 308

Alle klokkeslett er UTC+02:00