Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by Borg »

Ja du er grundig når du går til verks Knut :thumleft
Han far er straks 83 så blir nok ikke så mye lettere til beins.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

Borg wrote: ...........
Han far er straks 83 så blir nok ikke så mye lettere til beins.
Skjønner.
Da tror jeg at freser med hydraulikk er veien å gå, om budsjettet tillater det. Så langt jeg kjenner til er der kun to alternativ med 60 cm bredde, Hondas HSS760ETD og Husqvarna ST424T. De koster omtrent det samme. (Ca 15 000 EKSTRA i forhold til reimdrift)

Selv hadde i så fall prøvd først å finne en Honda, da den har bevist sin styrke gjennom mange år (men er vanskelig å oppdrive på Østlandet). Husqvarna's modell er helt ny av året, og man har lite erfaring med den.

Hydraulikken steler kraft fra motor, og en 7HK freser med hydraulikk tilsvarer en 6Hk med reimdrift. Ser at Husqvarna har satt inn mye større motor i forhold til freserhus enn de andre. Honda 670; 196cc, Husqv. 424 : 306cc EFI. Men Husqv er MYE tyngre. Ikke noe problem siden man ikke trenger å løfte den, og de begge har 2 hendler som kobler fri beltet på respektiv side og hjelper til å svinge.

Jeg nevner hydraulikk fordi denne tillater freseren å krype så sakte som man kan tenke seg. Nå har jeg veldig lite praktisk erfaring med hydraulikk, men det jeg ser så langt er at jeg kan parkere freseren helt inn til veggen med motordrift. Om jeg lar den stå i nøytral, kniper inn handtaket for fremdrift og deretter smyger handtaket i ønsket retning kan man i praksis manøvrere med cm presisjon.
Ikke et stort problem for de fleste, men om man mister styrken i beina gjør det handteringen mye lettere..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by Bikeridr »

Jeg har trinnløs drift og belte på Yanmar'en min, og jeg er ganske sikker på at den ikke har hydralikk.
Den er 24" så rundt 60cm og 7hk. Har også 12v starter og lys. Glødepære, da den jo er 12-13 år gammel.
Hva den koster nå (om den er å oppdrive), vet jeg ikje, men jeg betalte 24k tror jeg.

Den veier 130kg, har som sagt beltedrift. Dog, jeg kan ikke frikoble ett belte, så jeg bruker hoftene til å skubve den i riktig retning under drift. Men ja, drift er fullstendig trinnløs og kan styres, som knutk sier, med cm-presisjon.

Ps! Jeg er ikke betalt eller affiliated med Yanmar, men jeg er dønn fornøyd med min :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

Bikeridr wrote:Jeg har trinnløs drift og belte på Yanmar'en min, og jeg er ganske sikker på at den ikke har hydralikk.
Den er 24" så rundt 60cm og 7hk. Har også 12v starter og lys. Glødepære, da den jo er 12-13 år gammel.
Hva den koster nå (om den er å oppdrive), vet jeg ikje, men jeg betalte 24k tror jeg.

Den veier 130kg, har som sagt beltedrift. Dog, jeg kan ikke frikoble ett belte, så jeg bruker hoftene til å skubve den i riktig retning under drift. Men ja, drift er fullstendig trinnløs og kan styres, som knutk sier, med cm-presisjon.

Ps! Jeg er ikke betalt eller affiliated med Yanmar, men jeg er dønn fornøyd med min :thumleft
Yanmar blir av mange likestilt med Honda/Yamaha når det gjelder teknisk oppbygging/kvalitet, så det skjønner jeg godt. Utfordringen med å kjøpe Yanmar i Norge er å finne forhandler som ønsker å selge dem..

Angående trinnløs gir og reimdrift så tviler jeg ikke på hva du sier, dog er det særdeles få av de reimdrevne som tilbyr trinnløs gir. Grunnen er trolig at hjulet som slider på drivaksling som trykkes mot drivplata må stabiliseres sidelengs, ellers vil belastning mot skiva trykke hjulet sidelengs, og giringen vil forandre seg. Derfor har man en form for plate eller skive med hull/hakk som frigjøres når man skifter gir, og deretter skal styringen gli inn i hakket/hullet til neste gir. Man kan merke dette på fresere som har kjørt en stund i form av at man prøver å sette dem i gir, for deretter å oppleve at giret ikke slår inn og fremdriften slurer. Dette er tegn på at skiftemekanismen må justeres.

Er helt ukjent med detaljer om hvordan Yanmar har løst problematikken, men vil bli forundret om det ikke virker :D

130Kg er tungt i forhold til Honda/Yamaha (men lett i forhold til Husqvarna). Men så lenge freserens fremdriftsystem fungerer er på mange måter den høyere vekta en fordel, da freseren går mer stabilt. Men det gjør det tyngre å snu den om den ikke har frikoblling av beltene enkeltvis (Tror det er en fines som har kommet senere år. Min 24 år gamle Yamaha har det ikke, men den er så lett at man drar den enkelt rund i alle fall).

La oss alle håpe at vi ikke trenger freseren i år (særlig.... :lol: ) :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

ArcticTiger wrote:Grrrattlere med nytt Utstyr knutk :thumleft Denna pollerer nok oppkjørsærn så det holder!

Det var en slik "Snø-Hand-Jager" som var alternativet for meg og når jeg flyttet til Ande-bua. Men jeg syns det ble for pusslette. Så ble det veteran Ferguson og Dalen i stedet. Traktorn kan jo brukes til andre ting og, feks å hente ved.
Enig i at traktor er gromt.
Da jeg bodde i Finnmark hadde jeg fri tilgang til en slik en, med påmontert snøskuff fremme.
Image

Og det skal sies, det var ikke mye som stoppa den \:D/

Men for å måke fremfor min nåværende bolig, med de moderate snømengdene vi får (I forhold til NN) ville en slik sak stort sett være i veien. :D .
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Utfordringen med å kjøpe Yanmar i Norge er å finne forhandler som ønsker å selge dem..
Tjaa.. Syv sekunds googling:
Image
knutk wrote: 130Kg er tungt i forhold til Honda/Yamaha (men lett i forhold til Husqvarna). Men så lenge freserens fremdriftsystem fungerer er på mange måter den høyere vekta en fordel, da freseren går mer stabilt.
Nettopp det jeg også ser på som fordel.
knutk wrote: La oss alle håpe at vi ikke trenger freseren i år (særlig.... :lol: ) :thumleft
Yeah, you wish.. Ikke engang i Latvia :D
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by intruder »

Null grader og ti centimeter klissblaut snø...

naboene med freser freser...nulltoleranse for skeive kommentarer... :smt073 :smt073
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by PtoV »

knutk wrote:Så var det bilder da. Kan man kalle det turbilder om man kjørte fresrne 5 m fra garasjeporten? Kanskje ikke så mye å fortelle om reisen underveis. Kunne kanskje lagt inn et kaffestopp etter 2,5m? Gjorde ikke det og tar selvkritikk :lol:

Gammel og ny:
[img]https://live.staticflickr.com/65535/49068407391_be9e177402_c.jpg[/img]

Den 'gamle' er 24 år gammel, men er fortsatt i full vigør, og blir overtatt av 'jentungen'.

'Dovregubben'. Det sorte på toppen av mater-huset er en ekstra vekt.
[img]https://live.staticflickr.com/65535/49068406911_b94891fa13_c.jpg[/img]

[img]https://live.staticflickr.com/65535/49067889298_afcf48c5ea_c.jpg[/img]

Detaljer:

Støpt utkastervifte (tåler mye juling før den blir deformert).
[img]https://live.staticflickr.com/65535/49068406966_ffeff9022b_c.jpg[/img]

Store handtak og hendler. Den har også varmehandtak.
[img]https://live.staticflickr.com/65535/49068407046_c45f9a13e1_c.jpg[/img]

LEDlys.
[img]https://live.staticflickr.com/65535/49068614597_a4f79201ef_c.jpg[/img]

Kommer ikke så lett frem i bildet, men nyfresern er 10cm breier, og veier 50 kg mer.
Skyving er ut. Hydraulikken hindrer beltene i å snurre uten motordrift.

Detaljer som appelerte (tror fortsatt jeg hadde valgt Honda om det var mulig):

Utkaster i støpegods. Mange profiler presset inn i materhus-platene = stivt hus. Stor lydpotte, greit om man freser om kvelden. LEDlys sprer lyset godt. Utkaster-tut er opphengt i et tårn og dreier rundt et feste midt på røret = lite belastning på nedre festet + at den dreier utrolig lett rundt. Deler av utkasterhuset er egen del som lett kan byttes ved slitasje (ikke relevant for undertegnede siden jeg freser lite på grusunderlag.

Litt skeptisk til: Innsprøytingsmotor MÅ ha strøm for start, så man må holde batteri i form. Monterer en kontakt som passer MC-lader.
Broren min har ikke gjort annet en å reparert sin Husqvarna freser, den faller fra hverandre. Men nå skal det sies at den er 3 år gammel da så de har kanskje blitt bedre.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

PtoV wrote: Broren min har ikke gjort annet en å reparert sin Husqvarna freser, den faller fra hverandre. Men nå skal det sies at den er 3 år gammel da så de har kanskje blitt bedre.
Det stemmer godt med forhandlers erfaringer også :D

Men han bedyret at Husq. har fornyet sine fresere og forbedret de dårlige detaljene (som der var mange av), og han mente at det nå skulle være greit.

Blant dårlige detaljer på tidligere modeller var at sideplatene i utkasterhuset var for myke, og han hadde opplevd at sideplatene ble presset fra hverandre i den grad at mateskruen hoppa ut av lagrene. Om man studerer matehuset på de nye freserne er der presset inn en rekke profiler for å stive det opp, så nevnte problem har tydeligvis ikke vært et engangstilfelle. Likeså hadde der vert diverse problem med driftsystemet på hjul/belter. Dette var også redesignet, og på enkelte modeller erstatte med hydraulikk, hvor mekanikken var hentet fra deres ridere. + mye annet rart. Så alt er nytt. Om alle problem er kurert gjenstår og se. :-).
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by ArcticTiger »

@knutk: ja nå er det jo kommet extreme mengder snø her på Aust-landet igjen, og biler og trailere ligger strødd i alle veigrøfter :shock: åÅsen går det hos deg, greier ny-invisteringa å holde den Hvite Jævelskapen unna :-k :-k
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by intruder »

Snøen den bare laver ned
knutk vet råd for det
er rydda bort før det blir julefred
og slik var det med det


MadMan slo til igjen... :smt115 :smt115
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

@Intruder: Takk for velklingende poesi :D :thumleft

@AT: Jeg bor så nær fjorden at den 'hysteriske' snømengden så langt har gitt ca 5cm tørr snø, så ingen utfordring for en KTM-farget Svenske...Så lite snø handteres lettest med snøskuffa.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

@Intruder: Takk for velklingende poesi :D :thumleft

@AT: Jeg bor så nær fjorden at den 'hysteriske' snømengden så langt har gitt ca 5cm tørr snø, så ingen utfordring for en KTM-farget Svenske...Så lite snø handteres lettest med snøskuffa.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by ArcticTiger »

knutk wrote:@Intruder: Takk for velklingende poesi :D :thumleft

@AT: Jeg bor så nær fjorden at den 'hysteriske' snømengden så langt har gitt ca 5cm tørr snø, så ingen utfordring for en KTM-farget Svenske...Så lite snø handteres lettest med snøskuffa.
Det syns jeg var litt "bleikt" knutk :roll: :roll: Jeg tok likegodt å fyra opp Ferguson-trakktorn og gamle Dalen, og da skal jeg si deg det blei liv i røra! Snø, is, lauv og grus ble ellegant spøtta over til Naboen :thumleft Jeg kan fortelle deg at nå kan det komme så mye så mye snø det vil, jeg bare fyrer Perkins-mottorn [-X
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

ArcticTiger wrote:
knutk wrote:@Intruder: Takk for velklingende poesi :D :thumleft

@AT: Jeg bor så nær fjorden at den 'hysteriske' snømengden så langt har gitt ca 5cm tørr snø, så ingen utfordring for en KTM-farget Svenske...Så lite snø handteres lettest med snøskuffa.
Det syns jeg var litt "bleikt" knutk :roll: :roll: Jeg tok likegodt å fyra opp Ferguson-trakktorn og gamle Dalen, og da skal jeg si deg det blei liv i røra! Snø, is, lauv og grus ble ellegant spøtta over til Naboen :thumleft Jeg kan fortelle deg at nå kan det komme så mye så mye snø det vil, jeg bare fyrer Perkins-mottorn [-X
Snøen kommer nok, men ingen hast for min del. Snøfreser har man for å slippe snø-problem, og så langt har jeg ikke vært plaget med snø :thumleft .

Men uansett hva som kommer ned fra himmelen blir nok Svensken kortpusta i forhold til en turbomata Engelskmann :lol:
Post Reply