Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by kvase »

mekkern wrote:https://www.nrk.no/ostfold/vil-sette-ne ... 1.13842686

Quote fra rapport:
"Nullvisjonsfartsgrenser innebærer at dagens fartsgrense på 50 km/t i tettbygd strøk settes ned til 40 km/t, fartsgrensen 60 km/t settes ned til 50 km/t og fartsgrensen 80 km/t på veger uten midtrekkverk settes ned til 70 km/t. På veger med midtrekkverk kan fartsgrensen være høyere enn 80 km/t. Beregninger viser at innføring av Nullvisjonsfartsgrenser vil redusere årlig antall drepte i trafikken med mellom ca. 20 og 35 og årlig antall hardt skadde med mellom ca. 70 og 135.

Undersøkelser tyder på at et flertall er uenig i at fartsgrensen på 80 km/t bør settes ned til 70 km/t. Det er også et flertall som er uenige i at fartsgrensen på 50 km/t bør settes ned til 30 km/t, men her kan en fartsgrense på 40 km/t også oppfattes som forenlig med nullvisjonen. Holdningene til en fartsgrense på 40 km/t er ikke undersøkt."

Ja der gikk "landeveiskjøring" på mindre veier til helvete også...
80 til 70 og 60 til 50....jadda... når flertallet av "folket" ønsker at grensene ikke settes ned hva gjør vi da? gjør dem til lovbrytere..

Dermed så får "statens rullerende innkrevning" UP rettferdiggjort sin videre rolle da flere blir lovbrytere...
er nok lurt med "autonome kjøretøy" ja... hvem holder seg "våken" og begge øya på veien når en føler at en står stille???
Nei det er bare å konvertere tilbake til hest å kjerre eller Ku og kjerre - Kan gå i lære hos A-mis folket (usa)
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

kvase wrote::arrow: DrGreve er egentlig ikke alle Politikere mo notoriske Løgnere alle i hop på en måte - Alle ord og ord setninger kan endres på
:-k Det er jo en del av spillet de driver med - For ansvar det er så som så med :shock: :---)
Nå har det kommet frem over tid at Jensen er i en særstilling når det gjelder løgner. Vi husker krokodilletårene til Jensen når Søviknes-saken ble brettet ut og i ettertid har det kommet flere bevis for at partiledelsen visste, men løy.
Nå i går kom 2 uavhengige personer frem og hevdet at allerede i 2012 ble hun informert om Ulf Lerstein sin oppførsel men hun står frem på dagsrevyen og bedyrer at hun ikke visste. Når 2 personer uavhengig av hverandre sier det samme så stoler jeg på disse 2 og ikke Siv Jensen.
Så får fremtiden vise hvordan hun har opptrådt i SSB-saken.
Kunsten i å være politiker er ikke å lyve men å omgå sannheten og der har Siv Jensen mye å lære..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:
Tommas wrote:Ok, dette er litt flåsete sagt men pytt pytt...

Er du asylsøker med bart og er under 18 år, så er du et barn og må beskyttes og vernes. Er du 17 år og har deg i åkern med en 38-åring så er du voksen og ansvarlig 8)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a ... n-historie
Ikke bare flåsete men også en tåpelig sammenligning.
Jeg hadde også bart når jeg var 18 og reiste til sjøs som 15-åring, noe som i dag ville vært bortimot barnemishandling :)
Det finns en drøss med konvensjoner som kan virke merkelig sett i sammenheng med andre aldersgrenser men en plass må en grense settes for hvor gamle man må være før man returnerer "barn" tilbake til et land i krig og personlig syns jeg 18 er en grei grense.
Det kan jo nevnes at i enkelte stater i USA må man være 21 for å kjøpe alkohol og i samme stat kan man kjøre bil som 14-åring.
Forøvrig så skal visstnok sexakten mellom 17-åringen og Grande ha vært frivillig og i så fall en ikkesak, men trodde ikke at noen kunne bli så desperat eller full :)
Det som gjør meg kokforbanna oppi hele dette her er;
Terje Søviknes sjenket full ei 17 år gammel jente og hadde "frivillig" sex. Han måtte gå/ha timeout.
Trine Skei Grande sjenket seg sammen med en 17 år gammel mann og ifølge henne "kastet han seg over henne". Altså tok han initiativet. Rart ikke den der forbanna strandede hvalen mente hun ble voldtatt! Nå har han stått frem og fortalt at han aldeles ikke tok initiativ.

Hvorfor i helvete måtte Terje gå, mens Trine blir forfremmet??

Ad utheving; er du 17 år hunkjønn er du "jente" og ikke "kvinne" mens 17 år hankjønn er "mann" og ikke "gutt".

Ja, og slik jeg ser den her metoo-kampanjen så er det en heksejakt på menn startet av ei kjerring som prøvde å ligge seg til topps og feilet.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

For ordens skyld så synes jeg (for hva det er verdt) at uten å tenke et sekund på Giske eller Søviknes eller andre, så er det som skjedde mellom Grande og 17-åringen milevis unna overgrep eller bruk av makt eller tillitsforhold.

De hadde sex på fest, frivillig, noe begge er 100% klar på. Hvem som tok initiativ, var aktiv eller slikt, spiller egentlig forsvinnende lite rolle for akkurat det. Det er ingen varsler, det er ingen forhistorie, det er ingen "leder/undersått" og det er ingen som har følt behov for å hekte seg på #metoo. Burde egentlig være "case closed" etter intervjuet hans i VG.

Isolert sett så har ikke Grande begått lovbrudd, hverken moralsk eller juridisk.

Jeg mener det hadde vært en stor moralsk forskjell om 17-åringen feks hadde vært aktiv i ungdomspartiet til Venstre, da hadde maktforholdet mellom de to spillt en rolle for moralen i historien og Grande's karakter.

Så får man heller debattere opp og ned om "gutta" har blitt straffet hardt nok, for hardt eller hva som hadde skjedd om Grande var mann og 17-åringen jente.

Bikeridr wrote:Ja, og slik jeg ser den her metoo-kampanjen så er det en heksejakt på menn startet av ei kjerring som prøvde å ligge seg til topps og feilet.
Når man ser hva som kommer frem av historier fra feks musikk, teater, film og andre steder, så er det ganske teit å stemple hele kampanjen som en heksejakt 8)

Pendelen kommer nok til å svinge litt for langt i #metoo retning, men virker som en meget nødvendig oppvask.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Kant1 »

Denne historien med Trine Skei (som ikke var SÅ "Grande") for 10 år siden hørte jeg første gang for fire fem år siden,(av en journalistkompis i en hovedstadsavis) og hørte den igjen fra en av festdeltakerne jeg møtte offshore i fjor høst.
Allerede dengang var den kornåkeren en del av historien.
Det blir også fortalt om ganske pågågående oppførsel fra en av de involverte i "ssaken"

Det interessante her, er at det nå plutselig finnes to versjoner av saken, og når Skei Grande nå på en måte legger ansvaret over på "mannen" på 17 år, krysses en grense.
Det blir noen spennende dager, skal vi vedde på om Grande må gå - og evt hvor lang tid det tar? :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Kant1 wrote:Denne historien med Trine Skei (som ikke var SÅ "Grande") for 10 år siden hørte jeg første gang for fire fem år siden,(av en journalistkompis i en hovedstadsavis) og hørte den igjen fra en av festdeltakerne jeg møtte offshore i fjor høst.
Allerede dengang var den kornåkeren en del av historien.
Det blir også fortalt om ganske pågågående oppførsel fra en av de involverte i "ssaken"

Det interessante her, er at det nå plutselig finnes to versjoner av saken, og når Skei Grande nå på en måte legger ansvaret over på "mannen" på 17 år, krysses en grense.
Det blir noen spennende dager, skal vi vedde på om Grande må gå - og evt hvor lang tid det tar? :thumleft

Etter denne saken, så ble det diskutert rundt omkring at hun burde være litt forsiktig med "stein i glasshus"-problematikken 8)

https://www.aftenposten.no/norge/i/LA1n ... lum-Larsen


Kan godt tenkes hun faller for eget grep: når hun endelig forteller sin versjon, så faller hun for fristelsen til å pynte ørlite grann på historien. Ikke lurt egentlig, da har man jo egentlig full mulighet til å legge saken død. Typen bekrefter jo egentlig at de begge var villige og aktive, så da er det liten vits å fremstille det som hun nærmest ble overfalt - spesielt når hun egentlig ikke har noe å skjule.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:... Grande var mann og 17-åringen jente. ...
Her gjør jo du akkurat det jeg mener er feil. 17 år jente, mens 17 år mann.. (Ikke at Grande var 17 år mann her, men bare det at "jenter" er "jenter" mye lengere enn "gutter" får lov å være "gutter").
Tommas wrote:
Bikeridr wrote:Ja, og slik jeg ser den her metoo-kampanjen så er det en heksejakt på menn startet av ei kjerring som prøvde å ligge seg til topps og feilet.
Når man ser hva som kommer frem av historier fra feks musikk, teater, film og andre steder, så er det ganske teit å stemple hele kampanjen som en heksejakt 8)

Pendelen kommer nok til å svinge litt for langt i #metoo retning, men virker som en meget nødvendig oppvask.
Du, den pendelen har allerede spunnet propell i feil retning siden før den begynte å pendle. Husk på at Rose McGowan tok penger for å "holde kjeft". På norsk kalles dette prostitusjon og er ulovlig. Hun er også sur fordi Meryl Streep nekter for å ha blitt sextrakassert av Harvey Weinstein og ikke vil støtte henne der.

Se gjerne denne. Hun dama har mye fornuft å komme med og det er flere "backfiring" videoer ute. Nesten fler enn fordelsvideoer..

[youtube][/youtube]
[youtube-iframe]XWRGiVnjH0s[/youtube-iframe]
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Hvis du synes arbeidsklimaet som er belyst i mange av bransjene ville vært helt ok for moren, søsteren eller feks datteren din (eller faren, broren elle sønnen for den saks skyld), så ser du nok ikke nytten av #meetoo

Når så mange hiver seg på, så er det vel uunngåelig at det blir gjort en del feil også. Men man skal vel være en ganske antikvarisk mannemann om man tror at alt har vært tipp topp i alle bransjer og at seksuell trakassering er en myte :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Metoo kunne vært en god greie hvis de som *virkelig* opplevde seksuell trakassering og utnyttelse fikk ha den i fred, og, som hu dama i videoen sier, fått stilt de mennene (og få kvinnene) til retten og fått de dømt.
Slik det er nå, er det tydelig at flere frivillig ligger seg oppover og når det feiler, ja så er de "voldtatt".. ? :-k

Tror du ikke det er slik her jeg jobber? Joda, det er det - og det er flere i skipsledelsen (3 og 4 striper) som har måttet gå, eller blitt degradert. Da spesielt menn. Men kvinnelige får beholde rangen (og lønna), de bare må bytte båt.

Derfor mitt syn på kampanjen. Den kunne som sagt være bra, nå er den bare jævla dobbeltmoralsk.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Bikeridr wrote: Men kvinnelige får beholde rangen (og lønna), de bare må bytte båt.
At samme forbrytelse fører til forskjellig straff basert på kjønn har jo alltid vært urettferdig, men det er vel ikke i seg selv et argument mot #metoo?
( om det var det du mente, at "ledende" kvinner som trakasserer menn på båter ikke får samme straff som menn som gjør det samme?)

#metoo begynte som en ren kvinnesak, men jeg tror den allerede fører til at seksuell trakassering (uavhengig av kjønn) kommer til å bli tatt mye mer på alvor.

Bikeridr wrote:Metoo kunne vært en god greie hvis de som *virkelig* opplevde seksuell trakassering og utnyttelse fikk ha den i fred, og, som hu dama i videoen sier, fått stilt de mennene (og få kvinnene) til retten og fått de dømt.Slik det er nå, er det tydelig at flere frivillig ligger seg oppover og når det feiler, ja så er de "voldtatt".. ? :-k
Ja, så da er det like greit å la hele problematikken ligge da? :lol:

Jeg synes det som ellers i samfunnet må komme dit at det er lover og regler som gjelder, men når man vet at man står uten arbeid eller blir fryst ut om man ikke gjør som den gamle grisen/purka vil, så er det ikke lett å ta kampen via advokater. Derfor har så mange gitt opp, og stilltiende godtatt hvordan ting foregår eller rolig trukket seg unna (filmbransje etc).

Om ikke annet så håper jeg #metoo fører til at en del klåfingra folk i alle bransjer skjerper seg :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Tommas wrote: ( om det var det du mente, at "ledende" kvinner som trakasserer menn på båter ikke får samme straff som menn som gjør det samme?)
Det var *akkurat* det jeg mente.
Tommas wrote:
Bikeridr wrote:Metoo kunne vært en god greie hvis de som *virkelig* opplevde seksuell trakassering og utnyttelse fikk ha den i fred, og, som hu dama i videoen sier, fått stilt de mennene (og få kvinnene) til retten og fått de dømt.Slik det er nå, er det tydelig at flere frivillig ligger seg oppover og når det feiler, ja så er de "voldtatt".. ? :-k
Ja, så da er det like greit å la hele problematikken ligge da? :lol:
Nei, problematikken skal ikke ligge, men:
Tommas wrote:Jeg synes det som ellers i samfunnet må komme dit at det er lover og regler som gjelder, men når man vet at man står uten arbeid eller blir fryst ut om man ikke gjør som den gamle grisen/purka vil, så er det ikke lett å ta kampen via advokater. Derfor har så mange gitt opp, og stilltiende godtatt hvordan ting foregår eller rolig trukket seg unna (filmbransje etc).
Nettopp der. De som er/føler seg trakassert *MÅ* ta det til retten, hvis ikke så får heksejakten fortsette. Som sagt, "rykter" har ødelagt karrierer før (spesielt menns) og får fortsette hvis det ikke blir tatt tak i. Hvorfor blåses det av når kvinner tar menn på ræva mens hvis en mann gjør det samme, så er det på hue og ræva ut av jobben/stillingen? :-k :-s

Tommas wrote:Om ikke annet så håper jeg #metoo fører til at en del klåfingra folk i alle bransjer skjerper seg :thumleft
Akkurat der er jeg jævlig mye enig med deg :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
DrGreve wrote:
Tommas wrote:Ok, dette er litt flåsete sagt men pytt pytt...

Er du asylsøker med bart og er under 18 år, så er du et barn og må beskyttes og vernes. Er du 17 år og har deg i åkern med en 38-åring så er du voksen og ansvarlig 8)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a ... n-historie
Ikke bare flåsete men også en tåpelig sammenligning.
Jeg hadde også bart når jeg var 18 og reiste til sjøs som 15-åring, noe som i dag ville vært bortimot barnemishandling :)
Det finns en drøss med konvensjoner som kan virke merkelig sett i sammenheng med andre aldersgrenser men en plass må en grense settes for hvor gamle man må være før man returnerer "barn" tilbake til et land i krig og personlig syns jeg 18 er en grei grense.
Det kan jo nevnes at i enkelte stater i USA må man være 21 for å kjøpe alkohol og i samme stat kan man kjøre bil som 14-åring.
Forøvrig så skal visstnok sexakten mellom 17-åringen og Grande ha vært frivillig og i så fall en ikkesak, men trodde ikke at noen kunne bli så desperat eller full :)
Det som gjør meg kokforbanna oppi hele dette her er;
Terje Søviknes sjenket full ei 17 år gammel jente og hadde "frivillig" sex. Han måtte gå/ha timeout.
Trine Skei Grande sjenket seg sammen med en 17 år gammel mann og ifølge henne "kastet han seg over henne". Altså tok han initiativet. Rart ikke den der forbanna strandede hvalen mente hun ble voldtatt! Nå har han stått frem og fortalt at han aldeles ikke tok initiativ.

Hvorfor i helvete måtte Terje gå, mens Trine blir forfremmet??

Ad utheving; er du 17 år hunkjønn er du "jente" og ikke "kvinne" mens 17 år hankjønn er "mann" og ikke "gutt".

Ja, og slik jeg ser den her metoo-kampanjen så er det en heksejakt på menn startet av ei kjerring som prøvde å ligge seg til topps og feilet.
Nyanseforskjellen mellom disse sakene er at Søviknes bevisst sjenket en 16-åring for så å utnytte det seksuelt mens i Grande-saken så var det helt frivillig noe motparten til Grande også sier.
Flaksen til Søviknes var jo at jenta var 16 og ikke 15... og at jeg mistenker at økonomisk godtgjøring kom offeret til gode for å holde kjeft..
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Kant1 »

Problemet til Grande nå, er at det plutselig finnes to versjoner av saken.
Ikke at jeg tror hun tvang "mannen" på 17 år til noe... de aller fleste 17 åringe "menn" har vel bortimot permanent ereksjon og er mer enn villige til å bruke den.
Men at hun nå kanskje har pyntet litt på historien er neppe til hennes fordel.
Søviknes sin sak var av en annen karakter... helt klart.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ashland »

Hvilken gærning ringer Onkel Blå etter ett slik funn :shock: :shock:

Det er ikke første gangen det er slike funn i distriktet her, må begynne å gå mer turer :)

https://www.ha-halden.no/nyheter/vidar- ... -20-462763
fun is not a straight line
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

ashland wrote:Hvilken gærning ringer Onkel Blå etter ett slik funn :shock: :shock:

Det er ikke første gangen det er slike funn i distriktet her, må begynne å gå mer turer :)

https://www.ha-halden.no/nyheter/vidar- ... -20-462763
Det som ble igjen til politiet var vel det han ikke hadde plass til i boden han som varslet? :lol:
Post Reply