"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Tommas »

Dette burde egentlig være Bjerknez sin tråd, men siden han ikke får ut fingern får jeg starte for ham.

Her håper jeg det kan komme noen gode tips og fremgangsmåter for å få sykler til å se best mulig ut.

Hva man skal bruke, hvordan man skal få best resultat og varighet.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Tommas »

Hvordan få en rute "super clean", regner med dette fungerer på vindskjerm og visir.


[youtube][/youtube]
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Det er langt vanskeligere å få en MC ren kontra en bil synes jeg. På MC så er det så sinnsykt mange detaljer, kriker og kroker. Men avfetting kommer jeg aldri til å bruke på sykkelen igjen. Man kan være heldig, men man kan faktisk nærmest ødelegge deler av sykkelen også. Plasten på min sykkel ble så falmet at jeg måtte bruke flere dager med flere dusin påføringer av plastfornyer. I utgangspunktet grei skuring, men når det er mange kriker og kroker så blir det et rent helvete.

Så jeg har god erfaring med å kjøpe en slik skumkanon til høytrykkspyleren. Har du Karcher spyler så er den orginale Karcher skumkanonen dritbra. Koster rundt 150,- på Coop Bygg sist jeg sjekket. I denne så har jeg kun såpe. Vanlig bilshampo funker, men ikke bruke den shampoen med "voks" i. Mange shampoer har påskriften "Wash and Wax". Bruk ren såpe. Man skal ikke blande ut såpen i Karcher kanonen da det må såpass til for å få den ren.

På plastikkdeler så kjøp en såkalt plastfornyer. Toven anbefalte i en annen tråd Owatrol (tror jeg den hette) Denne har jeg hørt er veldig bra. Ellers på sykkelen etter vask så bruker jeg stort sett parafin/WD40 og gnikker med klut. Altså på motordeler, felger et. Ikke lakk. Ikke farlig å bruke på lakk heller, men der vil man jo ikke smøre på noe som legger igjen en liten hinne.

Å smøre på gummifornyer på dekksidene har utrolig mye å si på utseendet. Sykkelen ser mye freshere ut med sorte dekkskider. Fort gjort er det også.

Tanken polerer jeg med maskin ved gjevne mellomrom. Her må man ha riktig maskin og riktig produkt for at det skal funke. Disse produktene får man ikke kjøpt på Statoil eller i vanlige butikker. Annbefaler en tur på www.scandicshine.no. Seriøs fyr som yter god service. Jeg vet godt hvem han er og den nettsiden annbefales.

Til slutt bør man ha en god voks. Anbefaler en slik boks med hardvoks som gir en transparent hinne. Fåes også kjøpt i butikken nevnt over. Den billigste funker helt greit. Har du litt mer å rutte med så annbefales Svisswax Shield.

Husk også å bruke MIKROFIBER kluter. Man får aldri nok av dem. Brukes til det meste. Perfekt og fjerne voks med og ellers til generelle ting. Husk å IKKE vaske microfiberklutene med tøymykner. Dem blir ødelagt etter første vask.

Er det jeg kom på i farten... ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote:
Husk også å bruke MIKROFIBER kluter. Man får aldri nok av dem. Brukes til det meste. Perfekt og fjerne voks med og ellers til generelle ting.
En annen suveren ting med "MIKROFIBER kluter" (som du kaller det, i orddelingsfeilens all herlighet) er at de ikke bare er perfekte til å fjerne voks med, de fjerner også lakken på null komma svisj. Dagens akryllakker er ikke like robuste som god gammeldags blymønje og det er en grunn til at mikrofiberkluter ikke anbefales brukt, eller generelt brukes av, folk med et snev av snøring på optikk. De fjerner coatingen på linseglassene i objektivet og de brukes heller ikke med hell på solbriller eller progressive linser. Mikrofiberkluter er det samme som "Scotchbrite", bare med finere korning. Jfr smergelpapir med 180 kontra 1.200 korning. 8)
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote:
Bjerknez wrote:
Husk også å bruke MIKROFIBER kluter. Man får aldri nok av dem. Brukes til det meste. Perfekt og fjerne voks med og ellers til generelle ting.
En annen suveren ting med "MIKROFIBER kluter" (som du kaller det, i orddelingsfeilens all herlighet) er at de ikke bare er perfekte til å fjerne voks med, de fjerner også lakken på null komma svisj. Dagens akryllakker er ikke like robuste som god gammeldags blymønje og det er en grunn til at mikrofiberkluter ikke anbefales brukt, eller generelt brukes av, folk med et snev av snøring på optikk. De fjerner coatingen på linseglassene i objektivet og de brukes heller ikke med hell på solbriller eller progressive linser. Mikrofiberkluter er det samme som "Scotchbrite", bare med finere korning. Jfr smergelpapir med 180 kontra 1.200 korning. 8)
Beklager orddelingsfeilen. Viste ikke at dette var en rettskrivningskonkurranse...

Har du noe som støtter opp det du sier her? Det har jeg aldri hørt om...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: Har du noe som støtter opp det du sier her? Det har jeg aldri hørt om...
Var noe jeg fikk banka inn i knotten på en photoworkshop for mange år siden. Fikk også se et eksempel på et linseglass hvor coatingen var gnaget bort grunnet bruk av mikrofiberklut.
Da jeg drev teleskopbutikk ble vi uttrykkelig informert av teleskopleverandørene at de ikke dekket garanti på optikken om det ble funnet at det var brukt mikrofiberkluter til rengjøring.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by tshansen »

Gutter... wetwipes :thumleft

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Olden »

"Detailing" er ett tema som man må bruke god tid på å lese seg opp på! Her er det mye å sette seg inn i.
Er en interessert i temaet så er DetailersClub.no plassen å lese seg opp på :)

Avfetting på mc har jeg ikke hatt noen problemer med. Den må dog ikke tørke inn i sola, så er det sol og varmt så gir jeg sykkelen en sprut med vann hvis jeg ser det begynner å tørke opp før jeg skummer sykkelen.
Skum hjelper også på med å "forlenge" virketiden til avfettinga og hjelper med å dra dritten av sykkelen.
Min sykkel har ikke så mange lakkerte flater så det er fort gjort å vaske for min del. Starter på toppen og vasker nedover.
Jeg bruker en vaskehanske til lakk og en til felg, samt kost i kriker og kroker.

Av voks så kan jeg anbefale " Fusso99 " som selges hos bilnerden.no
Billig og god voks. Denne har jeg på bilen min og den har holdt unna vinter og veisalt veldig bra. :)

Skal du til med ripefjerning så er maskin det beste alternativet. Men her er det en hel jungel å velge av når det gjelder kvalitet og pris..


Legger til ett bilde fra en gang jeg styrte på med min forrige sykkel som viser 50/50 polert og upolert lakk :

Image
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote:
Bjerknez wrote: Har du noe som støtter opp det du sier her? Det har jeg aldri hørt om...
Var noe jeg fikk banka inn i knotten på en photoworkshop for mange år siden. Fikk også se et eksempel på et linseglass hvor coatingen var gnaget bort grunnet bruk av mikrofiberklut.
Da jeg drev teleskopbutikk ble vi uttrykkelig informert av teleskopleverandørene at de ikke dekket garanti på optikken om det ble funnet at det var brukt mikrofiberkluter til rengjøring.
Jeg har brukt microfiber til å tørke av voks på flere dusin biler. Både med gammel lakk og nyere lakk og har aldri opplevd at jeg fjerner lakken. Dette er helt nytt for meg. Jeg har også brukt microfiber på drøssevis av objektiver/linser og har heller aldri opplevd noe negativt med det.

De fleste bilpleiere jeg kjenner som driver med dette profesjonelt bruker mikrofiber også. Så en artikkel på detailersclub etter et kjapt søk på telefonen at dette også var nevnt der inne, men dette var også nytt for dem...

Men uansett så er det så klart viktig å passe på at underlaget er HELT rent og fri for smuss før microfiber eller andre kluter brukes. DET lager riper og kan i verste fall fjerne lakken ved ekstremt bruk.

Jeg har hatt kjelleren full av microfiberkluter. Jeg har sikkert slitt ut minst 100 kluter på 2-3 år. Ja, jeg kaster dem når dem blir for stygge og kjøper nye. Aldri noensinne har jeg opplevd at microfiber lager riper så lenge underlaget er rent.

men som nevnt. vær skeptisk til kluter kjøpt på Biltema etc. Pass på at dem er beregner for lakkerte flater (bil) og ikke til kjøkkenbenken. Mulig disse er laget annerledes. Det vet jeg dog ingenting om.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: Men uansett så er det så klart viktig å passe på at underlaget er HELT rent og fri for smuss før microfiber eller andre kluter brukes. DET lager riper og kan i verste fall fjerne lakken ved ekstremt bruk.
Er ikke litt (egentlig 100%) av vitsen at det er mikrofiberkluten som skal fjerne smuss?
Var nå det han der mikrofiberpusheren "demonstrerte" på siste boligmesse jeg var på (så sent som i formiddag), at du bare "svaiper over" vaselin inngnikket på vindusglasset, så blir det så reint som ei wetwipa banræv.
Jeg er jo ikke helt og totalt imot mikrofiber. Jeg bruker det på ikkeoptisk glass (vinduet hjemme) og i vaskene, til og med på flisene og parketten, men ikke på lakk eller optikk.
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote:
Bjerknez wrote: Men uansett så er det så klart viktig å passe på at underlaget er HELT rent og fri for smuss før microfiber eller andre kluter brukes. DET lager riper og kan i verste fall fjerne lakken ved ekstremt bruk.
Er ikke litt (egentlig 100%) av vitsen at det er mikrofiberkluten som skal fjerne smuss?
Var nå det han der mikrofiberpusheren "demonstrerte" på siste boligmesse jeg var på (så sent som i formiddag), at du bare "svaiper over" vaselin inngnikket på vindusglasset, så blir det så reint som ei wetwipa banræv.
Jeg er jo ikke helt og totalt imot mikrofiber. Jeg bruker det på ikkeoptisk glass (vinduet hjemme) og i vaskene, til og med på flisene og parketten, men ikke på lakk eller optikk.
Man skal aldri bruke microfiber til å fjerne smuss på lakkerte overflater. Da vil man jo dra smussen rundt og dermed lage riper. Overflaten skal vaskes først med vann/såpe. Så skal den tørkes (helst med luftblåser). Når underlaget er helt rent og tørt, kan man påføre voks. Påfør helst med en myk mikrofiber pute. Avhengig av hvilken voks man bruker så skal denne stå litt (les på burken). Deretter kan man buffe av voksen med microfiber.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote:
Bikeridr wrote:
Bjerknez wrote: Men uansett så er det så klart viktig å passe på at underlaget er HELT rent og fri for smuss før microfiber eller andre kluter brukes. DET lager riper og kan i verste fall fjerne lakken ved ekstremt bruk.
Er ikke litt (egentlig 100%) av vitsen at det er mikrofiberkluten som skal fjerne smuss?
Var nå det han der mikrofiberpusheren "demonstrerte" på siste boligmesse jeg var på (så sent som i formiddag), at du bare "svaiper over" vaselin inngnikket på vindusglasset, så blir det så reint som ei wetwipa banræv.
Jeg er jo ikke helt og totalt imot mikrofiber. Jeg bruker det på ikkeoptisk glass (vinduet hjemme) og i vaskene, til og med på flisene og parketten, men ikke på lakk eller optikk.
Man skal aldri bruke microfiber til å fjerne smuss på lakkerte overflater. Da vil man jo dra smussen rundt og dermed lage riper. Overflaten skal vaskes først med vann/såpe. Så skal den tørkes (helst med luftblåser). Når underlaget er helt rent og tørt, kan man påføre voks. Påfør helst med en myk mikrofiber pute. Avhengig av hvilken voks man bruker så skal denne stå litt (les på burken). Deretter kan man buffe av voksen med microfiber.
Mulig jeg har misforstått totalt hva en mikrofiberklut er. Det var nå slikt i mitt lille hode at det nettopp er nanoeffekten i mikrofibrene som skulle løfte smussen av det som skal rengjøres.
Nuvel, verden går nå videre, med eller uten mikrofiber.
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote:
Bjerknez wrote:
Bikeridr wrote: Er ikke litt (egentlig 100%) av vitsen at det er mikrofiberkluten som skal fjerne smuss?
Var nå det han der mikrofiberpusheren "demonstrerte" på siste boligmesse jeg var på (så sent som i formiddag), at du bare "svaiper over" vaselin inngnikket på vindusglasset, så blir det så reint som ei wetwipa banræv.
Jeg er jo ikke helt og totalt imot mikrofiber. Jeg bruker det på ikkeoptisk glass (vinduet hjemme) og i vaskene, til og med på flisene og parketten, men ikke på lakk eller optikk.
Man skal aldri bruke microfiber til å fjerne smuss på lakkerte overflater. Da vil man jo dra smussen rundt og dermed lage riper. Overflaten skal vaskes først med vann/såpe. Så skal den tørkes (helst med luftblåser). Når underlaget er helt rent og tørt, kan man påføre voks. Påfør helst med en myk mikrofiber pute. Avhengig av hvilken voks man bruker så skal denne stå litt (les på burken). Deretter kan man buffe av voksen med microfiber.
Mulig jeg har misforstått totalt hva en mikrofiberklut er. Det var nå slikt i mitt lille hode at det nettopp er nanoeffekten i mikrofibrene som skulle løfte smussen av det som skal rengjøres.
Nuvel, verden går nå videre, med eller uten mikrofiber.
Du tenker nok mer på støvtørk i huset du tenker jeg? Støv er helt noe annet enn smuss som sitter på lakken.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: Du tenker nok mer på støvtørk i huset du tenker jeg? Støv er helt noe annet enn smuss som sitter på lakken.
Nei, ikke bare støvtørk. Jeg bruker som sagt mikrofiber på vinduer, i vasker, på fliser og på parkett; *med* vann, men uten såpe og det blir nå skinnende rent (selv om jeg vet at jeg får mikrostriper i glasset).

Føler forresten at vi nok ikke kommer til å bli enige, men argumentasjonen kan vel stå for de som evt vil lese, så får dere fortsette å "Detaile" her. Selv flusher jeg sykkelen med høyttrykkspyler til vår og høst, om den trenger det eller ikke ;-)
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote:
Bjerknez wrote: Du tenker nok mer på støvtørk i huset du tenker jeg? Støv er helt noe annet enn smuss som sitter på lakken.
Nei, ikke bare støvtørk. Jeg bruker som sagt mikrofiber på vinduer, i vasker, på fliser og på parkett; *med* vann, men uten såpe og det blir nå skinnende rent (selv om jeg vet at jeg får mikrostriper i glasset).

Føler forresten at vi nok ikke kommer til å bli enige, men argumentasjonen kan vel stå for de som evt vil lese, så får dere fortsette å "Detaile" her. Selv flusher jeg sykkelen med høyttrykkspyler til vår og høst, om den trenger det eller ikke ;-)
Husvask vet jeg ikke så mye om, men fliser, laminat/parket, porselen etc. tåler langt mer juling enn en skinnende lakkert overflate på en bil/motorsykkel. Strør du fint sand på tanken din og tørker av dette med microfiber så får du garantert riper. Gjør du det samme på stuegulvet eller på flisene så fungerer nok det helt annerledes. Men uansett hva man gjør så er jo minst mulig berøring det som gjelder hvis det er viktig at underlaget skal fremstå best mulig.
Post Reply