Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by tshansen »

Heheh snakker om å drite i egen hage *Plystre*
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by Carlsberg »

:lol: alltid lov å drite seg ut og hvertfall når man innrømmer det :lol:
Image
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by Lord Erik »

Alas wrote:I kryss er vi jo som regel over krysset før bilene har kommet til gripepunktet på clutchen.....
Untatt når man er ute for en av dem som på død og liv skal presse seg inn foran deg. :evil: Hadde en av dem i dag, og det er smått irriterende. Blir til at man må vrenge på med gassen for å ikke bli kjørende midt mellom to akselererende biler.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by KiM »

Tror nok LordShaft mente å skrive venstre :P Som noen andre her sier så har du ikke lov å legge deg utenfor helstrukket hvit linje for å kjøre forbi.

Leste noe om et vink litt lengre her oppe, og det er noe folk kan lære seg! Dersom en bil legger tilrette for at jeg kan benytte meg av forbikjøring i kø (mange som er snille også) så gir jeg de alltid et lite vink eller tommelen opp som takk for hjelpen. Tror dette kan bidra positivt.

Så forresten en motorsykkel i dag som kjørte som en idiot! Fikk lyst til å gå ut av bilen og gi han en smekk oppå hjelmen! Så dersom en kar med en gammel Kawasaki som kjørte oppover mot Haukeland kl 1140 i dag leser dette! Fy deg! [-X
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by Alas »

Lord Erik wrote:
Alas wrote:I kryss er vi jo som regel over krysset før bilene har kommet til gripepunktet på clutchen.....
Untatt når man er ute for en av dem som på død og liv skal presse seg inn foran deg. :evil: Hadde en av dem i dag, og det er smått irriterende. Blir til at man må vrenge på med gassen for å ikke bli kjørende midt mellom to akselererende biler.
Da ligger du feil i veibanen ;-)

Må kjøre inn foran første bilen sånn at den ikke kan kjøre uten å kjøre over deg.....

Da er det og plass om det kommer en mc bak deg. :D
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by KiM »

Er ikke alltid så lett Alas dersom bilen står helt ute mot en rundkjøring. Stiller du deg foran bilen blir du meid ned av de som kjører i rundkjøringen. Har opplevd det samme som Erik en gang i rundkjøringen ved Lagunen. Kjørte frem, la ved siden av (men litt foran) bilen til høyre og venstre, men begge brente av gårde og jeg ble liggende mellom to biler i rundkjøringen...Fikk litt panikk da, men det gikk heldigvis bra!
ingen KiM, ingen kos
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by knetrom »

Det er jo mange som ser på rushtrafikk som et løp der det er viktigst å komme seg fortest fram.. Jeg er sikker på at hadde alle de som skal ned til Sandviken holdt seg i høyrefeltet gjennom Eidsvåg så kunne venstrefeltet passert nærmest uhindret store deler av tiden.. Og de som tror at motorsyklister er et problem burde blitt satt ved et bord og forklart en ting og to.. Om vi plusser på en bil i stedet for hver motorsyklist så blir køen like lang som midt på vinteren igjen, at folk bare tenker på seg selv er helt sløvt..
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by Lord Erik »

Prøver som oftest å stille meg foran, men ofte er det et fotgjengerfelt eller rundkjøring der som jeg ikke har spesielt lyst å plassere meg i midten av. ;-) Det var problemet i dag. For de som kjører i Bergen var jeg på vei mot sentrum ved bystasjonen, og kjørte forbi køen i det første lyskrysset og ble stående mellom to biler der. Bilen i høyre feltet ville på død og liv komme før ut av krysset enn meg.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by Babelfisken »

LordShaft wrote:Alle forbikjøringer SKAL foregå på VENSTRE :lol: siden! Men når den ulykka var så kan vel dette unnskyldes da all trafikk står helt stille og det er tryggere enn å ferdes på midten. Men om det er lov, tørr jeg jaggu ikke svare på. :-k
Det er ikke lov å krysse heltukken hvit linje og før dere unskylder dette med kork og ulykker, VÆR SÅ SNILL Å IKKE GJØR DETTE!
1. Biler får stadig motorproblemer eller unger MÅ pisse og blutselig vrenger de ut til høyre. Du er IMHO i større fare der enn på venstre side.
2. Vi som ønsker å forholde oss lovlydige velger den litt langsomere venstrevarianten og er det noe vi IKKE ønsker er det andre MC som suser forbi på innersiden og skremmer bilistene over på venstre side av feltet.
3. Det viktigste er at bilistene skal vite på hvilken side vi kommer. Forutsigbarhet er uendlig viktig i trafikken.
4. Tryggheten er illusorisk, eller rettere sagt utryggheten på venstre side er illusorisk. Joda det føles skummelt ut med motgående trafikk, men jeg føler meg minst like trygg på gulstripa som på hvitstripa mellom to felt. Kommer bilene mot meg finnes det ikke blindsoner eller avhengighet av et speil. Ikke det at jeg betingelsesløst ligger flat på gulstripa men med litt velvillighet fra en av eller begge sidene benytter jeg gjerne muligheten og kommer meg forbi noen biler selv om møtende trafikk passerer. Veien med den tragiske dødsulykken i Lillestrøm er et godt eksempel. Lang kø hver ettermiddag men med litt bilistopploæring på vårparten er det ofte et par-tre meter klaring mellom motgående trafikk. Rene Moses og Rødehavet spør du meg :)
/soap box

Med saktegående og stillestående kø kan forbipasseringen skje lovlig både på høyre og venstre side. Slik jeg forstår det kjører vi ikke forbi, vi passerer og "følger trafikken" i vår selvutrnevnte fil. Tross alt passerer man jo en mengde biler på høyre side når man ligger midt mellom to filer. Jeg kan ikke se at lovligheten blir noe mindre bare fordi feltet til venstre har blitt borte, MEN da snakker jeg fortsatt om å holde seg (någenlunde) innenfor den hvite stripa.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by Lord Erik »

Føler meg desidert tryggere når jeg kjører forbi med en gul stripe enn en hvit. De motgående bilene pleier å være veldig villige og flinke til å gi motorsyklister mer plass. Det er verre når det er to felt med biler som ikke ser deg komme bakfra.

For å forsvare min egen ulovelighet (som jeg antar vi nå har konkludert med at det var) så gikk ikke trafikken i dag sakte, den stod i stille. Jeg er likevel fremdeles litt skeptisk til at det skal være tryggere i midten enn på en venstreside med godt over en meter med "ledig" plass. I min erfaring er det et fåtalls bilister som tenker på at det gjerne kommer en sykkel som vil passere mellom bilene, og som i tillegg tar aktivt hensyn til dette. Samtidig ser jeg mange flere som brått skifter felt, enn hva jeg ser biler som hiver seg ut i veikanten. Men du har et godt poeng i det at det er viktig at bilistene vet hva de kan forvente og at vi derfor gjerne kun bør holde oss i midten.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by tshansen »

Babelfisken wrote:[
Det er ikke lov å krysse heltukken hvit linje og før dere unskylder dette med kork og ulykker, VÆR SÅ SNILL Å IKKE GJØR DETTE!
*Klipp*en blir noe mindre bare fordi feltet til venstre har blitt borte, MEN da snakker jeg fortsatt om å holde seg (någenlunde) innenfor den hvite stripa.*Klipp*
Jeg kjører aldri forbi på høyreside!!
Men er det helt stille stans i trafikken, biler som gjerne ligger for nært gulstripen slik at det ikke er plass til å passere. Da legger jeg meg heller ut på veiskulderen å rusler stille avgårde i gangfart! Ser på dette som mye tryggere enn å ligge slalom mellom biler.

Tror du oppfattet posten min litt feil. ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by brap »

Jeg synes det er dumt å kjøre på skulder, både av de grunnene Babelfisken sier, og fordi at det er her all dritten fra veien ender opp. Det ligger grus, støv, dekkrester, søppel, speil/glass og andre ting som kommer rekende ut av veien. Dette er kjipt å kjøre på uansett hvor fort eller sakte man kjører.

Har også sett mye rar kjøring på veiskulderen med vinglete vogntogsjåfører og andre som driver med merkelige ting langs autobahn, så det frister ikke å kjøre eller oppholde seg der. Når trafikken hoper seg opp er det ofte pga. ulykker, og da tar det heller ikke lang tid før det kommer en ambulanse eller brannbil i en helvetes fart på skulderen.

Personlig synes jeg at filtering/lane splitting er en glimrende ordning, og skulle ønske nordmenn hadde blitt flinkere på flerfeltskjøring, kjørte med økt oppmerksomhet, og la bort de her egoistiske holdningene om at alle skal kjøre nøyaktig like fort som det treigeste kjøretøyet på veien.

I Frankrike er det vanlig med et "permanent midtfelt" mellom feltene selv i 70+ langs N-veiene, og samspillet mellom bil og mc er veldig bra. Det krever riktignok en del ekstra oppmerksomhet fremover, siden det kan komme mc imot også, men alt i alt fungerer det flott. I storbyene i Italia, Frankrike og Spania er filtering like naturlig som å puste.
il4
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by Lord Erik »

Ble tutet på av en lastebil på Fjøsangerveien i dag i det jeg kjørte forbi, på tross av veldig god plass. :roll: Lett å skvette til da.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by Babelfisken »

TIl Lordene Det er lett å bli kategorisk på forum og jeg skal være den første til å innrømme at jeg bryter loven på både den ene og den andre måten og det inkluderer hvitstripa på høyre side, men jeg førsøker faktisk å unngå akkurat den og passerer gjerne bare en vrangvilling bilist på høyre side for så å krysse over til venstre igjen der normale bilister gir plass. Det som får meg til å grøsse er tohjulinger som kommer i 50 eller mer på en veiskulder mens vi andre førsøker som best å tråkle oss lovlig forbi på venstre side.
Foruten alle farene han selv utsetter seg for utsettes vi også for fare da bilistene skvetter og vingler over til venste. Det er en uting. Eksemplet i kommentarene i aftenposten var helt reelt og buss/Lastebilsjaføren hadde helt rett i klage på det.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by _Adler_ »

Bare her videoen ikke fungerer ?!
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply