Butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by PerTore »

Rull de til en tynn pølse. Jeg har litt krokete øreganger, så jeg må dra øret litt bakover for og få de ordentlig inn. Går 1,5 til 2 cm inn tenker jeg.

Prøvde og kjøre litt med ørepropper på vestlandsturen, men synes det var bedre uten. Ble en litt ubehagelig lav "resonnans-buldring" fra potta, så da dreit jeg i det. Har en meget god kåpe på sykkelen, med et "double-bubble" kåpeglass som styrer fartsvind rundt meg, så hastigheter opptil 120-130 er meget komfortabelt.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by ToreLo »

Har ikke testa dette selv inni hjelm, men på musikkinstrumentforetninger så får man kjøpt slike som dette.
De demper mer jevnt over alle frekvensene og du får ikke den buldringa som PerTore snakker om. Bruker slike som dette selv når jeg er på konserter, da slike vanlige gule ødelegger hele opplevelsen da alt av diskant og mellomtone forsvinner.

Koster rundt 300 spenn og kan brukes om og om igjen :) Anbefales!

Image
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by _Adler_ »

Ja, slike jeg mente :)
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by bengtern »

er de skikkelig bra mot motor støyen? og hvor kan jeg kjøpe, har prøvd disse gule nå en tur, og var nesten ikke noe forskjell blei ganske mye bråk for det, uheldigvis :(
Nå:Gsx-r600 k8
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by ToreLo »

Antagelig tar de mindre decibel enn de gule, men de tar jevnere over hele frekvensregisteret. Dermed vil du få en mer riktig gjengivelse av lyden til motoren bare med mindre db.
Funker mot jævlig høy musikk så vil tro at de gjør jobben på motorlyd også. Du finner dem i de fleste musikkinstrument sjapper.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by Babelfisken »

PerTore wrote:Rull de til en tynn pølse. Jeg har litt krokete øreganger, så jeg må dra øret litt bakover for og få de ordentlig inn. Går 1,5 til 2 cm inn tenker jeg.

Prøvde og kjøre litt med ørepropper på vestlandsturen, men synes det var bedre uten. Ble en litt ubehagelig lav "resonnans-buldring" fra potta, så da dreit jeg i det. Har en meget god kåpe på sykkelen, med et "double-bubble" kåpeglass som styrer fartsvind rundt meg, så hastigheter opptil 120-130 er meget komfortabelt.
Får du slik resonans sitter proppene garantert feil. Hender jeg får det og da stopper jeg etter 100m og retter det opp. Resonansen er enda verre en uten propper.

De beste "engangs" proppene man får er "Laser Light", produsert av Howards Leight Industries LLC. Gule og røde propper.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by rerell »

bengtern wrote:jeg gjorde som rerell sa og rullet den til en liten ball
PerTore wrote:Rull de til en tynn pølse.
Det var så jag menade, bengtern. "Pölse", inte "ball".
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by PerTore »

Babelfisken wrote:
PerTore wrote: Får du slik resonans sitter proppene garantert feil. Hender jeg får det og da stopper jeg etter 100m og retter det opp. Resonansen er enda verre en uten propper.
Proppene satt garantert riktig. Har riktignok ikke prøvd flere/andre propper, så mullig det hadde blitt bedre med en annen type/merke. Men som sagt har jeg ikke opplevd og bli sliten av støyen, så jeg har ikke lagt så mye i det.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by tshansen »

Nå er vi vel alle forskjellige når det kommer til utforming av ørekanalen!

Selv om jeg jeg er lettere sjokkert over folk som svir 1000,- spenn for å få ørepropper formstøpt! til sitt øre! Jeg har 6 par med slike små avlange som er litt ekstra buet i ene enden! (ut av øret) disse sitter perfekt.

Jeg har mange forskjellige typer på jobb, og ingen av disse har vært vond, eller ubehagelig å ha på seg over lengre tid! Så øreplugger/propper trenger ikke koste skjorta. Og de er å finne over alt!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by ToreLo »

Det blir vel som å samenligne en hjelm til 500,- mot en som koster 5000,-. "Hvorfor har du så dyr hjelm, du kommer jo ikke til å tryne uansett."
Så det handler om comfort og lydgjengivelse. Jeg syns 1000 + er vel verdt det! Jeg har ikke støpte selv, men syns definitivt at det er en smart invistering.

Det viktigste er uansett at man bruker hørselsværn. Bruk det som passer deg best og som du har råd til.

En litt moralsk preken fra en som sliter med Tinitus etter mange år bak trommesettet :P
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by Lord Erik »

Har virkelig ikke lyst på tinitus, men jeg er fremdeles usikker på om ørepropper er nødvendig? De eneste gangene jeg syntes det er ubehagelig høyt er hvis musikken min ved et uhell blir skrudd opp. Selve motorlyden har etterhvert begynt å bli mindre (syntes jeg hehe).
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by RedRocket »

LordShaft wrote:Nå er vi vel alle forskjellige når det kommer til utforming av ørekanalen!

Selv om jeg jeg er lettere sjokkert over folk som svir 1000,- spenn for å få ørepropper formstøpt! til sitt øre! Jeg har 6 par med slike små avlange som er litt ekstra buet i ene enden! (ut av øret) disse sitter perfekt.

Jeg har mange forskjellige typer på jobb, og ingen av disse har vært vond, eller ubehagelig å ha på seg over lengre tid! Så øreplugger/propper trenger ikke koste skjorta. Og de er å finne over alt!
Jeg skulle gjerne ha hatt øreganger som passer til vanlige ørepropper, men jeg har tynne øreganger hvor skumpropper bare faller rett ut av. Så formstøpte er eneste løsning for meg (og halve prisen i England 8) ).
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by Attila »

Jeg svidde av ca 1800,- på formstøpte.
De sitter veldig godt, og det ble sagt at du kan snakke normalt med folk selv om du har disse på.
Du kan jo snakke med folk selv om du er døv også.........og slik er det med disse.
Det ender med at du gauler ivei som om du er 90.

Men, de er marginalt bedre enn ørepluggene jeg har på jobben. (slike man "ruller selv" ;-) )
Jeg vil vel si at de demper litt bedre og er mere behagelig å ha i øra, men verd 1800,-........ :-k
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by knetrom »

Jeg kjøpte en 10-pakning fra Biltema til 29,90 (tror jeg) for å ta vindsus. Tar ikke de helt inn, for da hører jeg nesten ingenting og føler at kjøringen lider pga det. Mistet nesten motorlyden helt på første turen med propper, da brukte jeg rulleekspertisen min til å blokkere ca all lyd. Men må ha noe demping, blir helt ør i hodet om jeg kjører langt uten propper. Fins det noen som tar omtrent all vindstøy men bevarer mer av motorlyden, eller er det for mye å kreve av ørepropper?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: butikk som selger ørepropper for mc kjøring

Post by tshansen »

Det er nok å kreve for mye av ørepropper. Du får kanskje spesial ørepropper som fungerer som ett filter. Som tar vekk de skarpeste og høyeste lydene, men bevarer "normale" lyder. Slik som enkelte hørselsvern! Men disse koster nok mere enn motorlyden din er verdt å høre på. Ikke det at din motorlyd er dårlig. men at proppene er så latterlig dyr ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply