"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by joo »

Ja, og da er det ekstra viktig med god vasketeknikk vet du da mekkern \:D/
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by joo »

Ikke mye å korrigere på lakken på ny sykkel, men deilig å få lagt sealing på før den utsettes for ufiltrert luft \:D/

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by ojda »

Nydelig syn joo, men duu! Har de gått tilbake til sorte gummimansjetter øverst på gaffelbeina igen? :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Bærre lækkert :D

Hva legger du på plastikken?
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by joo »

ojda wrote:Nydelig syn joo, men duu! Har de gått tilbake til sorte gummimansjetter øverst på gaffelbeina igen? :-k

Mener det er bare øverst. Gaffel-innerbeina er nakne ellers.

Toven wrote:Bærre lækkert :D

Hva legger du på plastikken?
Ja nå spør du godt :) Jeg har ikke bestemt meg. Heller mest mot at jeg ikke legger noe nå, bruker HydrO2 et par ganger i sesongen og så heller jeg akkurat nå mest mot å handle Gtechniq C4 til plasten og legge på de syklene som er i stallen til vinteren igjen. Har ymse Meguiars og andre som er prøvd før og til dels underkjent. Må finne noe langtidsholdbart med UV-beskyttelse man kan leve med. Så Gtechniq? Prøvd den?

Har veldig lyst å legge keramisk coating på 2-3 av kjøretøyene, CQuartz eller Kamikaze eller... men jeg er litt redd for å tabbe meg ut også. Derfor mest syntetisk sealing foreløpig.

Bilen er vel første kandidat til eksperimenter. Tok en lett en-stegs i høst, syntetisk forsegling og den har fått HydrO2 et par ganger i vinter. Fungerer jo veldig bra, men som den tuillingen man er vil man prøve andre saker også. Men voks til sommersesongen da. :redface

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by ojda »

Du vet i forbindelse med gaffel-tilbakekallingen ble det montert syrefaste kopper for å forsterke "sammenkoblingen" til styrekrona.
Det så faktisk ganske bra ut i forhåld til "gummimoffa" Bagateller, jeg vet :-k Men jeg likte det :thumleft


Kjærringa anntyder ofte at jeg henger meg opp i detaljer :roll: :lol: :lol: :lol:


Image



Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

joo wrote:
ojda wrote:Nydelig syn joo, men duu! Har de gått tilbake til sorte gummimansjetter øverst på gaffelbeina igen? :-k

Mener det er bare øverst. Gaffel-innerbeina er nakne ellers.

Toven wrote:Bærre lækkert :D

Hva legger du på plastikken?
Ja nå spør du godt :) Jeg har ikke bestemt meg. Heller mest mot at jeg ikke legger noe nå, bruker HydrO2 et par ganger i sesongen og så heller jeg akkurat nå mest mot å handle Gtechniq C4 til plasten og legge på de syklene som er i stallen til vinteren igjen. Har ymse Meguiars og andre som er prøvd før og til dels underkjent. Må finne noe langtidsholdbart med UV-beskyttelse man kan leve med. Så Gtechniq? Prøvd den?

Har veldig lyst å legge keramisk coating på 2-3 av kjøretøyene, CQuartz eller Kamikaze eller... men jeg er litt redd for å tabbe meg ut også. Derfor mest syntetisk sealing foreløpig.

Bilen er vel første kandidat til eksperimenter. Tok en lett en-stegs i høst, syntetisk forsegling og den har fått HydrO2 et par ganger i vinter. Fungerer jo veldig bra, men som den tuillingen man er vil man prøve andre saker også. Men voks til sommersesongen da. :redface

[img]httpg[/img]
Hehe :)

Bruker Scholl Neo på alt (plastikk, felger, ramme, krom) unntatt lakk. Blir ikke superblankt, men litt shine er det. Fukter en bit polerrull og påfører ett område/del av gangen og tørker av etter relativ kort tid, x2 for å unngå skjolder. Kun tatt én behandling ved sesongstart og det holder stort sett hele sesongen siden jeg bruker relativt svake produkter til vasking.
Har ikke prøvd noen andre produkter til plasten! Scholl flaska holder så lenge så jeg klarer å unngå å handle mer for å prøve noe annet :P Gtechin C4 har en helt annen holdbarhet og den er nok super god!

Linket ørten ganger før men denne: http://scandicshine.no/index.php?route= ... XsQAvD_BwE

Har veeeeldig lyst til å få sykkelen korrigert og få lagt på keramisk coating. Men det får bli om noen år!
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by JRO »

Hei Toven, var uheldig å strøk forskjermen på nybilen inntil en hvitmalt stolpe. Tror du det er mulig å polere bort hvitmalingen? :-k :redface

ImageIMG_0017 by Ronnie Olsen, on Flickr

ImageIMG_0016 by Ronnie Olsen, on Flickr
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

Uff, det var kjedelig!

Mulig det lar seg gjøre, men det kommer an på om malingen har smittet over eller om lakken har blitt 'skrapt' vekk (hvitt så da tenker jeg primeren).

Forsøk å vask det området, og så kan du prøve grov rubbing som Autoglym Paint Renovator etterfulgt av Autoglym Super Resin Polish (SRP)
Paint renovator har en del slipemidler sånn at du får slipt vekk malingen. Så bruker du SRP etterpå for å øke glansen og få litt ny beskyttelse på området (SRP holder bare i et par måneder vel å merke).

Det kan godt hende SRP er alt som trengs også! Så om du har noe liggende tenker jeg, så er det bare å prøve. Men vask godt (svamp/klut vaskevann) først!

Et annet alternativ er Meguiars Ultimate Compound, som på en måte kombinerer de to Autoglym produktene i ett.
https://bilpleiekongen.no/produkt/megui ... -compound/

Og så er det viktig med et par gode mikrofiberkluter til å buffe av polishen og sånt. Til å påføre liker jeg skumpads som disse til Turtle.
De fleste sjapper har sånne, en del bensinstasjoner også.Image
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by JRO »

Toven wrote:Uff, det var kjedelig!

Mulig det lar seg gjøre, men det kommer an på om malingen har smittet over eller om lakken har blitt 'skrapt' vekk (hvitt så da tenker jeg primeren).

Forsøk å vask det området, og så kan du prøve grov rubbing som Autoglym Paint Renovator etterfulgt av Autoglym Super Resin Polish (SRP)
Paint renovator har en del slipemidler sånn at du får slipt vekk malingen. Så bruker du SRP etterpå for å øke glansen og få litt ny beskyttelse på området (SRP holder bare i et par måneder vel å merke).

Det kan godt hende SRP er alt som trengs også! Så om du har noe liggende tenker jeg, så er det bare å prøve. Men vask godt (svamp/klut vaskevann) først!

Et annet alternativ er Meguiars Ultimate Compound, som på en måte kombinerer de to Autoglym produktene i ett.
https://bilpleiekongen.no/produkt/megui ... -compound/

Og så er det viktig med et par gode mikrofiberkluter til å buffe av polishen og sånt. Til å påføre liker jeg skumpads som disse til Turtle.
De fleste sjapper har sånne, en del bensinstasjoner også.Image
Takk for rådene Toven, de skal prøves. Tror du det er viktig å ta dette så raskt som mulig? Er jo rimelig kaldt nå så ikke så lett å få gjort dette ute. Kanskje jeg skal forsøke å komme meg inn i en vaskehall og forsøke der. Ser på det store internettet at det anbefales å bruke en clay også. Kan en clay brukes sammen med produktene du anbefalte.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

JRO wrote:
Toven wrote:Uff, det var kjedelig!

Mulig det lar seg gjøre, men det kommer an på om malingen har smittet over eller om lakken har blitt 'skrapt' vekk (hvitt så da tenker jeg primeren).

Forsøk å vask det området, og så kan du prøve grov rubbing som Autoglym Paint Renovator etterfulgt av Autoglym Super Resin Polish (SRP)
Paint renovator har en del slipemidler sånn at du får slipt vekk malingen. Så bruker du SRP etterpå for å øke glansen og få litt ny beskyttelse på området (SRP holder bare i et par måneder vel å merke).

Det kan godt hende SRP er alt som trengs også! Så om du har noe liggende tenker jeg, så er det bare å prøve. Men vask godt (svamp/klut vaskevann) først!

Et annet alternativ er Meguiars Ultimate Compound, som på en måte kombinerer de to Autoglym produktene i ett.
https://bilpleiekongen.no/produkt/megui ... -compound/

Og så er det viktig med et par gode mikrofiberkluter til å buffe av polishen og sånt. Til å påføre liker jeg skumpads som disse til Turtle.
De fleste sjapper har sånne, en del bensinstasjoner også.Image
Takk for rådene Toven, de skal prøves. Tror du det er viktig å ta dette så raskt som mulig? Er jo rimelig kaldt nå så ikke så lett å få gjort dette ute. Kanskje jeg skal forsøke å komme meg inn i en vaskehall og forsøke der. Ser på det store internettet at det anbefales å bruke en clay også. Kan en clay brukes sammen med produktene du anbefalte.
Sendt PM
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by hakhap »

[youtube][/youtube]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bikeridr »

Spørsmål, av det (nesten) seriøse slaget;
Hva brukes for best å fjerne fartsinnklistra insekter fra "snuten" og vindskjermen på mopeden?
Er jo (lakkert) plast og jeg vil ikke skade dette.
125 mil igjennom de svenske skogene har mildt sagt satt sine spor..
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trondgv »

Bikeridr wrote:Spørsmål, av det (nesten) seriøse slaget;
Hva brukes for best å fjerne fartsinnklistra insekter fra "snuten" og vindskjermen på mopeden?
Er jo (lakkert) plast og jeg vil ikke skade dette.
125 mil igjennom de svenske skogene har mildt sagt satt sine spor..
Vått håndkle/papir og la det ligge 5 minutter, tørk så av småjævlene etterpå. :thumleft
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by joo »

Legger på godt med såpeskum, så en mikrofiberklut fukta i såpevann på det. Holder det vått med såpevann 20 minutter minst og så er det vanligvis lett å vaske av insektene etterpå.
Bruker det samme på visir og vindskjerm.
Post Reply