Kjøpe / selge på Finn.no

For alt som ikke er MC relatert.
Post Reply
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Kjøpe / selge på Finn.no

Post by Busa Trond »

Ved kjøpe av varer fra feks "Torget" finn.no hvor selger skal sende varene i posten. Så er det naturlig at selger skal ha penger på konto før han sender.
Er det noe triks kjøper bør passe på rundt overføring av penger! Hva om ikke pakken kommer!
Er postoppkrav tingen!

Noen triks fra erfarne finnkjøpere :D
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kjøpe / selge på Finn.no

Post by Palma »

Finn betalings-garanti er vel noe: Når du bruker FINN betalingsgaranti sendes pengene fra kjøper til selger via en depositumskonto hos PayEx, som er en profesjonell og nøytral tredjepart. Dette er en enkel og sikker løsning for kjøper og selger. Betaler du med postoppkrav eller på forskudd direkte til mottaker har du ikke den samme tryggheten.
Flere har jo fått en boks makrell i tomat når de har kjøpt en dyr telefon :evil:
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Kjøpe / selge på Finn.no

Post by Busa Trond »

Takk Palma. Jeg sjekker det ut :thumleft
Har fått napp på noe greier her nå, men synes det lukter litt. Greit å forsikre seg.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kjøpe / selge på Finn.no

Post by tshansen »

Lukter det reker så veit du hva det er busa [emoji38]

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Kjøpe / selge på Finn.no

Post by Elolz »

Spørs litt på summen og inntrykk av selger. Selv har jeg aldri forhåndsbetalt noe over 5.000kr, og den gangen jeg forhåndsbetalte såpass hadde jeg et veldig godt inntrykk av selger. Har en kompis som driver mye med kjøp og salg på Finn og Facebook-grupper, og han forhåndsbetaler nesten alltid, selv på varer til 10-15.000kr. :shock:

Postoppkrav bruker jeg aldri, du kan like gjerne få en pakke med en gråstein i, det gir deg overhodet ingen garantier. Ja, du sikrer at du får deg en pakke, men du må likevel betale før du får den ut, så innholdet kan være hva som helst. Så er du usikker på selger er ikke dette løsningen. Da må du bruke Finns betalingsgaranti. Som selger nekter jeg å sende som postoppkrav, er dessverre nok av folk som ombestemmer seg eller glemmer å hente ut pakken, så får du den i retur og sitter der med flere hundre kroner kastet bort i frakt.

Som selger sier jeg enten forhåndsbetaling, eller Finns betalingsgaranti. Finns betalingsgaranti er det kjøper som må betale et gebyr for den ekstra sikkerheten, dette varierer ut i fra kjøpesummen. Kalkulator for å beregne gebyret: https://escrow.payex.com/Fee.aspx?Accou ... ient=Buyer

Husk at hvis du kjøper via Finns betalingsgaranti, så må du gå innpå og godkjenne at du har mottatt varen og at den svarte til forventningene før selger får ut pengene. Er mange som glemmer dette, kjedelig for selger å måtte mase for å få pengene sine. Er dessverre så vant med det at folk glemmer dette at jeg sender en melding med påminnelse når jeg ser pakken er hentet ut via sporingen.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kjøpe / selge på Finn.no

Post by supermons »

Har forhåndsbetalt en del, og blitt forhåndsbetalt til en del, gjelder jo å se an selgeren litt. Har brukt Finns betalingsgaranti en gang kjøper insisterte på det, og den fungerer som bare det :)

Men best er jo selvsagt personlig oppmøte og cash
Post Reply