"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Prickbort er for kraftig for all den plastikken/gummien.

Bruk som nevnt Surfex HD på spraykanne. Vann ut til formål, sterk ved masse skitt (obs ikke for sterk, da spiser den voks), og ellers mild til vanlig vask.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by tshansen »

mekkern wrote:Er det dette som er "da shit"? som siste "lag"?
http://scandicshine.no/index.php?route= ... GQodVKIF3w
Fikk omsider prøvd dette produktet selv (i går) å reis til H for en saftblanding dette er =D> =D> Som kjent, er det ikke veldig mye lakk overflater å polere på en traktor, hvertfall ikke GSA'en. Dette her var bare helt suverent.

Blir å handle langt mer av det stoffet her :thumleft :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Lo godt av denne.. :lol:

Image
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by joo »

Like skumkåt som jeg er når alt av kjøretøyer er rene...

Image
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Busa Trond »

Ordnet meg ei kanne Neo.
Gikk over sykkelen med ei fille fuktet med midlet.
Gamle fluer, asfalt flekker ol, forsvant lett med minimum av gnukking. Vindskjerm og nederst på veltebøylene ser nå ut som nye.
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by joo »

Polering...

Det meste her i tråden har dreid seg om å shine på allerede god lakk og grei plast. Helt greit det, man skal jo ta vare på det man har!

Men jeg har lekt meg litt videre, bokstavelig talt i dybden, når jeg likevel har litt motorisert poleringsutstyr. Første forsøk mitt på å lære mer var å ta den gamle stasjonsvogna/dieselloffen grundig. Den var drøyt 13 år, og jeg la vel noe voks på for 7-8 år siden og har bare gitt den en svampvask en sjelden gang når der begynte å bli så mye drit på sidene at garasjeporten nesten ble for smal.
Var selvsagt litt jobb å dyprense, kjøre Iron-X og claye før cut og polering. Men du steike så blankt det ble, og så ufattelig lett å vaske! Det har absolutt noe for seg.

I dag rulla jeg fram et av prosjektene i bua, en Triumph som er kjørt lite men har usedvanlig sliten lakk. Hadde vaska, avfetta og vaska igjen og clayet. Fremdeles var den mer grå enn British Racing Green. Den har neppe fått noe TLC siden den var ny for 20 år siden...
Hadde nettopp fått hjem ny poleringsmaskin, tenker å prøve meg litt på roterende maskin. Har bare brukt DualAction før (DA). Roterende skal liksom være så vanskelig, men det tror jeg ikke no på.
Tanken er uansett så ripete at den skal vannslipes, så skal den få 3-4 strøk klarlakk før den vannslipes igjen og skal taes med cut og polish til slutt uansett. Så her var bare å trene :thumleft

Bildet sier vel sitt, har gått over halve tanken med hard pute og groveste cut fra Menzerna. Så gjorde jeg en runde med myk pute og fineste cut fra Menzerna. Selvsagt er de dypeste ripene der fremdeles, de må vannslipes. Men svirla ble borte og fargen dukka fram igjen. Ikke mange minuttene med jobb. Resten av sykkelen er like matt/grå, men der er ikke dype riper å snakke om. Så der skal det bli blankt og fint igjen uten å legge ny lakk på.

Det andre clouet jeg ville komme med i dag: Når man lakker selv, gjerne med sprayboks, så virker det som man kan velge mellom appelsin-finish eller at lakken siger når man prøver å få den blank. Det jeg etter hvert har lært meg nå er at jeg holder meg unna å forsøke å sprøyte den helt blank på siste strøket, men lar det være litt appelsin i den istf. Etter ei uke så vannsliper jeg heller flatene til helt jevnt matt, avslutter med 2000-2500 grid papir. Så tar jeg fram poleringsmaskinen og gjør den nevnte cut`en og avslutter med en fin polish. Da er det blankt! Skikkelig blankt og fint. Kommer der støv på lakken før den er herdet er det ikke noe å bry seg om, det blir også borte i slipinga.

Så en maskin til polering kan brukes til mye mye mer om man driver og holder på med prosjekter.

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by tshansen »

Dæven! Det blir så tydelig når man deler opp objektet på den måten! Utrolig at man kan få tilbake så mye glans [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

[youtube][/youtube]

:D
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by joo »

Ja Lorden... æhm tshansen, der kan skjule seg mye fint under et shabby ytre :thumleft

Toven; kanskje ikke BARE lækkert så sliten som den var, men får huske å kaste inn et bilde utpå senhøsten etter klarlakkering og sliping, hvis jeg får det bra da :)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trondgv »

Dette må vel være noe for dere poleringsgutter? Greit vinterprosjekt for å få aluminium til å se nytt ut. :thumleft

[youtube][/youtube]
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Trondgv wrote:Dette må vel være noe for dere poleringsgutter? Greit vinterprosjekt for å få aluminium til å se nytt ut. :thumleft

[youtube][/youtube]
Kjøper bare nytt æ :-# :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trondgv »

Toven wrote:
Trondgv wrote:Dette må vel være noe for dere poleringsgutter? Greit vinterprosjekt for å få aluminium til å se nytt ut. :thumleft

[youtube][/youtube]
Kjøper bare nytt æ :-# :lol:
Syntes nå at du kunne lagt til en sånn av en gammel poleringsmaskin og kattesand. :lol:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by JK95 »

Den der var fin =D> :thumleft Det samme var dialekta til Toven :erte
Bjerknez

Re:

Post by Bjerknez »

tshansen wrote:Dæven! Det blir så tydelig når man deler opp objektet på den måten! Utrolig at man kan få tilbake så mye glans [emoji1319]
Men for å få slike resultater så bør/må man ha en skikkelig maskin og ikke minst riktig produkt for jobben. Man kan ikke bruke produkter man får kjøpt på den lokale bensinstasjonen.

Jeg har nevnt dette tidfligere i denne tråden (tror jeg?) men skal dere ha det perfekte detailing utstyret til motorsykkel, så har jeg skrevet litt om Rupes Nano settet jeg kjøpte meg her:
https://bjerknez.no/detailing-med-rupes ... skin-7716/
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re:

Post by joo »

tshansen wrote:Dæven! Det blir så tydelig når man deler opp objektet på den måten! Utrolig at man kan få tilbake så mye glans [emoji1319]
Ja unge Lorden, gammel grånet lakk kan fort blankes opp. Verre med oss som har begynt å få gråfargen i håret :thumleft

Men den tanken du så bilde av drev jeg på litt med roterende maskin og ull-pads. Ull og roterende er jo den hardeste komboen "detaljere" bruker. Men det var ikke sjanse å få en så ripete tank fin på den måten uten å sitte hele vinteren. En del detailere holder gjerne på i dagevis med alt for svake verktøy for å få det pent, men det er kanskje en mani det også...?
Så som nevnt gakk jeg på med sliping. Første rundene holdt jeg meg vekk fra kantene mens jeg dro til der det var verst.

Image

De siste to stegene var 2000 og 3000 Mirka-papir på pads, med roterende maskin. La på mye 2k klarlakk, 5 strøk. Mekkebu-jobb med sprayboks. Istf å prøve å få det veldig blankt tillot jeg litt appelsin, så slipa jeg alt etter et døgn, avslutta med 3000-papir. Så kommer detailerutstyret til nytte igjen, 3-trinns polering og hele saken var skjitblank, men denne gangen uten riper 8)

Image

Resten av sykkelen la jeg en god del timer jobb i med polering, først ullpads og grøvste polering. og så videreg alle stega med Menserna og skumpads. Den ble ikke helt ripefri men pen på en meters avstand. Og der det var aller verst så ble det brukt våtslip spotsliping, uten noe ny klarlakk etterpå. Det fungerer fint, man skal bare ha litt peiling på hva man driver med. Man blanker opp fra bruk av 2000-papir veldig greit. Jeg avslutter helst med 3000.

Image

Helt greit løft av en lettere forsømt godsykkel som hadde seg en pausetur innom lagringsbua hos AT etter første eier, en sykkel som burde klare mange flere år på veien. Knapt innkjørt. At AT ikke kom i gang med denne skyldes nok for mange sykler i Mekka. Det problemet måtte jeg hjelpe ham med \:D/

Poleringsutstyr/detailergadgets er ikke nødvendigvis bare til lakk. Vindskjermen på denne Triumphen var forferdelig ripete og grå. Slipa den ganske ripefri med 600 vannslip, krysslip med 1200, så roterende med 2000 og 3000, og en 2-stegs polering så var den som ny. Unntatt et større hakk som bare må være der.

Image

Mye rart man kan finne på når man har litt verktøy og midler til lakk og sånt. Og for mange kjøretøyer. Gamle Beemern fikk seg noen timer forrige helg;

Image
Post Reply