For dårlig asfaltering i Norge?!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Dominator »

mekkern wrote:men når du legger en splitter ny vei-kobbervikdalen-drammensbrua på/i fjell i 2008 og faen ikke greier å legge asfalten flatt og uten kanter er du ikke noe tess uansett hva du prøver å bortforklare det med...
Hva som har skjedd i Fosskollen vet jeg ikke. Det kan skyldes menneskelig svikt eller feil på utstyr. Å påstå at entreprenørbransjen er amatører fordi 2 kilometer ny vei ikke holder mål blir for dumt. Jeg har ikke prøvd å bortforklare noe, jeg har bare prøvd å opplyse en del fakta om veibygging siden det er mye uvitenhet ute og går her.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by mekkern »

Jeg har ikke påstått at hele bransjen er amatører-det var et eksempel hvor det skulle være alle forutsetninger tilstede for at det ble akseptabelt på første forsøk. til slutt blir det jo greit nok,men kan som regel se hvem firma som har gjort jobben ut fra resultat.
Når det gjelder standarder så følger ikke alltid Statens vegvesen disse heller til punkt og prikke....
Hadde de gjort det hadde vegnettet sett annerledes ut.
det hele koker ned til økonomi-Politisk vilje og i siste instans oss velgere..... ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by tshansen »

Apropos dårlig asfaltering!

Her i bergen er det helt utrolig dårlig også! Kjør på motorveien fra åsane og mot byen.... der er ene feltet (2 felts) asfaltert fram til eidsvågtunellen. Her er det humpetitten hele forbanna strekket?? :-s

Hvordan er det mulig? På ett strekke hvor det var slitt asfalt, men litt hjulspor er nå blitt bygderallyvei! Her nekter jeg på at det er underlaget som er dårlig. Da det er freset ett tynt lag av toppene før det var lagt ny asfalt. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by PerTore »

For orden skyld: Det var Kleivene-tunellen det var snakk om her, ikke Fosskollen
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by KristianW »

Mesta viser sitt sanne ansikt?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=568689

Mesta driver jo som kjent med blant annet asfaltering :)
--
Kristian
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Rambler »

"Dårlig asfaltering" burde heller kalles "billig asfaltering". I dag blir det meste av nybygg og vedlikeholdsarbeid utlyst ved annbud. Og i annbudsdokumentene blir arbeidet spesifisert i detalj. Jo lavere spesifikkasjoner, jo billigere og dårligere blir det.

Politikerne vet ekstremt godt hva veier og vedlikehold koster. Men de har antagelig en annen agenda enn det de ønsker at vi skal tro.

Jeg oppdaget noen nye skilt ved påkjøringen til en europavei her om dagen. "Automatisk bomstasjon", eller noe slikt tror jeg det stod, men teksten var tapet over så den nesten var uleselig. Jeg stusset siden jeg aldri hadde hørt noe om veibygging eller bomstasjoner her før, men det bekrefter bare noe jeg har tenkt lenge.

De har kuttet ned store deler av veibudskjettet til nesten ingen ting slik av mange veier forfaller. De vil høyst sannsynlig bruke denne utviklingen for å tvinge gjennom innføringen av et landsomfattende bompengebasert inkrevingssystem som etter hvert skal dekke utgiftene til størstedelen samferdselssektoren. På denne måten kan de øke det totale skattetrykket ganske kraftig og overføre mer "kjøpekraft" fra det private til staten. Og dette vil de helt sikkert legitimere gjennom de store behovene for penger til å utbedre "de fryktelig dårlige veiene", og "verdenssamfunnets globale krav" om kjempereduksjoner i co2-utslippet. To fluer i en smekk.

Hvis ikke frp får over 50% ved valget så tror jeg vi raskt vil få se at det opprettes hundrevis av nye automatiske bomstasjoner over hele landet. Hvis de får 49% vil hele resten stortingen stemme dem ned i kor.

Jeg tipper det vil bygges ut slik at man danner "bompengeringer" rundt både byer og lansdeler, i daler og grenseoverganger. All trafikk vil antageligvis tvinges inn på de største veiene, og ved alle påkjørsler til disse blir det plassert automatiske bompengestasjoner. Der hvor det finnes alternative ruter vil disse enten stenges, "gjøres usynlige", få milevis med 30sone, fartsdumper og "gjennomkjøring forbudtskilt, og bompengeinnkreving på linje med de store veiene.

Det spesielle med automatiske bomstasjoner er vel også at ingen lenger kan argumentere for at mc'er skal kjøre gratis. Det vil snart bli like enkelt å registrere disse som bilene. Mange bomstasjoner vil faktisk kunne bli usynlige og dessuten få flere fotoregistreringer pr. pengeinnkreving. Bompengesystemet vil sikkert bli kombinert med alle de nye automatiske onlinefotoboksene som "følger" kjøretøyer over lengre strekninger og feks. måler gjennomsnitshastigheten. "Tillit er bra, men kontroll er bedre", sa Stalin.

"Dårlig asfalt" er garantert kun et politisk virkemiddel som er ment for å manipulere "den lavere stand av folket".
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by tshansen »

Utrolig god skrevet Rambler! =D> Jeg er så enig så enig!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Toven »

Barre fant en gammal tråd for å poste dette i...

http://vegvesen.maps.arcgis.com/apps/we ... b4b91b0cd3

Oversikt over hvor det er planlagt asfaltering. Kjenner jeg nyser litt, jeg som er allergisk mot asfaltering når jeg er på to hjul :-#
Men det er vel bra at det skal legges nytt.
Post Reply