Polering...
Det meste her i tråden har dreid seg om å shine på allerede god lakk og grei plast. Helt greit det, man skal jo ta vare på det man har!
Men jeg har lekt meg litt videre, bokstavelig talt i dybden, når jeg likevel har litt motorisert poleringsutstyr. Første forsøk mitt på å lære mer var å ta den gamle stasjonsvogna/dieselloffen grundig. Den var drøyt 13 år, og jeg la vel noe voks på for 7-8 år siden og har bare gitt den en svampvask en sjelden gang når der begynte å bli så mye drit på sidene at garasjeporten nesten ble for smal.
Var selvsagt litt jobb å dyprense, kjøre Iron-X og claye før cut og polering. Men du steike så blankt det ble, og så ufattelig lett å vaske! Det har absolutt noe for seg.
I dag rulla jeg fram et av prosjektene i bua, en Triumph som er kjørt lite men har usedvanlig sliten lakk. Hadde vaska, avfetta og vaska igjen og clayet. Fremdeles var den mer grå enn British Racing Green. Den har neppe fått noe TLC siden den var ny for 20 år siden...
Hadde nettopp fått hjem ny poleringsmaskin, tenker å prøve meg litt på roterende maskin. Har bare brukt DualAction før (DA). Roterende skal liksom være så vanskelig, men det tror jeg ikke no på.
Tanken er uansett så ripete at den skal vannslipes, så skal den få 3-4 strøk klarlakk før den vannslipes igjen og skal taes med cut og polish til slutt uansett. Så her var bare å trene
Bildet sier vel sitt, har gått over halve tanken med hard pute og groveste cut fra Menzerna. Så gjorde jeg en runde med myk pute og fineste cut fra Menzerna. Selvsagt er de dypeste ripene der fremdeles, de må vannslipes. Men svirla ble borte og fargen dukka fram igjen. Ikke mange minuttene med jobb. Resten av sykkelen er like matt/grå, men der er ikke dype riper å snakke om. Så der skal det bli blankt og fint igjen uten å legge ny lakk på.
Det andre clouet jeg ville komme med i dag: Når man lakker selv, gjerne med sprayboks, så virker det som man kan velge mellom appelsin-finish eller at lakken siger når man prøver å få den blank. Det jeg etter hvert har lært meg nå er at jeg holder meg unna å forsøke å sprøyte den helt blank på siste strøket, men lar det være litt appelsin i den istf. Etter ei uke så vannsliper jeg heller flatene til helt jevnt matt, avslutter med 2000-2500 grid papir. Så tar jeg fram poleringsmaskinen og gjør den nevnte cut`en og avslutter med en fin polish. Da er det blankt! Skikkelig blankt og fint. Kommer der støv på lakken før den er herdet er det ikke noe å bry seg om, det blir også borte i slipinga.
Så en maskin til polering kan brukes til mye mye mer om man driver og holder på med prosjekter.