Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Adele »

1. Kjør den som du vil. Ingen spesielle forehåndsregler. Syklene er kapable til å kjøres hardt fra dag en.

2. HOLD DEG TIL MANUALEN! Følg den uten noen avvik.

3. Den gylne middelvei. Hold deg til manualen så godt som mulig, men ikke følg den slavisk. Kjør som normalt (pent).
Last edited by Adele on 12 Apr 2016 02:11, edited 2 times in total.
=^_^=
Bjerknez

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Bjerknez »

Adele wrote:1. Kjør den som du vil. Ingen spesielle forehåndsregler. Syklene er kapable til å kjøres hardt fra de første dagene.

2. HOLD DEG TIL MANUALEN! Følg den uten noen avvik.

3. Den gylne middelvei. Hold deg til manualen så godt som mulig, men ikke følg den slavisk. kjør som normalt (pent).
Jeg mener den gylne middelvei. Min mening er at man ikke skal presse motoren for hardt den første tiden, men at man skal følge med på turtelleren med argusøyne og få dårlig samvittighet så fort man havner noen hundre rpm over maks grensen av hva som står i manuelen med tanke på innkjøring har vertfall ikek jeg gjort. Kjør som vanlig og la uansett motoren gå seg god og varm før du presser den noe som helst. Dette gjelder dog også etter den er innkjørt. Jeg drar aldri min til nærheten av rødmerket eller presser den før motoren er god og varm. Men med motorsykkel så kan man kjøre ganske friskt uten å direkte presse motoren.

Alt med måte mener nå jeg. Førstegangsservicen er nok også den viktigste servicen man tar og i høysesongen så bør du bestille time til denne med en gang du henter sykkelen. Veldig kjipt og bli bedt med på langtur også er det en uke til servic'e og du har kun 200km. igjen.

Noen mener at det er sundt og presse motoren fra dag en og det må dem gjerne gjøre, men det kommer vertfall ikek jeg til å gjøre noen gang. Noe sier meg at denne tråden kan bli veeeldig lang... :lol:
User avatar
Erik89
Posts: 175
Joined: 17 Jun 2009 17:13
MC: Honda CB600F 2007
Location: Midt-Telemark

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Erik89 »

Denne tråden kan bli veldig lang, med mange varierte svar :lol:

Det Bjerknez skriver, er slik jeg har forholdt meg i alle år og det har fungert ypperlig for min del :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by tshansen »

Jeg har ingen kunnskap om motor og dens påvirkning av selve innkjøringsprosessen! Selv fulgte jeg de elektroniske begrensninger som ktm og sykkelen min satt for meg. Men dette er ikke noe du har på din sykkel! Uansett hva selvutnevnte mestere på Internett sier, så kan det være en fordel å følge anbefalingene til de som har produsert motor og sykkel [emoji849] tenker jeg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Bjerknez »

Det er vel heller ikke kun selve motoren som skal kjøres inn, men alt skal jo tilpasse seg som dempere, bremser og ellers alle bevegelige deler. Alt er jo helt nytt og HVIS det skulle være en feil i form av ting som er skrudd til dårlig fra forhandler etc (den blir jo delvis satt sammen her i Norge hos forhandler) så er det greit å ta det litt pent før den første servicen der dem dobbeltsjekker dette (vil jeg tro?)

Sånn ellers så har heller ikke jeg den fjerneste anelse når det kommer til motorer og mekanikk men jeg forbeholder meg retten til å mene at disse innkjøringsskriftene er noe overdrevet, men ja, fornuften min sier at man bør ta det pent, vertfall før første service. Kjør som normalt uten å ta helt av så tror jeg dette går bra :thumleft
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Busa Trond »

Detter skjønner ikke jeg meg på.
Jeg har lest manualen og lagt til det forhandleren har sagt, og delt det på to ca!

Hva skjer om man kjører inn sykkelen "feil" da!
Når jeg har kjøpt eller solgt sykkel har innkjøring vært et ikke tema :-k Det burde det hvis dette er viktig.
Har nå hatt noen demo sykler, dem hadde sikkert et tøft liv i starten. Men det merket ikke jeg.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Tommas »

Jeg brukte denne på S1000R, mens Super Duke'en allerede var innkjørt som demosykkel.


http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


Når det er sagt, sannsynligheten for å fucke opp noe ved å følge instruksjoner fra produsent er minimal såmdet blir aldri feil. Innkjøring tar nok ikke mer enn en helg allikevel, så kjapt unnagjort 8)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by JK95 »

Vil anbefale et kjapt olje og filterbytte midt mellom start å førsteservice, får ut det verste grakset :thumleft Ikke nødvendigvis nødvendig, men tror ikke det gjør noe annet enn positivt ;-)

Edit; les litt her; http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=3339
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Tob »

Hvor mye bør et stempel innkjøres kontra "hele sykkelen" (girkasse mm). Har nettopp byttet stempel mm pga oljeforbruk og fikk beskjed om hundre mil. Det kan ha sammenheng med at oljeforbruket skal sjekkes ..? :-k
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Elolz »

Blanding mellom alternativ 1 og 3. Varm den opp skikkelig, varier turtallet og ikke helt til rødlinjen. Ellers kjør som du vil.

Leste mye om dette når jeg skulle kjøre inn Ninja 250R'en, det jeg kom frem til var: Kjør rolig til motoren er skikkelig varm, men varier turtallet, ikke ligg i samme turtall på motorveien hele tiden. Ellers er det bare å bruke den normalt, trenger ikke dra den helt opp til rødlinjen ved hver minste anledning. Virker som det funket veldig bra for min del, motoren ble ihvertfall sprek og brukte veldig lite bensin. :thumleft

Skulle jeg fulgt manualen, så hadde jeg ikke kunnet kjøre sykkelen hjem, for jeg hadde ikke kommet opp i mer enn 40-50km/t med den turtallsbegrensningen fra Kawasaki, og det var 80 sone på vei hjem. :roll:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Lasse Liten »

Jeg er stor fan av å følge boken på slikt, forhandlere har en tendens til å pynte litt på sannheten synes jeg.
På skolen lærte jeg (helt generelt) at en motor bør kjøres inn 10 timer, først på tomgang til termostaten åpner og deretter på varierende turtall dog ikke over 50% belastning de første 5 timene. Etter de første 5 kan en variere turtallet enda mer oppover til maks 80% belastning (ca marsjfart på båtspråket). Når innkjøringen er over kan du kjøre som du vil, men rødstreken er ikke til for å ligge å stange i -den betyr hit men ikke lenger ;-)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by JK95 »

Lasse Liten wrote:Jeg er stor fan av å følge boken på slikt, forhandlere har en tendens til å pynte litt på sannheten synes jeg.
På skolen lærte jeg (helt generelt) at en motor bør kjøres inn 10 timer, først på tomgang til termostaten åpner og deretter på varierende turtall dog ikke over 50% belastning de første 5 timene. Etter de første 5 kan en variere turtallet enda mer oppover til maks 80% belastning (ca marsjfart på båtspråket). Når innkjøringen er over kan du kjøre som du vil, men rødstreken er ikke til for å ligge å stange i -den betyr hit men ikke lenger ;-)
Snodig hvor forskjellig det er. På tog bruker vi Mercedes 444, som også brukes maritimt, og vi varmer opp på tomgang i ca 10-15 min med motorvarme på, før vi kjører på opp mot maxlast ila 15-20min, deretter maxlast og maxturtall i 5 timer :-s
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by RuneMC »

Er vel ca som Lasse Liten som det sto i boka for CRF1000L'en. Så ganske snilt og pent. Oppvarmingen korter jeg ned på i og med at det er en passe lang nedoverbakke fra meg (fin oppvarming uten belastning). Littebitt alt 3 i og med at man må opp i turtall noen få ggr pga trafikk/forbikjøring, men unngår f.eks. gatelysdueller o.l. i innkjøringen.

@JK95 - tog/maritim, da er det vel dieselmotorer. Dieselmotorer kan med fordel belastes hardt - de er designet for det.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Adele »

Personlig ønsker jeg å følge brukermanualen slavisk, men som Elolz sier så kan det bli bittelitt vrient og ikke minst kjedelig å kjøre rund i 50 km/t.

Men jeg får bruke en helg på å kjøre rundt i nærområde og unngå motorvei den første tiden. Det er jo bare å kjøre noen mil hver dag og å kjøre litt pent i starten er også en fin måte å bli kjent med sykkelen på.

Også skal jeg passe på å gjøre olje og filterbytte mellom start og førsteservice. Eller kan det tenkes at de har en litt annen type olje i starten og at denne helst skal få lov til å virke helt til førstegangsservicen?
Tommas wrote:Jeg brukte denne på S1000R, mens Super Duke'en allerede var innkjørt som demosykkel.


http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Den linken har jeg

Når det er sagt, sannsynligheten for å fucke opp noe ved å følge instruksjoner fra produsent er minimal såmdet blir aldri feil. Innkjøring tar nok ikke mer enn en helg allikevel, så kjapt unnagjort 8)
Jeg har sett den linken og
Busa Trond wrote:Detter skjønner ikke jeg meg på.
Jeg har lest manualen og lagt til det forhandleren har sagt, og delt det på to ca!

Hva skjer om man kjører inn sykkelen "feil" da!
Når jeg har kjøpt eller solgt sykkel har innkjøring vært et ikke tema :-k Det burde det hvis dette er viktig.
Har nå hatt noen demo sykler, dem hadde sikkert et tøft liv i starten. Men det merket ikke jeg.
kommer ikke til å følge den :-P .
Det kan få konsekvenser senere? Også skal jo alle delene tilpasse seg hverandre og formes? Slik har ihvertfall jeg forstått det.




Jeg kommer nok til å følge boken og som Tommas så er det bare en helg..eller to også kan jeg kjøre på motorveien (:.
=^_^=
Bjerknez

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Bjerknez »

Adele wrote:Personlig ønsker jeg å følge brukermanualen slavisk, men som Elolz sier så kan det bli bittelitt vrient og ikke minst kjedelig å kjøre rund i 50 km/t.

Men jeg får bruke en helg på å kjøre rundt i nærområde og unngå motorvei den første tiden. Det er jo bare å kjøre noen mil hver dag og å kjøre litt pent i starten er også en fin måte å bli kjent med sykkelen på.

Også skal jeg passe på å gjøre olje og filterbytte mellom start og førsteservice. Eller kan det tenkes at de har en litt annen type olje i starten og at denne helst skal få lov til å virke helt til førstegangsservicen?
Tommas wrote:Jeg brukte denne på S1000R, mens Super Duke'en allerede var innkjørt som demosykkel.


http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Den linken har jeg

Når det er sagt, sannsynligheten for å fucke opp noe ved å følge instruksjoner fra produsent er minimal såmdet blir aldri feil. Innkjøring tar nok ikke mer enn en helg allikevel, så kjapt unnagjort 8)
Jeg har sett den linken og
Busa Trond wrote:Detter skjønner ikke jeg meg på.
Jeg har lest manualen og lagt til det forhandleren har sagt, og delt det på to ca!

Hva skjer om man kjører inn sykkelen "feil" da!
Når jeg har kjøpt eller solgt sykkel har innkjøring vært et ikke tema :-k Det burde det hvis dette er viktig.
Har nå hatt noen demo sykler, dem hadde sikkert et tøft liv i starten. Men det merket ikke jeg.
kommer ikke til å følge den :-P .
Det kan få konsekvenser senere? Også skal jo alle delene tilpasse seg hverandre og formes? Slik har ihvertfall jeg forstått det.




Jeg kommer nok til å følge boken og som Tommas så er det bare en helg..eller to også kan jeg kjøre på motorveien (:.
Det er ikke dumt å følge boken. Føler du at det er det rette så gjør det. Men ikke tenk så alt for mye på hvor mye turtall du må ha og ikke få dårlig samvitiighet om du forviller deg over maksgrensen for hva som anbefales under innkjøring. Det blir mye stress. Kjør pent og rolig. Det tror jeg nok uansett du kommer til å gjøre som fersk motorsyklist, så ikke tenk så mye på dette. Kjør og kos deg. :thumleft

EDIT:
Du har sikkert sett diverse youtube videoer med dragracing og folk som drar på bakhjulet etc. DET bør du nok ikke forville deg borti under innkjøringen, men ut fra hva du selv skriver og hvordan jeg har forstått deg så tviler jeg på at du er en slik person som bare VENTER på og få dra den til rødmerket. Som nevnt, kjør og ha det gøy 8)
Post Reply