"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trondgv »

Bjerknez wrote:
Trondgv wrote:
Bjerknez wrote:Det er denne jeg har:
http://scandicshine.no/index.php?route= ... uct_id=135
Flott, skal sjekke litt ut! Mulig "plata" blir for stor med 175mm siden den hovedsaklig skal brukes på sykkel? :-k
Jeg har rubbet tanken med den flere ganger, men man kommer ikke til på trangere steder. Men man får kjøpt en mindre bakplate til den. Men om den er sååå mye mindre vet jeg ikke.

Du kan jo evt. Vurdere luftverktøy? Har du en kompressor så bør det ikke koste så mye.
Hmm, kunne egentlig tenkt meg en litt mindre så slipper jeg å irritere meg over det senere. Slipper også utgifter med ny bakplate etc..

Luftverktøy hadde vært noe så lenge kompressoren vi har her hjemme ikke hadde vært like tett som en sil..En aldri så liten overhaling hadde nok gjort seg på den men det frister lite å bruke tid på en såpass billig biltema kompressor når jeg snart må komme meg ut av hus og må ha meg en egen allikevel. Så for øyeblikket er luftverktøy utelukket desverre.

Skal tenke litt over den du vurderer å kvitte deg med, men tror jeg heller mot en annen! :thumleft
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toalmar »

Lasse Liten wrote:
Palma wrote:
LordShaft wrote:For dere som er over gjennomsnittet inne i denne gnikke verden. Hvordan er WD-40 å bruke på plastikk? Å da gjerne matt plastikk? Tørker den ut? :-k :-k
Hvorfor spør jeg og...
http://owatrol.com/no/sortiment/9229-polytrol.html dette funker :thumleft
Hvor kjøper du denne ? Må fylle ut et skjema med navn og mail for å få nærmeste forhandler, det er jeg ikke så veldig interessert i...
Kjøpte den på min lokale Coop OBS Bygg butikk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trondgv »

http://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-sda-8 Denne her da f.eks?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re:

Post by Olden »

Trondgv wrote:http://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-sda-8 Denne her da f.eks?


Sent from my iPhone using Tapatalk
En bra nybegynnerpakke det der. :)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Hvordan er det med klistremerker som står på, som han nevner? Farlig å kjøre over eller bør man unngå?
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by quattrokim »

Med den maskina der er det berre å høvle over.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Olden »

Jeg har ikke hatt noe problemer med å kjøre over klistremerker på de syklene jeg har polert med maskin. :)
Er det en liten kant på klistremerkene så bør en være litt mer forsiktig når man bare høvler over, for puta på maskinen kan ta tak og løsne klistremerkene :)
Dette gjelder for det meste dekaler som er ettermontert, men greit å ha i bakhodet uansett :)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Så bra :)
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Problemet er vel ikke poleringsmiddelet i seg selv med tanke på klistremerkene, men varmen som utvikles. Rubbingsmiddelet gir jo friksjon som igjen skaper varme. Med roterende maskin og rubbing så er det ikke noe problem og smelte selv lykteglassene på biler. Med oscilerende maskin skal vel dette nærmest ikke være mulig så den er mer idiotsikker.

Hadde jeg driti penger så hadde jeg sporenstreks kjøpt den jeg linket til lenger opp. Rupes Nano til 7-8 lapper. Ikke akkurat noe jeg vil tømme sparekontoen for. For den summen kan man jo nærmest levere sykkelen til forhandler og si "lakker tanken".
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Tosk »

Bjerknez wrote:Problemet er vel ikke poleringsmiddelet i seg selv med tanke på klistremerkene, men varmen som utvikles. Rubbingsmiddelet gir jo friksjon som igjen skaper varme. Med roterende maskin og rubbing så er det ikke noe problem og smelte selv lykteglassene på biler. Med oscilerende maskin skal vel dette nærmest ikke være mulig så den er mer idiotsikker.

Hadde jeg driti penger så hadde jeg sporenstreks kjøpt den jeg linket til lenger opp. Rupes Nano til 7-8 lapper. Ikke akkurat noe jeg vil tømme sparekontoen for. For den summen kan man jo nærmest levere sykkelen til forhandler og si "lakker tanken".
Forskjellen er vel at du da får gjort det én gang til den prisen :P
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Tosk wrote:
Bjerknez wrote:Problemet er vel ikke poleringsmiddelet i seg selv med tanke på klistremerkene, men varmen som utvikles. Rubbingsmiddelet gir jo friksjon som igjen skaper varme. Med roterende maskin og rubbing så er det ikke noe problem og smelte selv lykteglassene på biler. Med oscilerende maskin skal vel dette nærmest ikke være mulig så den er mer idiotsikker.

Hadde jeg driti penger så hadde jeg sporenstreks kjøpt den jeg linket til lenger opp. Rupes Nano til 7-8 lapper. Ikke akkurat noe jeg vil tømme sparekontoen for. For den summen kan man jo nærmest levere sykkelen til forhandler og si "lakker tanken".
Forskjellen er vel at du da får gjort det én gang til den prisen :P
Ja, men da kan du også herje hvor mye du vil med tanken, og like før du selger den så lakkerer du den. :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re:

Post by Trondgv »

Trondgv wrote:http://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-sda-8 Denne her da f.eks?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yolo, gikk for denne + clay bar og clay lube. Testa sånn clay her en dagen på frontruta på bilen etter at nesten alle bilene på hele øya på jobb ble sprayet ned av et firma som grunnet en lekter. :lol: Var nesten som sand som var limt på ruta men så gikk jeg over med clay bar i 2 minutt og nå er det as good as new. :thumleft Antar det funker fint på sykkelen også før jeg skal polere. :thumleft Også får jeg jo gratis polering hos bilpleiefirma etter episoden på jobb og vil anta det er første og siste gangen den bilen får seg en polering. :roll:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Ser ikke for meg at det er nødvendig med clay på mc først, hvis ikke du har paneler langt nede som på typisk r-sykler. Min lakk har i hvert fall ikke masse skitt sittende fast
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by freddy123 »

Nei og det tror jeg på Toven sykkelen din blir jo ikke brukt i regn [emoji12] heheh neida e9 her altså vi med streetfightere så burde det ikke være annet en døde mygg som sitter godt på de øvre panelene med lakk [emoji1]

Uansett så renser jo polishen opp da [emoji2]




Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

ØY, blir brukt i masse regn! Regn fra vannpistolen altså... 8) :lol:
Post Reply