Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Jompa wrote:svar til jhn

OK, ikke såååå interessant at kurven gikk litt nedover i fjor.
Du tipper at kurven vil stige fremover, kan godt tippe det samme. Naturlige svingninger i klimaet går over en ganske lang periode og vi har nok ikke nådd toppen enda.

En god nok årsak for meg til å mistro fagfolk i denne sammenhengen er at alle forskerne som har den "riktige" teorien blir støttet av de fleste regjeringene i de landene vi ønsker å sammenligne oss med.
De er mao like kjøpt og betalt som de forskerne som blir sponset av f eks oljeselskapene.
Oljeselskapene har vel en sterkere egeninteresse, vil jeg tro.
Og når man også vet at enkelte av de skeptiske ekspertene tidligere var betalt tobakksindustrien f.eks, for å motbevise helsefare ved røyking, så er vel ikke tilliten heelt på topp?
Men bortsett fra det er det vel naturlig at folk får betalt for å gjøre en jobb, både for den ene og den andre.
Jompa wrote: Så en statistikk som viste sammenhengen mellom høy global temperatur og co2 innhold i atmosfæren gjennom tidene.
Basert på prøver av is i arktisk og antarktis.
Resultatene er entydige på at høy temperatur fører til høyere co2innhold i atmosfæren,
og årsaken til det er at CO2 som er bundet i råtnende organisk avfall (dyr og planter) slippes løs i lufta når
områder med permafrost tiner.
Høyt CO2innhold i atmosfæren er dermed en følge av, og ikke årsak til høyere global temperatur.
Jeg har også sett det, men den sa også at co2 fører til høyere temp ... det er vel egentlig liten uenighet om at co2 er en drivhusgass ... så det er selvforsterkende effekt man ser
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

LordShaft wrote:
jhn wrote: Ja men hvorfor er tilliten borte?
Fremdeles er det jo sånn at et stortflertall mener at endringene er reelle og skapt av oss.
Det er også et faktum at flere av de skeptiske "ekspertene" har et litt frynsete rykte, og har sin kompetanse på andre områder enn klima.
Når det oppstår faglig uenighet ... uansett fagområde ... så er det vel naturlig å høre på flertallet, og på den gruppen som har færrest tidligere avslørte sjarlataner? Mc-mekanikere, brannmenn, flyteknikere, bussjåfører, bakere ... you name it ..

Jeg tror nok også frykten for avgifter er årsaken, og at tanken om at "hysterikerne" har rett, er for skummel å ta inn ... det er jo strengt tatt få vitenskapelige argumenter å høre fra skeptikerne
Det er mye gråsoner i denne debatten... Mange sannheter, og folk ser vel kanskje ikke like langt, da de er mer opptatt av å prioritere sine "reelle" problemer.
Det sløses vekk milliarder med kroner på klima, det er blitt big business... I stede for å bruke pengene på tiltak som faktisk hjelper og gir langsiktige og gode resultater.
Å at flesteparten med kompetanse på feltet sier en ting, er langt ifra sikkert at er sannheten. Noen er livredde for ryktet sitt. Da er det lettere å følge massen. Dette har vi også mange eksempler på.

En liten digresjon. Se på legemiddel industrien. Nesten alle leger og spesialister anbefaler medisiner for mange sjukdommer/lidelser. Hva kommer dette av? Når mye kan lindres/behandles uten bruk av medikamenter? Fagfolket og ekspertisen sier jo at det er medisiner som er "the shit" :-k
Joda, mye sant du sier her, men likevel ... god gammeldags sannsynlighetsberegning tilsier at flertallet er nærmest sannheten
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by RuneMC »

Ad forurensning så ser jeg på satelittdata at det bl.a. er et par russiske byer der nord som sannsynligvis slipper ut mer forurensning enn Norge tilsammen...

(Viser svoveldioksyd som har ganske nær sammenheng med forurensning.)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ojda »

Noe høyere verdier på de plassene enn i Tiger-gryta GITT :shock:
Kansje påtide med "datokjøring" :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by RuneMC »

Se opp LS - Nederlandske idioter i bil på vei mot Bergenstraktene http://www.carbagerun.nl/edities/winter-editie-2017/

Fikk den tettpakkede bussen jeg stod på i dag tidlig til å bråbremse, så "goodwill'en" overfor disse dustene forsvant som dugg for solen.
Diverse lyd/sirene-anlegg på takene har de også.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Jepp, vi så søppeltullingene også :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Traveller wrote:Hvis en er interessert i dette temaet kan en jo gå på FB og en gruppe som kaller seg Klimarealistene. Her postes det forskjellig informasjon og dokumentasjon, så kan en jo velge å tro på hva en vil.
Selv er jeg skeptisk til klimaforskerne. Det hevdes jo også nå at havet tar opp mer CO2. Nå har jeg i mye av min yrkeskarriere vært dønn avhengig av at Henrys lov er riktig for å holde meg i live. Og i følge den loven vil det frigjøres mer gass fra en varmere væske, ikke motsatt.
Hva skummer mest av varmt og kaldt øl?
Jeg gjorde et kjapt søk på "klimarealistene", og må jo si at de ikke virket veldig vitenskapsbasert, og alle artikler som omtalte de hadde et negativt fortegn ... bortsett fra det de selv sier om seg selv.
Og måten de moderére sine forum på, minner veldig om .... eeh ... visse andre ... bort med kritikerne

En annen ting som slo meg ... det utskjelte FN's klimapanel, som jo sies å være korrupte forskere med en eller annen dodgy politisk agenda ... det er jo ikke de som forsker frem de resultatene de publiserer i rapportene sine.
De driver innsamling og oppsummering av tilgjengelige forskningsresultater fra all verdens uavhengige (og sikkert noen avhengige også) tidsskrifter, institutter og universiteter, private og offentlig ansatte forskere ... å påstå hardnakket at alle disse, mange tusen mennesker, er korrupte og/eller kunnskapsløse, og med på en global konspirasjon styrt av FN og X antall regjeringer rundt om i verden, er rimelig sært

PS. Ang Henrys lov ... jeg har en mistanke om at du kun tar hensyn til ca halve loven.
Her står litt om hvordan andre kjemikere og biologer ser på det
http://www.bjerknes.uib.no/artikler/nyh ... aforskerne
http://forskning.no/meninger/kronikk/20 ... neskeskapt
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Dagens "på spissen, tendensiøse og sannsynligvis usaklige" påstand:

Jeg tror de som er ihuga klimaskeptikere nå (les: "menneskets påvirkning på klima er helt marginal") vil vise seg å sitte i samme båt som tobakksforkjempere, vaksinemotstandere og folk som tror vann har hukommelse... Sjelden eller aldri har man sett så mye forskning lande på entydig resultat, for så å bli diskreditert av folk som ikke har peiling eller er betalt for å gjøre det.

For klodens skyld så håper jeg faktisk at jeg tar feil 8)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Det gjør jeg også :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Traveller wrote:
jhn wrote:
Traveller wrote:Hvis en er interessert i dette temaet kan en jo gå på FB og en gruppe som kaller seg Klimarealistene. Her postes det forskjellig informasjon og dokumentasjon, så kan en jo velge å tro på hva en vil.
Selv er jeg skeptisk til klimaforskerne. Det hevdes jo også nå at havet tar opp mer CO2. Nå har jeg i mye av min yrkeskarriere vært dønn avhengig av at Henrys lov er riktig for å holde meg i live. Og i følge den loven vil det frigjøres mer gass fra en varmere væske, ikke motsatt.
Hva skummer mest av varmt og kaldt øl?
Jeg gjorde et kjapt søk på "klimarealistene", og må jo si at de ikke virket veldig vitenskapsbasert, og alle artikler som omtalte de hadde et negativt fortegn ... bortsett fra det de selv sier om seg selv.
Og måten de moderére sine forum på, minner veldig om .... eeh ... visse andre ... bort med kritikerne

En annen ting som slo meg ... det utskjelte FN's klimapanel, som jo sies å være korrupte forskere med en eller annen dodgy politisk agenda ... det er jo ikke de som forsker frem de resultatene de publiserer i rapportene sine.
De driver innsamling og oppsummering av tilgjengelige forskningsresultater fra all verdens uavhengige (og sikkert noen avhengige også) tidsskrifter, institutter og universiteter, private og offentlig ansatte forskere ... å påstå hardnakket at alle disse, mange tusen mennesker, er korrupte og/eller kunnskapsløse, og med på en global konspirasjon styrt av FN og X antall regjeringer rundt om i verden, er rimelig sært

PS. Ang Henrys lov ... jeg har en mistanke om at du kun tar hensyn til ca halve loven.
Her står litt om hvordan andre kjemikere og biologer ser på det
http://www.bjerknes.uib.no/artikler/nyh ... aforskerne
http://forskning.no/meninger/kronikk/20 ... neskeskapt
Mistanken din er i så fall feil ;-) . Resten av Henrys lov handler om trykk og svjv har ikke det atmosfæriske trykket øket.
Ellers er det vel ganske naturlig at en FB gruppe for de som kaller seg Klimarealistene og er kritiske til dagens klimaforskning publiserer kritiske artikler?
Det er så populært å hevde at diverse miljø og industri sponser klimaskeptiske forskere. Tror dere virkelig ikke at klimaforskerne også får sponset sin forskning??
http://www.tv2.no/a/7010201
Jeg var nok litt upresis mtp Henrys lov, det jeg mente å si var at det er mere enn denne loven som spiller inn.
Jeg fikk en følelse av at du mener havet kun avgir co2, og ikke opptar ... kanskje jeg tok feil

Klimarealistene får mye motstand pga sine meninger og påstander ... de fremstår rimelig kunnskapsløse, og har større fokus på å sverte sine motstandere, og å komme med de vanlige påstandene om korrupte forskere, enn å komme med faktiske forskningsresultater..
Kan du komme med et par velbegrunnede årsaker til at du stoler mere på "realistene" enn "hysterikerne"?
Jeg tror selvfølgelig at nesten alle forskere blir sponset ... men troverdigheten varierer litt etter hvem som sponser hva ...
det kommer man ikke bort i fra.
Når alle forskere som er sponset av oljeindustrien kommer til motsatt konklusjon av resten av gjengen, og forskere sponset av tobakksindustrien likeså, så er det lett å bli litt mistenksom ... ikke bare lett, men helt naturlig og sikkert sunt
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Traveller wrote:I
.... Da ender vil vel opp med å bare velge hvem vi vil tro på. ;-)
Derfor spurte jeg om du hadde noen gode grunner til å falle ned på den siden du gjorde ...
om du skulle prøve å overbevise meg, hva er ditt beste argument?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

– Det spiller ingen rolle om et stort flertall synes dette er glitrende eller ikke, for vitenskap er ikke demokrati. Vitenskap er rett eller galt. Og hvis eksperimentet ikke bekrefter teorien, så er teorien gal, konkluderer Giæver.

Haha dette var igrunn knakande godt sagt [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Elolz »

Syns det er litt utrolig at folk velger å stole på media over det meste som er av anerkjente klimaforskere. Det er så stor enighet blant forskerne om at endringene vi ser er menneskeskapt, men likevel så er det de ytterst få skeptikerne folk velger å tro på. Det er dessverre disse som får "taletid" i media. Media hiver seg over hver eneste skeptiske artikkel fordi dette gir mer klikk.

Tviler vi altså på hele drivhuseffekten fordi én fysiker (ikke en klimaforsker som faktisk følger med på klimaet over tid) ser at grafene ikke stemmer overens, uten å ta med andre faktorer i beregningen enn CO2? :roll:

Les litt på linken under og se grafene for både CO2 og temperatur. Se utviklingen i CO2 nivå siden industrien tok seg opp. Se hvordan temperaturen stiger jevnlig, OVER TID (selv om det ikke alltid følger CO2 nivåene nøyaktig). Klima dreier seg om endringer og mønstre over tid, og det er ikke så vanskelig å se hvilken vei dette går:
http://climate.nasa.gov/

AidosKynee sin forklaring her er veldig enkel og grei:
https://www.reddit.com/r/explainlikeimf ... of_like_i/
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
jhn wrote:
Traveller wrote:I
.... Da ender vil vel opp med å bare velge hvem vi vil tro på. ;-)
Derfor spurte jeg om du hadde noen gode grunner til å falle ned på den siden du gjorde ...
om du skulle prøve å overbevise meg, hva er ditt beste argument?
Nei, jeg har ingen ambisjoner om å overbevise deg :) . Men for min egen del så er det kanskje litt at jorden har stadig naturlig endring av klima, tiltakene mot menneskeskapt global oppvarming er kun en stadig større innsamling av penger, forskere som hele tiden flytter målstolpen. Jeg kan da minne om advarsler om issmelting, isfri Nordpol med påfølgende havstigning osv. Når ingen ting av dette skjer er den siste teorien at økt co2 mengde og temperaturøkning ikke vil skje samtidig men at den kommer nok, bare vent :roll:
At vi forurenser kloden med gift og faenskap er jeg ikke i tvil om og mener at vi kanskje burde sette inn mer midler og innsats mot det, men at vi greier å forandre klima ved økt co2 utslipp, nei det stiller jeg meg tvilende til.
Hvis noen påstår at havet vil stige når polisen smelter så er denne personen i såfall ikke noen forsker. Is fortrenger havet og flytende is har 90% under vannflaten. Hvis derimot Grønnlandsisen og alle isbreer smelter.....
Post Reply