"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by knutk »

Innsektene forsvinner etter metoden til TrondGV. På vindskjermen vil der alikevel ligge igjen rester, ser ut som de er etset fast i vindskjermen.
Når sesongen er over fyller jeg badekaret med varmt vann og vaskepulver med enzymer. Lar vindskjermen ligge over natten. Det tar flekkene.
NB! Relevant for BMW. På vindskjermene til BMW står der en merking som antyder at man ikke skal bruke annet enn vann for å vaske vindskjermen. De hevder så gar at vaskemiddel svekker plasten i skjermen.
Personlig har jeg drite i det. Man må da kunne vaske en sykkel med såpe for f...

Så langt har jeg aldri opplevd at en vindskjerm er knekt...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

Takk for svar.
Visiret ligger i vasken i mild oppvaskblanding. Får bruke handduktrikset på resten når jeg kommer til Tromsø og har tilgang på "engangs" håndklær.

Som reiseløsning har jeg brukt vindusrens våtservietter på visiret underveis, men det blir bare halvbra, sikkert pga dårlig tid. Kan jo ikke stå på halvtimesvis på bensinstasjonene :)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trondgv »

Bikeridr wrote:Takk for svar.
Visiret ligger i vasken i mild oppvaskblanding. Får bruke handduktrikset på resten når jeg kommer til Tromsø og har tilgang på "engangs" håndklær.

Som reiseløsning har jeg brukt vindusrens våtservietter på visiret underveis, men det blir bare halvbra, sikkert pga dårlig tid. Kan jo ikke stå på halvtimesvis på bensinstasjonene :)
Jeg har faktisk en egen visirvask liggende i tankveska på mopeden. Mener på at den jeg har er Motul sin. Den ble godt brukt nedover Tyskland sammen med et mikrofiber håndkle. Flaska er såpass liten at den passer fint blant det andre rotet jeg har oppi der. :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

Trondgv wrote:
Bikeridr wrote:Takk for svar.
Visiret ligger i vasken i mild oppvaskblanding. Får bruke handduktrikset på resten når jeg kommer til Tromsø og har tilgang på "engangs" håndklær.

Som reiseløsning har jeg brukt vindusrens våtservietter på visiret underveis, men det blir bare halvbra, sikkert pga dårlig tid. Kan jo ikke stå på halvtimesvis på bensinstasjonene :)
Jeg har faktisk en egen visirvask liggende i tankveska på mopeden. Mener på at den jeg har er Motul sin. Den ble godt brukt nedover Tyskland sammen med et mikrofiber håndkle. Flaska er såpass liten at den passer fint blant det andre rotet jeg har oppi der. :lol:
Hmm, den må sjekkes ut.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by knutk »

Visir og hjelm vasker jeg med rennende varmt vann.
Har jeg god tid legger jeg det i bløt ved å dekke med vått papir som løser det opp i løpet av 30 min. Men det tar mindre enn 5 min på en bensinstasjon med ku rennende varmt vann og fingrene som vaskebørste.

Har Schubert hjelm, og de advarer mot bruk av vaskemiddel på visiret. De hevder at visiret er behandlet med en coating og at vaskemiddel sakte men sikkert vasker den bort.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Har Schubert hjelm, og de advarer mot bruk av vaskemiddel på visiret. De hevder at visiret er behandlet med en coating og at vaskemiddel sakte men sikkert vasker den bort.
For sent det nå..
Har også Shubert. Nuvel, får vel heller kjøpe nytt visir når det originale er kaputt..
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Motul sin visir og hjelm rens er helt knall :thumleft

Liten hendig flaske som er kjekk å ta med på tur sammen med MF klut.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by knutk »

Toven wrote:Motul sin visir og hjelm rens er helt knall :thumleft

Liten hendig flaske som er kjekk å ta med på tur sammen med MF klut.
Det blir sikkert rent. Men løser det opp alt eller strykes dritten bort med klut slik at det blir riper i visiret.

Har fått den rare ideen i hodet at jeg kun vasker visiret med rennende vann og stryker lett over med fingrene til all dritt løsner, og når den løsner tar vannet den før den rekker å fungere som slipemiddel.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by mekkern »

knutk wrote:
Toven wrote:Motul sin visir og hjelm rens er helt knall :thumleft

Liten hendig flaske som er kjekk å ta med på tur sammen med MF klut.
Det blir sikkert rent. Men løser det opp alt eller strykes dritten bort med klut slik at det blir riper i visiret.

Har fått den rare ideen i hodet at jeg kun vasker visiret med rennende vann og stryker lett over med fingrene til all dritt løsner, og når den løsner tar vannet den før den rekker å fungere som slipemiddel.
Hvis en holder papir unna visiret også så holder det lenge-en ser ikke dette med en gang ,men over tid blir visiret helt matt av papirbruk-Dette er jo faktisk en finmoset planke,returpapir inneholder leire(clay) i tillegg..
Bomull eller til nød en mikrofiberklut for å tørke etter vask.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

knutk wrote:
Toven wrote:Motul sin visir og hjelm rens er helt knall :thumleft

Liten hendig flaske som er kjekk å ta med på tur sammen med MF klut.
Det blir sikkert rent. Men løser det opp alt eller strykes dritten bort med klut slik at det blir riper i visiret.

Har fått den rare ideen i hodet at jeg kun vasker visiret med rennende vann og stryker lett over med fingrene til all dritt løsner, og når den løsner tar vannet den før den rekker å fungere som slipemiddel.
Ikke bruk papir. Bruk en god, helst fluffy (langhåret MF klut).

Min måte er å gjøre en fluffy MF klut fuktig/våt, for så å legge over visiret. Lar dette ligge i vel 30 min før jeg drar kluten av visiret. Snur kluten til en ren side og vasker lett over hjelm men ikke visir. Skyller så kluten godt før den for tørke. Når den er tørr sprayer jeg på visirrens til Motul og tørker over visiret og hjelm. Da er det minst sannsynlighet for at noe som kan lage riper ligger på visiret/hjelmen før jeg begynner å 'gnikke' på det. Jeg har et blått iridium visir på min Shoei hjelm, og det til nå ingen antydning til mikroriper. Men, bruk en GOD MF klut!

Disse bruker jeg:
https://bilnerden.no/north-detailing-mi ... lish-towel

På tur bruker jeg et klart visir uten soting. Da bryr jeg meg ikke så mye om visiret, men gjør det på isj samme fremgangsmåte med noe papir på overnattingsstedet som jeg lar ligge på visiret for å løse opp. Men drar ikke over, altså gnikker ikke. Da sprayer jeg på med visirrensen og tørker over med MF klut jeg har med.
Post Reply