Whisky - "Water of Life"

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Flattop »

Satt meg ned med et glass klar for test og nytelse.
Tar en sup; får SMS fra arvingen, jeg må kjøre han til russefest. Jada det er tirsdag... Den ungdommen!

Tilbake fra endt kjøreoppdrag, tar ny sats.

Arran er ganske så lys på farge, lite til ingen heng i glasset (er vel mer normalt for rødvin).

Duften er mild. Ikke noe "to fingrer opp i nesen" Drar du hardt inn blir det litt prikking i nesegangen, men sånn er da jo å forvente.

Tar en liten sup, føler egentlig bare velbehag.
Øker størrelsen på supen så kjenner du egentlig lite til å begynne med. Men så brenner den til med en bølge av smak, og den smaken kommer plutselig. Den varer litt, tar en pause for å komme tilbake igjen, litt mildere i denne runden.

Den legger igjen en rund og fin følelse bak på tunga, og oppe i ganen. Ikke forbausende er den mild heile veien, som fargen beskrevet innledningsvis kan tyde på, men det er dog en smak som ligger igjen ei god stund.

Den er (muligens dessverre) lett konsumenbar, tilogmed Fruen som ikke er utpreget Whiskydrikker aksepterte skjenken.

Et absolutt godkjent produkt for den som gjerne vil ha en whisky, men som ikke er nødt til å ose som ei tjæremile etter inntak.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Vi legger inn en slik på tampen av kvelden vi[emoji39]
Ingenting er som "gamle kjente"[emoji847]Image

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Sendte akkurat en forespørsel til den lokale brennevin pusheren om det er mulig å få tak i en Octamore 7.3 :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:Sendte akkurat en forespørsel til den lokale brennevin pusheren om det er mulig å få tak i en Octamore 7.3 :thumleft
Den har jeg hatt gleden av å smake. Og ja, den er "helt grei, lizzm" ;-)
Men tviler på du får den lovlig inn til gamlelandet, da den er 63%.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:
tshansen wrote:Sendte akkurat en forespørsel til den lokale brennevin pusheren om det er mulig å få tak i en Octamore 7.3 :thumleft
Den har jeg hatt gleden av å smake. Og ja, den er "helt grei, lizzm" ;-)
Men tviler på du får den lovlig inn til gamlelandet, da den er 63%.
Ser det er denne av Octamore lineup'en som blir mest anbefalt? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Kamerat Geir på jobben hadde smaking på O 8.2 i går, å ga den bare go :thumleft ord
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

Ja, den Octomore'n er svært høyt oppe på skalaen av superbe whisky'er.
Den er ganske "mild" i forhold til 07.2, men bevares, du kjenner både røyk og peat anmass i den. Samtidig er den frisk og med laaaaang ettersmak. Selv med den sterke alkoholprosenten, så kjennes det ikke. Den blir ikke "drept" av alkohol, men man kjenner den selvsagt på tunga.

Sånn bare for å gjøre deg misunnelig; her er octolineup'en min:
Image
Den siste i samlingen, 09.2 er 5 år, lagret på Bordeux-fat og slår hittil alle smakte Octomore'r helt ned i støvlene. Det er en smakseksplosjon med røyk, peat, frukt, "babyspy" (mashy/youghurty/porrigy) og en ettersmak det er skrevet serenader om =D>
På fjottboka (som du har meldt deg ut av, visstnok), så er det en gruppe "Whisky Félagar & friends". Grunnleggerne her bruker å ha en grei liten samlingsstund hver fredag, og sist jeg var i Tromsø fikk jeg gleden av å være med. Her ble bl.a nevnte Octomore 09.2 sprettet og smakt på av "ekspertpanelet". For å gjøre en lang historie kort; den seilet rett hjem hos samtlige. Faktisk så bra at husverten som holdt Félagar den aktuelle kvelden "stjal unna" en "sample" som han skulle nyte om 5-10 år :)
Den kom forøvrig i en batch på 12.000 flasker. Min er snart tom..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

jeg forstår det slik at x.2 er stort sett travel editions eller? :-k Ser at man kan få 8.4 og 10 year octamore på polet.... Sukk... hva jeg skulle gitt for at newcastle linjen startet opp fra Bergen igjen. Det er for mye jeg vil smake på :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:... Det er for mye jeg vil smake på :lol:
Da burde vel whiskyfestivalen i Limburg hver april være noe for deg. \:D/
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Adelphi – Loyal Old Mature Private Stock

Adelphi forbindes gjerne med relativt kostbare independents. Dette er en godt priset blend som dukket nylig opp på polet. Er dette noe mer enn bare en blend?
[http://skotsktaake]

 Anders |  22. november 2012

NOSINGINFO
TypeBlendAlkoholvolum40 %LandSkottlandDistriktFlereDestilleriUkjentUtgiverAdelphi

Adelphi er mest kjent som en uavhengig tapper av god, og tidvis dyr whisky. Vi vil komme tilbake til uavhengige tappere på generelt grunnlag senere, men det kan være greit å etablerere at navnet Adelphi forbindes med dette. Uavhengige tappere kjøper opp fat fra kjente og ukjente destillerier, derfor kan det stå for eksempel «Adelphi Selection Bowmore» eller «Adelphi Selection Longmorn» på flaskene. Disse fatene er ikke ønsket hos de respektive destilleriene av forskjellige årsaker, antakeligvis som oftest at smaken skiller seg for mye ut fra profilen destilleriet ønsker (eller hvis destilleriet trenger rask turnover, og ikke har råd til å vente på at whiskyen blir «ferdiglagret» red. anm). Det betyr ikke at kvaliteten er lav, snarere tvert i mot! Adelphi sine tapninger vil som regel være single cask, uten karamellkulør og filtrering. Derfor kan det være artig, hvis du er fan av et spesielt destillleri, å bruke noen ekstra kroner på en uavhengig tapning.
Går man innom hjemmesiden til Adelphi, får man også vite at navnet opprinnelig kommer fra et destilleri som ble lagt ned i 1907. Bygningmassen til dette destilleriet er for lengst revet, men navnet ble gjenopplivet på nittitallet av oldebarnet til en av de opprinnelige eierene. De siste årene har det blitt vanlig at de store destilleriene gjerne utgir egne spesielle tapninger, noe som har gjort at markedet har blitt trangere. Om dette er grunnen til at Adelphi i disse dager starter produksjon av egen whisky kan man bare spekulere i, men anlegget heter The Ardnamurchan Distillery og starter opp i løpet av neste år.
Det man ikke forventer fra Adelphi er en blend. Skal man spekulere videre, kan dette ha en sammenheng med at de trenger turnover på fat som ikke helt holder gullstandarden. Det var derfor ikke med store forventninger jeg gikk til innkjøp av Adelphi Private Stock da den kom på polet i høst. Jeg har ingenting imot blends per se, jeg anser det som en annen fagdisiplin enn single malt. Samtidig, har blends en tendens til å gi et noe smalere smaksomfang avhengig av andelen grain whisky.
Flasken er ganske enkel av utseende, en svart-hvit etikett med logoen og naturkork. Blends i denne prisklassen har som regel skrukork. Jeg synes naturkork gir ett visst inntrykk av kvalitet, selv om det har lite å si for selve smaken.
Presentasjon:
Ganske mørk, og det gløder nesten rødt når lyset skinner gjennom flasken. Tar sukkerkulør nesten for gitt her. I forhold til viskositet, vil jeg si den er relativt oljete. Det kan tyde på noen eldre fat i blenden.

[http://skotsktaake]
Adelphi – Loyal Old Mature Private Stock

Lukt:
Sherrypreget er veldig markant, og jegfinner mange av de typiske tonene av tørket frukt. Jeg kjenner umiddelbart noen unoter som minner om såpe og sure sokker.  Jeg kjenner også en ganske  svak duft av røyk. Det kan anes noen røde epler i et ganske dunkelt preg av vanilje. Det kan i utgangspunktet minne om en malt, men det hele mangler dybde, denne kornaktige sødmen man så ofte kjenner.
Smak:
Det er når man tar en slurk av denne whiskyen at det begynner å skjære seg. Jeg fryktet at det var dårlige sherryfat i denne, og jeg fikk dessverre rett. Dette er krasse saker. Besk som bare søren. Dette kan umulig være et fat de er spesielt fornøyd med. Ellers  er det noe karamellsødme, men det oppleves ikke som spesielt godt integrert. Ettersmaken har et ganske uheldig innslag av oppvaskklut. Takk for den Adelphi!
Konklusjon:
Nå virker dette i overkant negativt, og ja, det var ikke spesielt godt. Ettersmaken minner om en Ardbeg Uigeadail jeg kjøpte som hadde skjært seg. Uigeadail er forøvrig en eminent whisky, men slike ulykker kan skje, også hos de beste destilleriene.Det går an å drikke den, men foretrekker heller Bell’s eller Johnny Walker Red foran denne hva blends angår. Kynikeren i meg tolker dette som et fremstøt fra Adelphi for å få noe turnover på noen fat de ikke kan selge i sin serie av independents. De trenger også pengene, siden de åpner sitt eget destilleri. Jeg ønsker dem lykke til, men dette smakte mer business enn håndverk.
45/100
– Anders
Adelphis hjemmeside.

 Adelphi Blend Blends

 Skriv en kommentar

Copyright [emoji2398] 2012–2018
Designet av Ove Haugland Jakobsen
 Abonner på siste artikler Abonner på kommentarer

Adelphi – Loyal Old Mature Private Stock

Adelphi forbindes gjerne med relativt kostbare independents. Dette er en godt priset blend som dukket nylig opp på polet. Er dette noe mer enn bare en blend?
[http://skotsktaake]

 Anders |  22. november 2012

NOSINGINFO
TypeBlendAlkoholvolum40 %LandSkottlandDistriktFlereDestilleriUkjentUtgiverAdelphi

Adelphi er mest kjent som en uavhengig tapper av god, og tidvis dyr whisky. Vi vil komme tilbake til uavhengige tappere på generelt grunnlag senere, men det kan være greit å etablerere at navnet Adelphi forbindes med dette. Uavhengige tappere kjøper opp fat fra kjente og ukjente destillerier, derfor kan det stå for eksempel «Adelphi Selection Bowmore» eller «Adelphi Selection Longmorn» på flaskene. Disse fatene er ikke ønsket hos de respektive destilleriene av forskjellige årsaker, antakeligvis som oftest at smaken skiller seg for mye ut fra profilen destilleriet ønsker (eller hvis destilleriet trenger rask turnover, og ikke har råd til å vente på at whiskyen blir «ferdiglagret» red. anm). Det betyr ikke at kvaliteten er lav, snarere tvert i mot! Adelphi sine tapninger vil som regel være single cask, uten karamellkulør og filtrering. Derfor kan det være artig, hvis du er fan av et spesielt destillleri, å bruke noen ekstra kroner på en uavhengig tapning.
Går man innom hjemmesiden til Adelphi, får man også vite at navnet opprinnelig kommer fra et destilleri som ble lagt ned i 1907. Bygningmassen til dette destilleriet er for lengst revet, men navnet ble gjenopplivet på nittitallet av oldebarnet til en av de opprinnelige eierene. De siste årene har det blitt vanlig at de store destilleriene gjerne utgir egne spesielle tapninger, noe som har gjort at markedet har blitt trangere. Om dette er grunnen til at Adelphi i disse dager starter produksjon av egen whisky kan man bare spekulere i, men anlegget heter The Ardnamurchan Distillery og starter opp i løpet av neste år.
Det man ikke forventer fra Adelphi er en blend. Skal man spekulere videre, kan dette ha en sammenheng med at de trenger turnover på fat som ikke helt holder gullstandarden. Det var derfor ikke med store forventninger jeg gikk til innkjøp av Adelphi Private Stock da den kom på polet i høst. Jeg har ingenting imot blends per se, jeg anser det som en annen fagdisiplin enn single malt. Samtidig, har blends en tendens til å gi et noe smalere smaksomfang avhengig av andelen grain whisky.
Flasken er ganske enkel av utseende, en svart-hvit etikett med logoen og naturkork. Blends i denne prisklassen har som regel skrukork. Jeg synes naturkork gir ett visst inntrykk av kvalitet, selv om det har lite å si for selve smaken.
Presentasjon:
Ganske mørk, og det gløder nesten rødt når lyset skinner gjennom flasken. Tar sukkerkulør nesten for gitt her. I forhold til viskositet, vil jeg si den er relativt oljete. Det kan tyde på noen eldre fat i blenden.

[http://skotsktaake]
Adelphi – Loyal Old Mature Private Stock

Lukt:
Sherrypreget er veldig markant, og jegfinner mange av de typiske tonene av tørket frukt. Jeg kjenner umiddelbart noen unoter som minner om såpe og sure sokker.  Jeg kjenner også en ganske  svak duft av røyk. Det kan anes noen røde epler i et ganske dunkelt preg av vanilje. Det kan i utgangspunktet minne om en malt, men det hele mangler dybde, denne kornaktige sødmen man så ofte kjenner.
Smak:
Det er når man tar en slurk av denne whiskyen at det begynner å skjære seg. Jeg fryktet at det var dårlige sherryfat i denne, og jeg fikk dessverre rett. Dette er krasse saker. Besk som bare søren. Dette kan umulig være et fat de er spesielt fornøyd med. Ellers  er det noe karamellsødme, men det oppleves ikke som spesielt godt integrert. Ettersmaken har et ganske uheldig innslag av oppvaskklut. Takk for den Adelphi!
Konklusjon:
Nå virker dette i overkant negativt, og ja, det var ikke spesielt godt. Ettersmaken minner om en Ardbeg Uigeadail jeg kjøpte som hadde skjært seg. Uigeadail er forøvrig en eminent whisky, men slike ulykker kan skje, også hos de beste destilleriene.Det går an å drikke den, men foretrekker heller Bell’s eller Johnny Walker Red foran denne hva blends angår. Kynikeren i meg tolker dette som et fremstøt fra Adelphi for å få noe turnover på noen fat de ikke kan selge i sin serie av independents. De trenger også pengene, siden de åpner sitt eget destilleri. Jeg ønsker dem lykke til, men dette smakte mer business enn håndverk.
45/100
– Anders
Adelphis hjemmeside.

 Adelphi Blend Blends

 Skriv en kommentar

Copyright [emoji2398] 2012–2018
Designet av Ove Haugland Jakobsen
 Abonner på siste artikler  Abonner på kommentarer

ShareThis Copy and Paste

Adelphi – Loyal Old Mature Private Stock Adelphi forbindes gjerne med relativt kostbare independents. Dette er en godt priset blend som dukket nylig opp på polet. Er dette noe mer enn bare en blend? Anders | 22. november 2012 NOSINGINFO Type Blend Alkoholvolum 40 % Land Skottland Distrikt Flere Destilleri Ukjent Utgiver Adelphi Adelphi er mest kjent som en uavhengig tapper av god, og tidvis dyr whisky. Vi vil komme tilbake til uavhengige tappere på generelt grunnlag senere, men det kan være greit å etablerere at navnet Adelphi forbindes med dette. Uavhengige tappere kjøper opp fat fra kjente og ukjente destillerier, derfor kan det stå for eksempel «Adelphi Selection Bowmore» eller «Adelphi Selection Longmorn» på flaskene. Disse fatene er ikke ønsket hos de respektive destilleriene av forskjellige årsaker, antakeligvis som oftest at smaken skiller seg for mye ut fra profilen destilleriet ønsker (eller hvis destilleriet trenger rask turnover, og ikke har råd til å vente på at whiskyen blir «ferdiglagret» red. anm). Det betyr ikke at kvaliteten er lav, snarere tvert i mot! Adelphi sine tapninger vil som regel være single cask, uten karamellkulør og filtrering. Derfor kan det være artig, hvis du er fan av et spesielt destillleri, å bruke noen ekstra kroner på en uavhengig tapning. Går man innom hjemmesiden til Adelphi, får man også vite at navnet opprinnelig kommer fra et destilleri som ble lagt ned i 1907. Bygningmassen til dette destilleriet er for lengst revet, men navnet ble gjenopplivet på nittitallet av oldebarnet til en av de opprinnelige eierene. De siste årene har det blitt vanlig at de store destilleriene gjerne utgir egne spesielle tapninger, noe som har gjort at markedet har blitt trangere. Om dette er grunnen til at Adelphi i disse dager starter produksjon av egen whisky kan man bare spekulere i, men anlegget heter The Ardnamurchan Distillery og starter opp i løpet av neste år. Det man ikke forventer fra Adelphi er en blend. Skal man spekulere videre, kan dette ha en sammenheng med at de trenger turnover på fat som ikke helt holder gullstandarden. Det var derfor ikke med store forventninger jeg gikk til innkjøp av Adelphi Private Stock da den kom på polet i høst. Jeg har ingenting imot blends per se, jeg anser det som en annen fagdisiplin enn single malt. Samtidig, har blends en tendens til å gi et noe smalere smaksomfang avhengig av andelen grain whisky. Flasken er ganske enkel av utseende, en svart-hvit etikett med logoen og naturkork. Blends i denne prisklassen har som regel skrukork. Jeg synes naturkork gir ett visst inntrykk av kvalitet, selv om det har lite å si for selve smaken. Presentasjon: Ganske mørk, og det gløder nesten rødt når lyset skinner gjennom flasken. Tar sukkerkulør nesten for gitt her. I forhold til viskositet, vil jeg si den er relativt oljete. Det kan tyde på noen eldre fat i blenden. Adelphi – Loyal Old Mature Private Stock Lukt: Sherrypreget er veldig markant, og jegfinner mange av de typiske tonene av tørket frukt. Jeg kjenner umiddelbart noen unoter som minner om såpe og sure sokker.  Jeg kjenner også en ganske  svak duft av røyk. Det kan anes noen røde epler i et ganske dunkelt preg av vanilje. Det kan i utgangspunktet minne om en malt, men det hele mangler dybde, denne kornaktige sødmen man så ofte kjenner. Smak: Det er når man tar en slurk av denne whiskyen at det begynner å skjære seg. Jeg fryktet at det var dårlige sherryfat i denne, og jeg fikk dessverre rett. Dette er krasse saker. Besk som bare søren. Dette kan umulig være et fat de er spesielt fornøyd med. Ellers  er det noe karamellsødme, men det oppleves ikke som spesielt godt integrert. Ettersmaken har et ganske uheldig innslag av oppvaskklut. Takk for den Adelphi! Konklusjon: Nå virker dette i overkant negativt, og ja, det var ikke spesielt godt. Ettersmaken minner om en Ardbeg Uigeadail jeg kjøpte som hadde skjært seg. Uigeadail er forøvrig en eminent whisky, men slike ulykker kan skje, også hos de beste destilleriene.Det går an å drikke den, men foretrekker heller Bell’s eller Johnny Walker Red foran denne hva blends angår. Kynikeren i meg tolker dette som et fremstøt fra Adelphi for å få noe turnover på noen fat de ikke kan selge i sin serie av independents. De trenger også pengene, siden de åpner sitt eget destilleri. Jeg ønsker dem lykke til, men dette smakte mer business enn håndverk. 45/100 – Anders Adelphis hjemmeside. Adelphi Blend Blends Skriv en kommentar Copyright [emoji2398] 2012–2018 Designet av Ove Haugland Jakobsen Abonner på siste artikler Abonner på kommentarer Adelphi – Loyal Old Mature Private Stock Adelphi forbindes gjerne med relativt kostbare independents. Dette er en godt priset blend som dukket nylig opp på polet. Er dette noe mer enn bare en blend? Anders | 22. november 2012 NOSINGINFO Type Blend Alkoholvolum 40 % Land Skottland Distrikt Flere Destilleri Ukjent Utgiver Adelphi Adelphi er mest kjent som en uavhengig tapper av god, og tidvis dyr whisky. Vi vil komme tilbake til uavhengige tappere på generelt grunnlag senere, men det kan være greit å etablerere at navnet Adelphi forbindes med dette. Uavhengige tappere kjøper opp fat fra kjente og ukjente destillerier, derfor kan det stå for eksempel «Adelphi Selection Bowmore» eller «Adelphi Selection Longmorn» på flaskene. Disse fatene er ikke ønsket hos de respektive destilleriene av forskjellige årsaker, antakeligvis som oftest at smaken skiller seg for mye ut fra profilen destilleriet ønsker (eller hvis destilleriet trenger rask turnover, og ikke har råd til å vente på at whiskyen blir «ferdiglagret» red. anm). Det betyr ikke at kvaliteten er lav, snarere tvert i mot! Adelphi sine tapninger vil som regel være single cask, uten karamellkulør og filtrering. Derfor kan det være artig, hvis du er fan av et spesielt destillleri, å bruke noen ekstra kroner på en uavhengig tapning. Går man innom hjemmesiden til Adelphi, får man også vite at navnet opprinnelig kommer fra et destilleri som ble lagt ned i 1907. Bygningmassen til dette destilleriet er for lengst revet, men navnet ble gjenopplivet på nittitallet av oldebarnet til en av de opprinnelige eierene. De siste årene har det blitt vanlig at de store destilleriene gjerne utgir egne spesielle tapninger, noe som har gjort at markedet har blitt trangere. Om dette er grunnen til at Adelphi i disse dager starter produksjon av egen whisky kan man bare spekulere i, men anlegget heter The Ardnamurchan Distillery og starter opp i løpet av neste år. Det man ikke forventer fra Adelphi er en blend. Skal man spekulere videre, kan dette ha en sammenheng med at de trenger turnover på fat som ikke helt holder gullstandarden. Det var derfor ikke med store forventninger jeg gikk til innkjøp av Adelphi Private Stock da den kom på polet i høst. Jeg har ingenting imot blends per se, jeg anser det som en annen fagdisiplin enn single malt. Samtidig, har blends en tendens til å gi et noe smalere smaksomfang avhengig av andelen grain whisky. Flasken er ganske enkel av utseende, en svart-hvit etikett med logoen og naturkork. Blends i denne prisklassen har som regel skrukork. Jeg synes naturkork gir ett visst inntrykk av kvalitet, selv om det har lite å si for selve smaken. Presentasjon: Ganske mørk, og det gløder nesten rødt når lyset skinner gjennom flasken. Tar sukkerkulør nesten for gitt her. I forhold til viskositet, vil jeg si den er relativt oljete. Det kan tyde på noen eldre fat i blenden. Adelphi – Loyal Old Mature Private Stock Lukt: Sherrypreget er veldig markant, og jegfinner mange av de typiske tonene av tørket frukt. Jeg kjenner umiddelbart noen unoter som minner om såpe og sure sokker.  Jeg kjenner også en ganske  svak duft av røyk. Det kan anes noen røde epler i et ganske dunkelt preg av vanilje. Det kan i utgangspunktet minne om en malt, men det hele mangler dybde, denne kornaktige sødmen man så ofte kjenner. Smak: Det er når man tar en slurk av denne whiskyen at det begynner å skjære seg. Jeg fryktet at det var dårlige sherryfat i denne, og jeg fikk dessverre rett. Dette er krasse saker. Besk som bare søren. Dette kan umulig være et fat de er spesielt fornøyd med. Ellers  er det noe karamellsødme, men det oppleves ikke som spesielt godt integrert. Ettersmaken har et ganske uheldig innslag av oppvaskklut. Takk for den Adelphi! Konklusjon: Nå virker dette i overkant negativt, og ja, det var ikke spesielt godt. Ettersmaken minner om en Ardbeg Uigeadail jeg kjøpte som hadde skjært seg. Uigeadail er forøvrig en eminent whisky, men slike ulykker kan skje, også hos de beste destilleriene.Det går an å drikke den, men foretrekker heller Bell’s eller Johnny Walker Red foran denne hva blends angår. Kynikeren i meg tolker dette som et fremstøt fra Adelphi for å få noe turnover på noen fat de ikke kan selge i sin serie av independents. De trenger også pengene, siden de åpner sitt eget destilleri. Jeg ønsker dem lykke til, men dette smakte mer business enn håndverk. 45/100 – Anders Adelphis hjemmeside. Adelphi Blend Blends Skriv en kommentar Copyright [emoji2398] 2012–2018 Designet av Ove Haugland Jakobsen Abonner på siste artikler Abonner på kommentarer ShareThis Copy and Paste

Image

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Jeg gir dere dagens whisky ;-)

Fant ikke "den sure sokken", men ellers var den ganske så kjedelig.Image

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky -

Post by Bikeridr »

ojda wrote:Jeg gir dere dagens whisky ;-)

Fant ikke "den sure sokken", men ellers var den ganske så kjedelig.Image

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Enig der. Luktløs - Smakløs..
Alt i alt; en gørr kjedelig whisky.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Jeg må si jeg er litt skuffet over at han har plukket såpas mange blend-viskier, når det finnes så mye ok rimelige single malt der ute :-s
Unntaket er aha opplevelsen med Upper Ten final cask :-) Den ga meg nesten sjokk :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

Heh, ja det kan man nok lure på.
Regner med det er endel av de flaskene de tok med seg fra Limburg og som kanskje ikke helt falt i smak. Grei måte å kvitte seg med dem da :)

Nuvel, blir spennende hva som gjenstår. Det bygger seg vel opp i helga, samt julaften bør det jo være en "litt bedre enn helt grei" sak.

@Thomas:
Se her: http://www.festival.whiskyfair.com/
Det er hit de her Félagar-grunnleggerne reiser hvert år. De toller inn (lovlig) full kvote på 5 ltr med edle dråper, som regel 7 stk 0,7-flasker. Som de selv sier; denne festivalen koster ca kr 25.000,- inkl all smaking, flyreise, opphold og innkjøp til heimen.
Selv er jeg på havet neste år under evnementet, men 2020 skal jeg prøve å få booket inn både mhp turnus og reisebudsjett.

Her er forøvrig ca 1,5m av de 5 hyllemetrene med whisky hos kalenderprodusenten 8)
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Bikeridr wrote: Image
Han får bare si ifra om han trenger noen til å se etter katta og huset mens han er på ferie 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply