Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Traveller wrote:
jhn wrote:
Traveller wrote:I
.... Da ender vil vel opp med å bare velge hvem vi vil tro på. ;-)
Derfor spurte jeg om du hadde noen gode grunner til å falle ned på den siden du gjorde ...
om du skulle prøve å overbevise meg, hva er ditt beste argument?
Nei, jeg har ingen ambisjoner om å overbevise deg :) . Men for min egen del så er det kanskje litt at jorden har stadig naturlig endring av klima, tiltakene mot menneskeskapt global oppvarming er kun en stadig større innsamling av penger, forskere som hele tiden flytter målstolpen. Jeg kan da minne om advarsler om issmelting, isfri Nordpol med påfølgende havstigning osv. Når ingen ting av dette skjer er den siste teorien at økt co2 mengde og temperaturøkning ikke vil skje samtidig men at den kommer nok, bare vent :roll:
At vi forurenser kloden med gift og faenskap er jeg ikke i tvil om og mener at vi kanskje burde sette inn mer midler og innsats mot det, men at vi greier å forandre klima ved økt co2 utslipp, nei det stiller jeg meg tvilende til.
Ja, dette er gjenkjennbart , det er den vanligste grunnen skeptikerne oppgir ... Ingen faglige innvendinger, kun en generell skepsis til tusenvis av fagfolk, og frykt for avgifter.
Du sier: "Jeg kan da minne om advarsler om issmelting, isfri Nordpol ..... osv. Når ingen ting av dette skjer ... .."
Joda, noe av det skjer, det settes nesten årlig nye rekorder, både mtp temperaturer og smelting av pol-isen.
Det er 100.000 år siden det har vært så lite is på nordpolen.
Og i dag var Longyearbyen det varmeste stedet i Norge
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Som et lite sidespor til bruken i klimadebatten, så er isboring utrolig interessant med tanke på hva de finner av uhumskheter i luften selv på tilsynelatende øde steder. Åpenbart noe mer lokal forurensning i Nikel, men gifter av ymse sorter svever greit og enkelt til selv den mest forlatte plass.

Kanskje mer fokus på problemene vil gjøre at de som borer om 500 år vil se en topp i tiårene rundt disse tider?


edit: og så klart: lokale værforhold på Svalbard er jo ikke nødvendigvis bevis hverken for eller i mot klimateorier. Bekymringen er vel at kloden som helthet har feber, selv om den både kan fryse og svette i panna underveis 8)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Neida, en uke med plussgrader på Svalbard i februar sier ikke nødvendigvis så mye klodens tilstand, men når det skjer stadige oftere, og det samme skjer på nordpolen, så kan man jo mistenke at det har en sammenheng.
At det var mildt i polare strøk i vikingetiden vet jeg. Det vel også grunnen til at vikingene bosatte seg på Grønland, vil jeg tro.
Den gang var det neppe menneskeskapt, men naturlige svingninger ... i disse tider skjer endringene mye kjappere enn de har gjort før, etter hva jeg forstår, og da blir spørsmålet "hvorfor" De fleste mener at vår produksjon av co2 har noe med det å gjøre
Men egentlig tror jeg det er smartere både av deg og meg, Traveller, å høre på de som har dette som jobb, enn å drive å lete opp enkeltstående artikler som støtter vår mening.
Kort sagtt synes jeg at bare en sånn ubegrunnet generell skepsis til fagfolk, er et dårlig beslutningsgrunnlag, og undrer meg stort over at dette fenomenet er såpass utbredt :shock:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Traveller wrote:Like varmt på Svalbard i vikingetiden som i dag.

http://forskning.no/polarforskning-vaer ... a-svalbard
Forresten, de snakker neppe om den temperaturen som vi har i" dag" i dag, men det vi anser som normalt i vår generasjon, eller århundre elns. De sier ikke noe om hvor ofte Svalbard var varmest i Norge f.eks.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

jhn wrote:Men egentlig tror jeg det er smartere både av deg og meg, Traveller, å høre på de som har dette som jobb, enn å drive å lete opp enkeltstående artikler som støtter vår mening.

Det er vel egentlig det som er litt av problemet: de fleste har en mening om klima, men glemmer/ignorerer/overser at det faktisk er et fag som er kunnskaps og forskningsbasert. I disse dager hvor informasjon ikke lenger i stor grad vektes etter seriøsitet, men i stigende grad vektes etter volum, så er det ikke lett å se gjennom støyen for noen.

Når det gjelder klima så er jo en mannsalder et lite blunk (det er jo en av grunnene til at forskere er så sjokkert over hastigheten på forandringer), så det er vel mulig ingen av oss får med oss full tyngde av hva som eventuelt skjer.

Det fyller nå opp pms-tiden i det minste 8)
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

Tommas wrote:
jhn wrote:Men egentlig tror jeg det er smartere både av deg og meg, Traveller, å høre på de som har dette som jobb, enn å drive å lete opp enkeltstående artikler som støtter vår mening.

Det er vel egentlig det som er litt av problemet: de fleste har en mening om klima, men glemmer/ignorerer/overser at det faktisk er et fag som er kunnskaps og forskningsbasert. I disse dager hvor informasjon ikke lenger i stor grad vektes etter seriøsitet, men i stigende grad vektes etter volum, så er det ikke lett å se gjennom støyen for noen.

Når det gjelder klima så er jo en mannsalder et lite blunk (det er jo en av grunnene til at forskere er så sjokkert over hastigheten på forandringer), så det er vel mulig ingen av oss får med oss full tyngde av hva som eventuelt skjer.

Det fyller nå opp pms-tiden i det minste 8)

Kunnskaps og forskningsbasert..... ?

Dette er vel relativt ny forskning hvor enkelte forskere begynte å rope varsko for ikke så veldig mange årene siden. Siste negative sparket til de "seriøse" som tror på dette kom vel nettopp hvor ett temperaturdiagram som var en del av grunnlagt for forhandlingene og beslutningene i Paristoppmøtet var direkte feil.

Problemet med klimaforskningen som jeg har sett det, er at veien blir til mens vi forsker. Det ligger ikke en ferdig utforsket teori som er bekreftet klar før vi tar en beslutning om hva som skal gjennomføres. Det dukker opp feil etter feil som bare blir feid unna fordi saken er så viktig. Her kommer det innspill fra forskere hvorpå myndigheter tar beslutninger fordi "dette er så alvorlig" at vi ikke kan vente til bevis foreligger og dess mer det blir investert i dette dess vanskeligere er det å stoppe uansett om det er feil, nettopp fordi det er investert en grubråte med penger i saken. Hele saken er derfor selvgående nå om ikke noen stopper det og får frem fakta før tiltak gjøres.

Vi kan sikkert redusere våre 0,0002 % co2 men det vil ikke bety noe som helst når island setter i gang varmeovnen sin i morgen eller om noen år....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Okda wrote:Kunnskaps og forskningsbasert..... ?

Dette er vel relativt ny forskning hvor enkelte forskere begynte å rope varsko for ikke så veldig mange årene siden.
Nå er ikke 200 år særlig mye i det store bildet, men i vitenskaplig sammenheng er det lenge. Selve faget og forskning på området har eksistert siden tidlig 1800-tallet hvor man bla påviste at co2 var en av grunnene til at jorda var så varm som den er. Så i motsetning til hva mange skeptikere mener så er det faktisk et kunnskaps og teoribasert emne innenfor vitenskapen som har eksistert i flere hundre år.

Ellers krysser vi som vanlig fingrene for at 95% tar feil, konsekvensen ellers er ikke nødvendigvis så positive 8)
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

Tommas wrote:
Okda wrote:Kunnskaps og forskningsbasert..... ?

Dette er vel relativt ny forskning hvor enkelte forskere begynte å rope varsko for ikke så veldig mange årene siden.
Nå er ikke 200 år særlig mye i det store bildet, men i vitenskaplig sammenheng er det lenge. Selve faget og forskning på området har eksistert siden tidlig 1800-tallet hvor man bla påviste at co2 var en av grunnene til at jorda var så varm som den er. Så i motsetning til hva mange skeptikere mener så er det faktisk et kunnskaps og teoribasert emne innenfor vitenskapen som har eksistert i flere hundre år.

Ellers krysser vi som vanlig fingrene for at 95% tar feil, konsekvensen ellers er ikke nødvendigvis så positive 8)
Hvis dette stemmer så er det jo ganske underlig - har vi påvirket oppvarmingen med vår produksjon av co2 allerede rundt 1800 tallet så er det jo svært reelt å stille spørsmål rundt dette.

Klart det har vært forsket på dette, men ikke slik det har blitt gjort de siste 20 - 25 årene. Klimamodellene det jobbes etter er stadig under utvikling og det finnes stadig store feil i disse og underlig nok er det mange av disse feilene som underbygger at vi må gjøre tiltak.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Neida, de fant ut at kloden var varmere enn størrelsen og avstanden til sola skulle tilsi, ut fra et energiregnskap. Så var det en glup franskmann som oppdaget co2 sin effekt og jobbet ut fra det. Koblingen til våre utslipp ble vel først tatt tak i på 60-tallet, når volumet vi slapp ut begynte å bli vurdert som stort nok til å ha en effekt.

Ja, modellene jobbes med - men den underliggende teorien om at vi påvirker temperaturen med utslipp av co2 holder fortsatt stand.


Men når det er sagt, er det feil med fokus på å redusere utslipp som er skadelige for kloden, selv om det forsatt skulle hefte usikkerhet ved graden av påvirkning? I det tilfellet her er vel kanskje "bedre før var" prinsippet smart?
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Elolz »

Selvfølgelig er det ingen som greier å lage en dønn nøyaktig klimamodell som tar hensyn til absolutt alle variabler... Akkurat som vi aldri vil greie å få dønn nøyaktige værmeldinger. Men en trenger ikke å være et geni for å lese av målere og se at vi sprenger stadig nye grenser, og det skjer i et tempo som er totalt unormalt i forhold til alt vi har av tidligere data. Skal vi vente på en modell som er 100% nøyaktig, noe som mest sannsynlig aldri kommer, vil vi være for seint ute. Mange mener vi allerede er for seint ute, og at skadene vi nå ser er uopprettelige.
Okda wrote:Klart det har vært forsket på dette, men ikke slik det har blitt gjort de siste 20 - 25 årene.
Vel, her er hvorfor: Det er først fra ca 1950 at vi begynte å overstige alle tidligere registrerte maxnivåer for CO2, og siden har det økt i et forrykende tempo historisk sett. Legg merke til at tallene i denne grafen er i 1000 år, så 50 på grafen = 50.000 år. Som vi ser har det vært svingninger tidligere, men det har aldri vært i nærheten av en så drastisk økning som når vi begynte å bygge ut industrien for alvor.
Image

Nå har vi også passert 400ppm CO2: http://climate.nasa.gov/news/2535/satel ... e-400-ppm/

Vi ser tydelige tegn på hvordan temperaturen stiger også, og det er ingenting annet enn menneskeskapt oppvarming som kan forklare denne økningen. Dette er enda en grunn til at det er blitt forsket så pass mye på klima de siste årene.
"Of the 17 hottest years on record, 16 have now occurred since 2000."
https://www.nytimes.com/2017/01/18/scie ... .html?_r=0

Vi ser CO2 skyter i været, vi vet hva CO2 vil gjøre over tid, men vi velger bevisst å ikke tro på at drivhuseffekten vil gjøre jobben sin, fordi modellene vi er i stand til å lage ikke er helt nøyaktige, og aldri kommer til å bli det? :roll:
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by RuneMC »

Så en animasjon, husker ikke hvor, som viste endringen i CO2 fra vinter til sommer og det var ganske utrolig hvor mye plantelivet smasker i seg av dette om somneren.

Men der også har vel utviklingen gått feil vei med stadig mer brenning/fjerning av skogområder....
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Jompa »

Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

Siden CO2 er en drivhusgass som absorberer varmestråling, så tyder analyseresultatet på at:

a) enten er CO2 sin evne til å varme atmosfæren betydelig overdrevet i klimamodellene,
b) eller så eksisterer det en betydelig negativ tilbakekoblingsmekanisme som nøytraliserer betydningen av økt CO2-nivå (eller begge deler).


Kopiert fra Jompa sitt innlegg som er relativt mye mer velfundert enn tidligere innlegg om co2 som vel hovedsakelig er laget av samme grunn som den ble lagt inn her - å få tilhørere til å hoppe i stolen.... Politikere har vel både hoppet i stlen og investert så mye i dette at saken er irreversibel for veldig mange. En del forskning på dette er slett ikke ferdig og konkludert selv om enkelte nok oppfører seg som om fasit er lagt frem....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Akkurat været på Antarktis er godt forklart flere steder, fordi det er noe flere har forundret seg over. Hvorfor blir det ikke mye varmere der, når det blir det i nesten alle andre deler av verden? Betyr det at modellene må kastes og bløffen er avslørt? Uheldigvis er Antarktis heller ikke er immun, og isens tykkelse tynnes kraftig ut nedenfra selv om utbredelsen i areal ikke rammes like mye. Så har det også blitt funnet modeller de siste årene som forklarer dette fenomenet, og gir bedre forståelse av hvordan været fungerer der.

Slik sett har skeptikere fortsatt en viktig jobb, ingen teorier holder vann om de ikke tåler motstand.

Foreløpig er det massiv overvekt av bevis som tyder på at klimaet påvirkes betydelig av våre utslipp, men du har rett i at det er mye arbeid som gjenstår. Da får man vel tåle at en kristen fysikkprofessor hiver seg på bølgen og blir klimaekspert 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Siden ALT er tro med mer eller mindre fakta i bunn kan en ligsågodt tro på nissen..
uansett spiller det ingen trille hva jeg gjør.
om jeg slipper ut en co2 klædd mer eller mindre så betyr det ikke en dritt.
Men DERE ANDRE må nok passe dere så dere ikke varmer opp kloden... :lol:

Dere er mange mens jeg bare er meg... :smt003
Post Reply